Sivu 2/2

Re: latureista

Lähetetty: 15.8.2012 18:29
Kirjoittaja veli samara
Eli siis laturille menevät 3 vai oliko 4 piuhaa laittaa akulle, ja akulta startille paksumpi kaapeli. Näin aion tehdä, sanoi kuka mitä hyvänsä...

EDIT:
Tuli laitettua uudet maapiuhat entisten rinnalle, johan loppu valojen vilkkuminen. Ja jotenkin tuntuu että vahvarikin toimii aivan toisenlailla...Kiitos...

Re: latureista

Lähetetty: 15.8.2012 19:55
Kirjoittaja Jokari
Alkaa pikkuhiljaa näemmä avautumaan mitä edellisellä sivulla hain. Systeemissä on paikkoja joita voi ja kannattaa parantaa mutta myös niitä joiden kanssa kötöstely on täysin turhaa.

Sähkö on ihmeellistä ja autosähkö vielä ihmeellisempää. :lol:

Re: latureista

Lähetetty: 16.8.2012 2:59
Kirjoittaja Latikka
Tere!

On ollut ihan kiintoisaa seurata ns. uudempaa sähkötekniikkaa.

Jokari ja pressa ovat lukeneet läksynsä.
Muut ovat tainneet laskekella mäkeä silloin kun olisi ollut läksyjen lukuaika. :evil:

Re: latureista

Lähetetty: 16.8.2012 10:38
Kirjoittaja veli samara
Mulle tuo auhtosähkö ei ole mikään itsestään selvyys(ei näköjään muillekkaan), vaikka sitä on tullut opiskeltua. Mutta kävin tossa äsken kattomassa laturin kytkentöjä, ja löytyi laturilta akulle tuleva johto. Se oli melkein poikki kokonaan, :lol: eli muutaman karvan varassa. Ja piuhahan on muutenkin hyvin ohut, olisko jotain 8mm2. Ja vielä pahasti hapettunut, joten ihmettelen miten se on edes toiminut :shock: .
Nyt laitoin sinne 50mm2 karvan ja jätin vielä ne muut 2 piuhaa sinne laturin kylkeen, katsotaan myöhemmin mitä niille tehdään...

Tämäkin saattaa olla "turhaa", koska varmaan talven aikana ladaa ruvetaan työstämään. Joten akku siistyy takapaksiin, ja nykyinen vahvarin piuha menee sitten akulta startille. Väliin tulee kyllä jakoblokki, josta saa muillekkin osille sähköä...offtopic :(

EDIT: jatketaan hieman offtopiccia, mutta mitä muitä sähköjä kannattaisi parantaa? Nyt on tulossa ajovalojen piuhat releiden kanssa. Vois samalla tehdä muitakin parannuksia.... Vaikka noita sähköjä paljoa tässä autossa ole...

Re: latureista

Lähetetty: 16.8.2012 11:28
Kirjoittaja THI-900
Jos solenoidin sähköt kulkee virtalukon läpi ilman relettä, niin releen lisäys kannattaa. Toinen juttu on uudenmallisen 2106 sulaketaulun lisääminen, jos haluaa hyvän tehdä. Operaatio on lähes bolt on.

Re: latureista

Lähetetty: 16.8.2012 15:01
Kirjoittaja separi
THI-900 kirjoitti:Jos solenoidin sähköt kulkee virtalukon läpi ilman relettä, niin releen lisäys kannattaa. Toinen juttu on uudenmallisen 2106 sulaketaulun lisääminen, jos haluaa hyvän tehdä. Operaatio on lähes bolt on.

Mitenkäs tämä uudenmallinen sulaketaulu eroaa vanhasta? Sopiikos 2107:n johtosarjan liittimet tähän?

Re: latureista

Lähetetty: 16.8.2012 15:22
Kirjoittaja THI-900
2106 malli sopii nappikseen, ei kanttilamppuun. Siinä on ilmeisesti pari pientä johtoeroavaisuutta luotettavan tietolähteen mukaan.

2107/2105 on saatavilla lattasulakkeilla oleva sulaketaulu ja on suoraan bolt on.

Re: latureista

Lähetetty: 16.8.2012 15:50
Kirjoittaja veli samara
Eli startin piuhat uusiks. Voima suoraan akulta ja releen ohjaus lukolta. Varmaan vakio sähköissä virrat menee lukon kautta, joten minkälainen rele ja kytkentä miten...Huono on autosähkö tieto meikäläiselläkin. Lienee siitä johtuu että amiksessa opetettiin, että sähkö on sinistä ja se sattuu

Re: latureista

Lähetetty: 16.8.2012 22:29
Kirjoittaja jta
Tiedä uskaltaako täällä enää vastailla mutta startin herätehhän alunperin kulkee pelkästään virtalukon kautta. Ihan perus 30 ampeerinen sulkeva rele väliin. Virtalukolta tuleva johto releen napaan 85 ja 86 maihin. 30 napaan virta suoraan akulta ja 87 startille.