Sivu 2/2

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 15.10.2012 19:11
Kirjoittaja START
ei se keveys, vaan kuin isolla kehällä se paino on...
eikös kunnon laitteissa käytetä korkeintaan 184mm asetelmia, tilttonia tai ap-racingia, kaks taikka kolmi levysenä
itse en näe järkeä alumiini pyörälle, teräksisestä saa niin kevyen kun "tavallisessa" koneessa tarvitsee ja vähemmän "särkyviä" osia

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 15.10.2012 20:18
Kirjoittaja ChargerSpeed
no ei kyllä alumiinipyörässäkään ole mitään ongelmaa...

ja voit toki yrittää ajaa pikkukytkimellä n800hv v8:lla...

ja mikä kytkimiin tulee niin kun rupet vertailemaan hintoja keskenään...
esim vaikka jotakin isoa 260mm yhdellä levyllä olevaa kytkintä ja tuota tiltonin 3levyistä...
ei ole enään ihan satasia hintaerot...

yhteen autoon nyt satuttiin laittamaan ram clutch:n 2levyinen (olikohan se nyt) 240mm setti

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 15.10.2012 21:26
Kirjoittaja START
huono verrata mutta jenkkilässä myyvät 184mm kytkimiä laitteisiin millä ajetaan hassua soikulan muotosta rataa ympäri aika hiljaa ja tehottomilla moottoreilla..
joo mulla on saabin asetelma kun on pudjetti viritys. toisaalta tuhatta nyyttöniä ei taida olla irtoomassa edes kuustoista naulasesta. :roll:
mutta alkuperänen aihe ei kyllä liittynyt mitenkään monilevy kytkimiin tai kevyisiin vauhtipyöriin saatika v8 moottoreihin, joten jätetään ne sinne essonpaari osioon :wink:

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 15.10.2012 21:53
Kirjoittaja wellu
Täällähän sitä asiaa tuli ja paljon. Tosiaan itselleni kytkin tulee normaaliin käyttöön ja nimenomaan normaaliin Niva käyttöön. Perässä vedetään peräkärryä ja välillä möngitään pohjaa myöten mudassa. Kytkimen pitää kestää mutta olla kuitenkin suht pehmeä käyttää ja siksi sintteri ei ole ratkaisu.

Koska kytkinkoppa on Ladan alkuperäinen niin olen päätynyt testaamaan Fiatin 215 mm asetelmaa siten että sorvautan sille Ladan hammaskehän. Jos ei kestä niin seuraava vaihe on isompi kytkinkoppa ja isompi kytkin, vaikka sitten se bemarin M5.

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 16.10.2012 7:23
Kirjoittaja ziguli
Niin ja vinkiksi voin sanoa et kannattaa siitä 215mm fiatin asetelmasta sorvata milli pari pois siitä kohtaa mistä ottaa kytkinkoppaan kiinni. Niin ei tarvii koppaa ohentaa niin paljoa.

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 22.10.2012 7:23
Kirjoittaja elmeri racing team
mikä tärkeetä muistaa ja vahvistaa ladan vaki moottorissa kun laittaa jäykemmän asetelman niin päittäis laakeri kampuralla ei kestä pitkiä kytkimen painamisia kun siinä ei ole kun se puolikas liuska ,itte rakentelin täys pyöreen laakerin pronssista sen jälkeen ei ollu ongelmia.kytkimenä oli sassin kisapaketti .

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 22.10.2012 8:43
Kirjoittaja wellu
[quote="elmeri racing team"]mikä tärkeetä muistaa ja vahvistaa ladan vaki moottorissa kun laittaa jäykemmän asetelman niin päittäis laakeri kampuralla ei kestä pitkiä kytkimen painamisia kun siinä ei ole kun se puolikas liuska ,itte rakentelin täys pyöreen laakerin pronssista sen jälkeen ei ollu ongelmia.kytkimenä oli sassin kisapaketti .[/quote]

On siellä kaksi liuskan puolikasta. Tosin nämä uudet liuskat, jotka tulivat uusien runkolaakereiden kanssa, tuntuvat olevan alumiinia tai jotakin muuta pirun kevyttä metallia. No, pitänee harkita myös sitä pronssista liuskaa meinaan kun tuo kone on vielä levällään.

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 22.10.2012 12:36
Kirjoittaja elmeri racing team
ei se toinen liuska ota kytkimen painetta vastaan ,minä koneistin runkopukkiin samansyvysen uran että saa kaksi liuskaa painepuolelle.

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 22.10.2012 20:25
Kirjoittaja START
hmm. tuo ei olekkaan vielä tullut vastaa missään. no tietää ainakin yhen parannus kohteen seuraavaan koneeseen

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Lähetetty: 22.10.2012 20:26
Kirjoittaja wellu
[quote="elmeri racing team"]ei se toinen liuska ota kytkimen painetta vastaan ,minä koneistin runkopukkiin samansyvysen uran että saa kaksi liuskaa painepuolelle.[/quote]

No niinpäs onkin kun tarkemmin katselin. On muuten painossa hieman eroa näissä uusissa liuskoissa verrattuna vanhaan. Vanhat jo hieman kuluneet painavat yhteensä 21,1 grammaa ja uudet yhteensä vain 8,6 grammaa. Taitaa olla parasta jyrsiä siihen päätymmäiseen pukkiin ura ja tehdä kaksi pronssiliuskaa.