Ei se "voima" sen turpiinin läpi kulje jos ei siellä paineita ole!mush kirjoitti: Kyllä se voima turbiinin läpi menee toisinkin päin.
Näitä nykyajan elektroniikkahirmuja ei nyt tietenkään...
Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Katalysaattorin "valvonnalla" varustetuissa autoissa tapahtuu helpommin havaittava haitta niistä sytytyskatkoista sille katalysattorille!pressa kirjoitti:Katalysaattorit kestävät yllättävän paljon (tai ainakin jotkut), eräällä mazdalla ajoin 10km vaikka kipinä puuttui kahdesta sylinteristä. Pakko oli käyttää korkeaa kieroslukualuetta että auto jaksoi mennä. Perille päästyä katsoin katalysaattoria jonka kuoret hehkui appelsiinin värisenä. (auton alustamassat kärysi joten joudui kulovartiossa hetken olemaan, onneksi ei syttynyt palamaan). Puolavika korjattiin ja kahden kuukauden kuluttua vei autoa katsastukseen ja päästömittaukseen (olin jo kysellyt tarvikekatin hintaa ja hitsaria joka laipat päähän sovittaa), auto oli päästöjen osalta todella hyvä eli niiltä osin ei ongelmia ollut.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Minä ajoin Lada 112:lla kahdella pytyllä 12 km Deltan korjaamolle.Ei se katalysaattori mihinkään hajonnut.pressa kirjoitti:Katalysaattorit kestävät yllättävän paljon (tai ainakin jotkut), eräällä mazdalla ajoin 10km vaikka kipinä puuttui kahdesta sylinteristä. Pakko oli käyttää korkeaa kieroslukualuetta että auto jaksoi mennä. Perille päästyä katsoin katalysaattoria jonka kuoret hehkui appelsiinin värisenä. (auton alustamassat kärysi joten joudui kulovartiossa hetken olemaan, onneksi ei syttynyt palamaan). Puolavika korjattiin ja kahden kuukauden kuluttua vei autoa katsastukseen ja päästömittaukseen (olin jo kysellyt tarvikekatin hintaa ja hitsaria joka laipat päähän sovittaa), auto oli päästöjen osalta todella hyvä eli niiltä osin ei ongelmia ollut.
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Moi
Ei se katalysaattori ihan kymmenistä metreistä pamahda tai mene rikki
Minulla se kesti 2 pytyllä ajon.. Ei vessan..sytkäpoksi toimi kylmänä. 4 pytyllä.
Ja kuumana 2. Kuhmo Kuopio välin. Akoilla kiire ravintoloihin ei kerinnyt jäähytellä välillä.
Huoltoasemalla poksia hiilihappo jäällä jäähyttelemällä 4 pyöri. Hajosi sitten vähän myöhemmin.
Hävisi kulku kokonaan....
Ei se katalysaattori ihan kymmenistä metreistä pamahda tai mene rikki
Minulla se kesti 2 pytyllä ajon.. Ei vessan..sytkäpoksi toimi kylmänä. 4 pytyllä.
Ja kuumana 2. Kuhmo Kuopio välin. Akoilla kiire ravintoloihin ei kerinnyt jäähytellä välillä.
Huoltoasemalla poksia hiilihappo jäällä jäähyttelemällä 4 pyöri. Hajosi sitten vähän myöhemmin.
Hävisi kulku kokonaan....
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Saab 9-3:sen ohjekirjassa näkyy lukevan että auton saa käynnistää hinaamalla tai apuvirralla. Yleensä kattiautojen ohjekirjoissa hinauskäynnistys on kielletty.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Katalysaattorihan voinee rikkoontua 2:lla eri tavalla, joko menemällä tukkoon tai menettämällä puhdistusominaisuutensa. Mitä tapahtuu moottorille, jos katti on lähes tukossa. Pakopainehan nousee, moottorista tulee kompressori. Missä vaiheessa käy niin että öljynpaine ei riitä kompensoimaan noussutta vastapainetta ja laakeriliuskat alkaa kulumaan? Tai vastaavasti vastapaine pakottaa öljyn pois sylinteristä, jolloin männänrenkaat ei saa voitelua.
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Onneks minulla nopeasti kun hajosi katti niin vedot ja kulut hävis kokonaan ja taisi häiriö valo ruveta palamaan.. Mulla ei silloin ollut ajotietokonetta niin Teboilin asentaja sanoi että katalysaattori rikki. Tarvike katalysaattori maksoi 106 euroa. Piti vain laipat ottaa entisestä putkesta. Deltalta en edes kysellyt silloin vuosi 2005-6 ..
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Männäthän ovat roiskevoideltuja. Ei vaikuta mitenkään muuten kuin kuristaa moottorin tehot pienemmiksi, vähän sama asia siis kuin laittaisit ohuemman pakoputken. Sylinterinpaineiden kasvaessa tietysti moottori huohottanee vähän enemmän, jolloin öljynsyönti saattaa vähän lisääntyä. Kampikammiossahan ei mitään ylipainetta ole muutenkaan, vaan huohotuksen kautta sinne imetään jatkuvasti alipaine. Jotkut autot tosin huohottavat ulkoilmaan, jolloin kampikammiossa vallitsee ulkoilman paine.äölkjhgf kirjoitti:Katalysaattorihan voinee rikkoontua 2:lla eri tavalla, joko menemällä tukkoon tai menettämällä puhdistusominaisuutensa. Mitä tapahtuu moottorille, jos katti on lähes tukossa. Pakopainehan nousee, moottorista tulee kompressori. Missä vaiheessa käy niin että öljynpaine ei riitä kompensoimaan noussutta vastapainetta ja laakeriliuskat alkaa kulumaan? Tai vastaavasti vastapaine pakottaa öljyn pois sylinteristä, jolloin männänrenkaat ei saa voitelua.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Tuota juurikin tarkoitin. Kun sylinterin paineet poistotahdin aikana kasvaa merkittävästi tukkeutuneen katin vuoksi, niin kyllähän se aiheuttaa kiertokangen laakereille turhaa rasitusta.Smoppi kirjoitti: Sylinterinpaineiden kasvaessa tietysti moottori huohottanee vähän enemmän, jolloin öljynsyönti saattaa vähän lisääntyä.
Se oli siis pointtina, että voiko osittain tukossa oleva katti lyhentää moottorin elinikää.
Kun katin tukkeentuminenhan ilmenee tehon laskuna, onko siis moottorille haittaa jos ei pikimmiten korjaa vikaa vaan ajelee menemään?
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
En usko että kiertokankien laakereiden elinikä tuosta mitenkään laskee. Tietysti poistotahti tukkeutuneen pakoputken kanssa kuormittaa niitä laakereita ihan vähän enemmän, mutta toisaalta moottori on silloin mopon tehoinen joten kokonaiskuormitus lienee pienempi. Palotila kyllä varmasti karstaantuu.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Itse oletan siten, että kun työtahti kuitenkin on yhtä räjähtävä tukossa olevan kuin avoinna olevan putkistonkin kanssa (imutahti toimii normaalisti), ja yhtäaikaa toinen eli poistotahtia tekemässä oleva mäntä joutuu painetta vasten tunkemaan palotilaa tyhjäksi niin kyllä kyseiseen mäntään kohdistuu turhaa rasitusta. Eli mäntiin kohdistuu poistotahdin aikana rasituksia mitä ei normaali olosuhteissa esiinny.
Eli toisin sanoen: työtahdissa oleva mäntä on vastaavassa tilanteessa kuin autoa kuormitettaisiin suurella vaihteella ylämäkeen, koska viereinen mäntä väkisin tunkee palotilaa tyhjäksi jarruttaen työtahdissa olevan männän liikettä. Eli kaasu pohjassakaan ei jaksa ottaa kierroksia 3000rpm enempää.
Eri asia on 1-sylinteriset mopedit, joissa ei viereistä mäntää ole ja eihän ne 2-tahti vehkeet käykään jos pakoputki on liikaa kutistettu. Ja ei se kuristus 1- sylinteriselle 4-tahti moottorillekaan niin paha ole kuin monimäntämoottorille.
Eli toisin sanoen: työtahdissa oleva mäntä on vastaavassa tilanteessa kuin autoa kuormitettaisiin suurella vaihteella ylämäkeen, koska viereinen mäntä väkisin tunkee palotilaa tyhjäksi jarruttaen työtahdissa olevan männän liikettä. Eli kaasu pohjassakaan ei jaksa ottaa kierroksia 3000rpm enempää.
Eri asia on 1-sylinteriset mopedit, joissa ei viereistä mäntää ole ja eihän ne 2-tahti vehkeet käykään jos pakoputki on liikaa kutistettu. Ja ei se kuristus 1- sylinteriselle 4-tahti moottorillekaan niin paha ole kuin monimäntämoottorille.
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Vielä tarkennusta: eihän se työtahtia tekemässä oleva mäntä voi tietää jarruttaako kampiakselin pyörimistä poistotahtia tukossa olevaan putkeen tekevä mäntä vaiko jyrkkä ylämäki.
Eli tällä logiikalla tarpeeksi tukkoinen katti joka ei paikallaan kaasuttaessakaan anna kierrosten nousta yli 3000rpm aiheuttaa moottorille saman rasituksen kuin jyrkkään mäkeen isolla vaihteella ajellessa.
Kuten sanottu, kulutus nousee kuormituksen myötä: työkaverin kattitukkoinen normaalisti 7l/100km kuluttava auto kulutti 20l/100 km.
Eli tällä logiikalla tarpeeksi tukkoinen katti joka ei paikallaan kaasuttaessakaan anna kierrosten nousta yli 3000rpm aiheuttaa moottorille saman rasituksen kuin jyrkkään mäkeen isolla vaihteella ajellessa.
Kuten sanottu, kulutus nousee kuormituksen myötä: työkaverin kattitukkoinen normaalisti 7l/100km kuluttava auto kulutti 20l/100 km.
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Minä en paljon ajanut kun vein korjaamolle. Mutta autossa ei ollut menohaluja. Paremmin kulki kahella pytyllä. Kuhmosta Kuopioon.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Just joo! Mitäpä jos ajattelisit sen niin ettei pulloon voi puhaltaa!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Katalysaattoriautoissa rikkoutumisvaara
Kahella pytyllä ajoin Kuhmosta Kuopioon kun sytytyspoksi kuumana toimi kahdella pytyllä ja kone kerkii lämmetä sillä matkalla aika hyvin.. Ja suunilleen 100 huippunopeus. Ja katalysaattori hajosi vähän jälkeen sen reissun.. Ja ei muuten kulkenut yhtään tukkosella katalysaattorilla. Se on kyllä pulloon puhaltamista... Joko meni perille... Häh.