Sivu 2/56
Lähetetty: 21.9.2004 11:02
Kirjoittaja LamaAjanElvis
Jammu kirjoitti:Mitä peltokäyttöön tulee, niin kyllä tuohon pehmeään peltoon olisi juuttunut monet muutkin.
tottakai ois juuttunut. meinasin vaan sitä että lada on ihan liian hyvä auto jäämään jonnekkin pellolle kuoppiinsa jumiin. oli jo vähän kusi sukassa kun pelkäsin ettei sitä millään ois sieltä irti saanu mutta kyllähän se toinen lada sen sieltä vetäisi.
Lähetetty: 21.9.2004 18:13
Kirjoittaja Jaakkima
Misha kirjoitti:Eli lähinnä mietin, että kun motonetissa myytiin halpaa kaukovalo JA sumuvalosarjaa joissa em. valot oli samalle rungolle tehtyjä ja saman kokosia siis, nin ois makeet laittaa sumuvalot puskurin alle ja kaukovalot puskurin päälle samaan kohtaan puskuria....
Älä osta halpoja lisävaloja, vaan sijoita pikkasen enemmän ja osta Bosch:n tai Hellan lisävalot. Laatu ja lisävalojen tuoma hyöty on aivan erilainen kalliimmissa. Itse olen yhden talven ajanut halvoilla lisävaloilla ja seuraavana kesänä kävin ostamassa merkkivalot tilalle.
Lähetetty: 21.9.2004 21:40
Kirjoittaja Misha
Jaakkima kirjoitti:Älä osta halpoja lisävaloja, vaan sijoita pikkasen enemmän ja osta Bosch:n tai Hellan lisävalot. Laatu ja lisävalojen tuoma hyöty on aivan erilainen kalliimmissa. Itse olen yhden talven ajanut halvoilla lisävaloilla ja seuraavana kesänä kävin ostamassa merkkivalot tilalle.
Okei, pannaan ehdotus korvan taakse.
Tietysti ongelmana on se ettei ole kuin varaa halpaan....
Lähetetty: 22.9.2004 0:11
Kirjoittaja Stefa
Väärin! Köyhällä ei ole varaa halpaan. Osta ensin halvat ja sitten ne hyvät, halvemmaksi tulisi ostaa heti ne hyvät niin säästäisi halpojen hinnan.
talvi tuli länsi-suomeen
Lähetetty: 22.9.2004 10:07
Kirjoittaja juha_petteri
piti vaihtaa ilmanotto talviasentoon, kun 1200L hyytyi kesken aamuisen työmatkan 12-tielle umpisumuun. ..ja niistä valoista olen samaa mieltä, pitkät on ihan ok – ja lyhkäsetkin, jos riittää, että näkee 15 metriä.
Lähetetty: 22.9.2004 14:00
Kirjoittaja LamaAjanElvis
eilen pääsin ekan kerran ajamaan uuden lämppärin hanan kans ja kyllä jummijammi oli lämmin. hiki tuli niinku saunassa ja ilmakanavissa olevat koivunlehdet tuoksui niinkuin ois vastalla takonu päälle.
Lähetetty: 22.9.2004 15:34
Kirjoittaja veli alexei
LamaAjanElvis kirjoitti:Jammu kirjoitti:Mitä peltokäyttöön tulee, niin kyllä tuohon pehmeään peltoon olisi juuttunut monet muutkin.
tottakai ois juuttunut. meinasin vaan sitä että lada on ihan liian hyvä auto jäämään jonnekkin pellolle kuoppiinsa jumiin. oli jo vähän kusi sukassa kun pelkäsin ettei sitä millään ois sieltä irti saanu mutta kyllähän se toinen lada sen sieltä vetäisi.
Lukkoperä (lue: kemppi) kiinni niin et jää kiinni...paitsi katsastuksessa...
Vielä lisävaloista
Lähetetty: 22.9.2004 20:09
Kirjoittaja Jammu
H-4 lisävalojen kieltäminen on ollut liikenneturvallisuuden kannalta typerimpiä ja terveen järjen vastaisia päätöksiä. (Olen varma että moni on samaa mieltä!) Jostain kuulin, että Suomi oli EU:n edeltäjän EEC:n kanssa sopinut jostain standardeista, niihin kuului lyhtyjen E-merkinnät. Sopimuksen käännösvaiheessa oli jotenkin tullut porsaanreikä, joka mahdollisti Suomelle erityisaseman että täällä voitiin kahdentaa myös lähivalot. Käsittääkseni muissa silloisissa EEC-maissa oli lähivalojen kahdennus kielletty, ja sitten kai jossain uudessa sopimuksessa Suomessakin kiellettiin H4 lisävalot niin että 1980 jälkeen ensirekisteröidyissä ei niitä saa olla, mutta vanhempiin ne voidaan (onneksi) vieläkin asentaa. En ihan tarkkaan muista miten tuo sotku meni, mutta jos joku tietää tai osaa paremmin selittää sen, niin kertokoon.
Pahinta on että kukaan ei edes yritä saada kumotuksi tuota pykälää. Ja jos joku yrittää niin homma tyssää ministerien kielten ruskeuteen, ja masokististeen alistuneisuuteen kun halutaan olla EU mallimaa.
Taidanpa asentaa '84 nappikseeni keulan täyteen lisävaloja, mutta H4:t otan pois katsastuksen ajaks.
Ja jos joku poliisi siitä sakottaa niin vien sen asian jo muutenkin ylikuormitettuun EU tuomioistuimeen, ihan vaan piruuttani. Minähän en turvallisuudesta tingi byrokratian takia, prkl! Turvallisuuden mallimaassa Ruotsissa kyseinen tempaus voisi jopa tuottaa tulosta...
Lähetetty: 22.9.2004 20:24
Kirjoittaja Boris
Minkä hyödyn saat kaksista lähivaloista? Eikö auton omilla lähivaloilla muka pärjää?
Lähetetty: 22.9.2004 21:08
Kirjoittaja Jaska HKI
Minulla oli -78 Taunuksessa kahdennetut Marchall-lisävalot,joista opin pitämään.Jotkut "uunot" eivät sitä aina tajunneet ennenkuin laitoin päälle pitkät.Minunkin kotikunnassa on tavattu jopa 90 hirven talvilaumoja,enkä haluaisi yhdenkään niistä mätkähtävän konepellille niinkuin pikkuveljelle kävi!
lisävalot..
Lähetetty: 22.9.2004 21:11
Kirjoittaja vazili 2107
Nojaa... Itselläni oli joskus Mk1 Escossa tuplattu nuo H4:t eikä se syxyn
pimeillä ja märillä teillä paha asia ollut, huomasi kyllä , että ei ollut valo-
tehosta haittaa. Laturi vaan vähän huakaili kuorman alla , kun oli koko
patteristo käytössä. Oli vielä joku pistänyt sumaritkin. No tuossa 2107:ssa
polliisisetä marmatti jo siitä ,että entisten lisäpitkien referenssiluku ylittyi
5:llä .

Lähetetty: 22.9.2004 23:42
Kirjoittaja arpati

Joo kyä on helppo yhtyä tuohon lisä H4 sallimiseen uudempiinkin varsinkin kun on ajellut täällä peura/hirvialueella pimeellä sateessa kun tulee autojono vastaan ja elukat hyppii puskista eteen... Oma saldo on vasta 1 peura ja monta liki
Ite kierrän tuon pykälän siirtymällä riittävän vanhaan ajokalustoon... 2102 nähneet voi kertoa että siinä on valotehoa

(4 x H4 + lisäpitkät ja latausjännite + 15V No farkku jäi täksi talveksi pois ajosta mutta noihin muihin pitäis rakentaa valoja kunhan ehtii.
Lähetetty: 23.9.2004 2:26
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Misha kirjoitti:Jaakkima kirjoitti:Älä osta halpoja lisävaloja, vaan sijoita pikkasen enemmän ja osta Bosch:n tai Hellan lisävalot. Laatu ja lisävalojen tuoma hyöty on aivan erilainen kalliimmissa. Itse olen yhden talven ajanut halvoilla lisävaloilla ja seuraavana kesänä kävin ostamassa merkkivalot tilalle.
Okei, pannaan ehdotus korvan taakse.
Tietysti ongelmana on se ettei ole kuin varaa halpaan....
Kannattaako niitä vähiäkään rahoja laittaa tuotteeseen, joka on melkein ei mitään. Mä olen kerran mennyt lisävalojen kanssa tuohon halpaan halpaan. Lopputulos ei ollut sijoitetun rahan ja vaivan arvoinen.
Siitä ei pääse mihinkään, että pyöreä umpio on paras valonlähde. Mutta kyllä 2105:n ja 2107:n valoilla on myös hyvin pärjännyt. Sen sijaan ainakin minun 111:ssä oli suorastaan surkeat pitkät.
Johtuuko sitten uusista sileistä umpion laseista, että sekä vaimon Yariksessa että minun Stilossa on todella hyvät valot. Jos johtuukin, niin joissakin autoissa tuokin hyöty pilataan muotoilun takia, eli valokuviosta tulee liian kapea.
Mutta hyvätkin valot ajan mittaan himmenevät. Ja tuo tapahtuu niin hitaasti, että sitä ei aina itse huomaa varsinkaan silloin, kun ajaa pimeällä aina samalla autolla. Umpioitten heijastuspinta samenee. Ja laseja hakkaavat edellä ajavien autojen heittämät pienet kivet, päällysteen palat, irtoavat nastat jne.
Lähetetty: 23.9.2004 4:15
Kirjoittaja Jammu
Boris: Kyllä pärjää, mutta kahdennetuilla lähivaloilla pärjää paremmin.. ainakin mun mielestä. Sitäpaitsi lisävaloa voi pikkuisen kiertää oikealle jotta huomaa mahdolliset sieltä tulevat vaaratekijät paremmin.
Kevennys. Kaksi lisävalojen myyntiedustajaa tapasi parkkipaikalla. Toisen autosta oli lisävalojen lasit menneet rikki ja suojellakseen heijastinta sinne oli tungettu sanomalehteä. Toisen merkin edustaja tokaisi: Meidän valot eivät tartte sytykkeitä!
Lähetetty: 23.9.2004 8:05
Kirjoittaja Jaakkima
Nappikseni mittari pyörähti eilen illalla ensimmäisen kerran ympäri, toivottavasti ei auto rupea temppuilemaan
Ikinä aikaisemmin en olekaan omistanut näin vähän ajettua autoa
