Sivu 2/3
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 23.3.2013 17:08
Kirjoittaja Miihkali
Jaska HKI kirjoitti:Täällä puhutaan akuista kuin itse latausjärjestelmällä,autolla ja sen käytöllä ei olisi ossa eikä arpaa akun kestävyyteen.Ostin Biltemasta huonon vasaran kun iskin sillä sormeen...
Tämän takia en asioikaan Biltemassa
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 23.3.2013 17:20
Kirjoittaja äölkjhgf
Ei Biltemasta kannata vasaraa ostaa, sen voi tehdä akselinpätkästä ja putkesta. Mutta tuo Bilteman hylsysarja 10v takuulla on osoittautunut hyväksi. Sarja on siis sellainen missä on ainoastaan 1/2 tuuman hylsyt sekä jatkovarret ja vääntiöt. Sellaista sarjaa en osta enää ikinä missä mukana tulee kaiken maailman ruuvikärkiä ym romua. Ostan siis hylsysarjan erikseen, sen lisäksi torx-sarja ja mikäs se VW:n käyttämä 12-kulmasarja olikaan.
Ja ruuvarisarjan sekä lenkkiavainsarjan ostan erikseen sekä kuusiokolohylsyt.
Tympii sellainen kun tuosta kaikki osat sisältävästä sarjasta yksi nippeli hajoaa/ hukkuu. Tavallaan koko sarja on tällaisen katastrofin jälkeen puutteellinen ja se tympii.
Kun ostaa nuo sarjat "osissa", ei puuttuvan osan korvaaminen tule niin kalliiksi
Ei siis pahaa sanottavaa Biltemasta.
Palatakseeni aiheeseen, Bilteman akkua ei ole ollut yhdessäkään omistamassani autossa joihin en ole akkua joutunut vaihtamaan

Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 23.3.2013 18:39
Kirjoittaja Jaska HKI
Jos akun latausjännite on +25C:ssa 14,4V,niin 20 asteen pakkasessa sen pitää olla 15,7.Kuinka hyvin vanhojen autojen säätimet on lämpötilakompensoitu (-0,03V/C),en tiedä.Usein niiden pelastus on se että niissä on vähän sähkölaitteita.En voi kuvitella että nyky Toyotat ovat semmoisia kuin appiukon DX Corolla jossa akku kesti 11 vuotta.Lyijyakun latauskerrat käytöstä riippuen vaihtelevat 400-1200.Eli jollakin samanlainen akku voi kestää 2 ja 8 vuoden välillä.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 23.3.2013 18:58
Kirjoittaja äölkjhgf
Jaska HKI kirjoitti:Jos akun latausjännite on +25C:ssa 14,4V,niin 20 asteen pakkasessa sen pitää olla 15,7.
Olen jokseenkin samaa mieltä, lada 110 2001,Se on ainoa auto mihin olen akun joutunut vaihtamaan. Vaikka siinä sähkövermeitä on vähemmän kuin muissa autoissani on / on ollut. Kyllähän siinä jännitteensäädin/hiilipaketissa jokin lämpötilaan vaikuttava komponentti on, mutta se ei toimi haluamallani tavalla. Joten vaihdan siihen Boschilaisen laturin jolloin saan valita jännitteensäätimen latausjännitteen oman haluni mukaan.
Siskoni Ladassa on boschilainen ollut 2,5 v. Ja vanha (kuollut) akku on tullut kuntoon kun latausjännite on ollut oikea.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 23.3.2013 19:08
Kirjoittaja äölkjhgf
Enkä siis väitä että 110:n latausjärjestelmä olisi huono, se toimii niinkuin tehtaalla on sen suunniteltu toimivan. Itse olen enemmän mekaaniikasta kiinnostunut, joten en ala diodiviritelmiä tekemään latausjännitteen nostamiseksi.
Pienellä muokkauksella saa esim. OG Saab 900:n laturin sopimaan ladaan, sen jälkeen siihen voi varaosatiskiltä valita haluamallaan latausjännitteellä olevan hiili-jännitteensäädinpaketin.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 23.3.2013 23:02
Kirjoittaja Evreka
Punainen optima on toiminut hyvin. 2006 vuodelta oleva, silloin ollut fordissa alkuperäisakkuna ja nyt on golfissa ollut vuoden päivät. Ei ole virta loppunut vielä kovillakaan pakkasilla. Ja jaksaa pyörittää kun ei tuo dieseli tahdo aina lähtä pakkasella. Fiiatissa kesti magneti marelli akku 5 tai 6 vuotta ennen kuin sippasi. Toyotaan en ole yhtään akkua ostanu, nyt siinä taitaa olla Exide, joka tuli auton mukana kun sen 4v sitten ostin. Tänä talvena huomannut että alkaa olemaan puhti pois. C-tekin laturilla olen sitä välillä lataillut täyteen.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 24.3.2013 9:04
Kirjoittaja Smoppi
Lattarauta kirjoitti:Jaska HKI kirjoitti:Jos akun latausjännite on +25C:ssa 14,4V,niin 20 asteen pakkasessa sen pitää olla 15,7.
Miksi?
Lämmittää akkua paremmin ja sitten akku latautuu kunnolla.
Kyllä Ladankin lataussäädin nostaa jännitettä pakkasen mukaan. Jos ei nosta niin se on rikki.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 24.3.2013 9:25
Kirjoittaja Flaiman
Hyvin on Bilteman akku combissa pelittänyt. Ikää myyjän puheitten mukaan nyt pari vuotta.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 24.3.2013 15:36
Kirjoittaja jta
Eipä ole pahaa sanottavaa näistä bilteman huoltovapaista lyijyakuista. Toinen bilteman akku nyt menossa. Ensimmäinen kerkes olla käytössä pari vuotta ja kun tarvi liikuteltavaan virtalähteeseen akun niin ostin autoon uuden bilteman akun ja siirsin vanhan tuohon muuhun käyttöön. Nyt ollu jo pari vuotta tuo uudempikin akku käytössä eikä mitään heikkoa käyntiinlähdössä edes -29 asteen pakkasessa ilman lämmitystä. Tuo vanhempi akku on jotain nelisen vuotta vanha eikä vielä ole miksikään mennyt. Kestää radio/valaistus käytössä vielä hienosti.
Edit: Niin lisätään vielä sen verran että noihin bilteman moottoripyörän geeliakkuihin en suosittele sekaantuun. Kaks akkua hajonnu alta vuoden. Vaihdoin merkkiä tuon osalta.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 24.3.2013 19:19
Kirjoittaja degen
Itsellä oli neljä vuotta sitten ladassa exide, kesti yhen talven. Mitä todennäköisimmin hajoaminen meni omaan piikkiin, kun auto kulutti virtaa seistessä ja akku pääsi muutaman kerran täysin tyhjäksi. Ostin sitten sznajderin agm-akun. Se ollut pari vuotta käytössä ja toiminut hyvin.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 25.3.2013 23:00
Kirjoittaja Zapsky
Bilteman akkua on minunkin kehuttava. Hyvin pitää mehut sisällä, eikä ole tuhottoman kallis. Plus että takuu on kelvollisen pituinen, 2 vuotta.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 26.3.2013 8:18
Kirjoittaja JohnDoe
Poikkesin viikonloppuna Biltemassa ja siellä oli muuten myös 4 vuoden takuulla varustettuja akkuja, luonnollisesti noita 2 v versioita hieman kalliimpia, mutta siltikin hinta oli 60-70 euron välillä. En kuitenkaan ostanut.
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 26.3.2013 18:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Hieman menee ohi otsikon, mutta mikähän minun vekottimissani on, kun akkuja paremminkin kertyy varastoon kuin kuluu loppuun.
Johtuneeko tämä siitä, että joidenkin romujen mukana on tullut 2akkua ja tästä on seurannut akkuvaraston kertyminen.
Säilytän vara-akut aina kellarilämmössä täysinä. Minkään seisonnassa olevan romun pellin alla ei ole akkua edes kengät irti.
Itse en tiedä hölkkästäkään akkujen paremmuuksista kun kaikki ovat toimineet moitteettomasti. Tosin näissä minun vekottimissani ei juuri ylimääräisiä sähkölaitteita ole. Ei edes 1995 Golf Variant -käyttiksessä.
Mutta eikö silloin ole vika jossain muualla jos akun saa tärvättyä vuodessa? Vai ovatko jotkut akut itsessään niin surkeita että kerran vuodessa saa vaihtaa?
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 28.3.2013 22:24
Kirjoittaja Laabani
Laabani kirjoitti:Varta ollut muzin asconassa jotakuinkin 10 vuotta ja moitteetta pelannut. Auto lähes päivittäin ajossa.
Bilteman akku kestänyt itsellä dartissa jo 4 kesää, edellisellä omistajalla ties kuinka kauan, viime kesän ja tämän talven ollut nappiksessa. Ei minkäänlaisia merkkejä hiipumisesta.
Hankookkikin ollut luotettava, ainakin 7 vuotta vanha ja pelaa edelleen.
Nuo snajderit voi kyllä heti unohtaa, kun ei uusikaan akku "startannut" viime talvena kaverin mehumaijaa...
Taitaa olla akuissa sama, kuin missä tahansa tämän päivän vekottimissa, että maximi käyttöikä 2 vuotta ja romuksi...
Vanhassa vara parempi!
2 päivää tämän kirjoituksen jälkeen tuo Bilteman akku antautui... Ollut nyt toukokuusta nappiksessa. Laitoin lataukseen, saas nähä tuleeko vielä kalua...
Re: Parhaat akut?
Lähetetty: 28.3.2013 23:05
Kirjoittaja t tulppu
Nivassa nyt Vissiin Banner ,Kun olin Apuvirtoja antanut muihin Autoihin aika monelle Niin Diodisilta karvahti ja akut illalla ladatut aamulla tyhja. niin kun silta vaihettu niin virrat hyvin pysynyt Akussa .Tanaan pyoritin konetta . Loka marras kuussa viimeksi pyorittanyt.hyvin ekalla tarahti kayntiin. mutta akkua olen yrittanyt pariinotteeseen ladata mutta laturi on nayttanyt taytta. etta ilmeisesti jarjestelma kunnossa...
Paras AKKU oli venalainen nimea en muista oli 1979 lada combissa. jolla tehty 36 miinus asteen kylmakaynnistys.. ja kesti 7 vuotta ja lataus jannite valilla 17volttia kun nesteet vahissakennostossa.. lisaa vaan akkuvetta ja lataus 14.4... kumma ettei yhtaan tarvinnut happoa lisata.
2 akkua on ostettu 110 ja molemmista on yksi kenno pimentynyt lataa niin 12 volttia niin kohta vain 10 volttia.
Kaveri sanoi etta mersun akut han joutunut kumivasaralla kopsauttelemaan kuntoon.... itekkin joskus muinoon kuullut tempusta mutta ei ole muistunut mieleen.......SAATTAISI MONEEN AKKUUN HENKI PALAUTUA JOS KUMIVASARAA TARJOAISI KULMILLE>>>>
Nivan Banner on uusi kun diodisilta vika sarki entisen akun..
Tyokaverin skodasta meni diodisilta yhdesta avunannosta. kysyi multa voiko menna silta kun han antoi jollekkin virtaa .vastaus VOI. Tapahtuma ennen 2005 30.09. Jain silloin pois tyosta.
Veneessa ollut hyva akku merkkiakaan en nyt muista ja on sellaisessa paikassa etten helposti paase katsomaan...kesto vahintaan 5 vuotta.