Sivu 2/9

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 5.1.2014 0:18
Kirjoittaja Smoppi
Pitää nyt ajaa se asiallisesti loppuun ensin. Ei oikein tee mieli rikkoa konetta joka puhaltaa vielä nollat päästötestistä. :lol:

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 5.1.2014 12:27
Kirjoittaja t tulppu
Tämä olikin Sutka... Jos mulla vielä kone on sitten kun voit tarvita... voimme keskustella asiasta uudelleen.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 17.2.2014 20:01
Kirjoittaja Smoppi
Nyt oli käynyt porukkaa Samaran sisällä. Oli kuulemma jotain jonneja pitkään pyörinyt auton ympärillä ja kyselleet ohikulkijoilta, kuka auton omistaa. Lopulta olivat tiirikoineet kuskin oven auki ja menneet sisään. Mitään ei kuitenkaan ilmeisesti ollut viety, mitä nyt kengistä oli tullut vähän lunta sisälle. Eipä tuolla autossa mitään rahanarvoista olekaan.

Jos joku tietää, kuka tuolla mahdollisesti olisi voinut käydä hillumassa, niin kuulisin mielelläni nimet ja osoitteet.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 17.2.2014 20:12
Kirjoittaja t tulppu
Kaikenlaista tallaajaa maa päällään kantaa..olisivat halunneet että annat heille kyytiä limusiinilläs.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 18.2.2014 7:05
Kirjoittaja AI
Smoppi kirjoitti:Nyt oli käynyt porukkaa Samaran sisällä. Oli kuulemma jotain jonneja pitkään pyörinyt auton ympärillä ja kyselleet ohikulkijoilta, kuka auton omistaa. Lopulta olivat tiirikoineet kuskin oven auki ja menneet sisään. Mitään ei kuitenkaan ilmeisesti ollut viety
Jos ne katsoivat rekisteröintitodistuksesta kuka Samaran omistaa?

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 18.2.2014 17:22
Kirjoittaja Smoppi
AI kirjoitti:
Smoppi kirjoitti:Nyt oli käynyt porukkaa Samaran sisällä. Oli kuulemma jotain jonneja pitkään pyörinyt auton ympärillä ja kyselleet ohikulkijoilta, kuka auton omistaa. Lopulta olivat tiirikoineet kuskin oven auki ja menneet sisään. Mitään ei kuitenkaan ilmeisesti ollut viety
Jos ne katsoivat rekisteröintitodistuksesta kuka Samaran omistaa?
Eivät ehtineet sinne asti, kun tulivat "häirityiksi" ja lähtivät karkuun. Ennen sisään menemistään olivat kyllä juurikin saaneet vastauksen kysymykseensä, kun tuttu (ohikulkija) sanoi auton olevan minun. Vasta sen jälkeen olivat menneet sisälle.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 30.3.2014 18:07
Kirjoittaja Smoppi
Huomasin, että latausjännite akun navoista mitattuna tyhjäkäynnillä on kylmällä jännitteensäätimellä 13.8 volttia, lämpimällä hieman vähemmän. Tupakansytytysliittimestä mittasin lämpimällä jännitteensäätimellä 13.15 voltin jännitteen tyhjäkäynnillä. Onko normaalia noin "matala" jännite? Mittasin siis jännitteen yleismittarilla, joka todennäköisesti näyttää tehollisarvon eikä huippujännitettä. Ikinä ei ole ollut ongelmaa latauksen kanssa ja kojetaulun jännitemittarin perusteella latausjännite on aina ollut sama. Kun olen pitkien matkojen jälkeen laittanut verkkolaturin kiinni akun napoihin, niin laturin virtamittari on näyttänyt lähes heti alle yhtä ampeeria, eli akku latautuu täyteen asti kyllä ihan ajamallakin.

Hienosti muuten lähti käyntiin lähes vuotta vanhoilla bensoilla ja yli neljän kuukauden seisonnan jälkeen. Käynnistyi kuin palmun alta ja kävi heti siististi.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 30.3.2014 21:04
Kirjoittaja manni
Smoppi kirjoitti:Onko normaalia noin "matala" jännite?
Muistaakseni Eurosamarani latausjännitteet olivat vastaavaa luokkaa eikä tuo aiheuttanut mitään ongelmia.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 30.3.2014 21:08
Kirjoittaja t tulppu
Ukin Samarassa samoja luokkia voltit.... ennen oli 12.8 niin sai olla antamassa vähän väliä virta apua.. mutta nyt ei ole pitkään aikaan tarvinnut antaa tosin talvikin ollut tämmöinen..

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 10.5.2014 17:46
Kirjoittaja Smoppi
Vaihdoin öljyt ja laitoin alle kesärenkaat. Lähes vuoden vanhoilla bensoilla tuntuu alaväännöt olevan hukassa, pitäisi ajaa tankki lähes tyhjäksi ja tankata uutta bensaa.

Pientä korjailuakin tein. Tyhjäkäynti jäi huutamaan, joten otin tyhjäkäynnin säätömoottorin irti. Moottori oli kuuma, eli todennäköisesti oli vähän jumittanut, ja ruiskun yrittäessä säätää tyhjäkäyntiä alemmaksi moottorin käämit olivat kuumentuneet. Kara oli todella karstainen. Yritin etsiä foorumilta ohjetta moottorin putsaukseen, mutta löysin vain viestejä, joissa kehotettiin käyttämään hakua. :evil: Tuli siinä sitten sen verran tyrittyäkin, että liikuttelin tyhjäkäynnin säätömoottorin karaa käsin ja vedin sen kokonaan uloskin, vaikka niin ei kai saisi tehdä. Kuitenkaan moottori ei siitä näyttänyt vaurioituneen. Työnsin karan takaisin sisään ja ruiskaisin CRC:tä perään, annoin vaikuttaa ja puhdistin moottorin paineilmalla. Toistin saman muutamaan kertaan, kunnes tyhjäkäyntimoottori oli ainakin silmämääräisesti uutta vastaavan puhdas, eli tuskin sitä mitenkään sen puhtaammaksi saisikaan. Erityisesti karan varteen ruiskin paljon CRC:tä ja paineilmaa, sitä paikkaa kun on aika hankala puhdistaa paperilla tai pumpulipuikoilla. Sen jälkeen vielä puhdistin imusarjasta tyhjäkäyntimoottorin kolon pumpulipuikoilla ja vessapaperilla ja sormella. Laitoin tyhjäkäyntimoottorin takaisin paikoilleen ja tyhjäkäynti pelaa tasaisesti eikä jää enää huutamaan, moottori jaksaa hyvin lähteä ilman kaasua liikkeelle ja vetää autoa ilman kaasun painamista.

On se hyvä kun on pelit ja vehkeet, kyllä ei olisi tuon tk-moottorinkaan putsauksesta mitään tullut ilman kompuraa.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 14.6.2014 15:37
Kirjoittaja Smoppi
Ovatko muut samarakuskit huomanneet, että ruiskun tyhjäkäynti on selvästi korkeampi silloin, kun tankissa on bensahöyryistä tulevaa painetta? Kun tankin korkkia raottaa, kuuluu pitkä suhahdus ja sen jälkeen tyhjäkäynti laskee normaaliksi. Edes 60 kilometrin maantieajo ei näytä polttavan kaikkia höyryjä tankista pois.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 23.6.2014 11:31
Kirjoittaja manni
Smoppi kirjoitti:Ovatko muut samarakuskit huomanneet, että ruiskun tyhjäkäynti on selvästi korkeampi silloin, kun tankissa on bensahöyryistä tulevaa painetta? Kun tankin korkkia raottaa, kuuluu pitkä suhahdus ja sen jälkeen tyhjäkäynti laskee normaaliksi. Edes 60 kilometrin maantieajo ei näytä polttavan kaikkia höyryjä tankista pois.
Onko tankissa oleva bensiini miten vanhaa? Nykybensiini ei säily ikuisesti.

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 15.7.2014 12:53
Kirjoittaja Smoppi
Flektin releen johtoon tehty rosvoliitinpatentti petti, joten kaivoin katkenneen johdon toisen pään johtonipun sisältä ja kolvasin katkenneet päät yhteen. Nyt ei pitäisi olla kosketushäiriötä. Kiitos Jouskalle neuvoista johdon toisen pään löytämisessä. Muilta GM-Samaran omistajilta sain "neuvoiksi" vain hitsi.

http://aijaa.com/fTIYG3

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 29.7.2014 13:59
Kirjoittaja Smoppi
Virkamieslogiikalla vanhat autot, varsinkin Ladat, saastuttavat enemmän kuin uudet. Käytin Samaraa äsken päästömittauksessa. Tulokset tyhjäkäynnillä:

Koodi: Valitse kaikki

RPM 0850 1/min
CO 0,00 % vol
CO2 15,4 % vol
HC 0000 ppm vol
O2 0,30 % vol

Ja kierroksilla:

Koodi: Valitse kaikki

RPM 2510 1/min
CO 0,00 % vol
CO2 15,1 % vol
HC 0000 ppm vol
O2 0,16 % vol
http://aijaa.com/oJLj97
http://aijaa.com/ZGfrLQ

Paha tuosta on enää vähentää...

Re: Lada Samara 1500i -96

Lähetetty: 1.8.2014 12:27
Kirjoittaja Smoppi
Leimallakin käytin. Huomautettavaa ei löytynyt. Katsastusmies oli niin tarkka, että jopa turvavyöt kokeili.