VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
No nyt toimii kytkin kun työsylinterin vielä vaihdoin.
Polkimiakin on väännelty, ja mikä kummallisinta niin enemmän nippuun päin. Meinaa kytkin ja jarrupolkimia painaa yhdellä jalalla.
Jokohan nyt olisi perusasiat niin hyvin kunnossa, että pääsisi soittimen asennukseen. Pintakaiuttimet on hattuhyllyllä ja tyyliin sopivat, joten saa jäädä, johdotkin sinne kai menee, sillä orkkispaikoilla kojelaudan päissä ei ole jostain syystä kaiuttimia ollenkaan.
Polkimiakin on väännelty, ja mikä kummallisinta niin enemmän nippuun päin. Meinaa kytkin ja jarrupolkimia painaa yhdellä jalalla.
Jokohan nyt olisi perusasiat niin hyvin kunnossa, että pääsisi soittimen asennukseen. Pintakaiuttimet on hattuhyllyllä ja tyyliin sopivat, joten saa jäädä, johdotkin sinne kai menee, sillä orkkispaikoilla kojelaudan päissä ei ole jostain syystä kaiuttimia ollenkaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Tarvitsetko sellaiset? Minulta voisi sellaiset löytyä (lue = käyn katsomassa varaston ennenkuin lupaan mitään).Flaiman kirjoitti:... sillä orkkispaikoilla kojelaudan päissä ei ole jostain syystä kaiuttimia ollenkaan.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Ei tällä hetkellä tarvetta etukaiuttimille, sen verran hyvät oli hattuhyllyllä olevat.
Onneksi soitin säilyi ehjänä vaikka annoin sille virtaa maaliittimeenkin. Vanhan kasettisoittimen olin irrottanut ja se toimi, joten olin merkannut siihen tulevat johdot, ja nyt mittasin vain plus-johdon, että virta kulkee jatkuvasti. Tottakai sitten johto, jonka piti olla maajohto niin olikin jännitteellinen. Löytyi sitten konsolin sisältä irtonainen johto abikolla, joka sitten meni maihin.
Ensimmäinen pitkä matka oli käynti Tampereella. Kelikin oli loppujen lopuksi ihan hyvä vaikka kovaa lumisadetta luvattiin. Oli varmaan jo neljäs peura tänä vuonna joka tuli tielle. Onneksi tarpeeksi kaukana ja kuudenkympin alueella niin ehti hyvin hiljentää.
Kaasari vielä vaatii korjaamista, kun ryyppy ei toimi kunnolla, ja pieni tahmeus aina poljinta painettaessa. Kotiinpäin ajellessa joko kaasarista tai sytkästä johtuen niin nelosella kiihdyttäessä vajaan satasen vauhdissa ilmenee inhottava nykäys. Matka Orivedeltä Korpilahdelle menikin sitten 60-70kmh vauhtia pakettiauton vetäessä letkaa, ohituskaistat loskaa täynnä, joten niidenkään kohdalla ei moni auto ohittamaan päässyt. Hitaimmissa vauhdeissa letka aina tiivistyi mutta kummasti jätti takanatulija pitkäksi aikaa turvaväliä kun hätävilkut meni itsestään päälle.
Kesti vielä poissaanti, kun ränkkäsin ensin vilkkua ennenkuin huomasin hätävilkkukatkaisijan punaisen valon loisteen. Suosittelen kokeilemaan tätä, jos takana tullaan liian lähellä.

Onneksi soitin säilyi ehjänä vaikka annoin sille virtaa maaliittimeenkin. Vanhan kasettisoittimen olin irrottanut ja se toimi, joten olin merkannut siihen tulevat johdot, ja nyt mittasin vain plus-johdon, että virta kulkee jatkuvasti. Tottakai sitten johto, jonka piti olla maajohto niin olikin jännitteellinen. Löytyi sitten konsolin sisältä irtonainen johto abikolla, joka sitten meni maihin.
Ensimmäinen pitkä matka oli käynti Tampereella. Kelikin oli loppujen lopuksi ihan hyvä vaikka kovaa lumisadetta luvattiin. Oli varmaan jo neljäs peura tänä vuonna joka tuli tielle. Onneksi tarpeeksi kaukana ja kuudenkympin alueella niin ehti hyvin hiljentää.
Kaasari vielä vaatii korjaamista, kun ryyppy ei toimi kunnolla, ja pieni tahmeus aina poljinta painettaessa. Kotiinpäin ajellessa joko kaasarista tai sytkästä johtuen niin nelosella kiihdyttäessä vajaan satasen vauhdissa ilmenee inhottava nykäys. Matka Orivedeltä Korpilahdelle menikin sitten 60-70kmh vauhtia pakettiauton vetäessä letkaa, ohituskaistat loskaa täynnä, joten niidenkään kohdalla ei moni auto ohittamaan päässyt. Hitaimmissa vauhdeissa letka aina tiivistyi mutta kummasti jätti takanatulija pitkäksi aikaa turvaväliä kun hätävilkut meni itsestään päälle.


Viimeksi muokannut Flaiman, 18.12.2014 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Voihan ne hyvät olla, tosin etukaiuttimet lisäävät musiikkinautintoa. Ja voit pitää musiikkia päällä vaikka takana joku olisinkin. Ne takakaiuttimet kun huutava hiljaisenakin takamatkustajan korvaan.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Kun joskus saan muut tärkeämmät puutteet kuntoon niin täytyy sitten miettiä uudelleen noita etukaiuttimia.
Ensimmäistä kertaa pesin auton nyt kun pitäisi loppua hetkeksi kurakelit. Samalla tarkemmin tuli katsottua niin bensatankin kotelon reunassa on paikka.
Peräkontti ei pysy ylhäällä ja säädötkin on tiukimmillaan. Tangot ilmeisesti kuoleentuneet, onkohan isokin operaatio vaihtaa.
Ensimmäistä kertaa pesin auton nyt kun pitäisi loppua hetkeksi kurakelit. Samalla tarkemmin tuli katsottua niin bensatankin kotelon reunassa on paikka.
Peräkontti ei pysy ylhäällä ja säädötkin on tiukimmillaan. Tangot ilmeisesti kuoleentuneet, onkohan isokin operaatio vaihtaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Puhtaana valoisassa tallissa tuli bongattua jo niin työläitä ruostevaurioita, jotka olisi pitänyt jo ostaessa huomata mutta hämärässä autokuumeen kourissa en niitä huomannut. Noista olisi jo hintaa voinut tingata lisää. No rekkari ainakin on osuva. Takapyöränkaareen saa sormin reiän jos haluaa. Lopettelin reiän etsimisen ja keskityin ryypyn toimimattomuuteen. Ensimmäisenä katsoin, että käynnissä ollessa alipaine avaa ryyppyläppää ja se kun toimi niin irrotin ryypyn tangon yläpäästä ja sormin kun työnti sitä niin tuntui toimivan eli kierrokset nousi. Pistin sitten tangon alapäästä siihen ylempään reikään vaikka alempaan ilmeisesti oikeasti kuuluisi? Kokeillessa toimi muuten mutta jäi tanko kantamaan. Ei tarvinnut taivutella lyhyemmäksi, kun varaosakaasarissa oli valmiiksi pari milliä lyhympi. Nyt vaan saisi pakkaset tulla niin näkee, että toimiiko oikeastikkin.

Lopuksi vielä säädin venttiilit uudestaan, kun viimekerralla jäi liian suuret välykset.

Lopuksi vielä säädin venttiilit uudestaan, kun viimekerralla jäi liian suuret välykset.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Alipainekellon jousesta pari rinkiä pois ja 100 tyhjäyntisuuttin kakkoselle, niin loppuu nykimiset 100 vauhdissa.
EDIT: "Rumat vanteet"

EDIT: "Rumat vanteet"


21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Nykimiset loppui kun sain sytkän kohdalleen. Oli reippaasti pielessä ja kärkiväliä n.0,2mm
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Pikkuhiljaa etenee tämäkin projekti.
Peräkonttiin laitoin kunnon kaukalomaton, sellainen kun tuli joskus ex-kanttikseen ostettua jarrunestekatastroofin jälkeen. Nyt saa melkoinen vedenpaisumus tulla, että reunojen yli tulee. En meinaan ole missään autossa näin hyvää kaukalomattoa nähnyt.
Bensankulutusta ei vielä ole kuin muutama tankillinen tilastoitu mutta näyttää vievän sellaisen 9-10l/100km. Tähän ei auttanut sytkäpuolen säätökään. Ihmeen isoa raksutusta pitää kone ja siksi venttiilit tässä niin pian uudestaan säädinkin. Eikä ketjunkaan pitäisi löysällä olla. Olisiko sitten nokka-akseli vaihdon tarpeessa.
Toinen ajovaloumpio heilui kun kiinnitysruuvi oli korkannut muovista läpi. Tein lievän köyhän patentin kun laitoin ruuviin prikaksi kumisen läpivientikumin jolla sai kiilattua ja painatettua umpiota niin että kirisyi eikä enää heilunut.
Bensankulutuksen seurantaa on helpompi arvioida kun saa mittarin toimimaan siispä irrotin mittariston. Ensin tuli kuitenkin laitettua lämppärin hanalle uusi vaijeri jumiutuneet tilalle. Vaijerisarjassa ei vaan sopivan mittaista ollut. Yksi oli lähellä mutta tihkaisi viitisen senttiä. Lyhensin sitten yhtä liikapitkää siitä päästä joka tulee kojelaudan säätövipuun kiinni. Muutaman harjoitustaivuttelun jälkeen sain lähes oikean muotoisen pään vaijeriin muotoiltua. Nyt vaan jännäämään pysyykö kauankin kiinni. Näitä kun joillain on pingallehdut irti hanasta tai juuri tästä.
Irti olevan mittariston avasin, jotta saa varamittaristosta toimivan bensamittarin tilalle. Tiukka oli bensamittarin sovite kun ei meinannut saada kiskottua irti. Takaapäin nyt vähän pystyi koputtelemaan ruuvin kantoihin mutta päädyin sitten kahdella pienellä kuusiokoloavaimella kampeamaan etupuolelta mittarin taustalevystä. Lähtihän molemmat vihdoin ja vielä ehjänä. Takaisinlaitossa lähes yhtä suuri taistelu kun hiemankin lähti vinoon niin ruuvien kierteet puri kiinni.
Vinkkinä, että jos on kosketushäiriötä mittaristossa niin ainakin minulla oli löystyvien pikkumutterien alla olevat prikat säpäleinä, osa hajosi vielä siinä kun hioin hapettumia hiomapaperilla.
Aioin vaihtaa myös econ-mittarin mutta muistin kokeilla imutestillä, että kummastakin mittarista sai saman lukeman, turhaa vaihto olisi ollutkin kun ecomittarin toimimattomuuteen löytyi syy tukkeutuneesta letkusta. Paineilmallakin sai kauan puhaltaa ulos ruskeaa limaa.
Mittariston takaisinlaitossa kun liittimet oli kiinni niin päätin kokeilla että kaikki toimii. Ensimmäisenä ja helpoimpana tööttäsin, toimi. Sitten pistin parkit, silloin räpsähti ja autosta katosi kaikki virrat. Sulakkeet oli ehjiä eikä savua näkynyt. Hetki miettimistä ja katsoin, että mittariston takana ei mikään ota maihin. Akun kengän irrotus kuittasi aina vian ja sähkölaitteet taas toimi niin kauan kunnes valokatkaisijaan koski. Irti olleen umpion luonakin heiluttelin johtoja mutta ei syytä löytynyt. Irrottelin myös konehuoneesta releitä ja heiluttelin sieltä täältä johtonippuja, sekä kokeilin ilman mittaristoa, aina sama juttu.
Jossain vaiheessa sitten pistin parkit päälle ja menin akun kenkää heiluttelemaan, se kun oli syystäkin aivan löysässä. Siinä sitten tuli havaittua, että pätkii hyvin herkästi valoja mikäli on huono kontakti, räpsimistä kuului sulakerasiasta, ilmeisesti vain releistä. Uskaliaasti kengät tiukempaan ja ei sen jälkeen ongelmaa esiintynyt. Mutta mistä johtuu, että samalla hävisi koko autosta sähköt?
Puhaltimen moottorikin jo pieniä merkkejä vinkumisesta antaa.
Peräkonttiin laitoin kunnon kaukalomaton, sellainen kun tuli joskus ex-kanttikseen ostettua jarrunestekatastroofin jälkeen. Nyt saa melkoinen vedenpaisumus tulla, että reunojen yli tulee. En meinaan ole missään autossa näin hyvää kaukalomattoa nähnyt.
Bensankulutusta ei vielä ole kuin muutama tankillinen tilastoitu mutta näyttää vievän sellaisen 9-10l/100km. Tähän ei auttanut sytkäpuolen säätökään. Ihmeen isoa raksutusta pitää kone ja siksi venttiilit tässä niin pian uudestaan säädinkin. Eikä ketjunkaan pitäisi löysällä olla. Olisiko sitten nokka-akseli vaihdon tarpeessa.
Toinen ajovaloumpio heilui kun kiinnitysruuvi oli korkannut muovista läpi. Tein lievän köyhän patentin kun laitoin ruuviin prikaksi kumisen läpivientikumin jolla sai kiilattua ja painatettua umpiota niin että kirisyi eikä enää heilunut.
Bensankulutuksen seurantaa on helpompi arvioida kun saa mittarin toimimaan siispä irrotin mittariston. Ensin tuli kuitenkin laitettua lämppärin hanalle uusi vaijeri jumiutuneet tilalle. Vaijerisarjassa ei vaan sopivan mittaista ollut. Yksi oli lähellä mutta tihkaisi viitisen senttiä. Lyhensin sitten yhtä liikapitkää siitä päästä joka tulee kojelaudan säätövipuun kiinni. Muutaman harjoitustaivuttelun jälkeen sain lähes oikean muotoisen pään vaijeriin muotoiltua. Nyt vaan jännäämään pysyykö kauankin kiinni. Näitä kun joillain on pingallehdut irti hanasta tai juuri tästä.
Irti olevan mittariston avasin, jotta saa varamittaristosta toimivan bensamittarin tilalle. Tiukka oli bensamittarin sovite kun ei meinannut saada kiskottua irti. Takaapäin nyt vähän pystyi koputtelemaan ruuvin kantoihin mutta päädyin sitten kahdella pienellä kuusiokoloavaimella kampeamaan etupuolelta mittarin taustalevystä. Lähtihän molemmat vihdoin ja vielä ehjänä. Takaisinlaitossa lähes yhtä suuri taistelu kun hiemankin lähti vinoon niin ruuvien kierteet puri kiinni.
Vinkkinä, että jos on kosketushäiriötä mittaristossa niin ainakin minulla oli löystyvien pikkumutterien alla olevat prikat säpäleinä, osa hajosi vielä siinä kun hioin hapettumia hiomapaperilla.

Aioin vaihtaa myös econ-mittarin mutta muistin kokeilla imutestillä, että kummastakin mittarista sai saman lukeman, turhaa vaihto olisi ollutkin kun ecomittarin toimimattomuuteen löytyi syy tukkeutuneesta letkusta. Paineilmallakin sai kauan puhaltaa ulos ruskeaa limaa.
Mittariston takaisinlaitossa kun liittimet oli kiinni niin päätin kokeilla että kaikki toimii. Ensimmäisenä ja helpoimpana tööttäsin, toimi. Sitten pistin parkit, silloin räpsähti ja autosta katosi kaikki virrat. Sulakkeet oli ehjiä eikä savua näkynyt. Hetki miettimistä ja katsoin, että mittariston takana ei mikään ota maihin. Akun kengän irrotus kuittasi aina vian ja sähkölaitteet taas toimi niin kauan kunnes valokatkaisijaan koski. Irti olleen umpion luonakin heiluttelin johtoja mutta ei syytä löytynyt. Irrottelin myös konehuoneesta releitä ja heiluttelin sieltä täältä johtonippuja, sekä kokeilin ilman mittaristoa, aina sama juttu.
Jossain vaiheessa sitten pistin parkit päälle ja menin akun kenkää heiluttelemaan, se kun oli syystäkin aivan löysässä. Siinä sitten tuli havaittua, että pätkii hyvin herkästi valoja mikäli on huono kontakti, räpsimistä kuului sulakerasiasta, ilmeisesti vain releistä. Uskaliaasti kengät tiukempaan ja ei sen jälkeen ongelmaa esiintynyt. Mutta mistä johtuu, että samalla hävisi koko autosta sähköt?
Puhaltimen moottorikin jo pieniä merkkejä vinkumisesta antaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Suosittelisin, että joko vaihdat sulakerasian uuteen (= ihan uusi) tai otat vanhan irti ja viet sen jollekin joka pystyy käymään sen läpi ja katsomaan/puhdistamaan hapettumat sekä tinaamaan (hius)murtuneet juotokset.Flaiman kirjoitti: Mutta mistä johtuu, että samalla hävisi koko autosta sähköt?
Itse tein niin, että hommasin toisen sulakerasian ja se kunnostettiin. Vaihdoin sen alkuperäisen tilalle. Ja kas, kaikki sähköongelmat olivat poissa.
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Täytyy tuohon sulakerasiaan kai perehtyä jossain vaiheessa.
Nyt ilmeni vielä uusi vika. Ei kestä kaasunpainallusta ellei ryyppy ole lähes kokonaan auki. Tyhjäkäyntiä on ilman ryyppyäkin.
Mikä virka econ-mittarille menevässä letkussa olevalla venttiilillä on? Ja onko väliä kummin päin se letkussa on?
Ilmotetaampa vielä miten letkut on kytketty ettei ole mikään ajatuskatkos tullut. Eco-mittarilta letku menee imusarjaan. Virranjakajalta letku menee kaasariin siihen seosruuvin lähelle. Lisäksi alipaineohjattu tyhjäkäynnin säätömokkula on korvattu vanhanmallin mekaanisella.
Sieltä kaasarin tulipellin puolelta menee letku ilmanputsarikoteloon, Tästä eniten olen epävarma.
Näin myöhään en suurempia tutkimuksia tehnyt mutta kokeilin sormilla litistää tukkoon eco-letkun ilman vaikutusta.
Nyt aamulla enemmän tutkittu ja putsasin kaasarin ja yhdessä suuttimessa olikin roska. Tuntuisi toimivan nyt entiseen tapaan. Ihan kätevä orkkispumpullakin on suuttimia puhallella kun kompura on mökillä.
Kahdella viime tankkauksella pääsin lukemiin 8,7l/100km ja 8,3l/100km että oikeaan suuntaan on menossa.
Nyt ilmeni vielä uusi vika. Ei kestä kaasunpainallusta ellei ryyppy ole lähes kokonaan auki. Tyhjäkäyntiä on ilman ryyppyäkin.
Mikä virka econ-mittarille menevässä letkussa olevalla venttiilillä on? Ja onko väliä kummin päin se letkussa on?
Ilmotetaampa vielä miten letkut on kytketty ettei ole mikään ajatuskatkos tullut. Eco-mittarilta letku menee imusarjaan. Virranjakajalta letku menee kaasariin siihen seosruuvin lähelle. Lisäksi alipaineohjattu tyhjäkäynnin säätömokkula on korvattu vanhanmallin mekaanisella.
Sieltä kaasarin tulipellin puolelta menee letku ilmanputsarikoteloon, Tästä eniten olen epävarma.
Näin myöhään en suurempia tutkimuksia tehnyt mutta kokeilin sormilla litistää tukkoon eco-letkun ilman vaikutusta.
Nyt aamulla enemmän tutkittu ja putsasin kaasarin ja yhdessä suuttimessa olikin roska. Tuntuisi toimivan nyt entiseen tapaan. Ihan kätevä orkkispumpullakin on suuttimia puhallella kun kompura on mökillä.
Kahdella viime tankkauksella pääsin lukemiin 8,7l/100km ja 8,3l/100km että oikeaan suuntaan on menossa.

Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Kaasari kaipaa edelleen kunnon putsauksen kun tyhjäkäynti on välillä hetkellisesti kadonnut ja ryyppyä käytettäessä on pari kertaa kaasu hirttänyt.
Tukivarret tuli vaihdettua suoriin takana. Tuli vaan massattua irrallaan ollessa ja vaikka pari päivää niitä kuivattelinkin niin silti oli kädet aika mustat työn jälkeen.

Vaihdoin viiksipaketin kun ei vilkku palauttanut oikealle päin vilkuttaessa. Samalla joutui mittariston irrottamaan jotta liittimiin pääsee käsiksi niin vaihdoin vielä ecomittarin sittenkin toiseen, kun ei se alkanutkaan herkistymään letkun putsauksella, viisari miettii kauan aikaa ennenkuin liikahtaa.
Viiksipaketin yhtdeysessä aioin vaihtaa sen rikotun ratin keskiosan mutta en sitä osannut vaihtaa joko töötti huutaa jatkuvasti tai sitten alavasemmalta painikkeesta ei tapahdu mitään.
Vilkunpalautusta testattaessa rattia heiluttaessa kuului lonksuntaa ja hieman väljyyttä. Mitä niveliä tutkin niin tuntuisi oikealla puolella raidetangonpää olevan väljä. Onkin ajaessa vedellyt herkästi urissa, jota ei minun mielestä ole koko aikaa tehnyt, joskin vetely tuskin tuosta johtuu.
Töötti saatu toimimaan päivän ahertamisen jälkeen. Jarrutkin puoltaa näköjään välillä aika paljonkin, tai puolsi jo katsastuksessakin juuri rajojen sisällä pysyen. Jarrunesteet kuitenkin vaihdoin mutta ei sillä asettunut. Motonetissä kun kävin niin rullasi huonosti. Pysähdyin bussipysäkille ja kokeilin niin ei levyt olleet vielä lämmenneet. Mutta ilmeisesti siellä vika kun oli jarrupoljin melkein kivikova, herkistyi kyllä itsestään. Eikä muulloinkaan ole levyt kuumentuneet mitä olen silloin tällöin tunnustellut. Tuli täytettyä vahingossa nestesäiliö piripintaan, mutta onkohan korkki niin tiivis, että ei jarrut jaksa palautua?
Tukivarret tuli vaihdettua suoriin takana. Tuli vaan massattua irrallaan ollessa ja vaikka pari päivää niitä kuivattelinkin niin silti oli kädet aika mustat työn jälkeen.

Vaihdoin viiksipaketin kun ei vilkku palauttanut oikealle päin vilkuttaessa. Samalla joutui mittariston irrottamaan jotta liittimiin pääsee käsiksi niin vaihdoin vielä ecomittarin sittenkin toiseen, kun ei se alkanutkaan herkistymään letkun putsauksella, viisari miettii kauan aikaa ennenkuin liikahtaa.
Viiksipaketin yhtdeysessä aioin vaihtaa sen rikotun ratin keskiosan mutta en sitä osannut vaihtaa joko töötti huutaa jatkuvasti tai sitten alavasemmalta painikkeesta ei tapahdu mitään.
Vilkunpalautusta testattaessa rattia heiluttaessa kuului lonksuntaa ja hieman väljyyttä. Mitä niveliä tutkin niin tuntuisi oikealla puolella raidetangonpää olevan väljä. Onkin ajaessa vedellyt herkästi urissa, jota ei minun mielestä ole koko aikaa tehnyt, joskin vetely tuskin tuosta johtuu.
Töötti saatu toimimaan päivän ahertamisen jälkeen. Jarrutkin puoltaa näköjään välillä aika paljonkin, tai puolsi jo katsastuksessakin juuri rajojen sisällä pysyen. Jarrunesteet kuitenkin vaihdoin mutta ei sillä asettunut. Motonetissä kun kävin niin rullasi huonosti. Pysähdyin bussipysäkille ja kokeilin niin ei levyt olleet vielä lämmenneet. Mutta ilmeisesti siellä vika kun oli jarrupoljin melkein kivikova, herkistyi kyllä itsestään. Eikä muulloinkaan ole levyt kuumentuneet mitä olen silloin tällöin tunnustellut. Tuli täytettyä vahingossa nestesäiliö piripintaan, mutta onkohan korkki niin tiivis, että ei jarrut jaksa palautua?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Ecomittarin silloin aiemmin vaihdoin mutta toimi loppujen lopuksi sillä huonommin kuin alkuperäisellä. Ei tullut asialle tehtyä mitään niin nyt pari päivää sitten kiihdyttäessä motarille lähti kai loput tukokset letkusta ja alkoi ecomittari toimia niinkuin pitääkin.
Oli hiljattain lähellä, että olisi saanut etulokari uutta muotoa kun työpaikan piha peilijäässä ja yön aikana satanut lunta päälle. Työkaveri tuli minun jälkeen töihin eikä ollutkaan lähtenyt auto kääntymään jäätiköllä. Oli sitten tehnyt viimehetkellä lukkojarrutuksen. Tuli minut pyytämään katsomaan niin ei käsi mahtunut puskurin ja lokarin väliin. Minä olin pysäköinyt renkaat linkkuun mutta jäi mysteeriksi oliko loppuvauhti töpännyt renkaaseen vai pysähtyikö oikeastikkin noin lähelle.
Oli hiljattain lähellä, että olisi saanut etulokari uutta muotoa kun työpaikan piha peilijäässä ja yön aikana satanut lunta päälle. Työkaveri tuli minun jälkeen töihin eikä ollutkaan lähtenyt auto kääntymään jäätiköllä. Oli sitten tehnyt viimehetkellä lukkojarrutuksen. Tuli minut pyytämään katsomaan niin ei käsi mahtunut puskurin ja lokarin väliin. Minä olin pysäköinyt renkaat linkkuun mutta jäi mysteeriksi oliko loppuvauhti töpännyt renkaaseen vai pysähtyikö oikeastikkin noin lähelle.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Ja taas alkoi ecomittari jumimaan. On kyllä kumma mikä sinne kuralimaa kerryttää. Edelleen kompura mökillä ja Ladan pumpulla ei paljoa ihmeita saada aikaan niin siirryin sitten antennin asentamiseen mutta joutui vanhan katkenneen laittamaan takaisin kun ei huvittanut porata antennin läpivientiä 14milliin nykyisestä n.8 millistä.
Samalla kun antennia irrotin ja uutta kaapelia vedin niin huomasin, että olin tunkin laittanut väärin paikalleen ja sen kampi heilui vapaana. Usko on kova, että nyt löytyi sitten syy takapään naputtamiseen.
Olikin oikein pikkunäpräämis päivä kun jarrunestesäilön korkinkin purin ja korjasin, tai no purkaa ei tarvinnut kun se purkaantuu joka kerta itsestään korkkia avatessa, kaksi joustavaa kynttä painaa osia yhteen mutta ilmeisesti joskus käsitelty liian kovakouraisesti niin ei enää ole pänninkiä. Hapettumat abikoliittimistä pois ja jo vain varoitusvalon sai palamaan. kohon näkyviin jäävää merkkitikkua ei enää löytynyt mutta ohut rautanaula ajaa asiansa. Joutui vaan pariin otteeseen korkin purkamaan kun en heti älynnyt, että sen naulan voi laittaa ylösalaisin niin, että kanta on siellä korkin sisällä niin ei irtoa kiskomalla.

Ja nyt voi apparin paikallakin joku istua kun turvavyön lukkokappaleen vaihdoin ehjään. Vanhaa ei tahtonyt saada aina auki. Ei painunut avausnappi yhtään ellei ravistanut hullunlailla. Syykin löytyi kun joku valkoinen nippeli heilui vapaana lukon sisällä ja ravistamalla sai semmoiseen asentoon, että aukesi. En ole tullut ajatelleeksi, että nämäkin on omaa tuotantoa, eikä länsimaista.

Samalla kun antennia irrotin ja uutta kaapelia vedin niin huomasin, että olin tunkin laittanut väärin paikalleen ja sen kampi heilui vapaana. Usko on kova, että nyt löytyi sitten syy takapään naputtamiseen.
Olikin oikein pikkunäpräämis päivä kun jarrunestesäilön korkinkin purin ja korjasin, tai no purkaa ei tarvinnut kun se purkaantuu joka kerta itsestään korkkia avatessa, kaksi joustavaa kynttä painaa osia yhteen mutta ilmeisesti joskus käsitelty liian kovakouraisesti niin ei enää ole pänninkiä. Hapettumat abikoliittimistä pois ja jo vain varoitusvalon sai palamaan. kohon näkyviin jäävää merkkitikkua ei enää löytynyt mutta ohut rautanaula ajaa asiansa. Joutui vaan pariin otteeseen korkin purkamaan kun en heti älynnyt, että sen naulan voi laittaa ylösalaisin niin, että kanta on siellä korkin sisällä niin ei irtoa kiskomalla.

Ja nyt voi apparin paikallakin joku istua kun turvavyön lukkokappaleen vaihdoin ehjään. Vanhaa ei tahtonyt saada aina auki. Ei painunut avausnappi yhtään ellei ravistanut hullunlailla. Syykin löytyi kun joku valkoinen nippeli heilui vapaana lukon sisällä ja ravistamalla sai semmoiseen asentoon, että aukesi. En ole tullut ajatelleeksi, että nämäkin on omaa tuotantoa, eikä länsimaista.

Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600 SL "Laho"
Tallinnalaisen lelu- ja peltipurkkitehtaan valmistama tuote. Toivottavasti tämä teto oli omiaan lisäämään turvallisuudentunnettaFlaiman kirjoitti:En ole tullut ajatelleeksi, että nämäkin on omaa tuotantoa, eikä länsimaista.

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06