Pikkuhiljaa etenee tämäkin projekti.
Peräkonttiin laitoin kunnon kaukalomaton, sellainen kun tuli joskus ex-kanttikseen ostettua jarrunestekatastroofin jälkeen. Nyt saa melkoinen vedenpaisumus tulla, että reunojen yli tulee. En meinaan ole missään autossa näin hyvää kaukalomattoa nähnyt.
Bensankulutusta ei vielä ole kuin muutama tankillinen tilastoitu mutta näyttää vievän sellaisen 9-10l/100km. Tähän ei auttanut sytkäpuolen säätökään. Ihmeen isoa raksutusta pitää kone ja siksi venttiilit tässä niin pian uudestaan säädinkin. Eikä ketjunkaan pitäisi löysällä olla. Olisiko sitten nokka-akseli vaihdon tarpeessa.
Toinen ajovaloumpio heilui kun kiinnitysruuvi oli korkannut muovista läpi. Tein lievän köyhän patentin kun laitoin ruuviin prikaksi kumisen läpivientikumin jolla sai kiilattua ja painatettua umpiota niin että kirisyi eikä enää heilunut.
Bensankulutuksen seurantaa on helpompi arvioida kun saa mittarin toimimaan siispä irrotin mittariston. Ensin tuli kuitenkin laitettua lämppärin hanalle uusi vaijeri jumiutuneet tilalle. Vaijerisarjassa ei vaan sopivan mittaista ollut. Yksi oli lähellä mutta tihkaisi viitisen senttiä. Lyhensin sitten yhtä liikapitkää siitä päästä joka tulee kojelaudan säätövipuun kiinni. Muutaman harjoitustaivuttelun jälkeen sain lähes oikean muotoisen pään vaijeriin muotoiltua. Nyt vaan jännäämään pysyykö kauankin kiinni. Näitä kun joillain on pingallehdut irti hanasta tai juuri tästä.
Irti olevan mittariston avasin, jotta saa varamittaristosta toimivan bensamittarin tilalle. Tiukka oli bensamittarin sovite kun ei meinannut saada kiskottua irti. Takaapäin nyt vähän pystyi koputtelemaan ruuvin kantoihin mutta päädyin sitten kahdella pienellä kuusiokoloavaimella kampeamaan etupuolelta mittarin taustalevystä. Lähtihän molemmat vihdoin ja vielä ehjänä. Takaisinlaitossa lähes yhtä suuri taistelu kun hiemankin lähti vinoon niin ruuvien kierteet puri kiinni.
Vinkkinä, että jos on kosketushäiriötä mittaristossa niin ainakin minulla oli löystyvien pikkumutterien alla olevat prikat säpäleinä, osa hajosi vielä siinä kun hioin hapettumia hiomapaperilla.
Aioin vaihtaa myös econ-mittarin mutta muistin kokeilla imutestillä, että kummastakin mittarista sai saman lukeman, turhaa vaihto olisi ollutkin kun ecomittarin toimimattomuuteen löytyi syy tukkeutuneesta letkusta. Paineilmallakin sai kauan puhaltaa ulos ruskeaa limaa.
Mittariston takaisinlaitossa kun liittimet oli kiinni niin päätin kokeilla että kaikki toimii. Ensimmäisenä ja helpoimpana tööttäsin, toimi. Sitten pistin parkit, silloin räpsähti ja autosta katosi kaikki virrat. Sulakkeet oli ehjiä eikä savua näkynyt. Hetki miettimistä ja katsoin, että mittariston takana ei mikään ota maihin. Akun kengän irrotus kuittasi aina vian ja sähkölaitteet taas toimi niin kauan kunnes valokatkaisijaan koski. Irti olleen umpion luonakin heiluttelin johtoja mutta ei syytä löytynyt. Irrottelin myös konehuoneesta releitä ja heiluttelin sieltä täältä johtonippuja, sekä kokeilin ilman mittaristoa, aina sama juttu.
Jossain vaiheessa sitten pistin parkit päälle ja menin akun kenkää heiluttelemaan, se kun oli syystäkin aivan löysässä. Siinä sitten tuli havaittua, että pätkii hyvin herkästi valoja mikäli on huono kontakti, räpsimistä kuului sulakerasiasta, ilmeisesti vain releistä. Uskaliaasti kengät tiukempaan ja ei sen jälkeen ongelmaa esiintynyt. Mutta mistä johtuu, että samalla hävisi koko autosta sähköt?
Puhaltimen moottorikin jo pieniä merkkejä vinkumisesta antaa.