Lähetetty: 28.10.2004 3:32
Saakohan tuo uusi Lada Calina Suomessa lempinimen Culakova
(tiedän että se nimi pitäisi kirjoittaa oikeasti K:lla
)


Minulla on siitä omakohtainen kokemus. Auto oli Lada 1500 s. Hirvi ns. ylivuotinen urosvasa. Nopeus n 80 km/h. Hirvi tuli oikealta ja sen pää osui repsikan puolelle tuulilasiin. Tämän jälkeen hirvi lennähti keskelle tietä auton yli, tai ilmeisesti oikeammin auto ehti poistua hirven kaatumissuunnan edestä. Törmäys tapahtui lähes keskellä tietä. Tässä tapauksessa alitajuntainen vasemmalle väistö oli ehkä onneksi, koska toisella puolella olisi ollut pudotus ja metsä. Lada viipyi korjaamolla noin viikon.Boris kirjoitti:Sopiva ajonopeus voi aiheuttaa hirvieläimen lentämisen matkustamon "yli", niin ettei henkilövahinkoja satu. Harvemmin kukaan kuitenkaan rupeaa hirven nähdessään sovittelemaan nopeutta törmäystä varten, sillä luonnollinen reaktio on jarruttaa voimakkaasti. Jarrutus taas pudottaa nopeuden niin, että se on liian hidas hirven "alittamista" silmälläpitäen. Ja tuo sopiva nopeus on tietenkin automallikohtainen ja riippuu myös törmäyksen kulmasta. Että eikun tutkimaan, miten Ladalla saisi hirven lentämään matkustamon yli...
Auto Bildissä oli juttua 80-luvun lopun Ford Fiestasta -siis semmosesta jota myytiin 1.1 litrasella motilla. Ne kolaritestas sen, ja se oli ihan ruostunu yksilö ja se meni ihan totaalisen kasaan. Kuski ei missään tapauksessa ois selvinny hengissä. Sekä A-pilari että kynnyskotelo katkes.dadaa kirjoitti:Ois kiva nähdä minkälaista jälkeä syntyy kun 15 vanha ruosteen raiskaama Latuska joutuis samaan testiin. esim. mun kulkuneuvo.
Jos luin kuvia oikein, niin 110 pärjäs yhtä hyvin kuin viimeisin Ford Escortti.,_,/ukka kirjoitti:Juu, noissa takavetoisissa ei tosiaan jää kitumaan. Mutta tulkitsinko oikein, että tuo 110 ois suunnilleen yhtä vaarallinen/turvallinen kuin muutkin turvatyynyttömät saman kokoluokan autot?,_,/ukka
Peräkoukku auttaa lievään peräänajoon, vaan mikä lie peräänajajan mielipide moisesta. Toisaalta, jos on peräänajajan syy, niin mikäs siinä sitten.LamaAjanElvis kirjoitti:tommoseen lievään perseeseenajoon auttaa peräkoukku, se tekee selvää ajajan etupuskurista.
Ja voi tehä myös aika hyvin selvää peräänajajan jäähdyttimestäkin... Matukalla kun ei paljoo tarviis töytäistä niin jo ois vetokoukku jähyttimestä läpi.LamaAjanElvis kirjoitti:tommoseen lievään perseeseenajoon auttaa peräkoukku, se tekee selvää ajajan etupuskurista.
Ja hirviporukassa yhdellä oli 2105 ja oli sillä ajanu 100km/h isohkon mullin (ylivuotiseen vasan) kylkeen niin olivat joutuneet vain keulan suoristeleen ja tuulilasin vaihtaan siitä. Muita vaurioita ei ollu tullu...Mosse-Aksu kirjoitti:Minulla on siitä omakohtainen kokemus. Auto oli Lada 1500 s. Hirvi ns. ylivuotinen urosvasa. Nopeus n 80 km/h. Hirvi tuli oikealta ja sen pää osui repsikan puolelle tuulilasiin. Tämän jälkeen hirvi lennähti keskelle tietä auton yli, tai ilmeisesti oikeammin auto ehti poistua hirven kaatumissuunnan edestä. Törmäys tapahtui lähes keskellä tietä. Tässä tapauksessa alitajuntainen vasemmalle väistö oli ehkä onneksi, koska toisella puolella olisi ollut pudotus ja metsä. Lada viipyi korjaamolla noin viikon.
Maltti on valttia.Hanna kirjoitti:Kyllähän nuo kuvat pisti miettimään. Itellä kun on ollut tuo kortti vasta muutaman kuukauden. Samarassa kun on vielä puolitoistalitranen bensiiniruiskumoottori (autokoulussa oli tosi hitaasti kiihtyvä diesel), niin tahtoo kiihtyä vähän turhankin nopeesti. Saa varoa ettei mene ylinopeutta. Ja kun on kuskin taidot parantunut sitten siitä, kun sain kortin, niin sitä jotenkin tuuduttautuu sellaiseen valheelliseen "ei mulle mitenkään käy" -tunteeseen. Taidan ottaa tästä lähin vähän rauhallisemmin ainakin huonoilla keleillä...