VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
AmisPatte69

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja AmisPatte69 »

Jospa nyt saisi tämän viestin kirjoitettua.. Tuuppaa heittää pihalle kokoajan tää foorumi nykyään. :evil:

Jotain pientä on tapahtunut mm. Lisää reikää on löytynyt, helmat ja tankin aluspelti yms pientä sälää saapui postissa (Iso kiitos manselle)

Kuva
Kuva
Kuva

Tankin aluspellin sain myös sovitettua paikalleen :)
Kuva
Koitin eilen myös venttiileitä säätää mutta eihän siitä oikeastaan mitään tullut. :oops:
Kuva
Vähän fiilistelyä :)
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei se venttiilien säätö mitään raketti tiedettä ole. Kannattaa vaan olla siihen se leveä rakotulkki niin saa paremmin säädöt kohdalleen. Ite yleensä pyöritelly konetta siten että kun ykkösen venttiilit saksaa niin nelosen venttiilit säädetään. Kakkonen saksaa niin kolmonen säädetään, kolmonen saksaa niin kakkonen säädetään ja nelonen saksaa niin ykkönen säädetään.

Säätöhän tapahtuu siten että löysätään se isompi lukitusmutteri ja pienemmällä säädetään välys kohdalleen jonka jälkeen kiristetään taas isompi mutteri. Tuossa useasti joutuu vähän ennakoimaan kun tuntuu säätö aavistuksen muuttuvan aina lukitusmutteria kiristettäessä. Tuota säädön muuttumista voi vähän estää että laitetaan lukitusmutteria sen verran kireälle että säätö nippanappa liikkuu ja pidetään vielä avaimella tuo säätö paikoillaan kun kiristetään lukitusmutteri.
AmisPatte69

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja AmisPatte69 »

Jospa sitä päivittäisi tätäkin välillä.

Eli larse käy nykyään todella nätisti eikä nakuta enää! syy nakuttamiseen oli löystynyt venttiilien säädön lukitusmutteri, jonka seurauksena kaikki oli kolmosventtiilissä ihan päin per**ttä.

Kuva
Konehuonetta vähän kanssa tullut siistittyä siinä samalla kun venttiilit säädin.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Eli kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, Kuskinpuolen ruosteet hitsattu helmasta. Onneksi ei ton enempää ollu, ei mitenkään nätisti hitsattu mutta mulle kelpaa, ja piiloonhan saumat kumminkin jää.

Nyt on taas varmaan hiljaista vähänaikaa kunnes saan osia haalittua kasaan että pääsee jatkamaan rojektointia.
AmisPatte69

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja AmisPatte69 »

Oho.. :oops: vähä jääny tää kirjottaminen.. Syvästi anteeksi jos tätä nyt oikeasti joku seurailee :) Lada on edistynyt aika hyvin omasta mielestä, konetta olen vähän ehostanu eli sinne vaihettii sytkäpuoli kokonaan melkeimpä, venttiilit säädin,öljyt vaihdoin jne tommosta pientä, semmonen ongelma vaan tullut vastaan että ei käy kunnon tyhjäkäyntiä vaikka kuinka kaasaria säätää.. Entinen omistaja paukuttanut putkeen kylläkin reilust että oiskohan siinä jokin syy?

Uuden, taino uuden ja uuden.. Toisen sisustan hain tähän omaan larseeniin kun en siitä harmaasta sisustasta tykännyt ollenkaan. Penkeistä ei nyt satu kuvaa olemaan mutta tumman sinertävät penkit ovat :)
Kuva

Seuraavaksi iskin puskurit kiinni, ne kyllä vaihdan erilaisiin kesän mittaan.. Samalla vaihdoin etuvakaajaan vähän järeempää puslaa sekä iskin tupakkilasit eteen kiinni.

Kuva
Kuva

Tosiaan jarruissakin on häikkää eli eilen ja tänään olen takajarruja korjaillut.. Ensin paineensäädin ja nyt jarrusylinterit. Noh onhan melkein kaikk orginaalia vielä :)

Kuva
Kuva

Tämänhetkinen ulkonäkö on tämä, erittäin raaka. Kesällä uudet maalit niskaan (orkkis väri tietenkin) toiset vanteet sekä alaspäin :) Mielipiteitä kiitos :)
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuohon huonoon tyhjäkäyntiin ja säädön vaikuttamattomuuteen niin ensiksi kannattaa tarkistaa imuvuodot. Kaasarin kiinnitys että tiukasti kiinni imusarjassa (älä kiristä liikaa, menee kaasarinjalka banaanille), kaasarin kannen kireys, alipainetehostajan letkun kunto (on petollinen), alipaineletkut yleensäkkin ja tyhjäkäynnin alipainekalvo. Ja jos on se saasteidenalentamisjärjestelmä käytössä niin ensimmäisenä sen ohitus siten että tyhjäkäynnin kalvolle tulee letku suoraan imusarjasta eli ohitetaan se lokasuojassa oleva solenoidi venttiili. Tuossa ehkä ne yleisimmät.

Ja puristuspaineetkin kannattaa kattoa ettei olisi venttiili mennyt mutta tuo ei taida tässä tapauksessa olla kyseessä kun aikasemmin kuitenkin käyny nätisti naputuksesta huolimatta.

Ja kun on noita sytkäosiakin vaihdettu niin varmista vielä että on kaikki oikeissa säädöissä.


Kyllä siitä pikkuhiljaa hyvä tulee.
temez

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja temez »

Itsellä on samanlainen käyttöautona ajelen 60 km päivässä työ ajoa.
AmisPatte69

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja AmisPatte69 »

Ylläpito saa tehdä tämän kanssa nyt mitä haluaa. Projekti myytiin tallipaikan mentyä alta..ū
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Minäki tämän projektin kehityksen loppumisen ennustin kun törmäsin instaräminässä kuvaan missä tää oli trailerilla.. muutaku uutta tallia ja ladaa ehtimään
Lada 21044 1700i -96
AmisPatte69

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja AmisPatte69 »

Katsotaan miten miehen käy. Hiljaista uuden ladan suhteen saattaa olla aikamoinen tovi. Mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä aika tuo tullessaan :)
AmisPatte69

Re: VAZ-21051 - 1990 - 1200S - Tuleva käyttis

Viesti Kirjoittaja AmisPatte69 »

Noniin, nyt on uusi lada omistettu about kuukausi! Eli 1991 Lada 2105 1500! Melkein samanlainen kun tuo vanha mutta parempi kuntoinen. Jonkinsortin projutopikkia siitäkin varmaan pidän, vaihdan tämän topicin nimen ja lisäilen kuvia kunhan pääsen koneelle! :)
Vastaa Viestiin