Nonnis kirjoitti:Mä en noista välityksistä tiedä, mutta kyllä mun nelivaihteinen farkku huutaa kuin syötävä isommilla nopeuksilla, 5-lovisella 05:lla taas melutaso on ihan asiallinen. Ja pistän kyllä nelosen nelilovisessakin jo 60:ssä, jos tarkotus ei oo siitä kiihdyttää
Joo, kyllähän sitä ilmeisesti voi tasaista vauhtia körötellä kuuttakymppiä nelosella, mutta suosittele sitä kuitenkaan en. Tunnen yhden entisen merkkikorjaamon asentajan, joka totesi aikanaan, että autoa ei "tapeta" kierroksilla, mutta "jurnuttaminen" voi olla haitallista. Joskus sanoi törmänneensä vähän ajettuihin autoihin, joissa oli erikoisia murheita niin vähän ajetuille autoille. Ja omistajien kanssa keskusteltuaan oli kehottanut vastedes käyttämään taajamaliikenteessä korkeintaan kolmosvaihdetta. Vanhan kansan autoilijat pitivät rajana kahtatuhatta kierrosta minuutissa. Jos sen alle tipahti, niin pienempää silmään.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Minä ajan joka tapauksessa sen kympin yli etten ole jarruna tua, joten mun puolestani kaheksankymppiä on hyvä ja taloudellinen vauhti talveksi.
Vaihteitakin on etiäpäin kaikki neljä ja satasta mennään noin 4000rpm taulussa. Jos melu on kova, niin mankka päälle. Jos ei riitä niin sitten vaikka lauletaan...
Jos Lada ei nelosella kulje kaasu pohjassa kuin satasta niin siinä on kyllä jotain vikaa. Minun Ladani menee vielä kolmosellakin toiselle sadalle ja silloin meteli on kyllä jo häiritsevä. Tietty jos siellä on joku sikatihee kisavälitys niin asia on eri, mutta lyhyin vakiovälitys eroaa niin vähän niistä muista.
2000rpm nelosella on ~50km/h joten sen alle ei kannata paljoa jurnuttaa, ja jos on ylämäki, niin pienempi pykälä on tarpeen jo suuremmillakin nopeuksilla.
mitä noihin kierroksiin tulee, on Lada kuitenkin kierroskone ja niitä on siten hyvä käyttää: sujuvat kiihdytykset ja ohitus tilanteet, polttoaine säästö (ainakin econ mittarin mukaan) ja konekaan ei karstoitu niin pahasti.
1300 Samaralla en käytä nelosvaihdetta kuin moottoritiellä, vitosta siinä ei olekaan, välitykset paljon ratkaisee, linnussa ei voi juuri muulla ajaa kuin nelosella yli 90 mittarissa on jo reilusti 4000 r/min nelosella
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
En ole ymmärtänyt noiden talvirajoitusten ideaa
Jos kuljettajat ovat niin huonoja että niille pitää pistää tällaisia rajoituksia
kun ei osata ajaa olosuhteiden/auton ja sen kunnon mukaan olisi ensi-
arvoisen tärkeää pistää jokainen Suomalainen autoilija välittömästi jat-
ko-opinnoille autokouluun
Siitähän tässä on kyse vai olisiko valtion loputtomasta rahantarpeesta
jota kompensoidaan köyhien autoilijoiden selkänahoista
Periaatteessa hyväksyisin vaan ns. kelin mukaan muuttuvat rajoitukset, mutta toisaalta kunnon kuski laskee automaattisesti nopeutta jos keli on huono, joten nekin ovat tarpeettomia.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Olen aivan varma että taas on pian lehdissä 'Talvi yllätti autoiljat'-otsikkoja kun ekat liukkaat tulee. Siä on taas 50 autoo pitkin poikin pusikkoja heti. Että ajetaampa rauhallisesti siä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Suomalaisen aivokuoreen ei mene omaehtoinen nopeudenrajoitus ja toisaalta kansanedustajat saavat irtopisteitä jeesustelemalla paskaa turhia lakeja säätäessään.
Talavella tiet on kaposempia, jäisiä ja on pimiää. Lisäksi sielä seassa on porot ja sauvakävelijät kyllä se on parempi pudottaa nopeuksia ihan suosiolla.
Muutenhan Lada kiitää kuin troikka konsanaan
Ladalla ajaminen on machoa.
Ladan omistaminen machokismia.
Kaikki se mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua ja jos nopeusrajoitus on 120, niin sitähän ajetaan oli keli mikä tahansa. Kyä me suamalaiset ollaan sitten outoa porukkaa
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vanja-eno kirjoitti:Kaikki se mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua ja jos nopeusrajoitus on 120, niin sitähän ajetaan oli keli mikä tahansa. Kyä me suamalaiset ollaan sitten outoa porukkaa
Siis tyhmää. Ei sitä ole aina pakko mennä lakia hipoen ja venyttäenkin. Järki käteen nyt.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Jos Lada ei nelosella kulje kaasu pohjassa kuin satasta niin siinä on kyllä jotain vikaa. Minun Ladani menee vielä kolmosellakin toiselle sadalle ja silloin meteli on kyllä jo häiritsevä. Tietty jos siellä on joku sikatihee kisavälitys niin asia on eri, mutta lyhyin vakiovälitys eroaa niin vähän niistä muista.
kulkee kulkee, mutta huutaa se silti, ladan nopeutta ei säädellä kaasun asennolla vaan sillä kuinka pitkään sitä pidetään pohjassa. meneehän kakkosellakin mittarin mukaan 80km/h kun uhmaa koneen kestävyyttä. sitä lähinnä ajan takaa että se 5v loota ei ole kuin vanha 4v johon on vain lykätty ylivaihde päälle. 5vaihteisen nelosella jos lähtee satasen matkaa ajamaan niin varmaan jossain vaiheessa tulee koneesta hilut pihalle. 5vaihde tekee siitä ihan siedettävää. ja mitä 4vaihteisellani ajelin autokaupan vakuutuksilla viikon verran eise sen pahemmin huutanut kun 5vaihteinen. jossain 120paikkeilla rupes jo vähän ölisemään kunnes loppu soppa kaasarista, mutta satku meni siinä missä 5v lootallakin. en tiedä olenko sitten kuuro vai hullu...
veikkaan hullu...
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
sellaiset pienet hiekkatiet missä ei ole nopeusrajoitusta ollenkaan, eikös niissä ajeta sitten 80 km/h joka on yleisrajoitus taajamien ulkopuolella. Sellasissa paikoissa alkaa jo vauhti tuntumaan
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:sellaiset pienet hiekkatiet missä ei ole nopeusrajoitusta ollenkaan, eikös niissä ajeta sitten 80 km/h joka on yleisrajoitus taajamien ulkopuolella. Sellasissa paikoissa alkaa jo vauhti tuntumaan
Juu, niissä ajetaan se minkä vehkeet ja taito antaa myöden.