VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pakoputken hitsasin kasaan tänään. Normaalisti en kyllä etenkään tuon kuntosia ala parsiin vaan ei tällä hetkellä anna pörssi myöten ostaa uutta putkea. Toivottavasti ei ole tukkeessa tuo putki kun tuntui että käynti huononi korjauksen myötä. Rahisi kyllä melkosesti tuon takapöntön sisällä eli mahdollisuus tuohon on kun reikäputken paloja varisi putkesta kun sitä ravisteli. Tuntui tuolta jotain paloja lentelevänkin kun kävi ryyppy päällä. Ja ihan kuin olisi vähän viheltänytkin kun kierrosta oli enemmän.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Huomiseksi luvannu sadetta niin otin nyt tuon toisenkin takavalon piirilevyn käsiteltäväksi eli juotan tuohonkin johdot suoraan piirilevyyn.
Viimeksi muokannut jta, 26.6.2017 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Nyt ois toinenkin takavalo käsitelty.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Kokeilin tuota diodi hommaa niin huomattavasti parempi kun syttyy sumuvalokin jarrua painaissa.

Jarru+parkki
Kuva

Jarru+sumuvalo
Kuva

Sumuvalo
Kuva

Ja tänään kun vähän virkeämmillä aivoilla ajatteli niin tuossahan on vaara että sähkö karkaa peräkärryssäkin sumuvalolle niin näinhän tuo voisi parilla diodilla onnistua helposti tekeen ettei karkaa peräkärrylle asti tuo sähkö.
Kuva
Viimeksi muokannut jta, 26.6.2017 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Laittelin nyt kunnolla diodit paikoilleen. Harmi kun ei ollut enää isommalla virrankestolla olevia diodeja niin piti laittaa nuo BYM56C diodit missä 3,5A virrankesto. Pitäisi noidenkin kyllä kestää mutta mielellään laittaisi vähän isommat. No pitää käydä ostaan jossain välissä ja vaihtaa sitten jos nuo ei kestä.

Kuva

Laittelin toisen diodin liittimillä tuohon liitinkoteloon niin sai kohtuu järkevästi tuon tuonne.
Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jta, 26.6.2017 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Eilen kävin liittelemässä takavalot takaisin kiinni ja hieman oli liitoksia tehty miten sattuu kontin puolella. Lisäksi ihmetyttää tuo ylimääräinen jarruvalolle tullut punainen johto että mikähän sillä oli oikein virkana.
Kuva

Uudet liittimet paikoillaan.
Kuva Kuva

Tänään sain hitsattua tuon pyöränkotelossa olleen reiän umpeen. Hiekkapuhalsin pellin puhtaaksi ja laittelin sinkkimaalia väliin niin josko vähän hidastaisi ruostumista tuolta alueelta. Sievää jälkeähän tuo ei ole kun lähes sokkona saa hitsata kun ei meinaa pää ja käsi mahtua tuonne yhtäaikaa mutta pääasia että paikka pysyy. Samalla pyyhkäsin teräsharjalla irtonaiset massat sun muut köntsät pois ja massasin kotelon uudelleen.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jta, 26.6.2017 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään ei satanu vettä niin pääsi taas tämänkin kimppuun. Vähän putsailin konetta ja samalla putsailin ja öljysin noita kaasarin vivustojakin. Pitää jossakin välissä vielä jatkaa tuota putsausta kun jäi vielä aika reilusti sontaa tuonne kun melko paksu öljy/hiekka kerros pinnassa. Samalla säätelin venttiilit ja kiristin ketjun niin loppui suurimmat naputukset ja särinät. Joku venttiili taisi kuitenkin vielä jäädä väljäksi kun naputtaa aika terävästi.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Nyt on perälläkin hyvin valoja ja ilmeisesti maadotuksetkin kunnossa kun ei välky vilkun mukana muut valot.

Parkit
Kuva
Jarruvalot
Kuva
Sumuvalot
Kuva
Perän täydeltä valoja
Kuva

Oiskohan tuolla jossain jotain imuvuotoa kun joutokäyntiä ei saa rittävän alas? Pysyy siinä 1500rpm (kiekkamittarin mukaan) eikä tuon alle pääse ja econ mittari makaa punasella kokoajan eli ikäänkuin alipaine puuttuisi. Meinaa myöskin joutokäynti olla ontuvaa ja välillä meinaa hieman töpehtiä.
Viimeksi muokannut jta, 26.6.2017 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
degen
Viestit: 1312
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

Meneekö ryyppy kokonaan pois päältä eli ryyppyläppä avautuu täysin axtekin avaamana? Jos vaikka sattuis jäämään yks epäkeskon porras liikahtamatta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Omasta mielestä kyllä avautuu kun ryyppyläppä on täysin pystyssä mutta pitää tuo vielä varmistaa huomenna (tänään) jos ei taas vettä sada. Kiitti vinkistä. Ja pitää vielä käydä nuo alipaineletkutkin varmuudeksi läpi ja vaikka vaihtaa kun ei tuo niin kalliiksi kuitenkaan tule ja varmistaa myöskin että muistinhan mä laittaa sen letkun sinne mittariin kiinni. :lol:
Avatar
degen
Viestit: 1312
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja degen »

Joo. Imuvuodot pitää korjata ehdottomasti, jos niitä löytyy. Samaten pakovuodot pakosarjassa lambdan lähellä, mut nuo lienee harvinaisempia. Kaasarin kiinnityskin saattaa löystyä itsekseen. Itse laitoin jousiprikat muttereiden alle, jotta eivät irtoa itsekseen.
Tuon kaasarisi kansi on kylä aika pahan näköses kunnos.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Joo se on aika ikävän näköinen kun on hieman patenttia tehty että on saatu putsarikotelo kiinni. Pinnapultit korvattu katkaistuilla 6mm pulteilla ja kiristetty nylokilla kanteen niin kotelo ei mennyt edes kunnolla paikoilleen. Liekkö tuosta syystä lohjennut tuo palanenkin pois kun on kotelo kiristetty kierossa paikoilleen. Tein tuohon yhteen reikään 6mm kierteen kun oli se alkuperäinen kierre korkannut ja korvasin tavallisilla 6mm pulteilla nuo pinnapulttivirityset niin on nyt ainakin kolmella kunnolla kiinni. Tuossa tuli toinen kaasari mukana ja siinä taisi kyllä olla ehjä tuo kansiosa että kattoa jos sen vaihtais vielä jos ei saa noita kierroksia muuten asettuun. Tuo kaasarin löystyminen imusarjasta on aika tuttu vika kun tuntuu lähes kaikissa takavetoisissa löystyvän itekseen ja noitahan on ylikiristämällä saatu aika banaaniksikin. Edellisessä axtecissa piti jo hioa suoraksi se jalka kun ei muuten saanut tiiviiksi.

Tuosta pakovuodosta muistuikin mieleen että tuossa vuotaa se pakoputken ja sen välipalikan välinen liitos siitä lambdan yläpuolelta. Pitääpä muistaa tuokin tiivistää ennen konttorilla käyntiä. Melko komiasti löi tuolta välistä säkenet sillon kun sai ensimmäisiä kertoja tuon kunnolla käyntiin.

Ja kytkintä tuossa pitää hieman säätää ja vaihtaa sinnekkin vielä nuo nesteet. On hieman pehmeän tuntonen ja ottaa pirun alhaalta kiinni.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Alkuillasta kun vasta lopetteli tuo vesisade niin ei kehdannut alkaa märällä kentällä makoileen ja suomen pelikin painoi päälle niin vaihtelin vain noita alipaine letkuja sen mitä pystyi. Ei näköjään tuo 3 metriä riittänyt niin pitää käydä huomenna hakemassa lisää.

Kuva

Hieman sai nyt osviittaa tuohon joutokäynti ongelmaan. Vivustot pelaa kunnolla mutta havaitsin sellaisen kun painoin pihdeillä virranjakajalta alipaineletkun läjään niin joutokäynti putosi heti alemmas. Aloin ennakoita tarkisteleen niin oli jotain 10 astetta ennakkoa ilman alipainetta. Pudottelin nyt jonnekkin 0-3 asteen paikkeille tuon perusennakon ja alipaineen kera on nyt jotain 10 astetta. Vieläkin on jotain erikoista tuossa kun ei siltikään meinaa saada alle 1000rpm kierroksia silloin kun alipaineletku on kiinni jakajassa ja letkun irrotus melkein sammuttaa auton jos ei tulppaa. Loppui ainakin se töpehtäminen joutokäynnillä.

Kuvista katottuna näyttäis että taitaakin olla hiilisäiliölle menevät letkut väärin päin säiliön päässä eli tuossa voisikin olla taika tuohon joutokäynnin outoon käyttäytymiseen ja econ mittarin toimimattomuuteen.

Katkesi tuossa touhutessa se ruskea kaasuläpän johto niin piti sekin korjata. Menny vain johdosta kuori niin kovaksi ettei pystyny liitintä puristaan lujalle kun katkesi heti uudelleen.

Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jta, 26.6.2017 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kun ei tuon vesisateen takia pystyny tekeen oikein mitään niin kytkin valmiiksi tuon 13-napaisen pistorasian.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jta, 26.6.2017 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kerkesin sentään tänään vaihtaa nuo loput alipaineletkut ennen suomen peliä ja mahdollista vesisadetta. Eihän tuohon mennyt kuin 5,5m letkua. Ei ihan tyhjästä tule se nimitys alipaine helvetti. :lol: Oli nuo pari hiilisäiliölle menevää letkua väärin päin ja näkyi olevan tuolle econ mittarille menevässä letkussa jokin venttiilikin. Oli jumissa siten ettei ilma liikkunu mihinkään suuntaan niin tuo saattoi olla syynä sille ettei tuo mittari pelannut. Vielä kun pääsis koe käyttään tuota tänään.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut jta, 26.6.2017 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Kerkesi ja pääsi kuitenkin tuossa suomen pelin jälkiin vähän touhuaan vielä. Kesken remontin kuitenkin pääsi sadekuuro yllättään. Onneksi kuitenkin justiinsa pääsin auton alle irrotteleen pakoputkea niin oli sateensuojassa ja siitä sitten varastoon irrotteleen tuo välipätkä kun ei tuota saanut auki paikoillaan ollessa. Sillä välin kerkeskin sade loppua. Kettumainen vain oli makoilla vesilammikossa kun tuo muovi minkä levittelin auton alle ettei tarvi märällä nurmikolla makoilla niin keräsi vettä.

Näkyihän tuo liitos vuotaneen jonkin verran ja samoiten oli pientä vuotoa tuon välipätkän ja pakosarjan välissäkin. Jos tuo pakoputkitahna nyt ainakin katsastuksen ajan pitäisi raot tiiviinä. Mihinkähän lie tuo putki oikein osunut kun oli aika lysmyssä tuosta kohtaa mistä kääntyy auton alle. Oli vielä sisäkurvin puolelta lysmyssä.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Huomenna alkaa sitten laitteleen nuo alipaineletkut paikoilleen kun irtosivat tuossa taistelun tohinassa ja samalla yrittää ettiä mistä letkusta tuo nyt alkoi vuotaan jäähdytysnestettä. Alkoi oleen jo sen verran hämärää kun taivas aika tummien pilvien peitossa niin ei enää nähnyt riittävästi. Käydä myöskin huomenna klemmareita hakeen että saa osan noista alipaineletkuista kiristää kiinni kun tuntuivat aika höllässä olevan.
Viimeksi muokannut jta, 26.6.2017 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Noniin. Nyt on alipaineletkutkin kunnolla ja sytkäennakotkin melkolailla oikein. Nyt saa joutokäyntiäkin säädettyä alaspäin mutta auto käy huonosti alle 1500rpm. Tulpat käyttelin irti kun ei ollu niiden kunnosta tietoa mutta olivat lähes uutta vastaavat mutta aivan mustat eli rikkalla käy. Aloin nyt tarkemmin katteleen niin tuohan näyttäisikin laskevan bensaa läpi tipoittain eli kaasari tulvii. Näkyy tuo bensapintakin siitä tirkistelyreiästä. Joko koho on vettynyt tai sitten neulaventtiili vuotaa. Enemmän uskoisin että neulaventtiilissä on vikaa kun ei ihan norona tule bensa läpi vaan hiljaksiin tiputtelee. Kattoa tuosta toisesta kaasarista että onkohan siinä minkä kuntoiset osat paikoillaan. Saisi vain nyt tuon kaasarin kannen ensin irtoaan kun pitäisi se yksi sokka vivustosta saada irti. Pitää vaan ensin odottaa että jäähtyy tuo kone hieman.

Tässä välissä on hyvä hieman syödäkkin jotain tälle päivää ja lähtiä kohta jatkaan.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Otin toisesta kaasarista kohon ja neulaventtiilin niin niillä tuntui pitävän. Enää ei tippassu bensaa läpi ja kummasti alko käymäänkin paremmin. Pysyi nyt käynnissäkin alta 1000rpm.

Tuon kun sai kuntoon niin aloin vaihteleen laturiin laakerit vaan eihän sekään menny kuin elokuvissa. Toinen laakeri onkin erikokoinen tässä laturissa kuin noissa vanhemmissa. Vetopäädyssä paksumpi akseli. No hiilipäädyn laakerin sai kuitenkin vaihdettua kun oli samankokoinen kuin vanhoissa. Tuohon toiseen lisäsin vähän vaseliinia niin josko menis vielä vähän aikaa. Ei tuokaan kyllä väljä ollu mutta vähän kuivan oloinen. Ja oman mokan vuoksi nyt ei saanu laturia paikoilleen kun en muistanu ankkuria irrotellessa ottaa jännitteensäädintä pois niin katkesi hiilet irrotellessa enkä löytänyt nyt mistään tuohon sopivaa jännitteensäädintä vaikka tuollainenkin mulla varmasti jossain on. Muistaisi vain että missä.
Vastaa Viestiin