Sivu 2/16
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 9.5.2016 22:42
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 10.5.2016 16:07
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 10.5.2016 20:48
Kirjoittaja jta
Laittelin nyt kunnolla diodit paikoilleen. Harmi kun ei ollut enää isommalla virrankestolla olevia diodeja niin piti laittaa nuo BYM56C diodit missä 3,5A virrankesto. Pitäisi noidenkin kyllä kestää mutta mielellään laittaisi vähän isommat. No pitää käydä ostaan jossain välissä ja vaihtaa sitten jos nuo ei kestä.
Laittelin toisen diodin liittimillä tuohon liitinkoteloon niin sai kohtuu järkevästi tuon tuonne.

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 12.5.2016 23:33
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 16.5.2016 22:46
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 16.5.2016 23:22
Kirjoittaja degen
Meneekö ryyppy kokonaan pois päältä eli ryyppyläppä avautuu täysin axtekin avaamana? Jos vaikka sattuis jäämään yks epäkeskon porras liikahtamatta.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 17.5.2016 2:54
Kirjoittaja jta
Omasta mielestä kyllä avautuu kun ryyppyläppä on täysin pystyssä mutta pitää tuo vielä varmistaa huomenna (tänään) jos ei taas vettä sada. Kiitti vinkistä. Ja pitää vielä käydä nuo alipaineletkutkin varmuudeksi läpi ja vaikka vaihtaa kun ei tuo niin kalliiksi kuitenkaan tule ja varmistaa myöskin että muistinhan mä laittaa sen letkun sinne mittariin kiinni.

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 17.5.2016 11:03
Kirjoittaja degen
Joo. Imuvuodot pitää korjata ehdottomasti, jos niitä löytyy. Samaten pakovuodot pakosarjassa lambdan lähellä, mut nuo lienee harvinaisempia. Kaasarin kiinnityskin saattaa löystyä itsekseen. Itse laitoin jousiprikat muttereiden alle, jotta eivät irtoa itsekseen.
Tuon kaasarisi kansi on kylä aika pahan näköses kunnos.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 17.5.2016 14:19
Kirjoittaja jta
Joo se on aika ikävän näköinen kun on hieman patenttia tehty että on saatu putsarikotelo kiinni. Pinnapultit korvattu katkaistuilla 6mm pulteilla ja kiristetty nylokilla kanteen niin kotelo ei mennyt edes kunnolla paikoilleen. Liekkö tuosta syystä lohjennut tuo palanenkin pois kun on kotelo kiristetty kierossa paikoilleen. Tein tuohon yhteen reikään 6mm kierteen kun oli se alkuperäinen kierre korkannut ja korvasin tavallisilla 6mm pulteilla nuo pinnapulttivirityset niin on nyt ainakin kolmella kunnolla kiinni. Tuossa tuli toinen kaasari mukana ja siinä taisi kyllä olla ehjä tuo kansiosa että kattoa jos sen vaihtais vielä jos ei saa noita kierroksia muuten asettuun. Tuo kaasarin löystyminen imusarjasta on aika tuttu vika kun tuntuu lähes kaikissa takavetoisissa löystyvän itekseen ja noitahan on ylikiristämällä saatu aika banaaniksikin. Edellisessä axtecissa piti jo hioa suoraksi se jalka kun ei muuten saanut tiiviiksi.
Tuosta pakovuodosta muistuikin mieleen että tuossa vuotaa se pakoputken ja sen välipalikan välinen liitos siitä lambdan yläpuolelta. Pitääpä muistaa tuokin tiivistää ennen konttorilla käyntiä. Melko komiasti löi tuolta välistä säkenet sillon kun sai ensimmäisiä kertoja tuon kunnolla käyntiin.
Ja kytkintä tuossa pitää hieman säätää ja vaihtaa sinnekkin vielä nuo nesteet. On hieman pehmeän tuntonen ja ottaa pirun alhaalta kiinni.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 17.5.2016 23:51
Kirjoittaja jta
Alkuillasta kun vasta lopetteli tuo vesisade niin ei kehdannut alkaa märällä kentällä makoileen ja suomen pelikin painoi päälle niin vaihtelin vain noita alipaine letkuja sen mitä pystyi. Ei näköjään tuo 3 metriä riittänyt niin pitää käydä huomenna hakemassa lisää.
Hieman sai nyt osviittaa tuohon joutokäynti ongelmaan. Vivustot pelaa kunnolla mutta havaitsin sellaisen kun painoin pihdeillä virranjakajalta alipaineletkun läjään niin joutokäynti putosi heti alemmas. Aloin ennakoita tarkisteleen niin oli jotain 10 astetta ennakkoa ilman alipainetta. Pudottelin nyt jonnekkin 0-3 asteen paikkeille tuon perusennakon ja alipaineen kera on nyt jotain 10 astetta. Vieläkin on jotain erikoista tuossa kun ei siltikään meinaa saada alle 1000rpm kierroksia silloin kun alipaineletku on kiinni jakajassa ja letkun irrotus melkein sammuttaa auton jos ei tulppaa. Loppui ainakin se töpehtäminen joutokäynnillä.
Kuvista katottuna näyttäis että taitaakin olla hiilisäiliölle menevät letkut väärin päin säiliön päässä eli tuossa voisikin olla taika tuohon joutokäynnin outoon käyttäytymiseen ja econ mittarin toimimattomuuteen.
Katkesi tuossa touhutessa se ruskea kaasuläpän johto niin piti sekin korjata. Menny vain johdosta kuori niin kovaksi ettei pystyny liitintä puristaan lujalle kun katkesi heti uudelleen.

Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 18.5.2016 20:57
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 19.5.2016 16:15
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 20.5.2016 2:25
Kirjoittaja jta
Kerkesi ja pääsi kuitenkin tuossa suomen pelin jälkiin vähän touhuaan vielä. Kesken remontin kuitenkin pääsi sadekuuro yllättään. Onneksi kuitenkin justiinsa pääsin auton alle irrotteleen pakoputkea niin oli sateensuojassa ja siitä sitten varastoon irrotteleen tuo välipätkä kun ei tuota saanut auki paikoillaan ollessa. Sillä välin kerkeskin sade loppua. Kettumainen vain oli makoilla vesilammikossa kun tuo muovi minkä levittelin auton alle ettei tarvi märällä nurmikolla makoilla niin keräsi vettä.
Näkyihän tuo liitos vuotaneen jonkin verran ja samoiten oli pientä vuotoa tuon välipätkän ja pakosarjan välissäkin. Jos tuo pakoputkitahna nyt ainakin katsastuksen ajan pitäisi raot tiiviinä. Mihinkähän lie tuo putki oikein osunut kun oli aika lysmyssä tuosta kohtaa mistä kääntyy auton alle. Oli vielä sisäkurvin puolelta lysmyssä.
Huomenna alkaa sitten laitteleen nuo alipaineletkut paikoilleen kun irtosivat tuossa taistelun tohinassa ja samalla yrittää ettiä mistä letkusta tuo nyt alkoi vuotaan jäähdytysnestettä. Alkoi oleen jo sen verran hämärää kun taivas aika tummien pilvien peitossa niin ei enää nähnyt riittävästi. Käydä myöskin huomenna klemmareita hakeen että saa osan noista alipaineletkuista kiristää kiinni kun tuntuivat aika höllässä olevan.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 20.5.2016 18:16
Kirjoittaja jta
Noniin. Nyt on alipaineletkutkin kunnolla ja sytkäennakotkin melkolailla oikein. Nyt saa joutokäyntiäkin säädettyä alaspäin mutta auto käy huonosti alle 1500rpm. Tulpat käyttelin irti kun ei ollu niiden kunnosta tietoa mutta olivat lähes uutta vastaavat mutta aivan mustat eli rikkalla käy. Aloin nyt tarkemmin katteleen niin tuohan näyttäisikin laskevan bensaa läpi tipoittain eli kaasari tulvii. Näkyy tuo bensapintakin siitä tirkistelyreiästä. Joko koho on vettynyt tai sitten neulaventtiili vuotaa. Enemmän uskoisin että neulaventtiilissä on vikaa kun ei ihan norona tule bensa läpi vaan hiljaksiin tiputtelee. Kattoa tuosta toisesta kaasarista että onkohan siinä minkä kuntoiset osat paikoillaan. Saisi vain nyt tuon kaasarin kannen ensin irtoaan kun pitäisi se yksi sokka vivustosta saada irti. Pitää vaan ensin odottaa että jäähtyy tuo kone hieman.
Tässä välissä on hyvä hieman syödäkkin jotain tälle päivää ja lähtiä kohta jatkaan.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 20.5.2016 23:18
Kirjoittaja jta
Otin toisesta kaasarista kohon ja neulaventtiilin niin niillä tuntui pitävän. Enää ei tippassu bensaa läpi ja kummasti alko käymäänkin paremmin. Pysyi nyt käynnissäkin alta 1000rpm.
Tuon kun sai kuntoon niin aloin vaihteleen laturiin laakerit vaan eihän sekään menny kuin elokuvissa. Toinen laakeri onkin erikokoinen tässä laturissa kuin noissa vanhemmissa. Vetopäädyssä paksumpi akseli. No hiilipäädyn laakerin sai kuitenkin vaihdettua kun oli samankokoinen kuin vanhoissa. Tuohon toiseen lisäsin vähän vaseliinia niin josko menis vielä vähän aikaa. Ei tuokaan kyllä väljä ollu mutta vähän kuivan oloinen. Ja oman mokan vuoksi nyt ei saanu laturia paikoilleen kun en muistanu ankkuria irrotellessa ottaa jännitteensäädintä pois niin katkesi hiilet irrotellessa enkä löytänyt nyt mistään tuohon sopivaa jännitteensäädintä vaikka tuollainenkin mulla varmasti jossain on. Muistaisi vain että missä.