Sivu 2/4

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 23.5.2017 10:08
Kirjoittaja AI
Mutta tämä toimii ja pakkauksen mukaan on Samaran pumppu! Ainoa vaan jos on useamman tunnin sammuksissa niin saa sahata startilla että jää käymään. Puolentoista tunnin sammuksissa olon jälkeen vielä lähtee normaalisti heti käymään. Eli toimii täsmälleen samalla lailla kuin se italialainen tarvikepumppu.

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 23.5.2017 10:49
Kirjoittaja AI
Ja vaikka paketti oli merkattu että olisi Samaran pumppu niin takavedon pumppuhan siellä kuitenkin oli.
Lähikuva bensapumpusta
Mitähän ihmettä tuolle nyt sitten tekisi?

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 23.5.2017 16:32
Kirjoittaja samarai
AI kirjoitti:Toi pumppu jonka laitoin on siis uusi. Mutta eihän tämä ensimmäinen kerta ole kun tuolta rajan takaa paskaa tulee. Mutta kiinnostaisi tietää mitä eroa on Samaran ja takavedon pumpuilla. Ulkoisesti näyttää ihan samalta.
Niin kyllä minä sen ymmärsin, että se uusi pumppu on, ei vaan kehdannut vihjata suoraan tuohon seuraavaan asiaan. Jos uusi IC:n sisärengas vuoti aikoinaan NL:n laadunvalvontamerkin kohdalta (Государственный знак качества СССР), niin ehkä silloin voi vuotaa nykyisin uuden bensapumpun venttiilikin?

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 24.5.2017 8:08
Kirjoittaja Lada-Jussi
AI kirjoitti:Toi pumppu jonka laitoin on siis uusi. Mutta eihän tämä ensimmäinen kerta ole kun tuolta rajan takaa paskaa tulee. Mutta kiinnostaisi tietää mitä eroa on Samaran ja takavedon pumpuilla. Ulkoisesti näyttää ihan samalta.
samarassa lähtöputki on vaakasuorassa kuten tulokin, takavedossa lähtö on ylöspäin, okassa on kans muuten sama mutta siinä tuloputki on vähän alaviistoon

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 25.5.2017 11:26
Kirjoittaja AI
Ensimmäiset tuhat kilometriä kertyi mittariin.

Tuota Samaran ja takavetojen bensapumppujen eroa ihmettelin siksi kun luulin Samaran pumpun asentaneeni kun pakkauksessa sitä sellaiseksi väitettiin. Mutta sehän jo tiistaina paljastui oikeaksi eli takavedon pumpuksi. Onkos noilla sitten muuta eroa kuin tuo lähtöputki, jokuhan edellä jo kyllä mainitsi ettei Samaran pumppu pumppaa takavedossa.

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 28.5.2017 14:05
Kirjoittaja AI
Nyt oli bensankulutus n. 200 km matkalta laskettuna 9,18 litraa sadalla. Alkaa jo aika normaali olemaan kun mitään taloudellisuusajoa ei ole harrastettu. Tankkauksen jälkeen käänsin vielä ruuvia puoli kierrosta kiinni ja sen säätövara loppui siihen. Avasin sitten neljänneskierroksen. Nyt tällä asetuksella tyhjäkäynti on jotenkin epätasaista ja liikkeellelähdöissä pitää olla tarkempi, kerran jopa sain sammumaan. Ehkä tyhjäkäyntiä suurentamalla tuo paranisi mutta mennään nyt näillä vähän matkaa ja ellei kulutus enää laske niin säädetään se neljänneskierros ruuvia auki päin, sillä kun tuntui mukavasti toimivan.

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 29.5.2017 0:02
Kirjoittaja AI

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 29.5.2017 18:48
Kirjoittaja AI
Voisikohan tuohon bensapumppuongelmaan olla apua tällaisista?:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/190306/78902
http://www.motonet.fi/fi/tuote/3825799/ ... aliittimet
Siis bensaletku muutamassa tunnissa tyhjenee bensapumpun ja kaasuttimen väliltä, kohokammio ei tyhjene. Lähtee heti käymään mutta sammuu samantien ja sitten saa sahata viitisen sekuntia ennen kuin lähtee taas käymään. Ärsyttävää!

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 29.5.2017 20:19
Kirjoittaja pressa
Takaiskuventtiilihän tuossa pumpussakin vuotaa. Itse avaisin pumpun ja tarkastaisin ja puhdistaisin pumpun venttiilit. Joskus ollut valussa koneistusjälkeä niin ettei venttiili ole tiivis, vähän tremelillä hioo niin saa pitämään...

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 8.6.2017 15:04
Kirjoittaja AI
Viime lauantaina töistä kotiin tullessa syttyi latauksen merkkivalo. Myös vilkku toimi hitaasti eli todellakin lataus ei toiminut eikä ollut turhanpäiväinen palaminen. Maanantaina tutkin että oikeanpuoleinen sulake on ehjä, puhdas ja kunnolla paikoillaan. Vaihdoin "Made In England"-jännitteensäätimen alkuperäiseen neuvostoliittolaiseen eikä toiminut. Otin sitten laturin irti. Hiilet ensimmäisenä tutkin. Ruuvi oli todella tiukassa ja se katkesi. Hiilet olivat ihan OK. Laitoin sitten KZL-9:ssä olleen laturin paikoilleen. Ensin kuitenkin irrotin hiilet ja ne olivat melko loppuun käytetyn oloiset ja öljyiset joten sitten laitoin nuo paremmat hiilet paikoilleen. Kurkkasin myös laturin sisälle ja liukurenkaat olivat täysin mustat, miten ihmeessä tuo laturi edes on voinut toimia? Tinnerillä ja rätin nurkalla pesin ja nyt on liukurenkaissa kupari hiiliä vasten. Laturi paikoilleen ja auto käymään mutta latauksen merkkivalo paloi edelleen ja jännite 12 V. Enpä osannut enkä sitten jaksanut tuolle mitään tehdä kun aikataulutkin jo alkoivat painaa päälle. Ajelin sitten illan ajot ilman latausta vara-akku takakontissa, itse asiassa se on ollut siellä ihan vapusta asti varmuuden vuoksi mukana. Sitten tiistaina otin laturin uudestaan irti ja hiilet siitä irti. Toinen hiilistä tuntui aavistuksen tökkivän kun sitä painoi sisään. Varastosta löysin uudet hiilet ja ne laitoin paikoilleen. Laturi uudestaan paikoilleen ja Lada käymään. Nyt sitten ei latauksen merkkivalo palanut ja mittasin jännitteen joka oli 14.4 V. Pitikin nuo hiilet vaihtaa, todennäköisesti olisi heti toiminut kun en niihin olisi koskenut lainkaan. Mutta aina vaan ei muista että sitä ei pidä korjata mikä ei ole rikki. Vaihdoin vielä sitten tuon "Made In England"-jännitteensäätimen takaisin paikoilleen. Keskiviikkoaamuna kun kahdelta töihin lähdin niin latauksen merkkivalo paloi taas! Hain sitten autotallista sen neuvostoliittolaisen jännitteensäätimen ja kolmannen vara-akun kyytiin ja lähdin töihin. Töissä vaihdoin jännitteensäätimen ja laitoin käymään eikä merkkivalo enää palanut. Enkä sitten vara-akkujakaan tarvinnut kun lataus toimi koko työreissun ajan. Olisi ihan mukava tietää mikä tuon jännitteensäätimen oikein rikkoi. Se on tuollainen nykyaikaisen näköinen umpeen valettu musta muoviloota. Ostinkohan sen joskus Motonetista, en enää muista mutta joskus vuonna 2010 kuitenkin eikä sillä montaa tuhatta kilometriä ole ajettu, ulkonäöltään aivan kuin uusi.

Re: VAZ-2101 1972 Kestotesti

Lähetetty: 8.6.2017 15:11
Kirjoittaja AI
Tutkin tuota bensapumppujuttua. Koskaan en ole pumppua ennen avannut mutta nyt sain aikaiseksi. Koekaniiniksi valikoitui 1971:n lähes viisitoista vuotta sitten irti otettu vuotava pumppu. Sen purin pöydälle atomeiksi. Takaiskuventtiilin toimintakin selvisi kun sen purin. Aloin kasaamaan pumppua vuosia sitten ostamani korjaussarjan kanssa. Korjaussarjassa tuon venttiilin jouset ainakin olivat selvästi paksummat ja jäykemmät kuin alkuperäisessä. Pumppua en kuitenkaan kasaan saanut kun alimmainen kalvo meni aina vaan täysin ruttuun kun ruuveja kiristi kiinni. Olevinaan kyllä kaikki palikat tuli oikeaan järjestykseen. Ehkä olisi pitänyt kuvat ottaa kun tuota purki. Seuraavaksi testaan tuota letkuun laitettavaa takaiskuventtiiliä.

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Lähetetty: 15.6.2017 15:06
Kirjoittaja AI
Kulutus pysyy edelleen yli kymmenessä litrassa sataa kilometriä kohti. Ei se pienentynyt vaikka sillä ajoin 300 km rauhallista maantieajoakin. Todennäköisesti kun kerran aikaisemmin keväällä sain kulutuslukemaksi jonkin 9,5 litraa on sattunut jonkinlainen laskuvirhe. Mikähän kumma tuolle on tullut kun se kesällä 2010 Norjan reissulla kulutti alle 8 litraa sadalla? Sen jälkeen se on lojunut tallissa käyttöä vailla. Kaasutin muuten toimii niin hyvin kuin vain voi toimia, ei minkäänlaista nykimistä tai tökkimistä esiinny. Tarkastin että ryypyn peltiläppä on varmasti pystyssä. Ainoa mitä tuolle on tehty kesän 2010 jälkeen on vaihdettu Lada-merkkinen ilmansuodatin. Katselin että se on tuplasti paksumpaa paperia kuin Wix-merkkisen joten vaihdoin sitten senkin vaikken oikein vakuuttunut että siitä voisi kulutus johtua kuten ei näköjään johtunutkaan. Ilmeisesti sitten vaihdan tuohon kaasuttimen parempaan. Jos sillä säästää kaksi litraa sadalla niin vaikka ostaisi ihan uuden kaasuttimen sen hinta tulee säästettyä reilun kolmen tuhannen kilometrin eli parin kuukauden ajoilla. Tuo talvikäytössä oleva -74 Lada kun sen 8,5 litraa sadalla kuluttaa ja vielä talviajossa.

Tuolla em. reissulla alkoi pyyhkijät kolahtamaan suuntaa vaihtaessa. Katselin että kuskin puoleinen sulka oli revennyt alareunasta useamman sentin matkalta. Bosch-laatua! Toki ikivanhat. Vaihdoin molemmat sulat Bilteman halvimpiin 3,95 maksaviin sulkiin. Kiinnitysnippelit jätin noista Boscheista kun nuo Bilteman olivat aika hentoisen oloiset. Joskus vuosia sitten jostain Iltalehden sivulta luin että joku ruotsalainen lehti noita testasi ja oli parhaat sulat. Testataanpa nyt sitten ne.

Kuva sulista (Kuvaa ei saa Kuvat.fi:n kautta tänne näkymään)

Eilen kuskin penkin etummainen vasemmanpuoleinen kiskoon tuleva kiinnitysruuvi irtosi autosta pois noustessa. Se olikin jo jonkinlaista ääntä pitänyt. Ruuvasin sen samantien paikoilleen. Lievää ongelmaa oli kun penkit ovat 1600SL:stä ja sovitus on hieman tiukka että sai ruuvin lähtemaan kierteelleen.

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Lähetetty: 15.6.2017 22:05
Kirjoittaja Näilläeväillämennään
Tuo bensapumppu ei taida olla syy tuohon pitkään starttaukseen. Eihän tuo bensapumppu "ime" kaasaria tyhjäksi. Se olisi täysi mahdottomuus... Auto kyllä käy ainakin 10 sekuntia pelkällä kohokammion bensalla ja sinä aikana kyllä pumppu jos yleensä toimii ehtii täyttää kohokammion.

Itsellä alkoi tekemään 2105 1,5 Axtec -93 samanlaista eli starttautti varsinkin kuumana tooooooddddeeeeellla pitkään ja sitten alkoi ikäänkuin keräämään kierroksia kunnes lähti käyntiin. Musta savu saatteli käyntiinlähtöä. Vikana oli vettynyt koho. Ja ei ei todellakaan ei koho ei ollut iankaiken vanha vaan muutaman kuukauden ikäinen. ( Olin kyllä tehnyt kokeita E85 bensiinillä. ) Kaasarissa oli bensapinta aivan tolkuttoman korkealla. Tuosta kulutuksesta voisi ehkä vähäsen päätellä bensapinnan olevan jostakin syystä liian korkealla...

Tekikö tuota pitkää starttausta jo ennen uuden bensapumpun asennusta. Tietenkin voi olla mahdollista, että uusi pumppu tekee liian suuren paineen, niin sulkuventtiili ei kykene pysäyttämään bensavirtaa vaan kaasutin saa liikaa bensaa. Mahdollisia syitä: Sulkuventtiili vuotaa, bensanpaine on liian suuri eli liian ohkainen tiiviste lohkon ja pumpun välissä, liian korkea bensapinta kaasuttimessa eli koho ei kellu kunnolla/sulje venttiiliä.

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Lähetetty: 15.6.2017 23:41
Kirjoittaja AI
Lämpimänä 10-30 minuuttia sammuksissa ollessaan lähtee välittömästi käymään. Nyt keskiviikkona kun oli todella lämmintä vaati välillä yli sekunnin starttauksen ennen kuin käynnistyi. Ei siis valuta imusarjaan seisoessaan bensoja, ainakaan kovin nopeasti sillä reilun tunnin sammuksissa olon jälkeen vielä lähtee hyvin käymään. Joku 4-5 tuntia jo aiheuttaa sen ettei jää ekalla starttauksella käymään. Jos käsivivusta pumppaa ennen starttausta niin sitten kyllä käynnistyy normaalisti. KZL-9:n kaasutin vuosia sitten lorotti imusarjan täyteen bensaa ja sitä sai tosissaan sahailla, tässä ei sellaisia oireita ole. Tuo vika korjaantui yksinkertaisesti kiristämällä kaasuttimen kannen ruuvit! Mutta voisihan tuon kaasuttimen avata ja tutkia ensin. Voineehan koho olla kai liimaantunut pohjaan kiinni kun oli vuosia ajamatta ja bensat haihtuneet. Tiedä tuosta...

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Lähetetty: 23.6.2017 12:40
Kirjoittaja AI
Viikko sitten vaihdoin tuulilasin pyyhkijöiden tihkureleen. Se kun tässä toimi noin kerran minuutissa eikä aina kai silloinkaan. Muistin että 1974 Ladassa se toimi moitteetta joten otin sen siitä. Tällä viikolla sadetta on riittänyt ja rele on todettu toimivaksi. Tuon paikoillaan olleen piruuttani avasin josko senkin toimivaksi saisi. Joku muukin on sen joskus jäljistä päätellen avannut. Sain kuin sainkin sen toimimaan pienellä säädöllä ja palaneiden kärkien viilaamisella.

Kaasuttimen kannen avasin myös viikko sitten. Ei ollut minkäänlaista jälkeä että koho olisi pohjaan jumittunut kuuden plus yhden vuoden seisotuksen aikana. Eikä koho ollut täynnä bensaakaan. Enhän minä tuolle muuta osannut tehdä kuin laittaa takaisin kiinni. Tarkistin ettei kaasuttimeen lorise ylimääräistä bensaa käydessä eikä lämpimäksi käytettynä sammuksissakaan. Vajaan viikon ajon jälkeen edelleen kulutus on noin 10,5 litraa sadalla.

Ilmanpaineet renkaista myös tarkistin. Yhdestä renkaasta noin 0,1 bar oli paine laskenut, juuri tuosta joka on silikonilla korjattu. Eli paikkaus viime kesänä onnistui lähes täydellisesti kun ei kahdessa viikossa kokonaan tyhjene.

Viikko sitten tuli myös 2000 km mittariin ajoa täyteen.