On se isompi, kuten olisi myös jos sivuakselin yhdistelisi kahdesta. Nelonen on suoravaihde eli sen välityssuhde ei muutu vaihteistossa (välityssuhde 1). Sitä pienemmät välityssuhteet ovat "isompia vaihteita".
Tuolta löytää vakiovälitykset:
https://www.ladakerho.fi/info/muut/voimansiirto.htm#001
Ladamoscowin myymien vaihteistojen välitykset löytyy heidän alasivuilta ja omia muistiinpanoja penkoen löysin jotain tuollaista: viewtopic.php?f=24&t=43059&start=30
Siihen miltä mitkäkin välityssuhteet käytännössä tuntuisivat onkin jo vaikeampi vastata. Johonkin taulukkolaskentaohjelmaan kun tekee kuvaajia, niin voi helpommin vertailla muutoksia vakiovälityksiin. Esim. jos peränvälitykset vaihtaisi hitaiksi, viitonen alkaisi vastata käytännössä entistä nelosta.
Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
https://www.ebay.de/itm/332394376012?ul_noapp=true
Kysyin tästä torque laatikosta ja vastaus oli että 3.9 perällä 3000 rpm 100kmh olis vauhtia viitosella. Mutta mitäs vakio laatikolla mahtaa olla?
Kysyin tästä torque laatikosta ja vastaus oli että 3.9 perällä 3000 rpm 100kmh olis vauhtia viitosella. Mutta mitäs vakio laatikolla mahtaa olla?
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Tervehdys.
Tässä on tullut paljon asiaa esille, voi olla että pitää rinnalla käydä rakentamaan ajan kanssa tuota ryömivämpää versiota.. Mielenkiintoinen juttu ja sarkaa piisaa!
Olen toistaiseksi käyttänyt aikani niinkin "triviaalin" asian kuin vaihteiston kuminivelen laipan keskiöinnin rakenteen tutkimiseen. En tiedä mitä kaikkea 2008:n vuoden 5-lovisen akselin päässä pitäisi olla, paitsi tiiviste. Korjaamo-opas puhuu keskitysrenkaasta, keskitysrenkaan tiivisteestä, jousesta, mutterista ja onpa akselin päässä vielä ura lukitussokkaa varten. Käsittääkseni kohtuutärkeä kokonaisuus kumminkin.
Tuon oman purkaessani en löytänyt muuta kuin oletukseni mukaan keskitysrenkaan tiivisteen (osa 2101-1701245 ?) ja sekin oli puolipakolla murjottu niin että puolet siitä oli mutkalla. Näkyy olevan esimerkiksi tämänlaista
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/w ... s-l225.jpg
remppasatsia tarjolla maailmalla, mutta siitäkin mainittu jousi ja sokka uupuu. Mikähän olisi oikea määritelmä ja kokoonpanojärjestys tuolle kaikelle kuvatulle? Voi olla että tapani mukaan teen asiasta turhan vaikean mutta ei kysyvä kuusesta kauas kapsahda... Tässä linkkejä kuviin siitä miltä tilanne nyt näyttää:



terv.
I.A.
Tässä on tullut paljon asiaa esille, voi olla että pitää rinnalla käydä rakentamaan ajan kanssa tuota ryömivämpää versiota.. Mielenkiintoinen juttu ja sarkaa piisaa!
Olen toistaiseksi käyttänyt aikani niinkin "triviaalin" asian kuin vaihteiston kuminivelen laipan keskiöinnin rakenteen tutkimiseen. En tiedä mitä kaikkea 2008:n vuoden 5-lovisen akselin päässä pitäisi olla, paitsi tiiviste. Korjaamo-opas puhuu keskitysrenkaasta, keskitysrenkaan tiivisteestä, jousesta, mutterista ja onpa akselin päässä vielä ura lukitussokkaa varten. Käsittääkseni kohtuutärkeä kokonaisuus kumminkin.
Tuon oman purkaessani en löytänyt muuta kuin oletukseni mukaan keskitysrenkaan tiivisteen (osa 2101-1701245 ?) ja sekin oli puolipakolla murjottu niin että puolet siitä oli mutkalla. Näkyy olevan esimerkiksi tämänlaista
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/w ... s-l225.jpg
remppasatsia tarjolla maailmalla, mutta siitäkin mainittu jousi ja sokka uupuu. Mikähän olisi oikea määritelmä ja kokoonpanojärjestys tuolle kaikelle kuvatulle? Voi olla että tapani mukaan teen asiasta turhan vaikean mutta ei kysyvä kuusesta kauas kapsahda... Tässä linkkejä kuviin siitä miltä tilanne nyt näyttää:



terv.
I.A.
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Mä sain laskuissa Torque vaihteistolle satasen vauhdissa moottorin pyörimisnopeudeksi (noin) eri peränvälityksillä seuraavaa:Kohgs kirjoitti:https://www.ebay.de/itm/332394376012?ul_noapp=true
Kysyin tästä torque laatikosta ja vastaus oli että 3.9 perällä 3000 rpm 100kmh olis vauhtia viitosella. Mutta mitäs vakio laatikolla mahtaa olla?
Perä--RPM
3,9---3200
4,1---3400
4,3---3550
Vastaavalla tavalla laskettuna vakio 5 vaihteisella:
Perä--RPM
3,9--3100
4,1--3250
4,3--3400
Käytin kaavaa: km/h = RPM/kokonaisvälityssuhde x 2,066 x 60/1000
josta 2,066 on Nivan renkaan pyödähtäessä etenemä matka metreinä. Jostakin taulukosta tms. sen olen joskus löytänyt, en ole itse sitä mitannut. LadaMoskow on joko laskenut hiukan isommalla renkaalla nopeutta tai kaunistellut lukuja siihen suuntaan, mitä arvelivat kysyjää enemmän miellyttävän tai sitten jossakin on laskuvirhe.
Sputnick, sinulla on vanhempaan malliin korjausopas. Lataa vaikka tuolta lisää oppaita: https://catalog.niva4x4.ru/en/index.htm
5/2007 varaosakuvastoa sivulta 130 katsoen pitäisi löytyä jousiprikka, mutteri, tiiviste ja keskitysrengas. Ne kaikki sinulta taitaa löytyä. Tiiviste sinulla on kieltämättä hiukan muotopuoleksi mennyt mutta keskitysrengas ehkä kurkistaa kuminivelen keskeltä. On vaan jäänyt sinne kun olet osat toisistaan erottanut. Jousen ja sokan kuva löytyy jostakin vanhemmasta kuvastosta, mutta ei enää tuosta.
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Meinaatko laittaa uuden kuminivelen? Ellet niin yksi oleellinen asia on unohtunut eli kiristyspanata kumin ympäriltä, ilman pantaa ei uudelleen asennus välttämättä onnistu kun yllättäävästi suurenee...
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Täytyy laittaa panta takaisin. Vanhalla kumilla tarttis yrittää pärjätäpressa kirjoitti:Meinaatko laittaa uuden kuminivelen? Ellet niin yksi oleellinen asia on unohtunut eli kiristyspanata kumin ympäriltä, ilman pantaa ei uudelleen asennus välttämättä onnistu kun yllättäävästi suurenee...
