Mutta mitä tulee Jaguaariin niin se on nyt potilaana tallilla. Toistaiseksi alku sujunut hyvin. Koneen suojakopan lisäksi purin tieltä akun koteloineen, ilmanputsarin kotelon ja putken koko matkalta, sekä egr-putken. Nyt on tilaa ja näkyväisyyttä. Tehostimen ja vesipumpun hihna oli vaihtokunnossa, täynnänsä halkeamia, joten sen vaihto olisi ollut edessä kuitenkin vaikkei pumppu olisikaan hajonnut. Homma jumiutui kuitenkin kun tehostimen korkeapaineputken (välillä pumppu-hammastanko) pumpun puoleinen pää on kiinni ihan jumalattoman lujaa. Ja kun se pitää vielä avata kiintoavaimella, niin on kokoajan vaara, että mutterin kanta pyöristyy. Tilaa vääntövarren lisäämiseen ei oikein ole. Joten jätin homman tuohon ja lähdin välillä kotiin syömään ja kaffittelemaan. Saa samalla pohtia keinoja mutterin aukaisuun.
Toinen pohdittava asia on, vaihdanko myös nyt samalla vesipumpun kun kaikki on esillä? Vaihtuisi nyt samalla kätevästi eikä varmaan seuraavaan 250 tkm:n tarvisi sitä vaihtaa. Motonetissä olisi tarjolla ns. koteloineen 90€ ja jos haluaa jumpata vanhan kotelon irti, niin selviää 26€ halvemmalla. Jos vaihdan pumpun, niin ostan kyllä sen kotelomallin, niin pääsee helpommalla.
3. TOUKOKUUTA 2020
Kaupassa käyty, ostin 18 mm jarruputkiavainen ja remppa etenee hitaasti mutta varmasti. Päätin sitten vaihtaa vesipumpun myös sillä nyt on kaikki tarvittava esillä hyvin ja ei tarvitse sitten myöhemmin enää alkaa pulaamaan sen kanssa. Ja kun kerran jäähdytysjärjestelmän joutui nyt tyhjäämään niin ostin samointein myös uuden termostaatin, kun kissa on käynyt hieman alilämmöllä.
Oikeankokoinen avolenkkiavainkin tuli hommattua (oikein aito ja kallis Kamasa) mutta eipä auennut silläkään vaan pyörähti ympäri. Tämä korkeapaineputki on kierreholkilla kiinni semmoisessa isossa 22 mm mutteri murkulassa ja nimenomaan se kierreholkki pitäisi saada irti. Se murkula on myös kierteillä kiinni ohjaustehostimen pumpussa eli siitä pitää pitää vastaan 22 mm avaimella.

Päätin kokeilla irtoaako se 22mm kantainen murkula irti tehostimen pumpusta että saa edes letkun irti ja pumpun vaihdettua. No, murkula aukesi helpommin. Yritin sitten kääntää murkulaa kiinni ja samaan aikaan holkkia auki, ideana että saisi lisää poweria aukaisuun. Vaan eipä riittäneet voimat. Eikä auennut.
Kun ei auennut, niin tuumaus- ja ruokatauon jälkeen jatkoin remonttia etukoiranluiden vaihdolla. Se sujui sentään kohtuudella, vain kuskin puolen alapään joutui vetämään rälläkällä poikki kun mutteri oli loppupäästä niin jumissa.
Nuo siis eilen ja tänään jatkui puuha. Tyhjensin ensin jäähdysjärjestelmän. Korjausoppaassa mainittu jäähnyttäjän tyhjennys proppu oli kyllä hyvin piilossa ja ahtaassa paikassa, mutta sain sen auki kuitenkin. Kun en tiennyt putoaako proppu kiinnityksestä vai jääkö se kokonaan avattuna vielä paikalleen, niin avasin sitä niin paljon kuin uskalsin. Neste vaan valui toooosi hitaasti pois, mutta lopulta valuminen loppui. Vaihdoin termostaatin, mikä oli varmaan koko rempan helpoin homma ja tarkastelin hieman vanhaa. Ei se ainakaan auki näyttänyt juminneen.
Koska tehostimen pumppu oli vielä tukevasti paikallaan, niin päätin seuraavaksi irrottaa pulttipyssyllä siitä hihnapyörän, koska uuden pumpun mukana sitä ei tullut. Sen jälkeen jatkoin pumppujen irrotuksella. Avasin sen murkulan johon korkeapaineletku tulee ja otin sen letkun ja holkin kanssa irti pumpusta. Irrotin tehostimen pumpun ja sen jälkeen vesipumpun. Vanhasta pumpusta piti ottaa irti yksi letkuliitos-osa (joka sittemmin paljastui Haynesin oppaan mukaan "oil temperature control thermostat" nimetyksi osaseksi, tuolloin en vielä sitä tiennyt) koska uudessa pumpussa ei sitä ollut.

Tuota osaa irrottaessani otin enin irti 8mm kannalla olevan kiinnityspultin, mutta osapa ei tahtonut irrota. Kurkkasin pumpun sisään ja huomasin jonkun jousihäkkyrän ja termostaatin ja näytti hieman siltä että siellä oli jotain muovikilkkeitä jotka pitivät osaa paikallaan. Puolihuolimattomasti sörkin sinnen varovasti ruuvarilla ja -boing- toinen muoviosa kimposi jonnekin mistä en enää sitä löytänyt ja irtosi toinenkin varovaisemmin. Sitten tajusin että ne pitivät termostaarin jousta paikoillaan ja osa olisi vaan pitänyt nitkuttaa irti vähän miehekkäämmällä nitkutuksella. Tajusin hajoittaneeni osan. Meinasi ruveta hitsit kunnes lukaisin pahimman kiukun laannuttaakseni Jaguar-palstaa jossa osui seuraava keskustelu silmiin:
anjulou kirjoitti Kissakulma-foorumilla kirjoitti:Hei
Ongelma Jaguar X-type 2.0D vm 2006 lämpiävyys: Letkut ja paisuntasäiliö lämpimät, muttei kuumat ja auton lämpömittari tuskin nousee neulan leveyttäkään. Automaatti-ilmastointi, pyynti sisälle 30C, tuotto kojelautareunasuuttimesta mitattuna 32C vaikka pitäisi tietysti olla paljon enemmän. Mikä lämmityksessä vikana? Lisälämmitintä ei ole ja entinen omistaja, tuttavani, kertoi lämmityksen heillä toimineen ennen kuin seisoi vuoden vara-autona.
Jäähdytinnestettä on. Termostaatti on vaihdettu. Samoin lämpötila-anturi. Kakkostermari menossa vaihtoon. Osa, Jaguarin oma, on jo, mutta mistähän tuo mahtaa löytyä? Jossain britti Ford Mondeo-videossa se oli auton oikealla puolella heti flektien jälkeen aika lähellä öljyn mittatikkua. Jotain joutunee purkamaan edestä, että saa näkyviin, vai onko siellä päinkään? Tämä lienee salaista tietoa, ainakaan en ole löytänyt mistään ja korjaamokaverini kun kysyi sikäläiseltä paikalliselta Fordiltakin väittivät varaosatiskillä, ettei he tiedä kun ei Mondeossa sellaista ole (vaikka kyllä videossa youtube Ford Mondeo motor runs cool sellainen näkyy heti parin ensimmäisen minuutin aikana). Vika ei kaiketi voi olla paisuntasäiliön korkista kiinni (rikki (kahdessa osassa) ja uusi jo tilattu ja tullut muttei vielä haettu) vai voiko? Vikakoodit luettu, ei infoa niissä ainakaan Motomaatin versiolla.
Lisäehdotuksia ongelman ratkaisuun?
Tajusin että tuohan on se osa jonka rikoin. Ymmärsin myös, että tuo osa pitää samalla itseltäkin kuitenkin vaihtaa kun alilämpöä Jaggessa on ollut, semminkin kun nyt sen vaihto on helppoa. Eli kävi onni onnettomuudessa.heri kirjoitti Kissakulma-foorumilla kirjoitti:Hei.
Toinen termostaatti on öljylle joka useimmiten jumittaa. Tunnetaan Ford MOndeo mk3 korisessa nimellä oil valve. Se pitää jäähdytinnesteet kylmänä jos jumissa. Omakohtaisesti kokeilleena voin suositella että haet Fordin tiskiltä vain alkuperäiset osat, harakirit toimi viikon. Alkuperäisillä termostaateilla nyt lämpömittari nousee karvan alta puolivälin ja testeri näyttää keskimäärin 88 astetta ajaessa. Alkuperäiset numerot Oil valve XS7Q6L635 AE, jäähdytysnesteelle XS7Q8575 AA.
Oli valven voi vaihtaa ilman imusarjan irroitusta kun sopivat avaimet etsii. Valve sijaitsee moottorin kyljessä edessä kun konepelti avattuna katsoo moottoria kohti, oikeassa reunassa vesiletkun kopan ja imusarjan välissä lohkossa. Riittää kun moottorin päällyskopan ottaa pois että pääsee käsiksi.
Nesteitä ei tarvitse ottaa pois, kiireesti vain pukkaa uuden termostaatin sisään ja katsoo, että alkaa kiertämään ja lisää jos tarvetta.
Osanumero ainakin täsmää:

Ja se tulee tuohon isohkoon reikään minkä vieressä törröttää tuo 8mm pultti.

Kun jatkan remppaa niin täytyy niin voin siis näemmä asentaa uudet pumput paikoilleen ja lopuksi ennen tieltä purettujen osien paikalleen laittoa muljauttaa uuden osaan paikoilleen ja letkut kiinni ja vettä pannuun. Toivotaan näin.
4. TOUKOKUUTA 2020
Eilen laitoin vielä vesipumpun ja ohjaustehostimen pumpun hihnoineen paikoilleen. Holkkiliitos ei auennut vaikka oli kaveri apuna vääntämässä, kuumaa annettiin myös, mutta ei niin ei. Sitten sai asennus riittää.
Aamupäivällä kävin marmoritiskillä tilaamassa uuden "oil temperature control thermostat'in". Lupasivat keskiviikko iltapäiväksi, hintaa hieman yli 40€. Sitten ostin letkunpidikepihdit, koska halusin alkuperäiset ford-mallin kiristimet pitää, niillä kun harvemmin saa letkua rikki, toisin kuten aba'lla. Yhdistelin kaikki vesiletkut, lukuun ottamatta tietenkin sitä yhtä, mistä puuttui vielä osa. Ohjaustehostimen kanssa päätin ottaa harkitun riskin ja ruuvasin uudesta pumpusta sen "murkulan" irti ja kiinniitin paineletkun holkin ja vanhan murkulan kanssa kiinni uuteen pumppuun. Jos vuotaa, niin sitten pitää tilata uusi paineletku ja vaihtaa se. Sen saa korjaamo tehdä, sillä toinen pää on niin veemäisessä paikassa hammastangossa ettei mun hermo riitä siihen. Mutta jos pitää niin sitten mennään sillä. Nyt vaan odotellaan sitten. Huomenna tosin käyn vaihtamassa jo valmiiksi raitisilmasuodattimen uuteen, että jos auto on uuden osan saatuaan liikuntakykyinen, niin jää enää öljyn ja suodattimen vaihto jäljelle.
6. TOUKOKUUTA 2020
Tilattu osa tuli keskiviikko iltapäiväksi kuten oli luvattu, joten ei kun asentamaan. Asennus ja purettujen osien kokoaminen sujui vailla isompia hermeja. Kun olin saanut kaikki nippuun, lukaisin korjausoppaasta varmuudeksi onko jäähdytysjärjestelmän täytössä jotain ilmaamista helpottavia niksejä. No oli. Heti eka oli että avaa vesipumpun päällä oleva ilmausruuvi ja pura sitä varten ilmanputsarikotelo pidikkeineen pois tieltä. Olin hieman, että häh? Mutta vilkaisu vanhaan lattialla lojuvaan entiseen vesipumppuun vahvisti infon, että siellä on ilmausrruvi. Jaahas ja taas purkuhommiin. No, purettua tarpeelliset pois edestä, ilmausruuvi auki ja nestettä säliöön. Reilun parin lirtan jälkeen alkoi ruuvinreiästä tulla nestettä. Ruuvi kiinni ja puhalsin paineilmalla ylivaluneita vesiä pois, mutta nesteen valuminen ei ottanut loppuakseen. Auto nosturilla ylemmäs ja havainto että jostain valuu. Katsoin ensin, että sen "oil temperature control thermostat'in" letkuliitos falskaas, mutta rätillä kuivattuani ja loput paineilmalla kuivattua, ei se vuotanutkaan. Kunnon megaledillä katsoin että vesipumpun vasemmanpuoleisen alakiinnitysruuvin luota valuu. Olisko jääny löysälle? Kiintoavain käteen ja kiristys, ei ollut. Tiiviste falskaa, jassoo.
En käyttänyt mitään liimaa tiivisteen kanssa, koska missään ohjeissa ei sitä neuvottu ja vanhaakin (metallista) tiivistettä poistaessani ei missään näkynyt liimajäämiä. Veikkaan että väliin on jäänyt jotain paskaaroskaa tai tiiviste on ottanut kipeää. Koska yöksi piti lähteä taas töihin, niin päätin pistää asennustyön tauolle ja mennä kotiin syömään. Otan loppuviikon vapaata ja asennus jatkuu torstain. Purkaa pitää koko paska, tosin nyt voi ohjaustehostimen ja vesipumpun ottaa yhtenä könttinä pois.
Saas nähä mitä tästä vielä tulee. Pitäisikö vetää ohuelti Hylomaria tmsv siihen tiivisteeseen vai ei? Kas siinä pulma.
7. TOUKOKUUTA 2020
No, nyt on vesipumppu liimojen kanssa paikoillaan, mutta jännittävin vaihe on vielä edessä. Nimittäin se ns. koeponnistus.
8. TOUKOKUUTA 2020
En tiedä tuliko turhaan heitettyä liimat sinne vesipumpun jalkaan. Nimittäin lyhyesti ja ytimekkäästi tarina meni sitten jatkossa näin...
Kun vesipumppu liiman ja tiivisteen kanssa oli mennyt yllättävän hyvin paikalleen, sujui loppu kokoaminen jo rutiinilla. Sitten vesipumpusta ilmausruuvi auki ja --- liri lori --- samasta kulmasta näytti vuotavan yhä. Meinasi itku päästä. En luovuttanut vaan tutkin kunnon valon kanssa pitkään ja hartaasti vuotoa ja lopulta havaitsin että itse asiassa isoin vuoto on tämän uuden "oil temperature control thermostat'in" kantturoilla eikä ehkä sittenkään tiivitseen jalan välistä. Annoin valua nesteet rauhassa pois kunnes se lopulta laantui. Sitten "oil temperature control thermostat" irti ja sitä tutkimaan. Osa oli identtinen vanhan kanssa, mutta loppujen lopuksi huomasin eroa uuden ja vanhan osan O-renkaassa. Vanhassa se oli siisti paksu ja tasainen ja täytti koko uran, uusi oli hieman kapoisempi ja kas, ihankuin joku pieni hiertymä tai kiertymä olisi siinä ollut. O-renkaat irti ja pöydälle tutkimaan. Lopputuelmana pistin vanhan osan O-renkaan uuteen osaan ja kiinni vesipumppuun. Ja kas! Vuotoa ei enää ollut.
En jaksa enempää kyllästyttää teitä pitemmällä loppustoorilla mutta tiivistettynä, lämmöt nousivat koneessa nyt normaaleiksi, vesi ja ohjaustehostimen öljyt pysyvät sisällä omissa kanavissaan ja koeajolla auto toimi hyvin. Ainoa miinus oli että EGR-putken toisen pään tiiviste (se paperinen) oli tiensä päässä ja korvasin sen tilapäisesti tiivistemassalla kunnes saan uuden kunnon tiivisteen. Huomenna vielä öljyn ja suodattimen vaihto.