Vaihda vaan kutoselle kun auto sitä ehdottaa, ei siitä haittaa ole. Jos ei jaksa vetää niin kyllä se ilmoittaa taas että vaihda vitoselle.TsarBomba kirjoitti: 11.3.2024 20:05 Start stop järjestelmä opetteluttaa. Olen sen nyt kytkenyt pois päältä. Vakionopeudensäädintä olen opetellut käyttämään. Kätevä ainakin matka ajossa. Kuutos vaihde mietityttää, olen käyttänyt sitä vain satasen rajoitus alueella. En ole ennen omistanut autoa jossa 6 vaihdetta. Auto ehdottaa kyllä jo 80 vauhdissa 6 vaihdetta mutta olen ajanut 5 vaihteella silti.
Volkswagen golf 1,2 TSI 2010
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
Re: Volkswagen golf 1,2 TSI 2010
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Kiitos neuvoista! Pitää ruveta toimimaan ohjeitten mukaan. 

Tänään vaihtui öljyt + suodatin. Autolla ajettu 268373km. Käytettiin öljytilan pesuaine ja lopuksi RVS aine.
Oikein Mikko ja jos kerta vuotee laitat polttoaineen sekaan puhistusaineen ,niin sittenhän se on.Esimerkiks 4tec,Kent tai Forte.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Kiitos Markolle vinkeistä. Tänään tuli ajettua yli 500km, auto toimi koko matkan hyvin. Nyt mittarissa himpun yli 270000km. 

Nyt ajettu reissusta kotia, edestakaisin 1007km. Minulle iso reissu, harvoin tulee etelään lähdettyä. Auto toimi hyvin koko reissun.
Tänään tuli käytyä Lappeenrannassa. Pitkä matka näin päiväseltään käydä. Edestakainen matka oli 769km. Auto toimi hyvin, ei ollut ongelmia.
Tänään kävin Joensuussa hakemassa tytön sairaalasta kotiin. Menomatkalla pysähdyin kerran ja kun käynnistin auton niin syttyi näytölle öljykannun merkkivalo. Keltainen kannun kuva siis. Menin huoltoasemalle ja sain ostettua lisää öljyä, yksi litra upposi ja nyt öljynpinta puolessa välissä. Ajettu autolla 274473km. En ole tarkemmin tutkinut mahdollista vuotokohtaa autosta vai liekkö syönyt öljyt.
Onhan sillä jo melkein 10tkm ajettu noilla öljyillä, 1,5l/10tkm menee vanhan auton normaaliin kulutukseen. (varsinkin vanhoissa wag koneissa).
No niinpä näkyy, en hoksannut että näin nopeasti tullut kilometrejä.
Ollut paljon toki ajoa mutta silti yllätyin että näin nopsaan lähes öljynvaihto ajankohtainen. Hyvä kuulla että menee normaalin kulutuksen piikkiin. Kiitos pressalle tiedoista.

Mistään ei selvinnyt että minkälaista öljyä moottoriin on laitettu?? Suositus olisi 5W-40, silloin ei kulu yhtä paljoa kuin 5W-30 joka on kuumana ohuempaa.
Nyt lisäsin siis Mobil Super 3000 5W-40. Viimeksi kun vaihdettiin öljyt niin laitettiin myös FF VSX 5W-40.
Tämän ajoneuvon moottorityyppihän on tunnettu siitä että se syö lopulta vähän öljyä, itsellä on vm. 2015 ja 30 tkm öljynvaihtovälillä menee puoli litraa, jos pitää 20 tkm niin ei ole tarvinnut lisäillä. Toki mittarissa on 100 tkm vähemmän niin ongelmat ovat pienempiä, ekasta vaihdosta lähtien käytetty vain Mobilin ESPiä 5W30 joka täyttää ko. moottorityypin luokitukset. Itselle ei luokituksien mukaan tuo FF VSX 5W-40 passaisi muutenkaan, että ei välttämättä tulisi sitä kokeiltua ellei olisi ainoa öljy hyllyssä silloin kun vaihto on ajankohtainen. Sama homma myös tuon Super 3000:n osalta, kannattaa tietysti tarkistaa Golfin huoltokirjasta luokitukset kun on kuitenkin eri vuosimallia.
Jos ja kun moottoriin vaihdetaan eri merkkiset eri lisäaineistuksilla olevat halvimmat öljyt joka kerta, niin silloin se alkaa helpommin kuluttamaan öljyä. Siksi itse käytän aina saman valmistajan samaa öljyä joka vaihtokerralla. Ja toki aina öljyissä on muitakin katsottavia kohtia kuin tuo pelkkä viskositeetti. Itse olen työni puolesta muutaman satalitraa tuota mobilin esp:tä laittanut autoihin.
Löysin käyttöohje kirjasta moottori öljyjen kohdasta seuraavaa:
Moottoriöljyn luokitukset
Bensiinimoottorit: LongLife-huoltojärjestelmä VW 504 00, VW 503 01. Ei LongLife-huoltojärjestelmää VW 505 01, VW 502 00.
En tajua mitä nuo tarkoittaa mutta muuta en löytänyt näin äkkiseltään.
Moottoriöljyn luokitukset
Bensiinimoottorit: LongLife-huoltojärjestelmä VW 504 00, VW 503 01. Ei LongLife-huoltojärjestelmää VW 505 01, VW 502 00.
En tajua mitä nuo tarkoittaa mutta muuta en löytänyt näin äkkiseltään.