VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Mulla nousi hieman öljynpaineet uusimalla öljynpaineanturin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Tarttis varmaa kans koittaa sitä. Nostattaa vaan verenpaineita tommoset nolla lukematMulla nousi hieman öljynpaineet uusimalla öljynpaineanturin.

1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Nyt on kulutuslukemaa nelivetoisena ja takaveto päällä ajettuna.
Kulutus oli nelivetoisena mukana muutama mettäsääs runnominen niin 24l/100km, ilman mettässä möyrimistä nelivedolla kaikki ajot 19.6l/100km, sitten tuo takavedolla ajo sisältäen pari nelivedon kytkentää 16.8l/100km. Näyttäisi siltä, että vaikutusta on kulutukseen. Ajot on lähes identtisiä verrattavissa nelivedolla ja takavetoisena. Hyvin vähällä maantie ajolla ja lähes kaikki soratiellä. Pelkästä maantiestä ei oo vielä vertailukelpoista materiaalia. Tulee niin harvoin ajeltua maantietä pitkin.
Olishan sitä kulutusta mukava saada vielä hiukan tiputettua. Ajotyyli voisi tiputtaa luultavasti vielä litran tai pari kulutusta, mutta ei sillä veilä paljo alle 15l/100km pääse. Varmaan voisi kaasaria jotenki optimoida ja säädellä.
Kulutus oli nelivetoisena mukana muutama mettäsääs runnominen niin 24l/100km, ilman mettässä möyrimistä nelivedolla kaikki ajot 19.6l/100km, sitten tuo takavedolla ajo sisältäen pari nelivedon kytkentää 16.8l/100km. Näyttäisi siltä, että vaikutusta on kulutukseen. Ajot on lähes identtisiä verrattavissa nelivedolla ja takavetoisena. Hyvin vähällä maantie ajolla ja lähes kaikki soratiellä. Pelkästä maantiestä ei oo vielä vertailukelpoista materiaalia. Tulee niin harvoin ajeltua maantietä pitkin.
Olishan sitä kulutusta mukava saada vielä hiukan tiputettua. Ajotyyli voisi tiputtaa luultavasti vielä litran tai pari kulutusta, mutta ei sillä veilä paljo alle 15l/100km pääse. Varmaan voisi kaasaria jotenki optimoida ja säädellä.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
On kyllä tosi ison tuntuiset lukemat vaikkei Nivasta kokemusta olekkaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Kyllä juu aika isolta tuntuu mitä täältä on Nivan kulutuksia lukenutOn kyllä tosi ison tuntuiset lukemat vaikkei Nivasta kokemusta olekkaan.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Tuli tossa vaihdettua takatukivarsien puslat. Narulla ja itse tehdyllä holkin vaihtotyökalulla homma hoitui. Tein kaksi eri mittaisita työkalua kokeeksi ja ei suurta eroa ollut tekemiseen. Tiedä sitten mitenkä näitä kuuluisi oikeasti tehdä.
Tuli myös takaiskarit vaihdettua uusiin samalla. Ajettavuudessa huomasi heti eron remontin jälkeen.
Etupää sai jäädä vielä odottamaan toista päivää. Kunhan saa eteenkin vielä iskarit kuntoon ja parit puslat vaihdettua niin parempaa autoa saa hakea.
Tuli myös takaiskarit vaihdettua uusiin samalla. Ajettavuudessa huomasi heti eron remontin jälkeen.
Etupää sai jäädä vielä odottamaan toista päivää. Kunhan saa eteenkin vielä iskarit kuntoon ja parit puslat vaihdettua niin parempaa autoa saa hakea.

1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Ei tuo kulutus pahalta vaikuta. Oma vie 15km työmatkalla 13-15 litraa sadalla pikkuteitä pitkin. Isompaa tietä mennessä 90 nopeudella tippuu sinne reiluun kymppiin. Pitkällä matkalla maantietä 90 nopeudella kulutus 8 litraa sadalla. Rengastus 235/75-15.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Itsellä rengastus on 195/80-15. Kulutus on juuri sitä mitä ennustelin. Mutta mitä täältä on lueskellut Nivan kulutuksesta niin siihen verrattuna kyllä on huomattavasti enemmän.Ei tuo kulutus pahalta vaikuta. Oma vie 15km työmatkalla 13-15 litraa sadalla pikkuteitä pitkin. Isompaa tietä mennessä 90 nopeudella tippuu sinne reiluun kymppiin. Pitkällä matkalla maantietä 90 nopeudella kulutus 8 litraa sadalla. Rengastus 235/75-15.


Toisaalta tekisi harrastus mielessä koittaa roplata tuota kaasaria tai ostaa jopa uusi Weber ja katsoa mitä sillä tapahtuu. Tiedä sitten kuinka kannattavaa Weberin osto on, mutta harrastukset maksaa.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Terve,onnittelut Nivan hankinnasta,oon kohtalotoveri,toki miulla on perintö auto,isävainaa osti aikoinaan uutena,mittarissa alle 100 tonnia,tästä kirjotellut ennenkin eli rekisteröity 31.12.92 Ilman kattia,katsureidenkanssa joskus nevoteltu onko mahdollista ,kyllä on!! Joo webereistä ja kaasuttimista mitään en ymmärrä,mut monen merkkiseen autoon oon noita asennellut,itte oon adaptereita tehnyt jos ei oo suoraan sopinut,tiedä onko tehoja tullut tai toimiiko paremmin,mut omastamielestä kyllä,miun Nivassa on nyt weber 36/36 dcd pelaa ja siihen pystuu myös sisäkurkut vaihtamaan eli saa toimimaan pienissäkin koneissa,miulla oli vw polossakin tuommonen ja sai siihenkin säädettyä,nyt siinä on harvinainen 32/32 dgv gt eskortista,jos tarviit vinkkejä webereistä,ni kysy rohkeasti,mie en niitä karsasta!!
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Ittellä on tuo kaasareitten kanssa pelaaminen jäänyt sinne mopoikään. Sillon aikonaan Keihinin, Dellorton ja jokusen Mikunin kanssa värkännyt. Ja nekin varmasti miten sattuu
Autojen kaasareitten kanssa ei ole tullu koskaan sohlattua. Siksi se voisi olla ihan mielenkiintoista.
Tuota Weberin 32/36 DGV olen nyt harkinnut ja luultavasti sen puoleen käänyn jos jonkun kaasarin ostan. Jonkin verran siitä kysellyt asiasta tietäviltä ja sitä on suositellut. Siitä myös löytyy hyvin tietoa täältä ja tuntuu monella pelanneen hyvin.

Autojen kaasareitten kanssa ei ole tullu koskaan sohlattua. Siksi se voisi olla ihan mielenkiintoista.
Tuota Weberin 32/36 DGV olen nyt harkinnut ja luultavasti sen puoleen käänyn jos jonkun kaasarin ostan. Jonkin verran siitä kysellyt asiasta tietäviltä ja sitä on suositellut. Siitä myös löytyy hyvin tietoa täältä ja tuntuu monella pelanneen hyvin.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Tänäpä tuli vaihdettua etuiskarit ja voin kerto, että oli piukas. Yläpäät sai rälläköidä heti suosiolla itri ja alapään kiinityksessä oli kans oma jumppa. Rälläkkä olis siinäki laulanu jos olis sopinut johonki välii..
Vaikka kuinka lämmitti punahehkuun ja jäähdytti niin ei meinannut lähteä. Iskarin holkit oli sen verran jäsähtänyt pulttiin kiinni, että meinas usko loppua.
Mutta lopulta sai homman hoidettua. Onneks neuvostorauta on sen verra hepposta, että sai sen Knipexeillä taiteltu mihin tykkää
tiedä sitten kuinka väsyneeks rauta tuli ja koska paukahtaa jostain kohtaa poikki. Tehdään sitten uudet kiinikkeet jos pettää
Vaikka kuinka lämmitti punahehkuun ja jäähdytti niin ei meinannut lähteä. Iskarin holkit oli sen verran jäsähtänyt pulttiin kiinni, että meinas usko loppua.

1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
onko sinulla induktio kuumennin vai perinteinen asetyleeni? Itse tuolla liekillä vielä lämmittelen ja aina saa pelätä mikä palaa. On näiden kanssa mukava touhuta...
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Ihan perinteisellä mennään vielä. Kyllä on tullu haaveiltua induktiokuumenninta ja luultavasti tulee semmonen hommattu hyvinkin pian. On sen verran tullu kirottua noitte ruosteisten pulttien ja muttereitten kans viime aikoina
ei pelkästään Nivan kanssa vaan monen muun koneen mitä on huoltanut ja korjannu
Tiedä sitte mikä on hyvä induktiokuumennin, kun ei ole kokemusta moisesta. 300€ saa halvimpia millä varmaan tekee jo jotain ja ne "paremmat" kalliimmat alkaa oleen jo sitä +1000€
Tiedä sitte mikä on hyvä induktiokuumennin, kun ei ole kokemusta moisesta. 300€ saa halvimpia millä varmaan tekee jo jotain ja ne "paremmat" kalliimmat alkaa oleen jo sitä +1000€
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 21.2.2025 7:11
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Nonni nyt on vähän yli 1000km lenkki tehty Nivalla todella sekalaista ajoa ja kulutus olis 17,32l/100km. Eli voisin sanoa, että ei lähelläkään sitä 10-12l mihin jokkut pääsee.
Jossain kohtaa vois käydä jonkun kaasari velhon tykönä säätämässä kaasaria. Itteltä ei tietotaitoa piisaa moiseen hommaan niin olis hyvä, että joku fiksumpi opastaa.
Ja kyllä se Weberin ostoakin on vakavasti mielessä käynyt tosin tiedä sitten paljonko hyötyä saa versus hyvin säädetty orkkis kaasari. Onhan se loppupeleissä kallis ostas ja onhan siinä uudessa Weberissä oma homma saada hyviin säätöihin. Ainakin jos asiasta ei mitään ymmärrä. Toki siihenkin saanu jo hyvät neuvot ja ohjeistusta suutimien kanssa
Jossain kohtaa vois käydä jonkun kaasari velhon tykönä säätämässä kaasaria. Itteltä ei tietotaitoa piisaa moiseen hommaan niin olis hyvä, että joku fiksumpi opastaa.
Ja kyllä se Weberin ostoakin on vakavasti mielessä käynyt tosin tiedä sitten paljonko hyötyä saa versus hyvin säädetty orkkis kaasari. Onhan se loppupeleissä kallis ostas ja onhan siinä uudessa Weberissä oma homma saada hyviin säätöihin. Ainakin jos asiasta ei mitään ymmärrä. Toki siihenkin saanu jo hyvät neuvot ja ohjeistusta suutimien kanssa
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
1500VAZ-2105 -90
Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta
Paras olis laajakaistalambdalle paikka pakoputkeen, Sitten joku laajakaistalambdan omaava avuks säätämään tai hankkii ite laajakaistalambdan. Itellä aika pienilä suutineroilla tippu älytömästi takapotkussa kulutus, perstuntumalta kun ei uskaltanu nii pieniä laittaa kun kuvitteli että käy laihalla.
Ite myös välillä miettiny induktiokuumenninta mutta mennään nyt kaasutoholla millä ny ei mitään edes punahehkuun saa. Sen verran lueskelin noita 300 e kuumentimia jostain masinistit tms palstalta, että ei välttämättä kestä kovin pitkään edes harrastekäytössä. Eli pettymään kannattaa varautua, toisaalta tuolla 300 euron hinnalla saa kolme ostettua verrattuna tuohon ammattilaislaadun tonnia maksaviin.
Ite myös välillä miettiny induktiokuumenninta mutta mennään nyt kaasutoholla millä ny ei mitään edes punahehkuun saa. Sen verran lueskelin noita 300 e kuumentimia jostain masinistit tms palstalta, että ei välttämättä kestä kovin pitkään edes harrastekäytössä. Eli pettymään kannattaa varautua, toisaalta tuolla 300 euron hinnalla saa kolme ostettua verrattuna tuohon ammattilaislaadun tonnia maksaviin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87