VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mulla nousi hieman öljynpaineet uusimalla öljynpaineanturin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Mulla nousi hieman öljynpaineet uusimalla öljynpaineanturin.
Tarttis varmaa kans koittaa sitä. Nostattaa vaan verenpaineita tommoset nolla lukemat :lol:
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Nyt on kulutuslukemaa nelivetoisena ja takaveto päällä ajettuna.
Kulutus oli nelivetoisena mukana muutama mettäsääs runnominen niin 24l/100km, ilman mettässä möyrimistä nelivedolla kaikki ajot 19.6l/100km, sitten tuo takavedolla ajo sisältäen pari nelivedon kytkentää 16.8l/100km. Näyttäisi siltä, että vaikutusta on kulutukseen. Ajot on lähes identtisiä verrattavissa nelivedolla ja takavetoisena. Hyvin vähällä maantie ajolla ja lähes kaikki soratiellä. Pelkästä maantiestä ei oo vielä vertailukelpoista materiaalia. Tulee niin harvoin ajeltua maantietä pitkin.

Olishan sitä kulutusta mukava saada vielä hiukan tiputettua. Ajotyyli voisi tiputtaa luultavasti vielä litran tai pari kulutusta, mutta ei sillä veilä paljo alle 15l/100km pääse. Varmaan voisi kaasaria jotenki optimoida ja säädellä. 😅
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

On kyllä tosi ison tuntuiset lukemat vaikkei Nivasta kokemusta olekkaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

On kyllä tosi ison tuntuiset lukemat vaikkei Nivasta kokemusta olekkaan.
Kyllä juu aika isolta tuntuu mitä täältä on Nivan kulutuksia lukenut 😅 onkohan tankissa reikä 🤣 koittanut nyt vähä lueskella tosta vakio kaasarin säätämisestä ja kokemuksia kaasarin vaihdosta. Weber 32/36 DGVstä on aika paljon juttua ja Weber 32 DGRstä myös muutaman jutun löytänyt. Huomattavasti enemmän tarinaa löytyy kyllä Weber 32/36 DGVstä.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Tuli tossa vaihdettua takatukivarsien puslat. Narulla ja itse tehdyllä holkin vaihtotyökalulla homma hoitui. Tein kaksi eri mittaisita työkalua kokeeksi ja ei suurta eroa ollut tekemiseen. Tiedä sitten mitenkä näitä kuuluisi oikeasti tehdä.
Tuli myös takaiskarit vaihdettua uusiin samalla. Ajettavuudessa huomasi heti eron remontin jälkeen.
1000016690.jpg


Etupää sai jäädä vielä odottamaan toista päivää. Kunhan saa eteenkin vielä iskarit kuntoon ja parit puslat vaihdettua niin parempaa autoa saa hakea. :lol:
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Harza
Viestit: 27
Liittynyt: 17.6.2019 18:37
Paikkakunta: Joutseno

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Harza »

Ei tuo kulutus pahalta vaikuta. Oma vie 15km työmatkalla 13-15 litraa sadalla pikkuteitä pitkin. Isompaa tietä mennessä 90 nopeudella tippuu sinne reiluun kymppiin. Pitkällä matkalla maantietä 90 nopeudella kulutus 8 litraa sadalla. Rengastus 235/75-15.
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Ei tuo kulutus pahalta vaikuta. Oma vie 15km työmatkalla 13-15 litraa sadalla pikkuteitä pitkin. Isompaa tietä mennessä 90 nopeudella tippuu sinne reiluun kymppiin. Pitkällä matkalla maantietä 90 nopeudella kulutus 8 litraa sadalla. Rengastus 235/75-15.
Itsellä rengastus on 195/80-15. Kulutus on juuri sitä mitä ennustelin. Mutta mitä täältä on lueskellut Nivan kulutuksesta niin siihen verrattuna kyllä on huomattavasti enemmän. :D tarttee vielä koittaa ajella super taloudellisesti ja katsoa päästäänkö hipomaan niitä maagisia 10l nurkka-ajo kulutuksia :lol: tuskinpa.
Toisaalta tekisi harrastus mielessä koittaa roplata tuota kaasaria tai ostaa jopa uusi Weber ja katsoa mitä sillä tapahtuu. Tiedä sitten kuinka kannattavaa Weberin osto on, mutta harrastukset maksaa.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
KFH-893
Viestit: 93
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Terve,onnittelut Nivan hankinnasta,oon kohtalotoveri,toki miulla on perintö auto,isävainaa osti aikoinaan uutena,mittarissa alle 100 tonnia,tästä kirjotellut ennenkin eli rekisteröity 31.12.92 Ilman kattia,katsureidenkanssa joskus nevoteltu onko mahdollista ,kyllä on!! Joo webereistä ja kaasuttimista mitään en ymmärrä,mut monen merkkiseen autoon oon noita asennellut,itte oon adaptereita tehnyt jos ei oo suoraan sopinut,tiedä onko tehoja tullut tai toimiiko paremmin,mut omastamielestä kyllä,miun Nivassa on nyt weber 36/36 dcd pelaa ja siihen pystuu myös sisäkurkut vaihtamaan eli saa toimimaan pienissäkin koneissa,miulla oli vw polossakin tuommonen ja sai siihenkin säädettyä,nyt siinä on harvinainen 32/32 dgv gt eskortista,jos tarviit vinkkejä webereistä,ni kysy rohkeasti,mie en niitä karsasta!!
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Ittellä on tuo kaasareitten kanssa pelaaminen jäänyt sinne mopoikään. Sillon aikonaan Keihinin, Dellorton ja jokusen Mikunin kanssa värkännyt. Ja nekin varmasti miten sattuu :lol:

Autojen kaasareitten kanssa ei ole tullu koskaan sohlattua. Siksi se voisi olla ihan mielenkiintoista.
Tuota Weberin 32/36 DGV olen nyt harkinnut ja luultavasti sen puoleen käänyn jos jonkun kaasarin ostan. Jonkin verran siitä kysellyt asiasta tietäviltä ja sitä on suositellut. Siitä myös löytyy hyvin tietoa täältä ja tuntuu monella pelanneen hyvin.
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Tänäpä tuli vaihdettua etuiskarit ja voin kerto, että oli piukas. Yläpäät sai rälläköidä heti suosiolla itri ja alapään kiinityksessä oli kans oma jumppa. Rälläkkä olis siinäki laulanu jos olis sopinut johonki välii..
Vaikka kuinka lämmitti punahehkuun ja jäähdytti niin ei meinannut lähteä. Iskarin holkit oli sen verran jäsähtänyt pulttiin kiinni, että meinas usko loppua. 😅 Mutta lopulta sai homman hoidettua. Onneks neuvostorauta on sen verra hepposta, että sai sen Knipexeillä taiteltu mihin tykkää :lol: tiedä sitten kuinka väsyneeks rauta tuli ja koska paukahtaa jostain kohtaa poikki. Tehdään sitten uudet kiinikkeet jos pettää
1000016755.jpg
1000016756.jpg
1000016731.jpg
1000016742.jpg
1000016740.jpg
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Pehtoori-JJ kirjoitti: 6.3.2025 17:23Vaikka kuinka lämmitti punahehkuun ja jäähdytti...
onko sinulla induktio kuumennin vai perinteinen asetyleeni? Itse tuolla liekillä vielä lämmittelen ja aina saa pelätä mikä palaa. On näiden kanssa mukava touhuta...
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Ihan perinteisellä mennään vielä. Kyllä on tullu haaveiltua induktiokuumenninta ja luultavasti tulee semmonen hommattu hyvinkin pian. On sen verran tullu kirottua noitte ruosteisten pulttien ja muttereitten kans viime aikoina 😅 ei pelkästään Nivan kanssa vaan monen muun koneen mitä on huoltanut ja korjannu

Tiedä sitte mikä on hyvä induktiokuumennin, kun ei ole kokemusta moisesta. 300€ saa halvimpia millä varmaan tekee jo jotain ja ne "paremmat" kalliimmat alkaa oleen jo sitä +1000€
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Pehtoori-JJ
Viestit: 18
Liittynyt: 21.2.2025 7:11

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Pehtoori-JJ »

Nonni nyt on vähän yli 1000km lenkki tehty Nivalla todella sekalaista ajoa ja kulutus olis 17,32l/100km. Eli voisin sanoa, että ei lähelläkään sitä 10-12l mihin jokkut pääsee.
Jossain kohtaa vois käydä jonkun kaasari velhon tykönä säätämässä kaasaria. Itteltä ei tietotaitoa piisaa moiseen hommaan niin olis hyvä, että joku fiksumpi opastaa.
Ja kyllä se Weberin ostoakin on vakavasti mielessä käynyt tosin tiedä sitten paljonko hyötyä saa versus hyvin säädetty orkkis kaasari. Onhan se loppupeleissä kallis ostas ja onhan siinä uudessa Weberissä oma homma saada hyviin säätöihin. Ainakin jos asiasta ei mitään ymmärrä. Toki siihenkin saanu jo hyvät neuvot ja ohjeistusta suutimien kanssa
1600VAZ-2121-4X4 -82
1500VAZ-2105 -90
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 - 1982 - metsurin työjuhta

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Paras olis laajakaistalambdalle paikka pakoputkeen, Sitten joku laajakaistalambdan omaava avuks säätämään tai hankkii ite laajakaistalambdan. Itellä aika pienilä suutineroilla tippu älytömästi takapotkussa kulutus, perstuntumalta kun ei uskaltanu nii pieniä laittaa kun kuvitteli että käy laihalla.

Ite myös välillä miettiny induktiokuumenninta mutta mennään nyt kaasutoholla millä ny ei mitään edes punahehkuun saa. Sen verran lueskelin noita 300 e kuumentimia jostain masinistit tms palstalta, että ei välttämättä kestä kovin pitkään edes harrastekäytössä. Eli pettymään kannattaa varautua, toisaalta tuolla 300 euron hinnalla saa kolme ostettua verrattuna tuohon ammattilaislaadun tonnia maksaviin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin