Sivu 2/5
Lähetetty: 18.1.2005 11:45
Kirjoittaja veli alexei
,_,/ukka kirjoitti:Voihan tämä olla Deltan puolelta markkinointi taktiikkaakin. Kaikilla auton ostajilla on tiedossa 110:n laatuvaihtelut. Pidetään muutama vuosi väliä, tehdas huomaa että ei sinne suomeen mikä vaan pa*ka kelpaa. Neuvotellaan uusi sopimus jostakin uudesta mallista(kunhan se ensin on testattu keskieuroopan markkinoilla) ja esitellään se "Uutena luotettavana Ladana". Myyntiä edistäisi tehokkaasti vielä dollarin kurssin vahvistuminen, joka nostaisi korealaisten hintaa enempi kuin ladan hintaa.
Aika näyttää menikö ennustus metsään.
,_,/ukka
Voi se kai noinkin olla. Mutta uskalla epäillä että tästä ei ole kysymys. Laadussa on Ladoissa ollut vaihtelua ja tuskin ne koskaan poistuukaan. Mutta on sitä vaihtelua muidenkin merkkien autoissa. Että se tasoittaa tilannetta. Jotain Ladan tehdesta ei varmaan paljon kiinnosta jos joku Suomi alkaa kiukutella autojen laadusta. Ei tällainen pikkuinen maa, pienellä menekillä vaikuta juuri mitään. Ja taitaa muut (omat) markkinat vetää ihan hyvin kumminkin oli laatu sitten vaihtelevaa tai ei. Uskon vaan vakaasti että Delta yrittää karistaa hiljaa pois tuota kaalinhajuista, vanhanaikaista kärryä ja siirtyä uuteen hienoon KIA:n. Näin se vaan menee.
Lähetetty: 18.1.2005 14:55
Kirjoittaja ,_,/ukka
veli alexei kirjoitti:,_,/ukka kirjoitti:Voihan tämä olla Deltan puolelta markkinointi taktiikkaakin. Kaikilla auton ostajilla on tiedossa 110:n laatuvaihtelut. Pidetään muutama vuosi väliä, tehdas huomaa että ei sinne suomeen mikä vaan pa*ka kelpaa. Neuvotellaan uusi sopimus jostakin uudesta mallista(kunhan se ensin on testattu keskieuroopan markkinoilla) ja esitellään se "Uutena luotettavana Ladana". Myyntiä edistäisi tehokkaasti vielä dollarin kurssin vahvistuminen, joka nostaisi korealaisten hintaa enempi kuin ladan hintaa.
Aika näyttää menikö ennustus metsään.
,_,/ukka
Voi se kai noinkin olla. Mutta uskalla epäillä että tästä ei ole kysymys. Laadussa on Ladoissa ollut vaihtelua ja tuskin ne koskaan poistuukaan. Mutta on sitä vaihtelua muidenkin merkkien autoissa. Että se tasoittaa tilannetta. Jotain Ladan tehdesta ei varmaan paljon kiinnosta jos joku Suomi alkaa kiukutella autojen laadusta. Ei tällainen pikkuinen maa, pienellä menekillä vaikuta juuri mitään. Ja taitaa muut (omat) markkinat vetää ihan hyvin kumminkin oli laatu sitten vaihtelevaa tai ei. Uskon vaan vakaasti että Delta yrittää karistaa hiljaa pois tuota kaalinhajuista, vanhanaikaista kärryä ja siirtyä uuteen hienoon KIA:n. Näin se vaan menee.
Kossupullon veto, että viiden seuraavan vuoden aikana(vuosina 2005-2009) Lada päihittää vähintään yhtenä vuonna Kian myyntimäärässä?
,_,/ukka
Lähetetty: 18.1.2005 17:29
Kirjoittaja samarai
mä kyllä olen samoilla linjoilla Veli Alin kanssa. Kyllä se vaikuttaa että Delta haluaa koko Ladasta eroon. Itse uskallan lyödä kossupullon vetoa, että koko Ladan myynti loppuu vuoteen 2009 mennessä. Toivottavasti olen kuitenkin siinä metsässä.
Dollarin kurssilla tuskin on KIA:n myyntihintaan vaikutusta Suomessa parin vuoden sisällä kun KIA saa autotehtaan Slovakiassa valmiiksi

Lähetetty: 18.1.2005 18:26
Kirjoittaja ,_,/ukka
samarai kirjoitti:mä kyllä olen samoilla linjoilla Veli Alin kanssa. Kyllä se vaikuttaa että Delta haluaa koko Ladasta eroon. Itse uskallan lyödä kossupullon vetoa, että koko Ladan myynti loppuu vuoteen 2009 mennessä. Toivottavasti olen kuitenkin siinä metsässä.
Dollarin kurssilla tuskin on KIA:n myyntihintaan vaikutusta Suomessa parin vuoden sisällä kun KIA saa autotehtaan Slovakiassa valmiiksi

Todennäköisesti myynti loppuu aikaisemminkin, nykyisen maahantuojan ansiosta. Mutta ehtii alkaa uudelleenkin ja uuden toimijan aloittamana.
En tiedä tarkemmin toimiiko ladojen kauppa tällä hetkellä dollareilla, euroilla vai ruplilla. Mutta tuotantokustannukset on kuitenkin ruplapohjisia. Eli en pitäisi mitenkään mahdottomana, että ladojen tuonti olisi josku jopa hyvinkin kannattavaa bisnestä. Jos Kioja aletaan valmistamaan Euroalueella, nousee niiden hinta varmasti nykyisestä, johtuen siitä että kaikki kiinalaiset/korealaiset tuotteen ovat nyt suhteettoman halpoja, koska ko. maiden valuutat on sidottu halpaan dollariin.
,_,/ukka
Lähetetty: 18.1.2005 19:43
Kirjoittaja Lada-Jussi
jo perestroikan aikaan hehkutettiin että Ladat maksetaan USAn dollareina... suomi vaan taitaa olla niin pieni markkina-alue ettei tänne kannata autoja tehdä erikseen, varsinkin kun raskas verotus nostaa hintaa niin että Suomeen on pakko myydä karvalakkimalleja ja ne mallit pitää kuitenkin erikseen tuottaa. tuottavampia markkinoita löytyy muualta.
kuinka kauan Lada sitten pysyy? Kauankohan AvtoVAZ pysyy itsenäisenä autojen tuottajana, uusi Nivakin meni Chevroletin merkin alle, toisaalta siitä huolimatta ei niitäkään saa Suomessa, tosin vienti ei vielä ole oikein käynnistynyt mihinkään. Meneeköhän jälleen mynti Deltalle vai jollekin muulle näitten Chevyjen osalta? Miten sitten Calinat ja Priorat, tuleeko ne liian myöhään ja liian kalliina?
Lähetetty: 18.1.2005 20:13
Kirjoittaja ,_,/ukka
Nii, mikä se on tämä Ladan ja GM:n yhteistyön aste? Paljoko GM omistaa Ladasta? Hassuja koukeroita, kun delta-auto myy GM:n tuotantoa, esim. opel ja daewoo. Mutta ei myy saabia, eikä chevrolettia. Kaikki on kuitenkin GM:n tuotteita. Deltan kotisivuilta ku klikkaa opelia tai daevoota joutuu johonkin putkolan sivuille, joka taas kertoo joutuneensa deltan omistukseen. Joutuukohan saab ja muutkin GM:n tuotteet deltan myyntiketjuun, vai perustaako GM suomeen oman myyntiorganisaation? Oisko Ladalle tilaa tässä ketjussa?
,_,/ukka
Lähetetty: 18.1.2005 20:30
Kirjoittaja Jaska HKI
Ensinnäkin Venäjän valtio myi jo noin vuosi sitten viimeisekin VAZ:in osakkeet,joten jarrutusta valtion taholta ei varmaan ole kuin öljyteollisuudessa.Tehtaan tuottavuus on kait aika huono,joka heikentää kehittymismahdollisuuksia ja näin ollen se on jäänyt päasiassa jämähtänyt pyörimään kotimaansa markkinoille.
Delta on taas lähinnä autotavaratalo ja tekee tuloksensa niillä autoilla joita saa myydyksi.Kun saa myytyä Ladan kokoisen auton niin sillähän saisi jo kaksi Ladaa.
Lähetetty: 18.1.2005 21:41
Kirjoittaja Lada-Jussi
Chevrolet Nivaa valmistavasta GM-AvtoVAZ tehtaasta omistaa 45% GM, 45% AvtoVAZ ja loput 10% Eurooppalainen investointipankki
Lähetetty: 19.1.2005 3:43
Kirjoittaja R-J
samarai kirjoitti:mä kyllä olen samoilla linjoilla Veli Alin kanssa. Kyllä se vaikuttaa että Delta haluaa koko Ladasta eroon. Itse uskallan lyödä kossupullon vetoa, että koko Ladan myynti loppuu vuoteen 2009 mennessä. Toivottavasti olen kuitenkin siinä metsässä.
Dollarin kurssilla tuskin on KIA:n myyntihintaan vaikutusta Suomessa parin vuoden sisällä kun KIA saa autotehtaan Slovakiassa valmiiksi

Eihän Teltta-autolla ole ollut myyntihaluja, Ladan suhteen, enää pitkiiiin aikoihin. Aika looginen jatkumo tolle olisi, että Ladan myynnistä, jossain vaiheessa, luovuttaisiin kokonaan.
Lähetetty: 21.1.2005 12:40
Kirjoittaja ksl
En tiedä mikä on esimerkiksi 110:n kysyntätilanne koko valtakuntaa ajatellen. Tällä foorumilla taitaa Lada-halukkuus olla vähän "yliedustettuna". Delta tietenkin haluaa tehdä rahaa ja Kia on ihan OK korvaava halpamerkki.
Sitä paitsi onhan Ladastakin tulossa uusia malleja. Juuri luin parturissa TM:stä (muistaakseni), että jossain kv. autonäyttelyssä oli esitelty uusi malli. Hyvän näköinen oli kuvassa, joskin pikkuautoluokkaa. Luulisin, että se aikanaan löytää tiensä Suomeenkin.
Autotehtaat tulevat tulevaisuudessa yhdistymään yhä suuremmiksi kokonaisuuksiksi, niin kuin kaikki muukin teollisuus. Ennustan, että Lada-merkkiä ei enää kauan myydä. Varmaan Venäjällä jatketaan autojen tekemistä, mutta luulisin, että markkinointi tapahtuu jonkun muun merkin alla.
Virosta saa edelleen Ladoja, eikä hinta päätä huimaa:
halvin
Lada 110 sedan 1500i, 56 kW, 97.000 EEK = 6.230 euroa
kallein
Lada 111 GTE farkku 1500i, 67 kW, 113.000 EEK = 7.258 euroa
Tuohon välille mahtuvat kaikki eri variantit ja jopa Niva 1700i.
Lähetetty: 21.1.2005 22:19
Kirjoittaja ,_,/ukka
ksl kirjoitti:
Autotehtaat tulevat tulevaisuudessa yhdistymään yhä suuremmiksi kokonaisuuksiksi, niin kuin kaikki muukin teollisuus. Ennustan, että Lada-merkkiä ei enää kauan myydä. Varmaan Venäjällä jatketaan autojen tekemistä, mutta luulisin, että markkinointi tapahtuu jonkun muun merkin alla.
Minä taas arvelen, että lada merkkinä tulee säilymään, mutta perustuu 95% johonkin muuhun GM:n malliin. Lähinnä veikkaisin skodan kohtaloa. Kuka olisi 10v sitten uskonut, jos joku olisi väittänyt että suomessa myydään vuonna 2004 lähes 3500 skoda merkkistä henkilö autoa?
,_,/ukka
Lähetetty: 22.1.2005 8:59
Kirjoittaja R-J
,_,/ukka kirjoitti:ksl kirjoitti:
Autotehtaat tulevat tulevaisuudessa yhdistymään yhä suuremmiksi kokonaisuuksiksi, niin kuin kaikki muukin teollisuus. Ennustan, että Lada-merkkiä ei enää kauan myydä. Varmaan Venäjällä jatketaan autojen tekemistä, mutta luulisin, että markkinointi tapahtuu jonkun muun merkin alla.
Minä taas arvelen, että lada merkkinä tulee säilymään, mutta perustuu 95% johonkin muuhun GM:n malliin. Lähinnä veikkaisin skodan kohtaloa. Kuka olisi 10v sitten uskonut, jos joku olisi väittänyt että suomessa myydään vuonna 2004 lähes 3500 skoda merkkistä henkilö autoa?
,_,/ukka
Tuo on kyllä totta. Volkkari-Skodat myyvät tosi hyvin. Eikä ihme, onhan esim. Skoda Octavia tosi asiallinen peli, niin tekniikaltaan kuin tiloiltaankin.
Lähetetty: 23.1.2005 0:01
Kirjoittaja samarai
Skoda on myös hinnaltaan jos ei nyt ihan VW mutta jotain Opelin tasoa.
Skoda-Auto (skodallahan on myös muuta kuin autoteollisuutta) on myös VW:n 100%:sti omistama ja uusitut tehtaat, joten siitä "itäskodasta" ei ole mitään muuta jäljellä kuin skodan "brandi". Tämä olikin varmaan ainoa tapa millä autoteollisuus pysyi tsekissä. Esimerkiksi KIA ei edes harkinnut sitä autotehtaansa sijaintipaikaksi halvemman naapurin Slovakian asemesta.
Se mitä tapahtui Skodalle, tuskin tapahtuu Ladalle. Venäjä on kuitenkin eri asia kuin Tsekki. Ladalle riittä kysyntää laadustaan huolimatta omilla markkinoilla ja uskon että Ladan tuotanto jatkuu lähes entiseen malliin. (yhteistyötä tietysti tehdään yms.) Sen edullisuus ja varaosapuoli Venäjällä tuo varmasti sille edelleenkin riittävän kohderyhmän. Jollain Suomen huonoilla myyntiluvuilla ei ole tehtaan kannalta paljoakaan merkitystä jotta se alkaisi tehdä "kalliimpia" autoja.
Lähetetty: 23.1.2005 9:56
Kirjoittaja R-J
Kotimarkkinat Venäjällä vetävät kyllä Ladoja jatkossakin. Suomen myynti taas on niin marginaalista, että sillä ei taida olla, tehtaan näkökulmasta katsottuna, juurikaan merkitystä. Ja mikäli laatu ei parane, niin eipä noita, tod.näk., enää kovin pitkään Suomessa näy.

Etenkin, kun mm. Korealaiset tehtaat tuuppivat markkinoille edullisia vaihtoehtoja, ylipitkillä takuilla.
Lähetetty: 23.1.2005 11:02
Kirjoittaja ,_,/ukka
R-J kirjoitti:Kotimarkkinat Venäjällä vetävät kyllä Ladoja jatkossakin. Suomen myynti taas on niin marginaalista, että sillä ei taida olla, tehtaan näkökulmasta katsottuna, juurikaan merkitystä. Ja mikäli laatu ei parane, niin eipä noita, tod.näk., enää kovin pitkään Suomessa näy.

Etenkin, kun mm. Korealaiset tehtaat tuuppivat markkinoille edullisia vaihtoehtoja, ylipitkillä takuilla.
No eikös venäläisiä kiinnosta nuo korealaiset, ja niiden hyvät takuut?
,_,/ukka