Sivu 2/2

Lähetetty: 28.2.2005 20:08
Kirjoittaja Stefa
Teppo kirjoitti: Miten niin? Siinähän on erikseen vääntö (M) ja kierrokset (rpm). Jos teho pysyy samana ja kierrokset nousevat, väännön on laskettava. Väännäs nyt ihan rautalangasta :)

näyttäisi kovasti että kaava toimii myös käytännössä. Tuon johdin ihan tekniikan kaavaston ja kynän avulla. Helpottuisi kovasti näissä teho vs vääntö -keskusteluissa jos ihmiset ymmärtäisivät väännön ja tehon suhteen. Kyse kun on kuitenkin lopulta samasta asiasta, kierrosluku huomioituna. Onneksi ei vielä täällä ladaboardilla ole se alkanut...
Jep, mun moka, katselin jotensakin aika kieroon noita merkintöjä. Pyörittelin paperilla omilla kirjaimilla, niin tuosta kaavastasi tulee P=T*n/7017 (minun kirjaimilla). Eli kun muunnat yksiköt wateista -> hv ja supistat sopivasti piit pyöristäen. Totuus liikkunee tuollapäin. Yllättävän hyvin tuota näyttäisi turbokin tottelevan, hieman yllätyin tuosta. Vielä kun ripeän dieselin käppyrällä kokeilisi kuinka yleispätevä tuo oikeasti on.

Lähetetty: 1.3.2005 22:23
Kirjoittaja Teppo
Stefa kirjoitti: Yllättävän hyvin tuota näyttäisi turbokin tottelevan, hieman yllätyin tuosta. Vielä kun ripeän dieselin käppyrällä kokeilisi kuinka yleispätevä tuo oikeasti on.
Siis, tehon ja väännön riippuvuus ei poistu vaikka kyseessä olisi diesel, bensa, turbo, polkupyörä tai ruohonleikkuri. Ainoa vaatimus on että se voima tulee pyörivässä muodossa ulos.

Mutta tosiaan, sen voi pyöritellä lukuarvoiksi. On vaan helpompi muistaa se kun tietää mistä eri muuttujat tulevat. Fysiikka on kovin yleispätevää :)

Lähetetty: 1.3.2005 22:46
Kirjoittaja Stefa
Jeps, fysiikka kyllä yleispätevää, mutta silti yllättää että toimii noinkin hyvin tapauksissa joissa muuttujia paljon. Kemiallisen palamisreaktion energian ei olettaisi seuraavan noinkin monessa eri tapauksessa jotain kaavaa noinkin hyvin. Mutta oppia ikä kaikki :)

Lähetetty: 2.3.2005 8:47
Kirjoittaja Lada ukko
Kävin eilen konttorilla kyselemässä ja vastaus oli että tehokkaimman(1700i) tehoja sais nostaa viä 20%. Jos haluaa kanttilampusta laillisen esim 140hp koneella ajoneuvohallintokeskukselle erikoislupa paperit vetään, maksavat noin vanhan tonnin ja 60 euron muutoskatsastus. Tostahan ei oo mitään takuuta että se erikoislupa tulee. Näin kertoi forssalainen katsastusmies.

Lähetetty: 2.3.2005 11:03
Kirjoittaja Stefa
Jep, tuosta 1700i:n tehot +20% tulee se 100.8 pollea. Se erikoislupahakemus muuten maksaa sitten sen vajaat 200€ riippumatta päätöksen laadusta, ja tietysti osaat perustella aukottomasti että miksi tarvitset autoosi sen sadan hepan sijaan 140? Harrastus, tai esimerkiksi peräkärryn hinaaminen ei sitten kelpaa perusteluksi. Mutta jos perustelun keksit ja ennakkotapauksen saat, niin kerro ihmeessä! Mutta paljon ennemmin voittaa lotossa...

Lähetetty: 2.3.2005 11:26
Kirjoittaja Jusu
Eipä kyllä riitä vanhat tonnit ei...
Muistaakseni jo viime keväänä hinta oli 250eur, minäkin jätin sitten TC:n ostamatta.
AKE kirjoitti:Lupahakemuksen käsittely ja päätös maksaa 275 euroa (siinäkin tapauksessa, että päätös on kielteinen).

Lähetetty: 2.3.2005 11:29
Kirjoittaja Stefa
No juu, ei ole käynyt mielessä nuo erikoisluvat niin ei hinnoistakaan juuri tietoa.

Pitänee taas kerran todeta että TC:n katsastaminen ladaan ei vaadi mitään erikoislupia, vaan menee suoraan muutoskatsastuksella.

Lähetetty: 2.3.2005 11:31
Kirjoittaja Jusu
Se oli kylläkin 115hp 2,0 TC...

Lähetetty: 2.3.2005 11:32
Kirjoittaja Stefa
jusu kirjoitti:Se oli kylläkin 115hp 2,0 TC...
No juu, vanha 2l pystykone ei enää mene suoraan.

Lähetetty: 2.3.2005 13:17
Kirjoittaja Jankos
En ole kyllä kuullut että katsastusmiehet olisivat kovinkaan kiinnostuneita jos joku on virittänyt vakiokoneita ilman turboa kunhan vaan päästöt menee läpi.

Lähetetty: 26.11.2006 17:52
Kirjoittaja Mr. nobody
Tarviiko muutoskatsastaa jos autoon vaihdetaan tuplat, nokka, kantta lasketaan ja peltipakosarja? Entä tarviiko dynokäyrää?

Lähetetty: 26.11.2006 18:10
Kirjoittaja Mara
Ei tarvi muutoskatsastusta tai teholappuja jos vaparina virittää, riittää, et päästöt on kohallaan.
Eri asia sitte jos iskutilavuus (siis lohko) vaihtuu eri kokoon otteen mukaisesta.

Lähetetty: 26.11.2006 18:13
Kirjoittaja Mr. nobody
Kiitän.

Lähetetty: 26.11.2006 21:36
Kirjoittaja Turbiini
Sitten kun mootori on laillisesti muutosrekisteröity tuon 100.8hv säännön mukaan, niin sen jälkeen sitä saa virittää laillisesti lisää kaikin keinoin joita ei rinnasteta moottorin vaihtoon. ELi ahdettua ei mitenkään, ja vaparia kaikin muin keinoin paitsi kasvattamalla tilavuutta yli 10% ja kantta/lohkoa vaihtamalla. Eli vaparista saa lailisesti enemmän tehoa kuin turbosta.

Näin olen siis asian ymmärtäny aken sivua (ja sen linkkejä) tutkimalla.

Lähetetty: 26.11.2006 22:22
Kirjoittaja kapa
Teppo kirjoitti:
Stefa kirjoitti: Teho ja vääntö tottelevat kaavaa T=7140*P/n
jossa T on vääntö (Nm), P teho (hv DIN) ja n kierrosluku
Aloin itse pyöritellä paperilla asiaa, miten teho tai vääntö lasketaan. En vaan keksi miten sä ton kaavan sait aikaan... Mun päättely:

M = vääntö [nm]
W = teho [W]

W=M x φ
φ = ω x t
t = 1 sek
n = 1 / s = rpm / 60
ω = 2π x n

-> W = M x 2π x rpm / 60

esimerkiksi 123 nm @ 3500 rpm
W=123 x 2 x 3,14 x (3500/60) = 45 kW -> 61 hv

vaikuttaisi ihan oikeansuuntaiselle... ?
Kaavathan on seuraavanlaiset:

P=M*ω

eli teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus

ja kulmanopeus on 2 kertaa pii kertaa moottorin pyörimisnopeus (muodossa 1/s) eli

ω=2*π*n

Yhdistämällä saadaan:

P=M*2*π*n