Ketjukolarit hesassa, oliko kukaan mukana?

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Noista uutiskuvista ja haastatteluista päättelin, että moni "tavis" oli välttynyt peräänajolta tai antanut vaan pienen pusun. Mutta sitten kun tällaisen letkan perään vetää rekka tai linja-auto niin tulee rumaa jälkeä. Näissähän ei talvirenkaita ole ja aikataulut "pakottaa" ajamaan täysillä, vaikkei näkyvyys siihen lupaa antaisikaan.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

jusu kirjoitti: Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?

Ihminen on pudonnut puusta auton rattiin

Ja kun kaiken lisäksi uudet autot on hiljaisia, niin mikäs vaara niin leppoisessa tilanteessa voisi vaania? Kaikkien autojen pitäisi ulvoa, kolista ja täristä horkassa yli 60 km/h nopeudessa. Silloin kuskikin muistaisi ettei hän tai auto olekaan kuolematon.

Jotenkin aavamaista kun maisemat vaihtuu, mutta mitään ei kuulu, siinä tulee tunne ettei auton ulkopuolinen maailma olekkaan todellinen eikä siten vaikuta autoon mitenkään (vrt. TV). Vaikka koukkaisi täältä ja ohittaisi tuosta, niin autossa mikään ei tunnu miltään ja korvakuulolta annostellaan kaasua. Ei kuule moottoria, kai vauhti on jossain välissä hidastunut. . .
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

jusu kirjoitti:No mutta eihän suomalainen jästi hiljennä hillitöntä menoaan, vaikka taivaalta sataisi vanhoja ämmiä äkeet selässä. :twisted:

Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?
Sinä synkkänä yönä kun ajelin niin takapenkillä yks känninen juoppokuskattava muija sano että aja nyt herranenjestas lujempaa, että hänellä ei riittäis kärsivällisyys "körötellä" 80kmh.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Jone
Viestit: 108
Liittynyt: 3.2.2004 9:36

Viesti Kirjoittaja Jone »

Olin vähän ennen rysäystä Lahdentiellä, jokapäiväisellä työmatkallani. Tie oli todella liukas, mutta sitä ei toiset tunnu kunnioittavan. Entäs sitten tänäaamuna? Yleisestiottaen vähän rauhallisempaa meno oli, mutta kyllä sinne pari koheltajaakin sekaan mahtui. Yks iso Audi siellä pukkelehti kaistalta kaistalle, niin kuin eilisestä ei olis mitään kuullutkaan. Moottoritiellä se välillä oli jo 300m minun etupuolella, mutta Hämeentien sillalla kuitenkin ohitin sen viereisellä kaistalla. Siis ei mitään hyötyä kohelluksesta. Modernit autot taitaa olla liian hyväkulkuisia. Eivät varoita jo pito heikkenee.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

tällainen järjetön työruuhka-ajelu on yksi kapitalistisen järjestelmän oravanpyörän ongelmia. Kommunistisessa järjestelmässä tällaiset aamuruuhkassa hulluna ryysäämiset ovat tuntemattomia. 8) :lol: :P
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Katsoinpa Puskurin ja siinä mainittiin muuttuvat nopeusrajoitukset, joita oli nyt tässä paskakelissä laskettu jopa kuuteenkymppiin ja silloinhan pellit eivät olleet kolisseet niinkuin ajettaessa sataa siellä, missä rajoitus ei muutu.

No autoilijat ovat nyt toivoneet enemmän noita sään mukaan muuttuvia rajoituksia ja radiostakin voitaisiin kuulemma toitottaa enemmän tiesäätiedotteita heille...

Että tämmöisiä tarvittaisiin? Nojoo... :roll:
Voi perkeleen puusilmät etten paremmin sano. :evil:
Niinkuin sitä keliä ei voisi jokainen ihan itse todentaa ja sitten harkita vauhtiaan sen mukaan?
Vai onko ihmisillä tosiaan niin huono arviointikyky, että jonkun ulkopuolisen täytyy heille se turvallinen ajonopeus tulla jollain rajoituksilla selvittämään?
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

ei sitä enää järkeä itsellä tarvitse olla
pian kai vaaditaan automaattiohjauskin autoihin
Tshernobyl

Viesti Kirjoittaja Tshernobyl »

Porukka vissiin luulee et ne rajoitukset on jotain minimisuosituksia nopeudeksi :o

Firman liisinki-Volvoilla ajaviahan ne rajoitukset ei taida koskea ollenkaan :x
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Tässä on lisää todisteita siitä, että autot oli enimmäkseen uusia, lainaus Hesarista:

"Romuttuneista autoista suurimmassa osassa on kasko. Merkittävä osa oli työsuhdeautoja, joihin työnantaja on maksanut täysvakuutuksen. Myös yksityisessä käytössä oleviin autoihin otetaan yleensä kasko, jos auto on verraten uusi tai keskihintainenkin."

Eli pitäiskö päätellä että uudet autot on vaarallisempia ku vanhemmat koska kuskit ajaa niitä perseillään?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
rotsi4

Kolarit

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Menin bussilla kolarisuman ohi..
Suurin osa autoista oli jotain pikkuautoja, suurimmassa osassa ei varmasti ollut esp asr systeemejä..absit oli varmasti aika monessa.

Ei tuo keli minusta tampere-helsinki välillä kovin paha ollut missään kohtaa..mutta ehkä se sen takia olikin niin petollinen.

Ihme kun suurin osa kolariautoista näytti lähtevän hinurin kyytissä vaikka ei ollut muuta kuin puskuri vinossa..kai niissä on joku estolaite joka menee päälle jos kolaroi.
Poliisit kyllä hoiti liikenteen ohjauksen hyvin, ei montaa minuuttia jonossa kulunut.

Kelle vaan voi sattua seuraavaksi.
Tshernobyl

Viesti Kirjoittaja Tshernobyl »

Onko nykyautot niin kamalia ajaa kun niissä täytyy olla kaikenmaailman ajonhallintajärjestelmät yms. hilpetöörit? Vai liekö surkeita kuskeja...

Ei mun mastassa oo edes ABS-jarruja ja renkaatkin on kitkarenkaat, hyvin on talvet pärjänny kun ajelee ihmisiksi.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Samaa ihmettelin kuin Jusu, kyllähän se nyt hyvänen aika pitäisi HUOMATA jos tie on liukas ja keli huono! Ja liukkaalla ajo pitäisi tulla selkärangasta, ettei se huono keli pääse yllättämään monta kertaa talvessa jos aina pitää ajotapa OPETELLA uusiksi kun kuivat kelit lakkaa, viitaten siis tohon " luulisin että tällaisiin kolarisumiin vaikuttaa sekin aika paljon että kun ei ole koko talvena paljoa lunta tullut ja sitten kun tulee kunnolla niin ollaankin pulassa kun ei olla totuttu hangessa ajamaan ja lähdetään ohittelemaan tms. ". Siis talvihan on peräti joka vuosi. Ja liukasta on monta kertaa talvessa. Ja suuri osa autoilijoista ei ole ensimmäistä kertaa ratissa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1684
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ei se liukkaus ja lumi yksistään, vaan myös se, että näkyvyys on nolla. Mitään ei näy, kaasua lisää - sehän on jo vanha onglema. Sen näkee joka lumisateella, joka vesisateella ja joka sumulla. Jotkut ajavat aivan rekkojen ja muiden isojen autojen perään, vaikka siinä olisi mimmonen lumipölly tai vesiryöppy. Ja eikun ohi vaan, vaikkei mitään näykkään.

Ja mitään ei menettäisi, vaikka ajaisi sen raskaan liikenteen mukaista nopeutta ja jäisi riittävän kauas siitä lumi- ja vesipölystä.

Hienoja autojahan tuolla näytti ainakin lehtikuvien mukaan olevan. En mä usko, että ne kaaharit missään turvallisuuden tunteessa on, pikemminkin luulen, että siellä korvien välissä ei ole mitään tunnetta, pelkkää kumissevaa tyhjää.

Minusta niitä romuja ei olisi pitänyt kerätä sieltä pois ollenkaa, vaan jättää muutamaksi vuodeksi muistomerkiksi siitä, kuinka tyylikkäästi meillä ajetaan.

Mun autossa on yhden kerran koko talven aikana abs aktivoitunut toimimaan. Tapaus oli sellainen, että valot alkoivat vaihtumaan vihreästä punaiseksi. Olisin kyllä ehtinyt siitä vielä keltaisella läpi, mutta päätin kokeilla, kuinka auto pysähtyy. Mutta sellaista tilannetta ei vielä ole tullut eteen, että olisi ollut pakko pysäyttää voimakkaasti jarruttaen. Auttaa huomattavasti, kun pitää riittävän välimatkan edellä kulkevaan ja tarkkailee muiden tekemisiä.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Veltto

Viesti Kirjoittaja Veltto »

En kyllä just kyseisenä aamuna ollu ajossa mutta ei se keli nyt päivällä ainakaan mitenkään todella poikkeuksellinen mielestäni ollu vaikka paikoittain oli kuulemma tullu alijäähtynyttä vettä...

Niin ja kun niin moni sanonu jo aiemmin että uusien autojen vika? Tuskin, eikö muka ennen ajettu kovaa ja kolareita? No ei ehkä tietenkään samassa suhteessa kun nyt koska autoja oli vähemmän. Jos vaikka kaikilla kyseisen aamun kuskeilla ois ollu ladat niin melkosella varmuudella kolareilta ei ois vältytty, kyllä se on ittensä huijaamista jos uusia autoja sen takia haukkuu että ne on hiljasia ja paremmilla turvavarusteilla! Molemmilla voi ylimitottaa tilannenopeuden yhtä hyvin. Ite kyllä sanon että pikemmin ajan uudella autolla SAMAA nopeutta kun ajasin omallani huonossa kelissä. Mutta kaikki tavallaan, miettikää jos ikinä ei ois kehitys menny eteenpäin ei ois edes LADOJA.

Tätä kirjotettaessa takana viimeseltä kolmelta vuodelta takana omalla takavedolla jokapäiväsessä ajossa 27tkm, Taksissa MB E220 ja BMW 525D reilu 100tkm kitkoilla. Ja noista 90% kehä3 sisäpuolella.
Mun autossa on yhden kerran koko talven aikana abs aktivoitunut toimimaan.
Hatun noston arvonen suoritus, rauhallisesti ajat. Itellä kyllä luistonesto ja absit räpsyy vähän väliä mutta ei se sitä tarkota ettäkö hätäpäissäni jarrua polkisin, tien pinnan kitka vaan vaihtelee monissa hiljasissakin parkkipaikka pyörityksissä hetkellisesti niin paljon tai esim manskulla tai muualla pomppiessa. Joo ja yhtään kolaria en ole ikinä ajanut, eikä muakaan päin ole ajettu, oon kyllä väistelly kun päin on ollu tulijoita.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo no ei kai se absin kytkeytyminen sinällään mikään merkki holtittomasta ajotavasta oo; tosin ite en oo montaa kertaa tänä talvena abseihin joutunut tutustumaan, kun pyrin ajamaan rauhallisesti ja ennakoivasti liukkaalla, koska toi scania on sen verran kova puskemaan ettei siinä absit auta jos auto ei käänny. Eli jos absit paukkuu ja kääntyä pitäis niin sitten on jo vauhtia liikaa :?

Mutta pienemmällä kalustolla tulee ajettua ripeemmin ja kun absillisella pakulla ennen ajelin niin kyllä ne ihan jokapäiväisesti jaloille potki vaikken mitenkään holtittomasti ajanutkaan. Apuakin niistä monesti oli, joten en menisi sanomaan huonoksi keksinnöksi tai peräti syylliseksi kolareihin :shock:

Tosin on siinä perää, että vanhassa autossa tuntuma tiehen on parempi, ja siksi todennäköisemmin tulee ajettua kelin vaatimalla tavalla jos järki yhtään leikkaa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin