Sivu 2/3

Lähetetty: 17.7.2005 0:43
Kirjoittaja ladaraider
Lada ukko kirjoitti:Noista säädettävistä spakseistahan oli jonkun aikaa sitten täälä foorumiilla puhe. En itte kerenny mukaan siihen kimppa osto porukkaan mutta kertokaahan kuinka kävi? Arpatin puheiden mukaa taitaa olla aika hyvät? Onks ne teillä joka nurkassa vai vaan takana? Minkä hintasia ne on ja mistä niitä saa ostaa? Tarvis toi alusta päivittää kunhan saan tehokkaamman koneen nokalle 8)
tuolta näyttäisi ainakin saavan tilattua spaxit Ladaan. Muuta en ole moisista kuullut kuin että rallikäytössä eivät ainakaan ole kovin suositut, koska eivät ole yhtä kestäviä kuin Bilsteinit..

Lähetetty: 17.7.2005 19:42
Kirjoittaja arpati
Lada ukko kirjoitti:Noista säädettävistä spakseistahan oli jonkun aikaa sitten täälä foorumiilla puhe. En itte kerenny mukaan siihen kimppa osto porukkaan mutta kertokaahan kuinka kävi? Arpatin puheiden mukaa taitaa olla aika hyvät? Onks ne teillä joka nurkassa vai vaan takana? Minkä hintasia ne on ja mistä niitä saa ostaa? Tarvis toi alusta päivittää kunhan saan tehokkaamman koneen nokalle 8)
Joo mielestäni ne hinnat tuli jo tonne toiseen juttuun, micco vois kommentoida mitä kokemuksia noista on kompura ladassa ... Mulla on joka nurkassa spaxit ja sanoisin että sopii ollakin jos radalla/asfaltilla meinaa pätkiä :roll:

Edit: kestävyydestä en vielä osaa sanoa mutta kaipa ne kybit hakkaa siinäkin suhteessa ja saapahan säädettyä mikä ei vissiin noilla bilsteineillä onnistu? Konit taas on reilusti kalliimpia ellei osta jotain sovellettavaa sarjaa netin huutokaupoista... Kestävyydestä kyllä kertoilen mikäli tulee ongelmia kun noi on tarkoitus jättää autoon kiinni ja niillä ajetaan sitten kesät talvet ja soraakin aika reilusti käyttöajossa.. Ei nyt ihan ralliajoa kuitenkaan :lol:

Luulis että talvi sitten tekee kiusaa jos ongelmia on tullakseen? Talveksi täytynee kyllä säätää vähän löysemmälle muutenkin ja etujousetkin taitaa vaihtua orggiksiin...

Lähetetty: 17.7.2005 22:31
Kirjoittaja Jankos
Tiedän että rallissa nuo spaxit ei ole kestäneet kun on otettu kisakäyttöön vakio iskareita. Nehän saa säädettyä siittävän tiukoiksi mutta eivät sitten kestä kunnon rynkytystä kunnolla.

Eli ralliin on omat iskarit...

Lähetetty: 18.7.2005 8:59
Kirjoittaja micco
Jankos kirjoitti:Tiedän että rallissa nuo spaxit ei ole kestäneet kun on otettu kisakäyttöön vakio iskareita. Nehän saa säädettyä siittävän tiukoiksi mutta eivät sitten kestä kunnon rynkytystä kunnolla.

Eli ralliin on omat iskarit...
Nuo Spaxithan eivät ole ns. kaasuiskarit joten kunnon rynkytyksessä kun öljyt lämpenevät tarpeeksi alkaa nesteeseen tulla kuplia ja vaimennusteho häviää. Korkeapaineisen typen tehtävänä iskareissa on pitää neste nesteenä.
Itse olen kyllä ollut Spaxeihin oikein tyytyväinen vaikka vaimennuksen säätökin on vielä lähes löysimmässä asennossa.

Lähetetty: 4.9.2005 14:24
Kirjoittaja rokki
Stefa Lähetetty: 16.7.2005 12:05 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Oma ajatus ollut karkeasti että etupäässä oltava tiukkaa jousta jotta kallistelu saadaan kuriin, ja takana taas löysää jotta pito säilyy. Tämä tietysti vaatii korilta hyvää vääntöjäykkyyttä.
Näinhän se menee niin loogisesti kuin koetustikin. Nyt päästään isojen kysymyksien äärelle, miten olette toteuttaneet tuon korin vääntöjäykkyyden? Kannattaako nähdä vaivaa ja hitsata saumoja uusiksi? riittääkö tolppien yläpäihin poikittaistuet vai pitääkö väsätä täys kehikko sisään? Sinänsä ei lattana tunnu pahimmasta päästä olevan, nurkka tunkin varassa saa ovet vielä kiinni, japseissa jäis laittamatta? Omana projektina -90 mallinen 2105, nyt hankittuna 1700i josta kone talven aikana tuohon katsastusikäiseen kunhan saa ensin alustan ja ajettavuuden kohdalleen. Löytyykö fiksuja (lue halpoja ja hyviä) ratkaisuja ohjauksen, iskunvaimennuksen ja jousituksen paranteluun? Noi mersun jouset jo löytyy tallilta, tarviiko jotain tukivarsia vahvistaa, puslia vaihtaa yms???

Nimim. Keltanokka


Kalustona Lada, Chevy ja Uaz 8)

Lähetetty: 6.9.2005 0:04
Kirjoittaja ammattimies
turhaa ostaa spaxeja vaan taakse.

Lähetetty: 7.9.2005 22:23
Kirjoittaja samara88
Jos takatuuppariin käy eteen 123 koppaisen Mersun vieterit, niin mistäs painavammasta autosta saisi Samaraan jäykemmät vieterit, niin eteen kuin taakse? Nuo Mersun vieterit näyttäisi noin äkkipäätä käyvän taakse Samaraan, mutta siinä kun on edessä aikalailla kookkaat halkaisijaltaan olevat vieterit.

Vinkkinä kaikille, jotka miettivät Samaran / 110:n madaltamista, niin älkää hyvät ihmiset ostako Intraxin jousia!!! Ne madaltavat aivan liikaa (45 mm) ja seurauksena ei ole mitään muuta kuin särkyneitä iskareita sekä vetonivelien päitä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä...

Lähetetty: 30.10.2005 16:07
Kirjoittaja rokki
No vastauksia tietäjät, kohta on sisustus purettu.... 8)

Lähetetty: 30.10.2005 20:40
Kirjoittaja seppä
Mitens on onko nivan jouset samaa koko luokkaa ku takatuuppari ladas...
ois vaan jonkin verran jäykemmät ja niitä sais suoraan motonetistä?

Lähetetty: 6.11.2005 18:24
Kirjoittaja samara88
Mistä saisi tietää kierrejousten halkaisijan yms. tiedot? Suomessa on ainakin yksi firma, joka osaa neuvoa asian suhteen, mutta en nyt muista mikä.

Paljonko on muuten noiden 123-koppaisen Mersun kierrejousten halkaisijat?

Lähetetty: 30.11.2005 16:04
Kirjoittaja KGBMafia
ei muutkun jouset pois ja pohjaan lyönti kumet kans ni tulee sitä jäykkyyttä.ite testasin ja oli niin jäykkä et hyppäs risteyksessä kahelle rattaalle ja katkas jakajasta liikenne merkin noin 60cm korkeudelta.

Lähetetty: 30.11.2005 16:07
Kirjoittaja KGBMafia
ei muutkun jouset ja pohjaan lyöntikumet pois ni jo on jäykkä.ite tein noin ja hyppäs sit risteykses kahelle rattaalle ja meni jakajan päälle ja liikenne merkki katkesi noi 60cmkorkeudelta ja samas rytäkäs leikkas kone kiinni ja etu akseli lähti irti.

Lähetetty: 30.11.2005 17:48
Kirjoittaja erkkimalinen
KGBMafia kirjoitti:ei muutkun jouset ja pohjaan lyöntikumet pois ni jo on jäykkä.ite tein noin ja hyppäs sit risteykses kahelle rattaalle ja meni jakajan päälle ja liikenne merkki katkesi noi 60cmkorkeudelta ja samas rytäkäs leikkas kone kiinni ja etu akseli lähti irti.
Taisi olla kunnon "viritys", sattuiko?

Lähetetty: 1.12.2005 22:21
Kirjoittaja KGBMafia
joo kylse oli melko viritys.fso:n tekniikalla ja kempinlukko perällä varustettu sleeperilata.ei siin mitään sattunut harmitti vaan maksaa se liikenne merkki.

Lähetetty: 2.12.2005 0:21
Kirjoittaja HH
Mitenköhän ladassa toimis normaaliajossa jotku ihan perus Monroe iskarit? Tai jotku vastaavat, jotka ei maksa kuitenkaa jotain luokkaa 100e kappale.. Luulis nyt että tollaset hakkais ladan orgis kepit ihan 6-0.. :roll:

Tai jos haluu vaan heittää linttaa talvella, niin miten se onnistuu vakialustalla?