Tl-Testi

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Hehheh, muistan ensimmäiset muistoni 110:stä. Kun niitä tuli Deltaan, oli heti pakko päästä tutkimaan miltä uusi Lada näyttää. Muistan 4 mieleenjäänyttä asiaa; Kamala haju, lapsellinen bensatankin luukku, vanhahtava ratti ja spoilerista puuttui pieni pala, mutta maalia vaan päälle eikä mitään korjattu jälkikäteen.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Lehdet kirjoittaa sellaisia juttuja, kuin uskovat että lukijat haluavat lukea. Jotakin pitää haukkua ta uskottavuus kärsii. Mitään valtamerkkiä ei voi haukkua tai lukijoita kaikkoaa.
En tiedä mikä siinä on, mutta monesti kun joku kehuu 110:aa niin painotetaan asioita joitka mun mielestä on itsestään selvyyksiä sen hintaisessa autossa. Täällä sitä ei kovin usein näe, mutta muilla foorumeilla kylläkin.
Emäntä osti keväällä itselleen tuommoisen ruisku samaran hintaisen(Alle 2000Euroa) Opel Omegan. Kyllä täytyy sanoa, että tähän astisten kokemuksien perusteella se hakkaa samarat 6-1. Tuo yksi piste samaralle pienemmästä polttoaineen kulutuksesta. Eli jos joskus ostan itselle kalliimman auton, niin kyllä käyn kokeileen muitakin kuin Ladoja.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Mikko_PKP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko_PKP »

,_,/ukka kirjoitti: Emäntä osti keväällä itselleen tuommoisen ruisku samaran hintaisen(Alle 2000Euroa) Opel Omegan. Kyllä täytyy sanoa, että tähän astisten kokemuksien perusteella se hakkaa samarat 6-1. Tuo yksi piste samaralle pienemmästä polttoaineen kulutuksesta. Eli jos joskus ostan itselle kalliimman auton, niin kyllä käyn kokeileen muitakin kuin Ladoja.
Tuuri on käynyt Opelin kanssa, ei ole meinaan niilläkään tuo maailman tasaisin laatu. Kaverin siskolla juuri paloi Astra kokonaan sähkövian vuoksi, isänsä samanlaisesta katkesi nokkaremmi alle 20 tkm vaihdosta. Viimeksi kun kaverilla itsellään oli Opel, se ei lähtenyt käymään tietyssä asennossa, vikaa ei vaan löytynyt vaikka haettiin. Juuri kuuntelin tuoreen Corsan omistajaa, joka muotoili sanansa "tästä autosta ei ole ollut mitään muuta kuin harmia". Isän opiskelukaverilla taas uusi Opel ruostui pohjasta puhki alle 2-vuotiaana. Autovuokraamossa, jossa olin töissä, juotiin pullakahvit kun viimeinen Opel vaihtui Toyotaan, joita ei tarvinnut jatkuvasti ruuvata jostain päin. Itsekin kerran vein autoa asiakkaalle, kun 20 tkm ajettu Astra päätti irrottaa takaoven tiivisteensä ovea avattaessa. Tuli mukava paikanpäällähuolto - tuli ihan mieleen, että jos tämä olisi sattunut 110:ssä, niin joku jo tulisi nälvimään. Mutta kestäähän se mikä vain auto, vaikka LADA, jos jaksaa huoltaa.

Toisekseen, satakymppi on kyllä eri auto Samaraan nähden. Tekniikassa on yhtäläisyyksiä, mutta itse kun olen Sammylla ajellut nyt 110:een totuttuani, niin kyllä se täysin työkalulta tuntuu.

Ja jos ajatellaan näitä "itsestäänselvyyksiä" n. 10 000 euron uudessa autossa, niin joku voisi ajatella vaikka, että on kiva jos autossa on vaikka 5 ovea ja kunnollinen verhoilu, riittävä tavaratila, tai että sen voi vaikka viedä maantielle. Esim. Renault Twingo, joka kilpailee 110 HB:n kanssa halvimman auton tittelistä, ei täytä mitään näistä vaatimuksista. Sisältä paljaspeltinen, ahdas ja tuuliherkkä koppi, johon mahtuu ehkä karttalaukku perään - ja hattuhyllyllä ei voi kuljettaa mitään, koska se aukeaa takakannen mukana.

Ja uusi on aina uusi, niin minun emäntäni ajatteli kun osti 110 HB:n, ihan omasta aloitteestaan ja koeajettuaan mm. Yarista tuossa alkuvuodesta. Ja hyvä päätös olikin, ei ole auton huolto vienyt meidän resurssejamme. 5000 on nyt ajettu, takuuna on korjattu repsikan oven kahva, siinä kaikki.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Nerd-O
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Yllättävän hyvin mun Öpeli muinoin kesti. Oli Opel Agila mallia. Kyllähän sekin huollossa kävi aina silloin tällöin, mutta kun ottaa huomioon mitä kaikkee sillä tehtiin niin kyllä se kesti. Kahdet renkaat tuli poltettua sillä, sillä tuli hypittyä eräällä tien pätkällä parin vuoden aikana aika hemmetisti. Kahdella pyörällä se pari kertaa meni kanssa jne. Enkä saanut talvella moottoria paukkuu siitä sitten millään. Yritys oli kova. 20 asteen pakkasessa aamulla auto käyntiin ja heti talla pohjaan. Vähän se vinkui mutta hyvin se kävi :D

Ehkä suurin ongelma oli ruostuminen. Piti olla sinkitty kori jne. Mutta ovista lähti ruostuun ensimmäisen vuoden aikana. Meni takuuseen ja seuraavana vuonna täysin samasta paikkaa, mikä edellisenä vuonna korjattiin alkoi uudelleen ruostua. Sit olikin vika kuulema siinä kun ei sitä oltu pesty. Vaikka pystyi aika hyvin esittämään että vähintään kahden viikon välein se kävi autopesussa. Oli leasing auto niin leasing yhtiön kortilla pystyi esittämään tämänkin faktan. Voi sitä onnea ketä sen osti leasing yhtiöltä. Oli ainakin kunnolla sisään ajettu auto :lol:
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
,_,/ukka

Mikko_PKP kirjoitti:
Tuuri on käynyt Opelin kanssa, ei ole meinaan niilläkään tuo maailman tasaisin laatu. Kaverin siskolla juuri paloi Astra kokonaan sähkövian vuoksi, isänsä samanlaisesta katkesi nokkaremmi alle 20 tkm vaihdosta. Viimeksi kun kaverilla itsellään oli Opel, se ei lähtenyt käymään tietyssä asennossa, vikaa ei vaan löytynyt vaikka haettiin. Juuri kuuntelin tuoreen Corsan omistajaa, joka muotoili sanansa "tästä autosta ei ole ollut mitään muuta kuin harmia". Isän opiskelukaverilla taas uusi Opel ruostui pohjasta puhki alle 2-vuotiaana. Autovuokraamossa, jossa olin töissä, juotiin pullakahvit kun viimeinen Opel vaihtui Toyotaan, joita ei tarvinnut jatkuvasti ruuvata jostain päin. Itsekin kerran vein autoa asiakkaalle, kun 20 tkm ajettu Astra päätti irrottaa takaoven tiivisteensä ovea avattaessa. Tuli mukava paikanpäällähuolto - tuli ihan mieleen, että jos tämä olisi sattunut 110:ssä, niin joku jo tulisi nälvimään. Mutta kestäähän se mikä vain auto, vaikka LADA, jos jaksaa huoltaa.
No onhan nuo astrat ja corsat uutena ihan eri hintaluokan autoja ku omegat. Kai sekin jotenkin laadussa näkyy?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Mikko_PKP
Viesti:

,_,/ukka kirjoitti: No onhan nuo astrat ja corsat uutena ihan eri hintaluokan autoja ku omegat. Kai sekin jotenkin laadussa näkyy?
Pitäisi ainakin. Itsellä ei ole Omega-luokasta ensikäden kokemusta, mutta tossa vuokraamokäytössä oli Corsaa, Astraa ja Merivaa, tutuilla taas Vectraa - ja kaikissa tuntui ainakin olevan ihan samat perusviat, eli huonot pellit, puuttellinen viimeistely ja laaduttomat sähköt. No, ei tullut Lada-kuskilla ainakaan koti-ikävä. Ladan lämppäri sen sijaan peittosi mm. Meriva-nimellä tunnetun pyörille nostetun jääkaapin vähintään mainituin 6-1 -lukemin.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

halvimpia käytettyjä autoja vertaillessa vie Lada kyllä voiton murskaluvuin. eli puhutaan hintaluokasta alle 1000 euroa. Siskolla on ensin Opel Vectra 1,6 -91 sitten VW Golf 1,6 -85 seisonut tossa pihassa ajokunnottomana ja on sitten lainaillut minulta alemman hintaluokan takaveto-Ladaa ja se on kestänyt siskon ajot ja vielä lisäksi ne ajot mitä itse olen ajanut.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
,_,/ukka

Lada-Jussi kirjoitti: Siskolla on ensin Opel Vectra 1,6 -91 sitten VW Golf 1,6 -85 seisonut tossa pihassa ajokunnottomana ja on sitten lainaillut minulta alemman hintaluokan takaveto-Ladaa ja se on kestänyt siskon ajot ja vielä lisäksi ne ajot mitä itse olen ajanut.
Montako Ladaa siinä pihassa seisoo :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
LadaRacingTeam

Viesti Kirjoittaja LadaRacingTeam »

Ei taida opelia tai pösöä/citroenia laaduttomampia autoja paljon löytyä?
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

,_,/ukka kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti: Siskolla on ensin Opel Vectra 1,6 -91 sitten VW Golf 1,6 -85 seisonut tossa pihassa ajokunnottomana ja on sitten lainaillut minulta alemman hintaluokan takaveto-Ladaa ja se on kestänyt siskon ajot ja vielä lisäksi ne ajot mitä itse olen ajanut.
Montako Ladaa siinä pihassa seisoo :-)

,_,/ukka
onhan täällä pihassa 8 Ladaa, niistä lähes jokainen toimii paremmin kuin nuo edellä mainitut länsibiilit, vaikkakin Ladojen hankintahinnat on ollut vähintään puolet tuon halvemman Golfin hinnasta. Vectran hintaan mahtuu jo melkein kaikki nuo Ladat. :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
jasu35

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

[quote="Mikko_PKP"][quote=",_,/ukka"]
Esim. Renault Twingo, joka kilpailee 110 HB:n kanssa halvimman auton tittelistä, ei täytä mitään näistä vaatimuksista. Sisältä paljaspeltinen, ahdas ja tuuliherkkä koppi, johon mahtuu ehkä karttalaukku perään - ja hattuhyllyllä ei voi kuljettaa mitään, koska se aukeaa takakannen mukana.

No sanoisin että renault twingo on erinomainen peli kokoisekseen,ulkomittoihinsa nähden se ei ole mikään ahdas koppi(itse 184cm/95kg ja mahdun ajamaan loistavasti matkustajat kyydissä)esim.emännän edellisellä twingolla kuskattiin 3 aikuista,1 wc pönttö,lattiamatto rulla,2 18l maalipurkkia ja 2 ostos kassia ja hyvin mahtui,twingo on erittäin hyvä ja hauska ajettava kokoonsa nähden ison akselivälin ansiosta,sekä kulutus on minimaallinen(hki-joensuu n:20e tosin ei enää nyky hinnoilla :lol: )se mitä emännällä rellu oli vuosina 2000-2004 autoon jouduttiin uusimaan pakoputki ja taka pyyhkimen sulka,eli rellu oli erittäin luotettava ja toimiva,mutta tietysti 110 on tilavampi mutta molempia ajaneena rellu oli todellakin ajoltaan mukavampi ja teknisesti harmittomampi ja hintansa takia ainakin kaupungeissa asuville varmasti houkuttelevampi,Mutta loppupeleissä se auton käyttö tarvehan sen ratkaisee mistä tykkää. :wink:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Kamaz

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Omat kokemukseni Opeleista koskevat Kadett -malleja D ja E. D-Kadett vm. -82 palveli aivan loistavasti, mutta oli muuten niin mätä, että siitä piti luopua. Kadett E vm. -89 on surkein auto, mitä olen ikinä tavannut. Joka viikko hajosi uusi kohde, kaikki paikat nitisivät ja natisivat, auto tuntui "rattulalta". Auto oli käytössäni vuoden ja sen aikana sytytysboksikin piti vaihtaa kaksi kertaa. Tien päälle jäätiin loppuaikana viikottain. Jos meille vielä Opel hankitaan, on se 1950-70 luvulla valmistettu.
Mikko_PKP
Viesti:

jasu35 kirjoitti:Mutta loppupeleissä se auton käyttö tarvehan sen ratkaisee mistä tykkää. :wink:
Niin, tämä oli täysin pointtini. Esimerkiksi minun autontarpeeseeni ei tuollainen Twingo tarjoa yhtään mitään, koska tarvitsen reilusti tilaa myös takapenkille sekä konttiin, ja suuri osa ajostani on maantiellä. Siellä Lada on, etenkin oikealla rengastuksella, tosi suuntavakaa ja helppo ajettava, ei jälkeäkään pienempien autojen jatkuvasta "elämästä". Myös moottorin teho ja hyvät välitykset antavat pelivaraa maantienopeuksissa. Teknisistä harmeista olen saanut lähinnä lukea netistä, itselläni ei ole niitä esiintynyt mitenkään haitaksi asti.

Tarkoitukseni oli juuri esittää, että tähän hintaan on mahdollista saada jokin Twingon kaltainen pieni kaupunkiauto, tai sitten Lada, jossa on paljon isomman kokoluokan ominaisuuksia. Jos pääsee yli siitä analogikellosta.
ladamaster

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Mikko_PKP kirjoitti:Jos pääsee yli siitä analogikellosta.
Tähän vakavaan puutteeseen on olemassa ratkaisu Lada Shopissa myynnissä oleva ajotietokone, jossa on varustuksena mm. digitaalinen kello; tosin viisarinäytöllä :lol:

Nythän voisimme aloittaa keskustelun eri kellomallien paremmuudesta :D
FSO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSO »

Nerd-O kirjoitti:Yllättävän hyvin mun Öpeli muinoin kesti. Oli Opel Agila mallia. Kyllähän sekin huollossa kävi aina silloin tällöin, mutta kun ottaa huomioon mitä kaikkee sillä tehtiin niin kyllä se kesti. Kahdet renkaat tuli poltettua sillä, sillä tuli hypittyä eräällä tien pätkällä parin vuoden aikana aika hemmetisti. Kahdella pyörällä se pari kertaa meni kanssa jne. Enkä saanut talvella moottoria paukkuu siitä sitten millään. Yritys oli kova. 20 asteen pakkasessa aamulla auto käyntiin ja heti talla pohjaan. Vähän se vinkui mutta hyvin se kävi :D
Agila onkin valmistettu Puolassa ;)
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja

1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
Vastaa Viestiin