Tottahan tuo on mutta jotta sen onnistuisi tekemään pitäisi löytää pitemmät kanget, nyt on jo lohkosta höylätty 1mm ja enempää en uskalla ettei se oikein paljoa heikkene.Teppo kirjoitti: eikös se olisi parasta että männät nousisivat lohkon tasalle ja palotila olisi kokonaan kannessa?
4piste ruisku + isompi turbo + peräremppa
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
On vaan aika hurja kaivaminen palotiloissa jotta saa sitten rutun järkeväksi ahtamiseen. Olisi oltava männässä kuoppaa ja muuta. Itse poistaisin ladan koneesta paljealueet kokonaan koska ei niitä saa kuitenkaan hyödynnettyä. Tuo mäntä-kansi -välys olisi yhden teorian mukaan oltava joko alle millin, tai sitten yli 4mm. Tuossa välissä on se nakutusherkkä alue.
Vauhdin tae - alamäki
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Noista puristusten pudottamisessa takavedon koneesta apu voisi olla 2110-männät. Niissä on reilusti kuoppaa männän päässä ja syvennykset venttiileille. Syvennys on lisäksi palotilan muotoinen, mutta peilikuvana, eli tämän paljealueen voi pienentää ja silti puristukset putoaa. Pienellä palotilan avartelulla saa varmasti suhteen turbokäyttöön sopivaksi. Tosin halkaisija em. männissä on 82mm vakiona eli vaatii myös lohkolta kokoa.
Sitä miten paljon nämä männät kestää painetta en osaa sanoa ja missään nimessä ne ei vastaa joitain tarkoitukseen tehtyjä takomäntiä.
Sitä miten paljon nämä männät kestää painetta en osaa sanoa ja missään nimessä ne ei vastaa joitain tarkoitukseen tehtyjä takomäntiä.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
kiinan vientimallin Lada 1500 moottorissa on myös kolotut männät, niillä puristussuhde on laskettu alemmaksi jotta voidaan käyttää matalaoktaanisia polttoaineita. Tiedä sitten saako niitä kuinka, mutta on ainakin varaosaluetteloissa mainittu. näitä voi siis käyttää 1,2 ja 1,5 koneissa, en tiedä onko kiinamallia muista moottoreista.

Puristussuhde ei ole ainoa tekijä joka vaikuttaa tuohon nakutusherkkyyteen. Itse lähtisin muilla keinoin hakemaan nakutuskestoa kuin että ruttua pudottaisin enää tuosta juurikaan. Turbolle minimissään se 8 (kovat ahdot), ja vapariin nostaisin noin 10 kieppeille. Toisaalta ladan männät eivät taida kovin pitkälle kestää missään virikäytössä.
Vauhdin tae - alamäki
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Aikansa kestävät kyllä. Itsellä oli suhteena 11.3 vaparissa muuten ihan ok mutta kun nakutti voi jo varautua siihen että ainakin yksi mäntä on rikki. Kaiketi ne kestää melko hyvin jos ei kierrätä kovin paljoa yli 7000 ja nakutusta ei ilmene. Jompikumpi tai molemmat yhdessä aiheuttaa kyllä vaurion.
Nimimerkillä viides sarja tälle vuodelle menossa.
Nimimerkillä viides sarja tälle vuodelle menossa.
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Kyselyikä?
Mihin vuosimalliin tollasen turbo+ruisku tekniikan saa katsastettua? Jossain törmäsin vuosimalli rajaan -87 ja toisaalla -91. Dynolappu tietysti piti olla alle 100.8 hv. Entäs sitten välijäähdyttimen kanssa - saako leimalle lainkaan?
Re: Kyselyikä?
Saa olla välijäähdytin, laitehan täytyy vaan penkittää tuohon 100.8 tehoihin...dandi1 kirjoitti:Mihin vuosimalliin tollasen turbo+ruisku tekniikan saa katsastettua? Jossain törmäsin vuosimalli rajaan -87 ja toisaalla -91. Dynolappu tietysti piti olla alle 100.8 hv. Entäs sitten välijäähdyttimen kanssa - saako leimalle lainkaan?
-87 eteenpäin tarvii katin ja toi 91 eteenpäin ei riitä rahat jos ei ole mallisarjassa turboa, kun tarvii mittauttaa päästöt yms vtt:llä tai vast.
124/2101 practical beauty
Re: Kyselyikä?
<-7.87 on se raja juu, silloin ei tarvilaittaa mitään muuta ku dynolappu+pakokaasumittaus(ihan normaalit rajat). 7.87-> jos ei ole vähäpäästöinen täytyy laittaa katalysaattori(ihan normaalit rajat). Vähäpäästöinen -> hankala juttu kun täytyy todistaa jollain tapa, että auto edelleen vähäpäästöinen eikä pakokaasulappu naapuripajasta enää riitä vaan täytyy viedä oikein WTT ym tutkimuslaitokseen.dandi1 kirjoitti:Mihin vuosimalliin tollasen turbo+ruisku tekniikan saa katsastettua? Jossain törmäsin vuosimalli rajaan -87 ja toisaalla -91. Dynolappu tietysti piti olla alle 100.8 hv. Entäs sitten välijäähdyttimen kanssa - saako leimalle lainkaan?
Välijäähdyttimen saa laittaa kunhan tehot pysyy kurissa.
Re: Kyselyikä?
Ei ole mitään merkitystä onko mallisarjassa turboa vai ei. Auton pitää vain täyttää päästörajat, jotka on luonnollisesti helpointa täyttää tehtaan omalla vakiotekniikalla, mutta muuta merkitystä sillä ei ole onko mallisarjassa moista ikinä ollut.arpati kirjoitti:-87 eteenpäin tarvii katin ja toi 91 eteenpäin ei riitä rahat jos ei ole mallisarjassa turboa, kun tarvii mittauttaa päästöt yms vtt:llä tai vast.
Jos löytyisi joku takavetoauto jossa olisi rajoihin sopiva turbokone vaihteistoineen saisi sen sieltä teoriassa. Käytännössä ei taida monta ehdokasta tekniikan luovuttajaksi olla olemassa
