4piste ruisku + isompi turbo + peräremppa

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Teppo kirjoitti: eikös se olisi parasta että männät nousisivat lohkon tasalle ja palotila olisi kokonaan kannessa?
Tottahan tuo on mutta jotta sen onnistuisi tekemään pitäisi löytää pitemmät kanget, nyt on jo lohkosta höylätty 1mm ja enempää en uskalla ettei se oikein paljoa heikkene.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

On vaan aika hurja kaivaminen palotiloissa jotta saa sitten rutun järkeväksi ahtamiseen. Olisi oltava männässä kuoppaa ja muuta. Itse poistaisin ladan koneesta paljealueet kokonaan koska ei niitä saa kuitenkaan hyödynnettyä. Tuo mäntä-kansi -välys olisi yhden teorian mukaan oltava joko alle millin, tai sitten yli 4mm. Tuossa välissä on se nakutusherkkä alue.
Vauhdin tae - alamäki
Sergy
Viestit: 284
Liittynyt: 11.8.2004 17:47
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergy »

Tässä ois turbiinille pari kuvaa: tää ja tää.
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

ei jukolauta mikä turbo..!! :lol: :lol: luulis larpan liikkuva vikkelää... :P
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Noista puristusten pudottamisessa takavedon koneesta apu voisi olla 2110-männät. Niissä on reilusti kuoppaa männän päässä ja syvennykset venttiileille. Syvennys on lisäksi palotilan muotoinen, mutta peilikuvana, eli tämän paljealueen voi pienentää ja silti puristukset putoaa. Pienellä palotilan avartelulla saa varmasti suhteen turbokäyttöön sopivaksi. Tosin halkaisija em. männissä on 82mm vakiona eli vaatii myös lohkolta kokoa.

Sitä miten paljon nämä männät kestää painetta en osaa sanoa ja missään nimessä ne ei vastaa joitain tarkoitukseen tehtyjä takomäntiä.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kiinan vientimallin Lada 1500 moottorissa on myös kolotut männät, niillä puristussuhde on laskettu alemmaksi jotta voidaan käyttää matalaoktaanisia polttoaineita. Tiedä sitten saako niitä kuinka, mutta on ainakin varaosaluetteloissa mainittu. näitä voi siis käyttää 1,2 ja 1,5 koneissa, en tiedä onko kiinamallia muista moottoreista.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Puristussuhde ei ole ainoa tekijä joka vaikuttaa tuohon nakutusherkkyyteen. Itse lähtisin muilla keinoin hakemaan nakutuskestoa kuin että ruttua pudottaisin enää tuosta juurikaan. Turbolle minimissään se 8 (kovat ahdot), ja vapariin nostaisin noin 10 kieppeille. Toisaalta ladan männät eivät taida kovin pitkälle kestää missään virikäytössä.
Vauhdin tae - alamäki
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Aikansa kestävät kyllä. Itsellä oli suhteena 11.3 vaparissa muuten ihan ok mutta kun nakutti voi jo varautua siihen että ainakin yksi mäntä on rikki. Kaiketi ne kestää melko hyvin jos ei kierrätä kovin paljoa yli 7000 ja nakutusta ei ilmene. Jompikumpi tai molemmat yhdessä aiheuttaa kyllä vaurion.


Nimimerkillä viides sarja tälle vuodelle menossa.
ilkkahy

Viesti Kirjoittaja ilkkahy »

Minkäslainen kone sulla tuossa Ladassa nyt on Pöhö? Turboa? Teho?

Pitäisi kehittää sellainen database minne porukka voisi pistää omat projektinsa kätevästi.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tällä hetkellä siellä ei ole kuin pelkkä lohko. Kävi nimittäin pieni vaurio jonka seurauksena kone menee vaihtoon. Uusi, entistä ehompi ja isompi on jo valmistumassa ja toivotaan että näille sululle vielä ehtii.

Vanhassa ei ollut turboa, uudesta ei vielä ihan varma ole.
dandi1

Kyselyikä?

Viesti Kirjoittaja dandi1 »

Mihin vuosimalliin tollasen turbo+ruisku tekniikan saa katsastettua? Jossain törmäsin vuosimalli rajaan -87 ja toisaalla -91. Dynolappu tietysti piti olla alle 100.8 hv. Entäs sitten välijäähdyttimen kanssa - saako leimalle lainkaan?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Kyselyikä?

Viesti Kirjoittaja arpati »

dandi1 kirjoitti:Mihin vuosimalliin tollasen turbo+ruisku tekniikan saa katsastettua? Jossain törmäsin vuosimalli rajaan -87 ja toisaalla -91. Dynolappu tietysti piti olla alle 100.8 hv. Entäs sitten välijäähdyttimen kanssa - saako leimalle lainkaan?
Saa olla välijäähdytin, laitehan täytyy vaan penkittää tuohon 100.8 tehoihin...

-87 eteenpäin tarvii katin ja toi 91 eteenpäin ei riitä rahat jos ei ole mallisarjassa turboa, kun tarvii mittauttaa päästöt yms vtt:llä tai vast.
124/2101 practical beauty
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Re: Kyselyikä?

Viesti Kirjoittaja foma »

dandi1 kirjoitti:Mihin vuosimalliin tollasen turbo+ruisku tekniikan saa katsastettua? Jossain törmäsin vuosimalli rajaan -87 ja toisaalla -91. Dynolappu tietysti piti olla alle 100.8 hv. Entäs sitten välijäähdyttimen kanssa - saako leimalle lainkaan?
<-7.87 on se raja juu, silloin ei tarvilaittaa mitään muuta ku dynolappu+pakokaasumittaus(ihan normaalit rajat). 7.87-> jos ei ole vähäpäästöinen täytyy laittaa katalysaattori(ihan normaalit rajat). Vähäpäästöinen -> hankala juttu kun täytyy todistaa jollain tapa, että auto edelleen vähäpäästöinen eikä pakokaasulappu naapuripajasta enää riitä vaan täytyy viedä oikein WTT ym tutkimuslaitokseen.
Välijäähdyttimen saa laittaa kunhan tehot pysyy kurissa.
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kyselyikä?

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

arpati kirjoitti:-87 eteenpäin tarvii katin ja toi 91 eteenpäin ei riitä rahat jos ei ole mallisarjassa turboa, kun tarvii mittauttaa päästöt yms vtt:llä tai vast.
Ei ole mitään merkitystä onko mallisarjassa turboa vai ei. Auton pitää vain täyttää päästörajat, jotka on luonnollisesti helpointa täyttää tehtaan omalla vakiotekniikalla, mutta muuta merkitystä sillä ei ole onko mallisarjassa moista ikinä ollut.

Jos löytyisi joku takavetoauto jossa olisi rajoihin sopiva turbokone vaihteistoineen saisi sen sieltä teoriassa. Käytännössä ei taida monta ehdokasta tekniikan luovuttajaksi olla olemassa :)
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Nyt rupeaa imusarjan lopullinen muoto hahmottumaan.
Kuva

vielä kun saa map-anturille tehtyä kiinnityksen , saumat hiotuksi ja koe ponnistettua niin pääsee asentamaan.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Vastaa Viestiin