Sivu 2/5

Lähetetty: 15.9.2005 20:09
Kirjoittaja jta
Rizhto kirjoitti:Osaako joku vastata varmuudella. Saako takapotkun dieselöinin muutoskatsastettua Suomessa, kun diesel versiota ei ole koskaan maahantuojan kautta tuotu maahan? Lisäksi tarkoitus olisi nimenomaan rekisteröidä kombi diesel pakuksi ilman takapenkkiä. Onnistuuko? Tähän asti mulle on sanottu, että no can do.
Veroahan tuo ei taida enää pahemmin helpottaa ainakaan kun eihän niitä farmareita enää pakuksi saa.

Lähetetty: 16.9.2005 6:24
Kirjoittaja Lada-Jussi
jta kirjoitti:
Rizhto kirjoitti:Osaako joku vastata varmuudella. Saako takapotkun dieselöinin muutoskatsastettua Suomessa, kun diesel versiota ei ole koskaan maahantuojan kautta tuotu maahan? Lisäksi tarkoitus olisi nimenomaan rekisteröidä kombi diesel pakuksi ilman takapenkkiä. Onnistuuko? Tähän asti mulle on sanottu, että no can do.
Veroahan tuo ei taida enää pahemmin helpottaa ainakaan kun eihän niitä farmareita enää pakuksi saa.
eikös ilman takapenkkiä saa verohelpotuksen, eli jos istumapaikkoja on vain kuljettajan vieressä? joku määrämitta on tavaratilallakin, mutta eiköhän se täyty kun ei takapenkkiä ole ja voihan sitten korottaa kattoa.

Lähetetty: 16.9.2005 19:59
Kirjoittaja turbotanet
Aika karu vehje olis tuo polkuauto, kytät kun tulis kyselee rekisterioetta kaupungissa ajellessa, niin sanois vaan, et: "Mistä lähtien polkuautoilta on vaadittu rekisterioetta" :twisted:

Toinen juttu, että saako häkäpytty konetta mitenkään rekisteriin? semmonen olis kaupungissa ajellessa ihan hyvä! :D

Lähetetty: 19.9.2005 10:35
Kirjoittaja R-J
On tollasia Wolkkarin 1.6sia dieseleitä jokunen ollu kilvissäkin Suomessa, tiedän ainakin yhden edesmenneen Nivan.

Lähetetty: 19.9.2005 20:55
Kirjoittaja Stefa
Häkäpönttö ei vaadi mitään ihmeitä, taisi poistua se oikohan 30-kertainen käyttövoimaverokin.

Nivaan kyllä itse laittaisin TD:n, jotenkin on ruvennut kiinnostamaan ihan tavan ladankin dieselöinti, turbolla tietenkin :wink:

Lähetetty: 24.9.2005 16:56
Kirjoittaja Rizhto
Viitaten edelliseen keskusteluketjuun ymmärrän tämän niin, että:
a: 2102/2104 mallit voi dieselöidä ilman ongelmia Suomen rekisteriin.
b: kyseinen auto hyväksytään pakuksi (siis pakun dieselvero) ilman takapenkkiä.
c: kannattaa hommata 1987:a vanhempi kori.

Ymmärsinkö oikein?!?

Ajatuksena oli käyttää -81 diesel Golfista vapautettua 1,5 litran nuhapumppua.

Lähetetty: 15.10.2005 8:54
Kirjoittaja Lada-Jussi
ihan hävettää Ladan puolesta, jo neukkulassa on tehty pitkään kaasuautoja, mutta ensimmäisenä suomeen tuo kaasuauton Opel Nykyisellään noita tankkauspaikkoja on niin vähän, että tuollaisella lähinnä ajelisi vain pääkaupunkiseudulla, mutta tulevaisuudessa voi olla toisin. Ladalta kun puuttuu diesel, niin miksi ei sitten kaasuautoa? voisi lada löytää tiensä monen kettutytön sydämmiin... :wink:

Lähetetty: 15.10.2005 10:02
Kirjoittaja ,_,/ukka
Mitä kaasua noissa kaasuautoissa käytetään? Eikös se ole yhtä rajallinen luonnonvara kuin öljykin, varsinkin jos kulutus tästä kasvaa merkittävästi kaasuautojen myötä?

,_,/ukka

Lähetetty: 16.10.2005 1:29
Kirjoittaja Kimmo86
,_,/ukka kirjoitti:Mitä kaasua noissa kaasuautoissa käytetään? Eikös se ole yhtä rajallinen luonnonvara kuin öljykin, varsinkin jos kulutus tästä kasvaa merkittävästi kaasuautojen myötä?

,_,/ukka


Jotain nestekaasun tapaista kait, varmaankin samaa ainetta mitä nestekaasu trukeissa käytetään. Haisee muuten todella pahalle, jos pääsee tankkauksen yhteydessä suhahtamaan ilmoille..

Kaasu kuitenkin palaa puhtaammin (ainoa palamistuote on hiilidioksidi) ja sitä on enemmän saatavilla kuin öljyä.

Lähetetty: 16.10.2005 10:46
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Pradvassa 1/03 on kertomus Lada Niva Diesel. Olen myös ajanut kyseistä nivaa ja tämä 1.6:sen tiisselikone kuljetti Nivaa ihan hyvin, vaikka kone olikin lähes loppu. Nivas oli 4 vaihdetta ja 5 vaihteinen laatikko olisi parempi, kun vääntöä oli niin paljon, että 2 vaihteella sai lähteä liikkeelle.

Lähetetty: 16.10.2005 12:57
Kirjoittaja tommikajander
Miksei samantien rakentaisi minikokoista ydinvoimalaa ladan takakonttiin, sähköä riittäisi, ja kun uraanit olisi käytetty loppuun, varmasti halukkaita ostajia löytyisi irakista tai pohjois-koreasta.

Siinä olisi varsinainen tsernobiili.

Lähetetty: 16.10.2005 21:17
Kirjoittaja Stefa
Rizhto kirjoitti:Viitaten edelliseen keskusteluketjuun ymmärrän tämän niin, että:
a: 2102/2104 mallit voi dieselöidä ilman ongelmia Suomen rekisteriin.
b: kyseinen auto hyväksytään pakuksi (siis pakun dieselvero) ilman takapenkkiä.
c: kannattaa hommata 1987:a vanhempi kori.

Ymmärsinkö oikein?!?

Ajatuksena oli käyttää -81 diesel Golfista vapautettua 1,5 litran nuhapumppua.
Jos luet lain moottorin vaihdosta, niin missään ei määrätä käyttövoimaa. Esimerkiksi isoa bensakonetta laitettaessa voi joissain autossa olla hyötyä verrata kuutioita dieseliin :wink: Ehkä ensimmäisenä ladassa tulisi vastaan kasvanut vääntö.

Noista veroista ja pakuista en tiedä, enkä päästörajoista diiselille.

Lähetetty: 17.10.2005 11:48
Kirjoittaja larkkeni
tuli mieleen häkäpöntästä.. joku sälli täs mynämäen naapurikunnassa ajelee jollai vanhalla 500sarjan bemarilla ja siinä on häkäpönttö :D:D käy nousten nesteellä kahvilla ja jättää auton pihalle parkkiin ja pönttö senkun savuttaa .. . jä välil se heittää taas klapei pönttöön sisään:D se o sellatti et takaluukku o irrotettu ja sinne pistetty törröttämään 1,5m korkee pannu :D aika karun näköstä. .

Lähetetty: 17.10.2005 17:26
Kirjoittaja Tuomas
Kimmo86 kirjoitti:Kaasu kuitenkin palaa puhtaammin (ainoa palamistuote on hiilidioksidi) ja sitä on enemmän saatavilla kuin öljyä.
Nestekaasua niissä kai käytetään. Nestekaasu on käytännössä propaania ja butaania, jotka koostuvat pelkästään hiilestä ja vedystä.

Ei ne päästöt kuitenkaan pelkkää hiilidioksidia ole, ja hiilidioksidi on lisäksi vielä ei-toivottu aine pakokaasuissa koska se on ainoa komponentti jota ei voida vähentää puhdistuslaitteistoilla ja se on kasvihuonekaasu.

Hiilivedyillä pakokaasut koostuvat pääasiassa hiilidioksidista sekä divetyoksidista jota tuttavallisemmin vedeksikin kutsutaan. Hiilimonoksidi eli häkä ja typenoksiditkin ovat myös ihan mahdollisia. Typpeä on melko vaikea estää joutumasta moottoriin kun ilmasta on typpeä 78 % ja happea vain 21 %. Osa tuosta typestä palaa typenoksideiksi, jota tulee sitä enemmän mitä korkeampi palamislämpötila koneessa on. Kaasumoottorista voi tulla myös hiilivetypäästöjä.

Kaasumoottorin päästökomponentit ovat siis samat kuin bensakoneellakin, hiilidioksidi, hiilimonoksidi, typenoksidit ja hiilivedyt. Se ongelmallisin näistä on hiilidioksidi, koska sitä ei ole mahdollista puhdistaa pakokaasuista, muita voidaan puhdistaa.

Kaasuauton puolesta puhuu se, että kaasusta on isompi osa vetyä kuin bensiinistä, joten kaasuauton päästöissä on enemmän vettä ja vähemmän hiilidioksidia kuin bensiinimoottorin päästöissä.

Lähetetty: 18.10.2005 22:53
Kirjoittaja Toveri
Lada-Jussi kirjoitti:ihan hävettää Ladan puolesta, jo neukkulassa on tehty pitkään kaasuautoja, mutta ensimmäisenä suomeen tuo kaasuauton Opel
Muistelenpa tässä että 80-luvun alussa möi silloinen Ladan jälleenmyyjä täälläpäin (Kuopio-Varkaus) eli Rautasavon Auto Ladoja joihin oli laitettu jälkikäteen nestekaasulaitteisto. Se oli aikaa jolloin petroli-saapit ja talpotit oli myös markkinoilla. Sittemmin noilta alettiin vaatia moninkertainen dieselvero jolloin valmistus loppui.