Sivu 2/3
Lähetetty: 21.10.2005 0:42
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Nämä tiedot ovat siis käytännön opettamia ja nissä mitoissa olen käyttänyt verrokkina tehdasuusia kansia joita olen mitannut ja tutkinut venäjällä varaosakaupassa eli kyllä näihin voi hyvillä mielin luottaa.
Palotilojen kokoa en ole siellä pystynyt mittaamaan ymmärrettävistä syistä mutta ehkäpä jokin päivä saamme siitäkin tietoa tänne.
Lähetetty: 21.10.2005 12:34
Kirjoittaja Stefa
Lada-Jussi kirjoitti:nämä pöhön jutut pitäisi nyt takoa takaraivoon, kun jatkuvasti noitten kansien sopivuutta kysellään, mitää venäläistä lähdeteosta en asialle ole löytänyt ja taitanee pöhön tietämyskin pohjautua pitkälti omiin kokemuksiin, mutta eihän se asiaa huononna
Väittäisin tuota jopa luotettavammaksi tiedoksi mitä venäläiset lähdeteokset
Vielä kun nuo palotilat joku kannen omaava mittailisi.
Lähetetty: 21.10.2005 17:56
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Tuossa on kyllä kaikki muut tiedot kasassa paitsi sen palotilan koko joten pienellä haarukoinnilla ja puristussuhdelaskuria hyväksi käyttäen myös palotilan koko selviää.
Kuutiotilavuus on tiedossa, männän asento lohkonpintaan nähden ja sitten kuppi männänpäässä sekä kannentiivisteen paksuus kokoonpuristuneen 1.15mm niin mitä sitä muuta enää ihminen tarvitsee.
Lähetetty: 21.10.2005 19:56
Kirjoittaja Stefa
Noista nopeasti haarukoimalla kannen palotilaksi tulisi noin 27-28cc.
Siksi olisi kiva tietää kaikki nuo arvot mitattuina, että aina ei oikein kulje käsi kädessä nuo mitatut arvot ja tehtaan ilmoitukset. Etenkin juuri puristussuhteeseen liittyy niin monta eri muuttujaa, että tuota on vähän paha käyttää laskuissa yhtenä vakiona.
Lähetetty: 21.10.2005 20:56
Kirjoittaja larbatzi
pöhö niin mihinkä sinne kanteen täytys hitsata vahvistuksia ?? mitä ei siis ole vanhoissa kansissa mutta uusissa on ??
onko kaikissa ladoissa yhtä pitkät kiertokanket 1200,1300,1500,1600 ??
paitsi 1700 satasessa ??
1700
Lähetetty: 12.3.2006 18:11
Kirjoittaja kissimissi
ei minun 1700i-96 kannessa ainakaan ole mitään hydraulitoimista osaa. aivan sama venakoneisto kuin vanhoissakin.
Lähetetty: 14.3.2006 23:17
Kirjoittaja Oskar
Tämä tarkoittanee siis että 1200,1300,1500,1600 ja 1700:seen käy nokka-akselit ristiin vai?
Lähetetty: 15.3.2006 1:06
Kirjoittaja destor
Oskar kirjoitti:Tämä tarkoittanee siis että 1200,1300,1500,1600 ja 1700:seen käy nokka-akselit ristiin vai?
Kyllä vaan, hihnapannuun pitää laittaa erilainen ratas akselin päähän, mutta muuten nuo kaikki vaihtuvat ristiin. Taitavat olla vielä identtisiä joka koneessa?
Lähetetty: 15.3.2006 10:04
Kirjoittaja Oskar
MAHTAVAA!
Lähetetty: 15.3.2006 11:59
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Nokat käy ristiin kyllä kaikkien mallien kanssa mutta mutta...
Jostain kumman syystä venäjällä myydään takavetoon ja nivaan eri numerolla olevaa nokka-akselia, en ole tutkinut mistä tämä johtuu mutta olettaisin että jotain ero joko asteiden tai nostojen suhteen olisi.
Lähetetty: 23.4.2006 12:43
Kirjoittaja destor
Tulipa vihdoin sitten mittailtua tuota 1700 pataa. Männän päässä on kuppia 12ml kuten jo toveri Pöhö tuossa aiemmin kertoikin, tarkennuksena vielä että kupin lisäksi siinä on pienet venttiilinkolot jotka sisältyvät tuohon tilavuuteen.
1700 padan kannessa ei ole mitään hydraulijuttuja kuten myös jo todettua, eli siinä on varsin oiva kansi virittelijälle jos hakee kestävää sellaista.
Kannen palotilan kooksi sain 30ml samalla tekniikalla mitä käytin tuon männänpään mittailussa, mittauksessa käytettiin NGK:n tavallista yksikärkitulppaa.
Lähetetty: 23.4.2006 12:57
Kirjoittaja khonkonen
Mittasin kans eilen palotilan kokoa 1,7 kannesta ja sain lukemaksi 31,6 samalla tulpalla...
Mut mäntien korkeudeksi lohkon pinnasta sain 0.8-0.91 eli oiskohan tätä joskus höyläilty..
Lähetetty: 23.4.2006 13:16
Kirjoittaja destor
Täytitkö sen pleksin/cd:n reiänkin piripintaan nesteellä mitatessasi, vaiko jätit "kuplan" alareunan pleksin reiän alareunan tasolle? Tiivistitkö venttiilit ettei neste päässyt vuotamaan mittauksen aikana yhtään kanaviin?
Tarkoitit varmaan mäntien syvyydeksi lohkon pinnasta, sillä ne ovat vakiona millin verran pinnan alapuolella. Mittaanpa tämänkin ihan mielenkiinnosta vielä.
Lähetetty: 23.4.2006 13:34
Kirjoittaja khonkonen
Venttiileissä ei ainakaan näkynyt valumia vaikka koitettiin kattoa. Venttiilit puhditettiin ja hiottiin ensin paikalleen.
Juu mäntien syvyyttä tarkotin.. kirotus häriö..
Mielenkiinnosta.. mitä nestettä käytit mittaukseen? Mulla tinneriä ja 2 millin ruiskulla..
Lähetetty: 23.4.2006 16:17
Kirjoittaja destor
Etanolilla mittasin, pipetoin 100ml mittalasista 3ml kerrallaan ja lopulta luin tuloksen mittalasista hävinneen nesteen määrästä. Mittalasissa on 1ml asteikko. Täytyy suorittaa mittaus uudestaan ja tehdä pienemmällä reiällä varustettu kansi palotilan päälle. Onhan tuo ero sen verran pieni että se on aivan mahdollinen tuntien heidän valmistustoleranssinsa.
2ml ruiskulla saa aika monta kertaa ruiskaista ennenkuin mitta täyttyy, siinä jos jokaisella kerralla tulee vaikka 0,1ml virhettä niin johan muuttuu lukemat. Tavallisten lääkeruiskujen kalibroinnistakaan ei ole aina niin varmuutta, siksi käytin pelkästään kemian välineitä tässä tutkimuksessa.
Edit: Nythän se myrkyn lykkäsi, tein hienon exel taulukon jolla voin kokeilla erilaisten muutosten vaikutusta puristussuhteeseen ja havaitsin että tehtaan ilmoittama 9,3 puristussuhde ei nykyisten mittausten valossa mitenkään voi täyttyä ainakaan omassa moottorissani. Taulukko antaa puristussuhteeksi 8,82:1. Taulukossa on käytetty seuraanvanlaisia arvoja:
Poraus 82,00mm
Iskunpituus 80,00mm
Kannentiiviste 1,15mm
Kannentiivisteen poraus 83mm
Palotilat kannessa 30,50cc
Männän kuppi 12,00cc
Mäntä lohkonpinnan alla 1,00mm
Sylinterin iskutilavuus 422,48cc
Puristustilavuuksien summa 54,00cc (sisältää kannen palotilat, kannentiivisteen "tilavuuden", männän kupin, sekä 1mm matkan sylinterin tilavuutta joka syntyy männän jäädessä lohkonpinnan alle.
Hämmästys valtaa mielen ja jäänkin odottelemaan viisaammilta lisätietoja.
EDIT 2: Palotilat on mitattu uudestaan tarkemmin ja nestettä kului 30,5ml. Sinänsä tuo muutos ei ole mitenkään oleellinen nykyisen hämmästyksen kannalta sillä puristussuhde laskee entisestään. Myös kannentiivisteen "poraus" on nykyisin huomioitu todelliseksi, eli 83mm suuruiseksi. Sekin laskee puristussuhdetta..
Joko nyt näissä minun tutkimuksissani on jossain selvä virhe, tai sitten moottorin ilmoitettu puristussuhde on vetäisty täysin hatusta.
Jokainen voi vielä itse laskea noita puristussuhteita annetuilla arvoilla täällä:
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm Käyttäkää pistettä desimaalieroittimena, muuten se ei toimi. Tällä laskurilla sain täysin saman tuloksen mitä omalla laskurillanikin, joten laskuista tuo ei ainakaan ole kiinni.