Vanteista..
olen samaa mieltä. jokainen tekee niin kuin haluaa. mutta olen sitä meiltä että nättejä vanteita saa myös 98jaollakapa kirjoitti:Itse kokeilin kerran laittaa 4x100 jakoisia peltivanteita Ladaan. Kyllä vaan pultit veti sen verran vinoon että jäi laittamatta alle. Elikkä minä en laittaisi 4x100 jakoisia alle, mutta jokainenhan tekee niinkuin itse tykkää.

arto hietakangas
Tuo millin heitto on vaan liikaa, kun alat miettimään mille matkalle se tulee. Aluvanteessa matkahan tosin on huomattavasti suurempi kuin peltivanteessa, jossa tuo heitto on todella lyhyellä matkalla.
Pultin tarkoitus on pitää vanne navassa ja navankeskiön tarkoitus keskittää vanne. Jos käytetään vääränlaista vannetta, keskireikä ei silloin yleensä ole myöskään sopiva, jolloin keskitys jää lähinnä pulteille.
Liian usein jää myös ne pitemmät/oikean malliset pultit hankkimatta (tietämättömyyttäkö???), jota aluvanteessa pitäisi lähes aina käyttää.
Eli jos väärää peltivannetta käytetään niin vaarana pultin kovasta sivusuuntaisesta jännityksestä johtuva katkeaminen. Tuota sivusuuntaista jännitystä ei oikeaa vannetta käytettäessä juurikaan ole. Myös pultinreikä
vahingoittuu, kun rasitus ei ole tasainen, jolloin vaarana soikeaksi kuluminen ja lopuksi pultin läpimeno. Aluvanteessa suurimpana ongelmana myös keskitys ja pultinreikien epätasainen kuluminen. Kiristysmomentin varmistaminen myös hankalaa, koska kiristysarvot oikealle vanteelle tarkoitettuja, jolloin rasitus myös kartioon tasainen, jota se ei väärässä vanteessa ole. Kiristysarvoissa ei ole myöskään huomioitu pultin vääntymisen vaatimaa energiaa, kun ne ei ihan itsestäänkään väänny. Vastaantulevaa liikennettä on rallissa aika vähän, ja se on se ratkaiseva ero miksi ei "siviilissä" voi käyttää.
Jos vanne/pultit pettää ja auto törmää siitäsyystä vastaantulijaan vain sen takia että jollain pitää olla aluvanteet niin se on aika typerää.
Jos siihen ne 100:n jaolla olevat vanteet haluaa niin mikään ei estä muuttamasta navan jakoa sopivaksi, jolloin saadaan niissä aluissakin jo valinnanvaraa mukavasti. Ei pitäisi olla muutoksena vaativa, jos osaava koneistaja.
Pultin tarkoitus on pitää vanne navassa ja navankeskiön tarkoitus keskittää vanne. Jos käytetään vääränlaista vannetta, keskireikä ei silloin yleensä ole myöskään sopiva, jolloin keskitys jää lähinnä pulteille.
Liian usein jää myös ne pitemmät/oikean malliset pultit hankkimatta (tietämättömyyttäkö???), jota aluvanteessa pitäisi lähes aina käyttää.
Eli jos väärää peltivannetta käytetään niin vaarana pultin kovasta sivusuuntaisesta jännityksestä johtuva katkeaminen. Tuota sivusuuntaista jännitystä ei oikeaa vannetta käytettäessä juurikaan ole. Myös pultinreikä
vahingoittuu, kun rasitus ei ole tasainen, jolloin vaarana soikeaksi kuluminen ja lopuksi pultin läpimeno. Aluvanteessa suurimpana ongelmana myös keskitys ja pultinreikien epätasainen kuluminen. Kiristysmomentin varmistaminen myös hankalaa, koska kiristysarvot oikealle vanteelle tarkoitettuja, jolloin rasitus myös kartioon tasainen, jota se ei väärässä vanteessa ole. Kiristysarvoissa ei ole myöskään huomioitu pultin vääntymisen vaatimaa energiaa, kun ne ei ihan itsestäänkään väänny. Vastaantulevaa liikennettä on rallissa aika vähän, ja se on se ratkaiseva ero miksi ei "siviilissä" voi käyttää.
Jos vanne/pultit pettää ja auto törmää siitäsyystä vastaantulijaan vain sen takia että jollain pitää olla aluvanteet niin se on aika typerää.
Jos siihen ne 100:n jaolla olevat vanteet haluaa niin mikään ei estä muuttamasta navan jakoa sopivaksi, jolloin saadaan niissä aluissakin jo valinnanvaraa mukavasti. Ei pitäisi olla muutoksena vaativa, jos osaava koneistaja.
-
miksei sais olla aluvanteita mitkä nyt sattuvat olemaan paljon kauniimmat kuin jotkut peltivanteet? ja itseltä meni pellolla ihan tavallisesta Ladan peltivanteesta pultinkanta melkein läpi! kun on pellolla vähän kovemmassa rasituksessa kuin kadulla niin pääsi vanne kärsimään. tai fiatin vanne mutta kumminkin! on pellolla ja rallissa vähän v*tusti kovemmassa rasituksessa vanteet kuin kadulla!
Kyllä voi laittaa 100sen vanteet jos vaan keskireikä on oikea..
Kyllä voi laittaa 100sen vanteet jos vaan keskireikä on oikea..
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
- Lada_Racing
tuossa mun entisessä joka on nykyään 4-stroken omistuksessa
on myös 100 jaolla olevat bmw:n 14 tuumaset vanteet ja vielä käännetyillä keskiöillä eikä mun aikana ainakaan lähteny irti!!!
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... m=13&pos=0
on myös 100 jaolla olevat bmw:n 14 tuumaset vanteet ja vielä käännetyillä keskiöillä eikä mun aikana ainakaan lähteny irti!!!
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... m=13&pos=0
Jos kysymys minulle, niin en mielestäni ole sanonut ettei saisi olla?RussianTUNER kirjoitti:miksei sais olla aluvanteita mitkä nyt sattuvat olemaan paljon kauniimmat kuin jotkut peltivanteet?
Kysymyshän oli siitä saako käyttää "väärän" jaon vanteita. Ja ainoastaan
siihen olen kantani ilmoittanut ja asian perustellut.
olen audiq;n ja kapan kanssa täysin samaa mieltä. voi väitellä mun kanssa vaikka viikon jos haluaa. sattuu vain mullekin tietoa kertymään kun olen satunnaisesti rengasliikkeessä töissä. yhdestäkin alumiinivanteesta oli haljennut pulttien linjasta kun oli ollut väärä jako. pultit kesti mutta vanne petti. 

arto hietakangas
-
- Lada-Jussi
parasta on kun laittaa oikea jako, oikea koko, oikea ET ja vielä oikea malli mikä autoon on tehtaalla määritelty tai sitten minkä maahantuoja on siihen päättänyt laittaa. 

Kuulin yhdeltä auto mieheltä, itse en sellainen suuremmin ole
Että olisi pultteja jotka sovittavat 100 jakoiset 98 jakoon, eli 100 jakoiset menisi larppaan ihan normaalisti ? Jostain laipastakin puhui... mutta taisi kääntyä puhe noihin pultteihin.
Eli onko tämmöisiä lainkaan ? Mistä saisi ja mihin hintaan ? Ei ainakaan vanteet pilalle
Ja vielä jos hommaa aluvanteet, niin mikä pitäisi olla ET ?

Eli onko tämmöisiä lainkaan ? Mistä saisi ja mihin hintaan ? Ei ainakaan vanteet pilalle

Ja vielä jos hommaa aluvanteet, niin mikä pitäisi olla ET ?