Vanteista..

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Joni
Viestit: 115
Liittynyt: 22.5.2004 17:13
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Joni »

mikäs on muuten ladan vanteiden keskireijän koko?
Audi 100 2.8 V6 -92... :O
Avatar
KTC
Viestit: 195
Liittynyt: 24.12.2004 9:31
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTC »

kapa kirjoitti:Itse kokeilin kerran laittaa 4x100 jakoisia peltivanteita Ladaan. Kyllä vaan pultit veti sen verran vinoon että jäi laittamatta alle. Elikkä minä en laittaisi 4x100 jakoisia alle, mutta jokainenhan tekee niinkuin itse tykkää.
olen samaa mieltä. jokainen tekee niin kuin haluaa. mutta olen sitä meiltä että nättejä vanteita saa myös 98jaolla :!:
arto hietakangas
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Tuo millin heitto on vaan liikaa, kun alat miettimään mille matkalle se tulee. Aluvanteessa matkahan tosin on huomattavasti suurempi kuin peltivanteessa, jossa tuo heitto on todella lyhyellä matkalla.
Pultin tarkoitus on pitää vanne navassa ja navankeskiön tarkoitus keskittää vanne. Jos käytetään vääränlaista vannetta, keskireikä ei silloin yleensä ole myöskään sopiva, jolloin keskitys jää lähinnä pulteille.
Liian usein jää myös ne pitemmät/oikean malliset pultit hankkimatta (tietämättömyyttäkö???), jota aluvanteessa pitäisi lähes aina käyttää.
Eli jos väärää peltivannetta käytetään niin vaarana pultin kovasta sivusuuntaisesta jännityksestä johtuva katkeaminen. Tuota sivusuuntaista jännitystä ei oikeaa vannetta käytettäessä juurikaan ole. Myös pultinreikä
vahingoittuu, kun rasitus ei ole tasainen, jolloin vaarana soikeaksi kuluminen ja lopuksi pultin läpimeno. Aluvanteessa suurimpana ongelmana myös keskitys ja pultinreikien epätasainen kuluminen. Kiristysmomentin varmistaminen myös hankalaa, koska kiristysarvot oikealle vanteelle tarkoitettuja, jolloin rasitus myös kartioon tasainen, jota se ei väärässä vanteessa ole. Kiristysarvoissa ei ole myöskään huomioitu pultin vääntymisen vaatimaa energiaa, kun ne ei ihan itsestäänkään väänny. Vastaantulevaa liikennettä on rallissa aika vähän, ja se on se ratkaiseva ero miksi ei "siviilissä" voi käyttää.
Jos vanne/pultit pettää ja auto törmää siitäsyystä vastaantulijaan vain sen takia että jollain pitää olla aluvanteet niin se on aika typerää.
Jos siihen ne 100:n jaolla olevat vanteet haluaa niin mikään ei estä muuttamasta navan jakoa sopivaksi, jolloin saadaan niissä aluissakin jo valinnanvaraa mukavasti. Ei pitäisi olla muutoksena vaativa, jos osaava koneistaja.
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

miksei sais olla aluvanteita mitkä nyt sattuvat olemaan paljon kauniimmat kuin jotkut peltivanteet? ja itseltä meni pellolla ihan tavallisesta Ladan peltivanteesta pultinkanta melkein läpi! kun on pellolla vähän kovemmassa rasituksessa kuin kadulla niin pääsi vanne kärsimään. tai fiatin vanne mutta kumminkin! on pellolla ja rallissa vähän v*tusti kovemmassa rasituksessa vanteet kuin kadulla!

Kyllä voi laittaa 100sen vanteet jos vaan keskireikä on oikea..
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
spede
Viestit: 357
Liittynyt: 17.6.2005 22:46

Viesti Kirjoittaja spede »

Kuten jo aikasemmin sanoin, mulla on 4x100 jaolla olevat, eikä ole ollut MITÄÄN ongelmia niiden kanssa. Tietysti siviiliautossa kiinni.

Kuva

Vai näettekö jotain poikkeavaa kuvassa???
Avatar
Lada_Racing
Viestit: 176
Liittynyt: 24.9.2003 11:16
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lada_Racing »

tuossa mun entisessä joka on nykyään 4-stroken omistuksessa
on myös 100 jaolla olevat bmw:n 14 tuumaset vanteet ja vielä käännetyillä keskiöillä eikä mun aikana ainakaan lähteny irti!!!
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... m=13&pos=0
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

RussianTUNER kirjoitti:miksei sais olla aluvanteita mitkä nyt sattuvat olemaan paljon kauniimmat kuin jotkut peltivanteet?
Jos kysymys minulle, niin en mielestäni ole sanonut ettei saisi olla?
Kysymyshän oli siitä saako käyttää "väärän" jaon vanteita. Ja ainoastaan
siihen olen kantani ilmoittanut ja asian perustellut.
Avatar
KTC
Viestit: 195
Liittynyt: 24.12.2004 9:31
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTC »

olen audiq;n ja kapan kanssa täysin samaa mieltä. voi väitellä mun kanssa vaikka viikon jos haluaa. sattuu vain mullekin tietoa kertymään kun olen satunnaisesti rengasliikkeessä töissä. yhdestäkin alumiinivanteesta oli haljennut pulttien linjasta kun oli ollut väärä jako. pultit kesti mutta vanne petti. :idea:
arto hietakangas
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

juu en jaksa kinastella, mut silti sanon et hyvin kestää vaik oliski 100sen jaolla olevat vanteet. Poikkeuksia voi myös olla mutta harvoja..
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Avatar
KTC
Viestit: 195
Liittynyt: 24.12.2004 9:31
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTC »

poikkeuksia on. yhdestä ambulanssin vanteesta katkes pultit. väärän moiset vanteet. se jos jokin voi olla jo aika vakavaa :shock:
arto hietakangas
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

parasta on kun laittaa oikea jako, oikea koko, oikea ET ja vielä oikea malli mikä autoon on tehtaalla määritelty tai sitten minkä maahantuoja on siihen päättänyt laittaa. :!:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
henu-78

vanteet

Viesti Kirjoittaja henu-78 »

kaverilla oli dx farmarin ni siihen oli laitettu käännetyt fordin vanteet :o
joel.88

Viesti Kirjoittaja joel.88 »

kyllä ne 100 jaon vanteet ladassa kiinni pysyy.. mulla on 100 jaon aluvanteet alla pöriny kyllä vasta noin 1000 kilsaa, ja yks vanne on vaan kolmella pultilla kiinni ku siitä meni kierteet, mutta ei ainakaa vielä ole irti lähteny...
Larppis

Viesti Kirjoittaja Larppis »

Kuulin yhdeltä auto mieheltä, itse en sellainen suuremmin ole :) Että olisi pultteja jotka sovittavat 100 jakoiset 98 jakoon, eli 100 jakoiset menisi larppaan ihan normaalisti ? Jostain laipastakin puhui... mutta taisi kääntyä puhe noihin pultteihin.

Eli onko tämmöisiä lainkaan ? Mistä saisi ja mihin hintaan ? Ei ainakaan vanteet pilalle :roll:

Ja vielä jos hommaa aluvanteet, niin mikä pitäisi olla ET ?
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

käy kysymässä paikallisesta rengas liikkeestä. mie kävin eilen tilaamassa just tollaset epäkesko pultit. ja maksaakin vielä 4€/kpl
Vastaa Viestiin