Sivu 2/6

Lähetetty: 30.10.2005 16:42
Kirjoittaja Joni
mikäs on muuten ladan vanteiden keskireijän koko?

Lähetetty: 30.10.2005 17:23
Kirjoittaja KTC
kapa kirjoitti:Itse kokeilin kerran laittaa 4x100 jakoisia peltivanteita Ladaan. Kyllä vaan pultit veti sen verran vinoon että jäi laittamatta alle. Elikkä minä en laittaisi 4x100 jakoisia alle, mutta jokainenhan tekee niinkuin itse tykkää.
olen samaa mieltä. jokainen tekee niin kuin haluaa. mutta olen sitä meiltä että nättejä vanteita saa myös 98jaolla :!:

Lähetetty: 30.10.2005 17:31
Kirjoittaja audiq
Tuo millin heitto on vaan liikaa, kun alat miettimään mille matkalle se tulee. Aluvanteessa matkahan tosin on huomattavasti suurempi kuin peltivanteessa, jossa tuo heitto on todella lyhyellä matkalla.
Pultin tarkoitus on pitää vanne navassa ja navankeskiön tarkoitus keskittää vanne. Jos käytetään vääränlaista vannetta, keskireikä ei silloin yleensä ole myöskään sopiva, jolloin keskitys jää lähinnä pulteille.
Liian usein jää myös ne pitemmät/oikean malliset pultit hankkimatta (tietämättömyyttäkö???), jota aluvanteessa pitäisi lähes aina käyttää.
Eli jos väärää peltivannetta käytetään niin vaarana pultin kovasta sivusuuntaisesta jännityksestä johtuva katkeaminen. Tuota sivusuuntaista jännitystä ei oikeaa vannetta käytettäessä juurikaan ole. Myös pultinreikä
vahingoittuu, kun rasitus ei ole tasainen, jolloin vaarana soikeaksi kuluminen ja lopuksi pultin läpimeno. Aluvanteessa suurimpana ongelmana myös keskitys ja pultinreikien epätasainen kuluminen. Kiristysmomentin varmistaminen myös hankalaa, koska kiristysarvot oikealle vanteelle tarkoitettuja, jolloin rasitus myös kartioon tasainen, jota se ei väärässä vanteessa ole. Kiristysarvoissa ei ole myöskään huomioitu pultin vääntymisen vaatimaa energiaa, kun ne ei ihan itsestäänkään väänny. Vastaantulevaa liikennettä on rallissa aika vähän, ja se on se ratkaiseva ero miksi ei "siviilissä" voi käyttää.
Jos vanne/pultit pettää ja auto törmää siitäsyystä vastaantulijaan vain sen takia että jollain pitää olla aluvanteet niin se on aika typerää.
Jos siihen ne 100:n jaolla olevat vanteet haluaa niin mikään ei estä muuttamasta navan jakoa sopivaksi, jolloin saadaan niissä aluissakin jo valinnanvaraa mukavasti. Ei pitäisi olla muutoksena vaativa, jos osaava koneistaja.

Lähetetty: 30.10.2005 19:00
Kirjoittaja RussianTUNER
miksei sais olla aluvanteita mitkä nyt sattuvat olemaan paljon kauniimmat kuin jotkut peltivanteet? ja itseltä meni pellolla ihan tavallisesta Ladan peltivanteesta pultinkanta melkein läpi! kun on pellolla vähän kovemmassa rasituksessa kuin kadulla niin pääsi vanne kärsimään. tai fiatin vanne mutta kumminkin! on pellolla ja rallissa vähän v*tusti kovemmassa rasituksessa vanteet kuin kadulla!

Kyllä voi laittaa 100sen vanteet jos vaan keskireikä on oikea..

Lähetetty: 30.10.2005 19:10
Kirjoittaja spede
Kuten jo aikasemmin sanoin, mulla on 4x100 jaolla olevat, eikä ole ollut MITÄÄN ongelmia niiden kanssa. Tietysti siviiliautossa kiinni.

Kuva

Vai näettekö jotain poikkeavaa kuvassa???

Lähetetty: 30.10.2005 19:26
Kirjoittaja Lada_Racing
tuossa mun entisessä joka on nykyään 4-stroken omistuksessa
on myös 100 jaolla olevat bmw:n 14 tuumaset vanteet ja vielä käännetyillä keskiöillä eikä mun aikana ainakaan lähteny irti!!!
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... m=13&pos=0

Lähetetty: 30.10.2005 19:41
Kirjoittaja audiq
RussianTUNER kirjoitti:miksei sais olla aluvanteita mitkä nyt sattuvat olemaan paljon kauniimmat kuin jotkut peltivanteet?
Jos kysymys minulle, niin en mielestäni ole sanonut ettei saisi olla?
Kysymyshän oli siitä saako käyttää "väärän" jaon vanteita. Ja ainoastaan
siihen olen kantani ilmoittanut ja asian perustellut.

Lähetetty: 30.10.2005 20:00
Kirjoittaja KTC
olen audiq;n ja kapan kanssa täysin samaa mieltä. voi väitellä mun kanssa vaikka viikon jos haluaa. sattuu vain mullekin tietoa kertymään kun olen satunnaisesti rengasliikkeessä töissä. yhdestäkin alumiinivanteesta oli haljennut pulttien linjasta kun oli ollut väärä jako. pultit kesti mutta vanne petti. :idea:

Lähetetty: 30.10.2005 20:10
Kirjoittaja RussianTUNER
juu en jaksa kinastella, mut silti sanon et hyvin kestää vaik oliski 100sen jaolla olevat vanteet. Poikkeuksia voi myös olla mutta harvoja..

Lähetetty: 30.10.2005 21:03
Kirjoittaja KTC
poikkeuksia on. yhdestä ambulanssin vanteesta katkes pultit. väärän moiset vanteet. se jos jokin voi olla jo aika vakavaa :shock:

Lähetetty: 30.10.2005 22:13
Kirjoittaja Lada-Jussi
parasta on kun laittaa oikea jako, oikea koko, oikea ET ja vielä oikea malli mikä autoon on tehtaalla määritelty tai sitten minkä maahantuoja on siihen päättänyt laittaa. :!:

vanteet

Lähetetty: 30.10.2005 22:52
Kirjoittaja henu-78
kaverilla oli dx farmarin ni siihen oli laitettu käännetyt fordin vanteet :o

Lähetetty: 30.10.2005 23:08
Kirjoittaja joel.88
kyllä ne 100 jaon vanteet ladassa kiinni pysyy.. mulla on 100 jaon aluvanteet alla pöriny kyllä vasta noin 1000 kilsaa, ja yks vanne on vaan kolmella pultilla kiinni ku siitä meni kierteet, mutta ei ainakaa vielä ole irti lähteny...

Lähetetty: 2.6.2006 14:26
Kirjoittaja Larppis
Kuulin yhdeltä auto mieheltä, itse en sellainen suuremmin ole :) Että olisi pultteja jotka sovittavat 100 jakoiset 98 jakoon, eli 100 jakoiset menisi larppaan ihan normaalisti ? Jostain laipastakin puhui... mutta taisi kääntyä puhe noihin pultteihin.

Eli onko tämmöisiä lainkaan ? Mistä saisi ja mihin hintaan ? Ei ainakaan vanteet pilalle :roll:

Ja vielä jos hommaa aluvanteet, niin mikä pitäisi olla ET ?

Lähetetty: 2.6.2006 14:36
Kirjoittaja miksu
käy kysymässä paikallisesta rengas liikkeestä. mie kävin eilen tilaamassa just tollaset epäkesko pultit. ja maksaakin vielä 4€/kpl