ladaracing pori kirjoitti:Tarkoitus olisi käyttää juuri noita 110 levyjä edessä,takana ladan etujarrusatuloita+levyjä.
Kiinnikkeet leikataan laaserilla kunhan saadaan malli tehtyä ensin.
Malli on jo olemassa omassa päässä,kun sen saa siirrettyä vielä kilpuriin.
Meillä on olemassa yksi auto jossa on noi jarrut takana mutta edessä on sovitettu volvon jarrut ja en taas tykkää volvon osista ladassa.
Todellakin voi olla että tarvii ainakin kilpurissa pedal-boxin mutta sen näkee sitten kun koittaa sen aika.
Lienee joutuu vaihtamaan myös jarrupääsylinterin. Joku laittoi kerran kadettiin levyt taakse ja käypä sylinteri löytyi FSO Pollesta, siinä kun on levyjarrut takana jo tehtaalta.
Taitaa muutenkin takajarrukamat mennä heittämällä pollesta ladaan?
ertsa kirjoitti:Lienee joutuu vaihtamaan myös jarrupääsylinterin. Joku laittoi kerran kadettiin levyt taakse ja käypä sylinteri löytyi FSO Pollesta, siinä kun on levyjarrut takana jo tehtaalta.
Taitaa muutenkin takajarrukamat mennä heittämällä pollesta ladaan?
Pääsylinteriinhän vaikuttaa jarrusylinterien tilavuus. Jos vain etulevyt vaihtaa isompiin ja sylinterit eivät isone hirveästi niin menee omalla. Jos takajarrutkin vaihtaa levyiksi niin saattaa jo vaatia isompaa, koska rumpujen sylinterit ovat melkoisen pienet verrattuna levyjen vastaaviin.
ladaracing pori kirjoitti:Tarkoitus olisi käyttää juuri noita 110 levyjä edessä,takana ladan etujarrusatuloita+levyjä.
Kiinnikkeet leikataan laaserilla kunhan saadaan malli tehtyä ensin.
Malli on jo olemassa omassa päässä,kun sen saa siirrettyä vielä kilpuriin.
Meillä on olemassa yksi auto jossa on noi jarrut takana mutta edessä on sovitettu volvon jarrut ja en taas tykkää volvon osista ladassa.
Todellakin voi olla että tarvii ainakin kilpurissa pedal-boxin mutta sen näkee sitten kun koittaa sen aika.
Kato pidetään Lada Ladana... Ja kääntäen, itse en ainakaan alkaisi kovin helpolla Volvooni sovittelemaan Ladan jarruja
Joo en kyllä volvooni ladan jarruja laittaisi, no en todellakaan mut kyl siinne volvon jarrut ladaan taakse saa kun muuttaa pulttijaon ym. ladaan sopiviksi.. Kyllä se tietysti töitä teettää mutta onpa sen jälkeen JARRUT....
Mulla on fiat 131 mirafiorin takajarrut(levyt) ladassa. Hyvin ovat toimineet. Tosin vaatii hydrauli käsijarrun että saa tehoja siihen.
itse en ole jarruja autoon laittanut, mutta näyttää että ei tarvi kovin isoja muutoksia tehdä että ne saa sinne laitettua.
Satula on liukuva ja siis yhdellä männällä ainoastaan. Levyt ei ole järin suuret, mutta hyvin toiminut kuitenkin.
pedalboxia ei mielestäni välttämättä tarvitse kun laittaa etujarrut samaan piiriin ja takajarrut samaan ja takajarruputken väliin sellaisen jarrupainesäätimen niin saa haettua jarrupaineet taakse sopiviksi.
Noista Volvon takajarruista sen verran että tulipa tuossa muutaman kerran kokeiltua erästäkin f ryhmän 2105 Ladaa jossa oli Volvon taka-akseli ja näin ollen myös Volvon jarrut. Ainakin kilpakäyttöön oli ihan hyvän tuntuiset. Takajarruille menevän jarruputken väliin oli asennettu paineen säädin eli siitä sai jokainen säädellä mielensä mukaan kuinka paljon takajarrut ottivat kiinni. Siitä tarviiko Ladaan oli se sitten missä käytössä tahansa asentaa Volvon jarruja en ota kantaa sen enempää sillä tuo auto missä kyseiset jarrut olivat ei ollut itseni rakentama. Itsellä on ollut 6 kpl rallikäyttöön tehtyä Ladaa ja niistä 5 kpl on ollut varustettu ihan Ladan omilla jarruilla ja yhdessä oli tosiaan se Volvon taka-akseli.
Yhdelläkin noista Ladoista on ajettu esim. Suurajot sekä muita pitkiä ralleja ja tuloksista päätellen ei siitä ole jarrut ainakaan pahasti hävinneet kun ovat maaliin päässeet. Jos joku asentaa Ladaansa Volvon jarrut niin uskoisin että sen jälkeen ei tarvitse edes ajatella sitä mahdollisuutta että jarruista loppuisi teho eri asia on sitten miten ne saa säädeltyä hyviksi ajaa kun ovat kuitenkin vähän tehokkaammat. Tämä edellämainittu ei ole oikea eikä väärä mielipide siitä millaiset jarrut Ladassa saa ja kuuluu olla sen asian varmasti jokainen päättää itse. Jos joku kuitenkin päätyy asentamaan Volvon jarruut ladaansa niin se ei ole keneltäkään pois eikä sen pitäisi aiheuttaa ilmeitä kenelläkään.
Niin siis kuites fiatin levyjarrut on varmaan ne on siitä 132:sta otettu. En niin tarkkaan tunne fiatin malleja.
Eikö 131 ja 132 ole kuites melkein sama auto?
Itsellä on tapana jarrutta ns. vasemmalla.
Havainnut jarrujen häviämista jo lyhyillä pätkillä (6-7km)
jarrujen päivityksellä onkin tarkoitus että pystyy ajamaan vasurilla ja kun tarvii saada pysäämään niin se myös pysää.
yhdessä rallissa oli vakio jarrunesteet (dot4) järjestelmässä,meni kilometri ja autoissa ei ollut jarruja lainkaan.
Stefa kirjoitti:Noita takalevyjä löytyy ainakin 132:sta. Olikohan jossain 124:ssakin. Mutta mirassa (131) moisia ei tosiaan ole ollut.
Joo 124:sta pitäis löytyä ja siinä on käkkärikin siellä satulassa!!
Ittelle Nivaan suunnitellu taakse levyjä just noilla 124:n satuloilla jos noi Ladan akselit nyt siellä alla vielä pysyy!
sps1 kirjoitti:Jos joku kuitenkin päätyy asentamaan Volvon jarruut ladaansa niin se ei ole keneltäkään pois eikä sen pitäisi aiheuttaa ilmeitä kenelläkään.
Juu, ei herneitä. Vakioperän yhteydessä en tuota ymmärtäisi. Itselläkin yhtenä perävaihtoehtona olisi 740:n volvon perä, jonka mukana nuo levytkin tulisivat. Suurempana ongelmana pitäisin noita etujarruja, takajarruja ei kyllä pitäisi kovin helpolla saada katoamaan.
Tuohon häipymiseen vielä palaten: olikohan TM:n jarrupalatestissä, ei nesteitä saatu kertaakaan kiehumaan (uudet DOT5), vaan joka kerta pala "häipyi" ensin. Tämä ei toki simuloi tuollaista pitempikestoista rasitusta, mutta laittaa miettimään että ehkä palojakin päivittämällä olisi jarruilla vielä paljon annettavaa.