Käytätkö vitosvaihdetta?

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.

Käytätkö vitosvaihdetta?

En koskaan, en ole edes kokeillut
11
13%
Kokeillut olen mutta en pitänyt
3
4%
Vain kun ajan moottoritiellä ylinopeutta
1
1%
Vasta yli 100:n vauhdissa
8
10%
Normaalissa maantieajossa 80-100 km/h, mäissä kenties vaihtaen neloselle
43
52%
Niin pienessä vauhdissa kuin auto vaan jotenkuten vitosella liikkuu
12
14%
Lähden liikkeelle vitosella mukaanlukien mäkilähdöt
5
6%
 
Ääniä yhteensä: 83

Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Kiihdytykset 80-110 km/h lähes poikeuksetta nelosella. Tasaisella viitoinen 85 nopeudessakin. Ylämäet nolosella tottakai. Eli pyrin pitämään kierrokset siin 2500...3500 normaaliajossa ja 3500-5000 kiihdytyksissä.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

foma kirjoitti:Kiihdytykset 80-110 km/h lähes poikeuksetta nelosella. Tasaisella viitoinen 85 nopeudessakin. Ylämäet nolosella tottakai. Eli pyrin pitämään kierrokset siin 2500...3500 normaaliajossa ja 3500-5000 kiihdytyksissä.
käytännössä siis saa ajaa koko ajan nelosella, kun ruuhkassa liikenne soutaa niin paljon että koko ajan saa kiihdytellä, tasaista matka-ajoa ei täällä ruuhkasuomessa ole edes (varsinkaan) moottoritiellä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
jta
Viestit: 4422
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Vitosta käytän kaikissa missä se on mutta en alle 80km/h vaikka nykyisin taloudellisessa ajossa se opetetaan laittaan jo 60km/h vauhissa... En kyllä itse käyttäis noin pienissä vauhdeissa.
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Riippuu aika pitkälti millä fiiliksellä olen liikenteessä. Viidenkympin ajamiseen käytän tilanteesta riippuen vaihteita ihan ykkösestä vitoseen...
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Kahdeksankympin jälkeen tasaisessa ajossa maantiellä.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2696
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

5 tupaan kun vauhtia 80 tai yli. Nopeasti kiihdytettäessä saattaa mennä kolmoselta suoraan vitoselle eli kun haluttu ajonopus on saavutettu.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Tutkittu juttu polttoainetalouden kannalta:
Ripeä kiihdytys matkanopeuteen koneen vääntöalueella; ei kovilla tehoilla.
Sitten vaan lutkutellaan eteenpäin.
1500i samaralla voi tasaisella ilman vääntämistä lotkotella 60 km/h vauhtia; mäkiin sitten vaan nelonen.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ladamaster kirjoitti:Tutkittu juttu polttoainetalouden kannalta:
Ripeä kiihdytys matkanopeuteen koneen vääntöalueella; ei kovilla tehoilla.
Sitten vaan lutkutellaan eteenpäin.
1500i samaralla voi tasaisella ilman vääntämistä lotkotella 60 km/h vauhtia; mäkiin sitten vaan nelonen.
pitäisköhän joskus testailla, olen kyllä nykyiselläkin systeemillä päässyt jopa alle 6,5 litraa/100 km keskikulutukseen, kuinkahan matalalle toi kulutus vielä laskeekaan :shock:

mutta toisaalta ajamisen mielekkyys kärsii kun tarvii vaihdella vaihteita mäissä ja toinen ongelma on se että i-samaran väännöillä ei pysty ajamaan nopeusrajoituksen mukaan matalilla nopeuksilla, pyrkii koko ajan ylitse.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nerd-O
Viestit: 367
Liittynyt: 26.5.2005 22:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Juuri tein reissun Tampesteriin ja takaisin. Kyllä vitos vaihdetta käytetään melkein aina kun vaan voi. Mut ohituksia sillä on turha tehdä. Silloin pistetään sisään 3-, tai 4-vaihde. Kyllä Niva ainakin 60 5-vaihteella meni ihan hyvin. Kierrokset alhaiset jne. Mut heti kun tuli ylämäki niin piti etsii nelosta kehiin.
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Lada-Jussi: olen parhaillani saanut ruisku-Samaran kulutuksen niinkin alhaiseksi kuin 5,8 l / 100 km. Ja ajoin aivan normaalisti rajoitusten mukaan siellä missä pystyi, lisäksi auton alla oli vielä 185-65/14 -renkaat... Tuo koko oli sinällään metka koko Samaraan, koska mittari näytti liian vähän! Eli jos ajoit mittarin mukaan 90 km/h, niin todellisuudessa vauhtia olli siellä lähemmäs 100 km/h.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Avatar
110HB
Viestit: 534
Liittynyt: 11.10.2004 11:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 110HB »

Työmatkalle sattuu lahdentie tai itäväylä ja niissä nopuksissa on vitonen tarpeen.

Yleensä yli 80 vaudissa tulee vitosta käytettyä.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Lada-Jussi kirjoitti:
foma kirjoitti:Kiihdytykset 80-110 km/h lähes poikeuksetta nelosella. Tasaisella viitoinen 85 nopeudessakin. Ylämäet nolosella tottakai. Eli pyrin pitämään kierrokset siin 2500...3500 normaaliajossa ja 3500-5000 kiihdytyksissä.
käytännössä siis saa ajaa koko ajan nelosella, kun ruuhkassa liikenne soutaa niin paljon että koko ajan saa kiihdytellä, tasaista matka-ajoa ei täällä ruuhkasuomessa ole edes (varsinkaan) moottoritiellä.
No en nyt tosta ruuhkasta tiedä. Kertakaan tänä vuonna ei ollut semmosta että vasen kaista menis alle 80 (80 nopeusrajoitus) tai alle 100 jos on 100 rajoitus. Kaupunki on tietenkin asia erikseen, Turun valot kun on ihan P:stä.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

foma kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:
foma kirjoitti:Kiihdytykset 80-110 km/h lähes poikeuksetta nelosella. Tasaisella viitoinen 85 nopeudessakin. Ylämäet nolosella tottakai. Eli pyrin pitämään kierrokset siin 2500...3500 normaaliajossa ja 3500-5000 kiihdytyksissä.
käytännössä siis saa ajaa koko ajan nelosella, kun ruuhkassa liikenne soutaa niin paljon että koko ajan saa kiihdytellä, tasaista matka-ajoa ei täällä ruuhkasuomessa ole edes (varsinkaan) moottoritiellä.
No en nyt tosta ruuhkasta tiedä. Kertakaan tänä vuonna ei ollut semmosta että vasen kaista menis alle 80 (80 nopeusrajoitus) tai alle 100 jos on 100 rajoitus. Kaupunki on tietenkin asia erikseen, Turun valot kun on ihan P:stä.
Tänään ainakin kun puoli 5 (ip) lähti vantaalta ajamaan kolmostielle niin nopeuksissa oli kovastikin vaihteluita, välillä jarruteltiin ja sit taas mentiin. vitosella ei enää kovin hurjasti lähde kiihtymään 80 nopeudestakaan. tartee nyt testailla tota kovin suosittua vitostakin välillä :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Kaksi on kantikasta tälläkin hetkellä perheessä ja ne ovat kuin Ladoja, nyt ne on vaan vanhoja lankku-volvoja 240-sarjaa...hei hei älkää luulko että pidän nykyisiä kantteja parempina, onhan meillä ollu kaksi autoakin, Ällä sekä Ässä -malli Lada. Kyllä viitosta tulee käytettyä mutta aina vaan menee ämpärillinen pensaa satasella. Lada olis hakusessa ja unissa kummittelee, mutta ku se VALTIO haluaa ne verirahat. Moro! :cry:
Kyllä lähtee..!
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Lada-Jussi kirjoitti:
foma kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti: käytännössä siis saa ajaa koko ajan nelosella, kun ruuhkassa liikenne soutaa niin paljon että koko ajan saa kiihdytellä, tasaista matka-ajoa ei täällä ruuhkasuomessa ole edes (varsinkaan) moottoritiellä.
No en nyt tosta ruuhkasta tiedä. Kertakaan tänä vuonna ei ollut semmosta että vasen kaista menis alle 80 (80 nopeusrajoitus) tai alle 100 jos on 100 rajoitus. Kaupunki on tietenkin asia erikseen, Turun valot kun on ihan P:stä.
Tänään ainakin kun puoli 5 (ip) lähti vantaalta ajamaan kolmostielle niin nopeuksissa oli kovastikin vaihteluita, välillä jarruteltiin ja sit taas mentiin. vitosella ei enää kovin hurjasti lähde kiihtymään 80 nopeudestakaan. tartee nyt testailla tota kovin suosittua vitostakin välillä :wink:
Jeps... siitä varten se onkin siin askissa. Jos ei muuta niin ylinopeutta :lol:
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Vastaa Viestiin