Sivu 2/5
Lähetetty: 22.11.2005 9:40
Kirjoittaja erkkimalinen
Tehkääpäs tervatesti kotioloissa, kaksi mustaa elikkä tavallista rautanaulaa, kastakaa toinen tervaan, asettakaa vaikka kannon päälle säiden armoille, suojaamaton ruostuu parissa päivässä, tervattu kestää ja on pinnaltaan nahkea vielä keväällä.

Lähetetty: 22.11.2005 13:00
Kirjoittaja ,_,/ukka
Nappaappa siihen lautaan kolmaskin naula. Pohja- ja pintamaalaa se oikeilla maaleilla ja vetäse vielä kiveniskumassa päälle. Sitte käyt aika ajoin suolavedellä kastelemassa niitä, heittelet päälle hiekkaa lapiolla, hierot lumihangessa yms. ja vertaa vuoden kuluttua mikä on parhaassa kunnossa. Veikkaan että tervattu naula on yhtä ruosteessa kuin tervaamatonkin, kun se ei kestä juurikaan mekaanista rasitusta ja lisäksi hiekka ja pöly kuivattaa sen.
,_,/ukka
Lähetetty: 22.11.2005 15:20
Kirjoittaja Mikkoo
Voi tervamaalin päälle ainakin massan vielä vetää. Veikkaa, että terva tunkeutuu paremmin, kuin joku pohjamaali. Muutamia kertoja olen jotain sinkkimaalia kokeillut huonoin tuloksin.. Tiedä sitten.
Lähetetty: 22.11.2005 17:29
Kirjoittaja erkkimalinen
,_,/ukka kirjoitti:Nappaappa siihen lautaan kolmaskin naula. Pohja- ja pintamaalaa se oikeilla maaleilla ja vetäse vielä kiveniskumassa päälle. Sitte käyt aika ajoin suolavedellä kastelemassa niitä, heittelet päälle hiekkaa lapiolla, hierot lumihangessa yms. ja vertaa vuoden kuluttua mikä on parhaassa kunnossa. Veikkaan että tervattu naula on yhtä ruosteessa kuin tervaamatonkin, kun se ei kestä juurikaan mekaanista rasitusta ja lisäksi hiekka ja pöly kuivattaa sen.Vähän toisenlainen on meininki alustarakenteissa auton alla, satasen vauhdissa kivet hakkaavat pellin näkyviin ja ruostuminen alkaa, aika-ajoin pitää seurata suojauksen kuntoa oli se mitä tahansa. Terva on hyvä aine jo jonkin verran ruostuneisiin kohteisiin, terveeseen peltiin juuri kuten esimerkissäsi kerroit. Tarkoitin vain että tuolla yksinkertaisella "testillä"näkee eron, ilman mekaanisia rasituksia.
,_,/ukka

Lähetetty: 22.11.2005 20:34
Kirjoittaja ,_,/ukka
Mikkoo kirjoitti: Muutamia kertoja olen jotain sinkkimaalia kokeillut huonoin tuloksin.. Tiedä sitten.
Sinkki maali onkin tavallsita tarkempi oikeasta kalvopaksuudesta. Vähänkään liikaa, niin eipä tahdo päällä pysyä mikään maali/massa.
,_,/ukka
Lähetetty: 22.11.2005 22:09
Kirjoittaja Mikkoo
Samaha se on mitä käyttää, kunhan vain ruoste pysyy poissa?

Mutta jos saman massan saa vedettyä helpommin tervamaalin päälle, niin miksi käyttää sinkkiä? Eiköhän kummatkin siellä alla asiansa aja. Eipä ole tullu tervatut paikat läpi..
Lähetetty: 22.11.2005 23:02
Kirjoittaja Stefa
Laitetaan nyt sitten tähänkin topicciin, että olkaahan varovaisia sen pellavaöljyn kanssa.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=9393
pohjan rustaamisesta
Lähetetty: 23.11.2005 17:47
Kirjoittaja sinihelmi
kiitoksia kaikille tuli hyviä ohjeita ja ensi keväänä aion ajaa ladaseni tellingeille ja sekoittaa sotkut siitäpä krominokalle vuosia
Lähetetty: 8.4.2006 15:19
Kirjoittaja komu
Jynssäsin Ladan hieman pintaruosteisenpohjan Teräsharjalla ja Lämmitin kattilallisen Vaijerivaseliinia (avohammaspyörärasvaa) ja sumuttelin sitä koteloihin ja koko pohjan alueelle, Tökötin jäähdyttyä oli jäänyt tiukasti pohjaan, eikä ainakaan ihan pikku työllä irtoa, haalarit,hanskat ja muut suojavehkeet saikin heittää suoraan roskiin.
Onko joku muu käyttänyt samaa tököttiä?
Lähetetty: 8.4.2006 15:32
Kirjoittaja larbatzi
Puskurissa pistettiin auton sisä tilaan maton alle vaseliinia ja kelmua estämään ruostumista. Ja kanattaa muistaa aina ruoste suojausta tehdessä että ei maalata tai massata ruoste paikkojen päälle vaan näytetään rälläkkää hiotaan pelti puhtaaksi ja kunnon maalit päälle ! sen päälle sitten massat tai mitä haluaa pistää ruosteen estämiseksi. Ainakin pyörän koteloita kannattaa pistää saumojen päälle sika flexiä
Lähetetty: 11.4.2006 22:32
Kirjoittaja rotsi4
Onko kukaan koittanut ruosteen poistoa ruosteenpoistohapolla jota saa vaikkapa biltemasta?
Uskon kyllä että ruoste lähtee,työpaikalla saatujen kokemusten johdosta, mutta mitä tapahtuu sen jälkeen? luulisi että syöpyminen jatkuu edelleenikin vaikka kuinka pesee?
Tuonne jarruputkien ja polttoainetankin väliin on aika hitsi mennä rälläkällä hiomaan ruosteita..
Sinkki-spray on kyllä pohjamaalia huonommasta päästä, se ei toimi kuin uutuutta kiiltelevällä pinnalla.. pensselillä levitettävä, esim unica tuntuu toimivan paremmin.
Suojaus
Lähetetty: 14.4.2006 14:25
Kirjoittaja Jyrki-boy
Tuli aamutuimaan ruiskuteltua Samaran ja Nivan pohjat oikealla koktaililla. Eli vanhanaikaiseen tapaan tervaa, liinaöljyä ja teräketjuöljyä. Hyvä tuli kun hitto. Huomenna täytyy käydä hakemassa helmiliitin, niin saa vanhan jarruputken ruiskuun kiinni. Sen jälkeen koteloihin sama kama. Isoimmat paskat ilmalla pois ja ruosteen ja kaiken muun päälle kamatsuuni ja hyvin toimii. On kaksi eri asiaa suojata uusi auto tai yli kymmenenvuotta vanha, jonka ruostesuojausta ei ole päivitetty ajallaan.
Fiigelissä oli pohja hyvässä kunnossa. Sen käytin "oikeassa suojaamossa", mutta näitä vanhimpia en käytä. Se on taas eri juttu, jos hiekkapuhaltaa korin ja aloittaa siitä. Minulla on henkilökohtainen kokemus Toyota Sprinteristä, jonka pohja oli massattu uusilla lökömenteillä. Oli tosi urakka skrapata kaikki pois ja taittaa paikalle oikeat aineet.
Jyrki-boy
Lähetetty: 14.4.2006 20:15
Kirjoittaja Jokari
Tänään hölväsin väliaikaiset suojat tuonne ladan takatunkinkorvien kummallekin puolelle. Kummallekin puolelle hitsattiin aika paljonkin uutta peltiä viimevuonna, mutta kun pelti oli jo valmiiksi ruosteista ja pellin päälle vaan kiiressä pelkkää massaa, niin kyllähän talven jälkeisen tuloksen tietää jokainen

Monesta kohtaa paistaa ruserrus läpi ja massakin irtoilee jostain kohtia.
Helmoistakin paistaa ruoste läpi jostain kohtia, kyllä se maalin ja kiveniskusuojankin läpi löytää tiensä puolessa vuodessa, vaikka pohjat olivat hyvät...noihinkin pitää keksiä jotain.
No putsailin pohjaa vähän teräsharjalla ja päälle Dinitrolin ML:ää...mitähän tuollekin keksisi. Täytynee varmaan jotain vastaavaa koktailia tehdä niinkuin Jyrki-boy kertoi.
Täytyy vielä jossain vaiheessa väsätä eteen vieläkin isommat kuraläpät. Niillä on suuri merkitys varsinkin edessä, jos puhutaan pohjan kestosta. Kaikki sonta ja kivet lentävät suoraan siihen tunkinkorvan eteen ja ei aikaakaan kun massasta on jäljellä muisto vain...
Lähetetty: 14.4.2006 20:37
Kirjoittaja Kimmo86
Jokari kirjoitti:
Helmoistakin paistaa ruoste läpi jostain kohtia, kyllä se maalin ja kiveniskusuojankin läpi löytää tiensä puolessa vuodessa, vaikka pohjat olivat hyvät...noihinkin pitää keksiä jotain.
No putsailin pohjaa vähän teräsharjalla ja päälle Dinitrolin ML:ää...mitähän tuollekin keksisi. Täytynee varmaan jotain vastaavaa koktailia tehdä niinkuin Jyrki-boy kertoi.
Noissa helmoissa ei tavalliset maalit ja massat oikeen kestä, se on huomattu.. Kylmägalvanointi elikkäs sinkki-spray pysyy paremmin, joskaan ei sekään ikuista ole. Eli puhtaalle pellille ensin sinkkiä ja sitten noita massoja yms., niin ei mätäne aivan käsiin.
Tohon pohjaan mulla on ollu tapana vetää ensin muutama kerros kotelo-suojaa ja sen päälle massaa, ja mitä äsken kattelin tota auton pohjaa niin melko hyvin on pysyny talven yli. Pelkän massan levittäminen pellin päälle ei hyödytä yhtään mitään ,mutta sillä voi kyllä kätevästi naamioida ruosteet vaikka myyntiä varten..
Suojaus
Lähetetty: 14.4.2006 22:42
Kirjoittaja Jyrki-boy
Jos laittaa kuivuvan, eli kalvontekevän kaman pohjaan, niin ei ole pelannut. Kunnon sotku pitää pohjan öljyisen kostean ja kestää kiinni. Nyt jos kopsahtaa kives tähän pintaan, niin ei se mitään. Toi lökömentti peittää itse sen iskupaikan, eikä ruostetta ala syntymään. Koteloaine on aika hyvää, jos se on samaa mitä ruiskutetaan ensin autonpohjaan, ja sen päälle nahkea mekaanista kulutusta kestävä kerros, joka ei kovetu täysin. Noin siis suojaamoissa. Vahapohjainen kotelonsuoja on kyseenalainen . . .
Tapoja on monta, mutta itse tulen tekemään vanhoille autoille aina tuon terva, teräketjuöljy ja pellavaöljy suojauksen. Jos pääsee neitseellistä pintaa vetämään, niin jäänmurtajissa käyttetään inertaa pohjassa, eikä jää kuluta sitä pois. On kova kitti. Kaverin rautavene on vetästy sillä parikymmentä vuotta sitten, eikä ole tarvinnut uusia, vaikka vene on merivedessä.
Helmoissa mullakin on ruostetta. . . eipäs olekkaan yöpuvun paidan helmassa, vaan melkein auton Samaran helmoissa, ja siihen hiekkapuhaltamalla ruoste pois ja tervamaali pohjamaaliksi ja päälle musta kiveniskumassa.
Jyrki-boy