Suolaa?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
niin miksi ei hiekkaa käytetä, tääl etelän syyskelitalvissa on kyllä koko ajan liukasta, sellainen kevyt tasainen lumipeite tiellä olisi ihan hyvä ilman mitään lisäaineitakin. ehkä paras paikka noille lisukkeille on risteyksissä ja jyrkissä mäissä, niihin ei ole kiva jäädä sudittelemaan.

Vastaan kysymykseen vuosien kokemuksella raskaan liikenteen leivissä kuorma-autolla sekä yhdistelmillä (puoli- ja täysperävaunuilla) ja nykyisillään n. 500-600 km viikossa pakettiautolla ajavana.
Suolauksen käyttö pitäisi lopettaa
-Kansantaloudellinen tappio autokalustoon iskevän korroosion muodossa
-Ympäristötekijät
-Liikenneonnettomuusriskit => hirvionnettomuuksien kasvu hirvien tullessa nuolemaan suolaa asfaltilta
-Suolatun tien hyvä pito riippuvainen lämpötilasta. Nollakelillä suolattu tie muodostuu hengenvaarallisen niljakkaaksi pakkasen noustessa. Näin oli viime sunnuntaina ajaessani Tampereelta Jämsään. Ulkoilman lämpötila oli -10 ja tien pinta -11. Totesin tien niljakkuuden pysäyttämällä seisakkeelle enkä autosta noustuani tahtonut pysyä omin jaloinkaan pystyssä suolalimaisella asfaltilla.
Hyvästä tienpidosta esimerkkinä toimikoon tie Kyröskosken Esson ja Häijään välillä. Sitä ei suolata koskaan ja se on talvisinkin mitä parhain ajettava. Mikäli teitä ei suolattaisi, voitaisiin autoissa käyttää nastoja, joiden ulkonema olisi suurempi. Tämä karheuttaisi tien pinnan. Kesäkeliä se ei vastaa, mutta tie olisi ennalta arvattava. Suolauksen puolesta puhuvat ihmiset ylipäätään eivät tunnu ymmärtävän, että maassamme talvi tarkoittaa lunta ja pakkasta. Ei tänne pidä keinotekoisesti kesää luoda. Suolaamattomilla teilla ainoastaan polanteet muodostavat vaaratilanteita, mutta ne on esimerkkitiellämmekin aina karhuttu mallikelpoisesti.
Risteysalueiden hiekoitusta ei olla vielä mietitty täysin loppuun. Märkänä lämpölavalta levitettynä hiekka uppoaisi aavistuksen jääpinnan läpi ja jäätyisi siihen sitten kiinni. Näin syntynyt hiekkapaperi-efekti olisi kestävä ja suolaa monin verroin parempi ratkaisu.
Suolauksen käyttö pitäisi lopettaa
-Kansantaloudellinen tappio autokalustoon iskevän korroosion muodossa
-Ympäristötekijät
-Liikenneonnettomuusriskit => hirvionnettomuuksien kasvu hirvien tullessa nuolemaan suolaa asfaltilta
-Suolatun tien hyvä pito riippuvainen lämpötilasta. Nollakelillä suolattu tie muodostuu hengenvaarallisen niljakkaaksi pakkasen noustessa. Näin oli viime sunnuntaina ajaessani Tampereelta Jämsään. Ulkoilman lämpötila oli -10 ja tien pinta -11. Totesin tien niljakkuuden pysäyttämällä seisakkeelle enkä autosta noustuani tahtonut pysyä omin jaloinkaan pystyssä suolalimaisella asfaltilla.
Hyvästä tienpidosta esimerkkinä toimikoon tie Kyröskosken Esson ja Häijään välillä. Sitä ei suolata koskaan ja se on talvisinkin mitä parhain ajettava. Mikäli teitä ei suolattaisi, voitaisiin autoissa käyttää nastoja, joiden ulkonema olisi suurempi. Tämä karheuttaisi tien pinnan. Kesäkeliä se ei vastaa, mutta tie olisi ennalta arvattava. Suolauksen puolesta puhuvat ihmiset ylipäätään eivät tunnu ymmärtävän, että maassamme talvi tarkoittaa lunta ja pakkasta. Ei tänne pidä keinotekoisesti kesää luoda. Suolaamattomilla teilla ainoastaan polanteet muodostavat vaaratilanteita, mutta ne on esimerkkitiellämmekin aina karhuttu mallikelpoisesti.
Risteysalueiden hiekoitusta ei olla vielä mietitty täysin loppuun. Märkänä lämpölavalta levitettynä hiekka uppoaisi aavistuksen jääpinnan läpi ja jäätyisi siihen sitten kiinni. Näin syntynyt hiekkapaperi-efekti olisi kestävä ja suolaa monin verroin parempi ratkaisu.
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
minusta suolaus saisi vähentyä rutkasti.. autot lahoo käsiin kun suolateillä ajaa.. pysyyhän ne pohjosessakin rekat tiellä vaikka tiet ovat jäässä ja suolaa ei kylvetä.. ja jos tiet ovat jäässä ni ei tarvii ajella sitä 90km/h kerkii sitä hiljemminki.. 4 tiellä kun kerran mentiin ja tuli lunta ihan kiitettävästi ja tielläkin oli jo 3-5cm ja autolla uskalsi ajaa 80km/h ja rekat paahtaa ohi ja ajaa ihan sika kovaa.. ja auto löi sutia 80 kilometrin vauhissa kun polkas kaasun pohjaan.. hirvittää tuo raskaskaluston kaahaaminen huonolla kelillä ja kyllä pitäs ajaa kelin mukaan eikä kokoajan rajotinta vastaan.. eikä kukaan toivottavasti loukannut itseään tämä on vain mielipide.. 

Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Kamazin kertomus oli todella asiaa, itse voisin allekirjoittaa saman, tosin noi hirvet nuolemassa asvalttia alko vähän hämää, olis hauska nähdä tollasen tapahtuvan 


Lada-Jussi kirjoitti:Kamazin kertomus oli todella asiaa, itse voisin allekirjoittaa saman, tosin noi hirvet nuolemassa asvalttia alko vähän hämää, olis hauska nähdä tollasen tapahtuvan
Kannattaa sitten olla yöllä tai aamu/iltahämärällä liikkeellä. Hirvet liikkuu eniten tuolloin niin voisi olla mahdollista joskus bongatakkin kyseinen tapahtuma.

Tottahan tuo on että hirvet tulee syömään tuota suolaa tien varsille. Laitetaanhan sitä kesälläkin suolakiviä hirville mettään että saataisiin houkutelluksi hirviä jahti alueille. Ja ellen vallan väärin muista niin eikös noita suolakiviä ole käytetty myöskin tuohon tarkoitukseen että saataisiin nuo hirvet pysyyn pois tien varsilta?
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Hyviä kommentteja suolauksesta. Hirvet tykkää suolasta ja tosiaankin ne peijjoonit tulevat teiden varsille kyttäämään sitä herkkua, tutkittu asia. Pohjavedet joutuvat koville liika suolasta. Tielaitos on opettanut autoilijat kesäkeleille, ilmankos se talvi "yllättää" autoilijat ympäri talven eli silloin kun suola ei roisku! Vaikea ottaa kantaa, itse kyllä inhoan suolaa mutta ei sitä voi yhtä äkkiä lopettaakaan, kaikki on oppinut suola-talviin. Mitenkäs kävis ruoste-alan yrittäjille? Kivahan se on ajaa kuivilla teillä pakkasilla kun nolla-rajan molemmin puolin on kylvetty suolaa teille, arvatkaa mikä sen tien pinnan kuivattaa.. ..kaikk' suola ja p.sk. on alustakoteloissa ja loput teidenvarsilla imeytyen pohjavesiin..tätä voisi jatkaa ikuisuuden tätä keskustelua ja kirjoittamista..nyt se loppui, minulta!



Kyllä lähtee..!
En mikään ammattilainen ole, mutta Suomen keli on mitä on, ja se on hyväksyttävä ettei aina ole kesä. Niin ammatti- kun siviililiikenteenkin.
Oma auto katoaa osittain joka talvi, miksi lie. Aika murhaa kun joutuu puolet ajamaan suolateillä, ja puolet hiekkateillä!
Ei mua tuo auto niin paljoa korpea, vaan autoilijoiden asenne. On ikäänkuin jonkun vika jos suola ei toimikkaan, ja on liukasta, haloo! Täälä on kylmä aina joskus!
Kuorma-autoillakin on tullut ajettua, toisinaan kärrynkin kanssa, ja on kyllä mukava jos ei tie ole jäässä. Valitettavan moni vaan myös unohtaa tuon, että se tie voi olla jäässä.
Yllätys ei pitäisi olla se, että tie on jäässä, vaan se ettei se olekkaan! Toisaalta aikataulut jne sotii vastaan, mutta voi voi.
Eli risteyalueille hiekkaa ja suolaa vähemmän.
Osaakos muuten joku sanoa paljon suolaa laitetaan hirville maastoon nuolukivien muodossa?
Oma auto katoaa osittain joka talvi, miksi lie. Aika murhaa kun joutuu puolet ajamaan suolateillä, ja puolet hiekkateillä!
Ei mua tuo auto niin paljoa korpea, vaan autoilijoiden asenne. On ikäänkuin jonkun vika jos suola ei toimikkaan, ja on liukasta, haloo! Täälä on kylmä aina joskus!
Kuorma-autoillakin on tullut ajettua, toisinaan kärrynkin kanssa, ja on kyllä mukava jos ei tie ole jäässä. Valitettavan moni vaan myös unohtaa tuon, että se tie voi olla jäässä.
Yllätys ei pitäisi olla se, että tie on jäässä, vaan se ettei se olekkaan! Toisaalta aikataulut jne sotii vastaan, mutta voi voi.
Eli risteyalueille hiekkaa ja suolaa vähemmän.
Osaakos muuten joku sanoa paljon suolaa laitetaan hirville maastoon nuolukivien muodossa?
Vauhdin tae - alamäki
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Voisin olla eri mieltä. Autojen ominaisuudet huononee kokoajan, elektroniikalla sitten yritetään paikata tuota alustan pilaamista. Toki kaikki sähköt päällä uudet autot ovat ihan asiallisia ja "helppoja" liukkaalla, mutta kokeilkaapas vaikka pudottaa uudesta e-mersusta ajonvakautus pois. On nimittäin aika hirveää! Fakta vain on, että liukkaalla pätee eri fysiikan lait, mitä autobahnilla. Pikkutyöllä saa ladasta todella hyvän ajettavan talvella.Lada-Jussi kirjoitti:autojen ominaisuudet senkun paranee vaan ja silti vielä pitää talvestakin tehdä kesä keinotekoisesti, outoa.
Vauhdin tae - alamäki
jos yksityis autoilu on hupiajelua niin sopii tulla tänne asumaan on lähimpään kaupunkiin 32km ja busseja kulkee yksi aamulla 0600 ja toinen illalla 1700 eli jos haluaa muutakin kuin K-KAUPAN tuoteita TÄÄNÄÄN MUUTEN REKKA JONOT 35KM tosikiva ajaa töihin kun on yksi kaista käytössä ja rekkoja tulee vastaa kaikki rahti rautateille
Juha ei varmaan huomannutjuha kirjoitti:jos yksityis autoilu on hupiajelua niin sopii tulla tänne asumaan on lähimpään kaupunkiin 32km ja busseja kulkee yksi aamulla 0600 ja toinen illalla 1700 eli jos haluaa muutakin kuin K-KAUPAN tuoteita TÄÄNÄÄN MUUTEN REKKA JONOT 35KM tosikiva ajaa töihin kun on yksi kaista käytössä ja rekkoja tulee vastaa kaikki rahti rautateille

Ihan hyvä idea pistää kaikki rahti rautateille, tosin siellä junien seassa olisi huono enää henkilöautolla kulkea, ja kalliiksi tulisi rakentaa junarata joka k-kaupan lastaussillalle

Reippaina käymme rekkain alle 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
kaikki jakoautoja isommat raiteille, sitten voisi vähentää turhaa kallista mutta kannattamatonta julkistahenkilöliikennettä ja opastaa ihmisia oman auton käyttöön.Nonnis kirjoitti:Juha ei varmaan huomannutjuha kirjoitti:jos yksityis autoilu on hupiajelua niin sopii tulla tänne asumaan on lähimpään kaupunkiin 32km ja busseja kulkee yksi aamulla 0600 ja toinen illalla 1700 eli jos haluaa muutakin kuin K-KAUPAN tuoteita TÄÄNÄÄN MUUTEN REKKA JONOT 35KM tosikiva ajaa töihin kun on yksi kaista käytössä ja rekkoja tulee vastaa kaikki rahti rautateille-hymiöö perässä. Mäkin menen töihin neljäksi yöllä, ja vieläpä Tampereelle, joten pakkohan se on omaa autoo käyttää. Kulkeehan täältä kylältä pari bussia päivässä Hämeenkyrön keskustaan, joten kauppa-asiat saisi hoidettua silleenkin, jos ei muutaman tunnin odotus Hämeenkyrön päässä haittaa.
Ihan hyvä idea pistää kaikki rahti rautateille, tosin siellä junien seassa olisi huono enää henkilöautolla kulkea, ja kalliiksi tulisi rakentaa junarata joka k-kaupan lastaussillalle
