Sivu 2/3

Lähetetty: 18.12.2005 20:36
Kirjoittaja Lada-Jussi
niin miksi ei hiekkaa käytetä, tääl etelän syyskelitalvissa on kyllä koko ajan liukasta, sellainen kevyt tasainen lumipeite tiellä olisi ihan hyvä ilman mitään lisäaineitakin. ehkä paras paikka noille lisukkeille on risteyksissä ja jyrkissä mäissä, niihin ei ole kiva jäädä sudittelemaan.

Lähetetty: 21.12.2005 17:26
Kirjoittaja Kamaz
Vastaan kysymykseen vuosien kokemuksella raskaan liikenteen leivissä kuorma-autolla sekä yhdistelmillä (puoli- ja täysperävaunuilla) ja nykyisillään n. 500-600 km viikossa pakettiautolla ajavana.

Suolauksen käyttö pitäisi lopettaa
-Kansantaloudellinen tappio autokalustoon iskevän korroosion muodossa
-Ympäristötekijät
-Liikenneonnettomuusriskit => hirvionnettomuuksien kasvu hirvien tullessa nuolemaan suolaa asfaltilta
-Suolatun tien hyvä pito riippuvainen lämpötilasta. Nollakelillä suolattu tie muodostuu hengenvaarallisen niljakkaaksi pakkasen noustessa. Näin oli viime sunnuntaina ajaessani Tampereelta Jämsään. Ulkoilman lämpötila oli -10 ja tien pinta -11. Totesin tien niljakkuuden pysäyttämällä seisakkeelle enkä autosta noustuani tahtonut pysyä omin jaloinkaan pystyssä suolalimaisella asfaltilla.

Hyvästä tienpidosta esimerkkinä toimikoon tie Kyröskosken Esson ja Häijään välillä. Sitä ei suolata koskaan ja se on talvisinkin mitä parhain ajettava. Mikäli teitä ei suolattaisi, voitaisiin autoissa käyttää nastoja, joiden ulkonema olisi suurempi. Tämä karheuttaisi tien pinnan. Kesäkeliä se ei vastaa, mutta tie olisi ennalta arvattava. Suolauksen puolesta puhuvat ihmiset ylipäätään eivät tunnu ymmärtävän, että maassamme talvi tarkoittaa lunta ja pakkasta. Ei tänne pidä keinotekoisesti kesää luoda. Suolaamattomilla teilla ainoastaan polanteet muodostavat vaaratilanteita, mutta ne on esimerkkitiellämmekin aina karhuttu mallikelpoisesti.

Risteysalueiden hiekoitusta ei olla vielä mietitty täysin loppuun. Märkänä lämpölavalta levitettynä hiekka uppoaisi aavistuksen jääpinnan läpi ja jäätyisi siihen sitten kiinni. Näin syntynyt hiekkapaperi-efekti olisi kestävä ja suolaa monin verroin parempi ratkaisu.

Lähetetty: 21.12.2005 19:39
Kirjoittaja Jaska HKI
Olen samaa mieltä.On se kumma kun ennen pysyttiin tiellä,vaikka autoissa ei ollut abseja,sipsejä,eikä supseja.Ajettiin vain tilanteen mukaan.Hautaanko näillä uraputkiohjuksilla on kiire?Kyllä ne horsmat kerkee korvista ulos kun riittävän kauan on haudassa maannut. :lol:

Lähetetty: 21.12.2005 19:50
Kirjoittaja ladoilla radalle
minusta suolaus saisi vähentyä rutkasti.. autot lahoo käsiin kun suolateillä ajaa.. pysyyhän ne pohjosessakin rekat tiellä vaikka tiet ovat jäässä ja suolaa ei kylvetä.. ja jos tiet ovat jäässä ni ei tarvii ajella sitä 90km/h kerkii sitä hiljemminki.. 4 tiellä kun kerran mentiin ja tuli lunta ihan kiitettävästi ja tielläkin oli jo 3-5cm ja autolla uskalsi ajaa 80km/h ja rekat paahtaa ohi ja ajaa ihan sika kovaa.. ja auto löi sutia 80 kilometrin vauhissa kun polkas kaasun pohjaan.. hirvittää tuo raskaskaluston kaahaaminen huonolla kelillä ja kyllä pitäs ajaa kelin mukaan eikä kokoajan rajotinta vastaan.. eikä kukaan toivottavasti loukannut itseään tämä on vain mielipide.. :roll:

Lähetetty: 21.12.2005 21:10
Kirjoittaja Lada-Jussi
Kamazin kertomus oli todella asiaa, itse voisin allekirjoittaa saman, tosin noi hirvet nuolemassa asvalttia alko vähän hämää, olis hauska nähdä tollasen tapahtuvan :lol:

Lähetetty: 21.12.2005 21:24
Kirjoittaja jta
Lada-Jussi kirjoitti:Kamazin kertomus oli todella asiaa, itse voisin allekirjoittaa saman, tosin noi hirvet nuolemassa asvalttia alko vähän hämää, olis hauska nähdä tollasen tapahtuvan


Kannattaa sitten olla yöllä tai aamu/iltahämärällä liikkeellä. Hirvet liikkuu eniten tuolloin niin voisi olla mahdollista joskus bongatakkin kyseinen tapahtuma. :)

Tottahan tuo on että hirvet tulee syömään tuota suolaa tien varsille. Laitetaanhan sitä kesälläkin suolakiviä hirville mettään että saataisiin houkutelluksi hirviä jahti alueille. Ja ellen vallan väärin muista niin eikös noita suolakiviä ole käytetty myöskin tuohon tarkoitukseen että saataisiin nuo hirvet pysyyn pois tien varsilta?

Lähetetty: 21.12.2005 22:03
Kirjoittaja erkkimalinen
Hyviä kommentteja suolauksesta. Hirvet tykkää suolasta ja tosiaankin ne peijjoonit tulevat teiden varsille kyttäämään sitä herkkua, tutkittu asia. Pohjavedet joutuvat koville liika suolasta. Tielaitos on opettanut autoilijat kesäkeleille, ilmankos se talvi "yllättää" autoilijat ympäri talven eli silloin kun suola ei roisku! Vaikea ottaa kantaa, itse kyllä inhoan suolaa mutta ei sitä voi yhtä äkkiä lopettaakaan, kaikki on oppinut suola-talviin. Mitenkäs kävis ruoste-alan yrittäjille? Kivahan se on ajaa kuivilla teillä pakkasilla kun nolla-rajan molemmin puolin on kylvetty suolaa teille, arvatkaa mikä sen tien pinnan kuivattaa.. ..kaikk' suola ja p.sk. on alustakoteloissa ja loput teidenvarsilla imeytyen pohjavesiin..tätä voisi jatkaa ikuisuuden tätä keskustelua ja kirjoittamista..nyt se loppui, minulta! :wink: :wink:

Lähetetty: 22.12.2005 7:46
Kirjoittaja Nonnis
Ajan Kamazin kehumaa Häijääntietä päivittäin ja kyllä sitäkin suolataan, ei tietenkään niin usein kuin kolmostietä.

Lähetetty: 22.12.2005 20:07
Kirjoittaja Stefa
En mikään ammattilainen ole, mutta Suomen keli on mitä on, ja se on hyväksyttävä ettei aina ole kesä. Niin ammatti- kun siviililiikenteenkin.

Oma auto katoaa osittain joka talvi, miksi lie. Aika murhaa kun joutuu puolet ajamaan suolateillä, ja puolet hiekkateillä!

Ei mua tuo auto niin paljoa korpea, vaan autoilijoiden asenne. On ikäänkuin jonkun vika jos suola ei toimikkaan, ja on liukasta, haloo! Täälä on kylmä aina joskus!

Kuorma-autoillakin on tullut ajettua, toisinaan kärrynkin kanssa, ja on kyllä mukava jos ei tie ole jäässä. Valitettavan moni vaan myös unohtaa tuon, että se tie voi olla jäässä.

Yllätys ei pitäisi olla se, että tie on jäässä, vaan se ettei se olekkaan! Toisaalta aikataulut jne sotii vastaan, mutta voi voi.

Eli risteyalueille hiekkaa ja suolaa vähemmän.

Osaakos muuten joku sanoa paljon suolaa laitetaan hirville maastoon nuolukivien muodossa?

Lähetetty: 22.12.2005 22:26
Kirjoittaja Lada-Jussi
autojen ominaisuudet senkun paranee vaan ja silti vielä pitää talvestakin tehdä kesä keinotekoisesti, outoa.

Lähetetty: 23.12.2005 18:46
Kirjoittaja ,_,/ukka
Täällä tuntuu tuo suolan käyttö olevan juuri sopivalla tasolla...

,_,/ukka

Lähetetty: 23.12.2005 22:59
Kirjoittaja Stefa
Lada-Jussi kirjoitti:autojen ominaisuudet senkun paranee vaan ja silti vielä pitää talvestakin tehdä kesä keinotekoisesti, outoa.
Voisin olla eri mieltä. Autojen ominaisuudet huononee kokoajan, elektroniikalla sitten yritetään paikata tuota alustan pilaamista. Toki kaikki sähköt päällä uudet autot ovat ihan asiallisia ja "helppoja" liukkaalla, mutta kokeilkaapas vaikka pudottaa uudesta e-mersusta ajonvakautus pois. On nimittäin aika hirveää! Fakta vain on, että liukkaalla pätee eri fysiikan lait, mitä autobahnilla. Pikkutyöllä saa ladasta todella hyvän ajettavan talvella.

Lähetetty: 24.12.2005 0:05
Kirjoittaja juha
jos yksityis autoilu on hupiajelua niin sopii tulla tänne asumaan on lähimpään kaupunkiin 32km ja busseja kulkee yksi aamulla 0600 ja toinen illalla 1700 eli jos haluaa muutakin kuin K-KAUPAN tuoteita TÄÄNÄÄN MUUTEN REKKA JONOT 35KM tosikiva ajaa töihin kun on yksi kaista käytössä ja rekkoja tulee vastaa kaikki rahti rautateille

Lähetetty: 24.12.2005 7:17
Kirjoittaja Nonnis
juha kirjoitti:jos yksityis autoilu on hupiajelua niin sopii tulla tänne asumaan on lähimpään kaupunkiin 32km ja busseja kulkee yksi aamulla 0600 ja toinen illalla 1700 eli jos haluaa muutakin kuin K-KAUPAN tuoteita TÄÄNÄÄN MUUTEN REKKA JONOT 35KM tosikiva ajaa töihin kun on yksi kaista käytössä ja rekkoja tulee vastaa kaikki rahti rautateille
Juha ei varmaan huomannut :wink: -hymiöö perässä. Mäkin menen töihin neljäksi yöllä, ja vieläpä Tampereelle, joten pakkohan se on omaa autoo käyttää. Kulkeehan täältä kylältä pari bussia päivässä Hämeenkyrön keskustaan, joten kauppa-asiat saisi hoidettua silleenkin, jos ei muutaman tunnin odotus Hämeenkyrön päässä haittaa.

Ihan hyvä idea pistää kaikki rahti rautateille, tosin siellä junien seassa olisi huono enää henkilöautolla kulkea, ja kalliiksi tulisi rakentaa junarata joka k-kaupan lastaussillalle :shock:

Lähetetty: 24.12.2005 9:05
Kirjoittaja Lada-Jussi
Nonnis kirjoitti:
juha kirjoitti:jos yksityis autoilu on hupiajelua niin sopii tulla tänne asumaan on lähimpään kaupunkiin 32km ja busseja kulkee yksi aamulla 0600 ja toinen illalla 1700 eli jos haluaa muutakin kuin K-KAUPAN tuoteita TÄÄNÄÄN MUUTEN REKKA JONOT 35KM tosikiva ajaa töihin kun on yksi kaista käytössä ja rekkoja tulee vastaa kaikki rahti rautateille
Juha ei varmaan huomannut :wink: -hymiöö perässä. Mäkin menen töihin neljäksi yöllä, ja vieläpä Tampereelle, joten pakkohan se on omaa autoo käyttää. Kulkeehan täältä kylältä pari bussia päivässä Hämeenkyrön keskustaan, joten kauppa-asiat saisi hoidettua silleenkin, jos ei muutaman tunnin odotus Hämeenkyrön päässä haittaa.

Ihan hyvä idea pistää kaikki rahti rautateille, tosin siellä junien seassa olisi huono enää henkilöautolla kulkea, ja kalliiksi tulisi rakentaa junarata joka k-kaupan lastaussillalle :shock:
kaikki jakoautoja isommat raiteille, sitten voisi vähentää turhaa kallista mutta kannattamatonta julkistahenkilöliikennettä ja opastaa ihmisia oman auton käyttöön.