Sivu 11/21
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 11.8.2011 23:37
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Peltiä väännetty. Taitaa se takakoppa pikkuhiljaa syntyä. Rumaa on jälki, mutta noilla leluilla ei parempaan päästä. Yritin dokumentoida kameralla noita työvaiheita, mutta jossain vaiheessa vekotin ilmoitti että Muistikortti Täynnä. Ja nyt kun selasin kuvia kamerasta niin kaikki aiemmat olivat hävinneet ja muutama uusi kuva oli tallentunut.
Jonkunlaiset reunat saatu rakennettua pohjaan:
Kulmat jätin tarkoituksella hitsailematta kiinni. On helpompi asennella pala paikalleen kun on vähän mistä joustaa. Muutenkin kontin etukulmat ovat aika epämääräisen muotoiset, joten sinne tarvii joustovaraa.
Täpittämällähän tuo pääasiassa tehtiin. Koitin kyllä jatkuvaakin saumaa, mutta huonoa tulee. Ja muutenkin täpitin aina ensin sieltä täältä ja sitten väleistä lisää. Ja onnistuin ainakin siinä, että pelti ei vedellyt saumoja auki tai muutenkaan vääntyillyt kun ei kuumennettu isoa määrää yhdestä kohdin. Aikaahan tuo tietysti vie tuhottomasti, mutta kun ei tahdo tulla edes ajan kanssa hyvää niin entäpä kiireellä.
Saumat on vedetty kiinni molemmin puolin. Eli jokainen reuna on hitsattu sekä ala että yläpuolelta pohjapeltiä. Ei tuohon tällä kertaa osaa muuta kuin olla tyytyväinen. Homma kun lähti vetämään niin ei sitä malttanut lopettaa ennen kuin oli valmis.
Ai niin. Meillä käytettään ratakiskonpätkää niin viivottimena kuin alasimena ja tietysti kanttausvälineenä:
Helppohan se tosiaan on hitsailla kun ei tarvi aina olla kyljellään tai selällään auton alla. Vielä kun on puhdasta pintaa johon täpittää niin räiskimisestä voi jopa nauttia. Näkyypä tuossa tuo työkalukin. Ja suojakaasuletkuhan on koneen päällä tyhjänpanttina. Ehkä sitä joskus sellaisenkin kanssa harrastetaan.
Niin ja täytyyhän tähän laittaa itse kohde ja parhaan remonttikaverinikin, joka ei sähkötyökalujen ääniä säikähdä. Oli muuten muitakin jotka pitivät Miggyn repeävän kankaan äänestä. Harakka kävi välillä kilpaa nauramassa Miggy -naurulle. Selvästi koki kilpailijaksi tai joksikin harjoittelevaksi pennuksi. Epämääräistä räpätystähän se Hitsauskone pitää toimiessaan. Niin ja kävipä piikkipallokin tervehtimässä 2 kertaa. Ensimmäisellä kerralla kulki tuon hitsauspaikan ohi katokesseen KRIINIn perän taaitse ja myöhemmin sama reitti toiseen suuntaan. Yritin kuvata sitäkin, mutta enpä muistanut otoksen tarkoitusta ja poistin sen kuvan epämääräisenä.

Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 12.8.2011 10:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Näyttihän tuo toinenkin remonttikaveri tarttuneen kuvapintaan. Noitahan vipottaa vähän väliä tuossa jaloissa. NeitiHauHaukin on vanhoilla päivillään opetettu anatamaan niiden vipeltää rauhassa. Että ei muka vanha koira...

Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 12.8.2011 12:35
Kirjoittaja Jokari
No ei kannata olla noin kriittinen suhteessa osaamiseen ja jälkeen...mielestäni aivan hyvää jälkeä Ladaan. Yhtenäisellä saumalla ei voi hitsata näin ohuita peltejä joten täppimällä mennään aina.
Tollainen paksinpohjaus korjaus on oikeasti vaativa työ!!
Nämä on niitä asioita joita ei opi kuin harjoittelemalla ja PALJON. Jos joskus pääsee koittamaan ohuiden peltien hitsailua kunnon voimavirtakoneella niin siinä lähinnä jää ihmettelemään että kuinka h*lvetin helppoa ohuenkin pellin hitsaus on verrattuna valovirtavehkeisiin.
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 12.8.2011 19:24
Kirjoittaja lada combi
Jokari kirjoitti:Jos joskus pääsee koittamaan ohuiden peltien hitsailua kunnon voimavirtakoneella niin siinä lähinnä jää ihmettelemään että kuinka h*lvetin helppoa ohuenkin pellin hitsaus on verrattuna valovirtavehkeisiin.
Eipä tarvii olla mikään voimavirtakone, nykyaikaisella invertteri tekniikalla saadan ihmeitä aikaan (ja merkkinä tietystin Kemppi
Tiedetään että on muitakin merkkejä mutta itse olen Kemppi miehiä) Itsellä mahollisuus käyttää Kempin Kempomat voimavirta konetta ja Kempin minarcmig invertteri konetta(huomioi koneen koko), ja molemmat Woikosken SK-18 kaasulla. Lähes joka kerta tulee käytettyä tuota minacmiggiä, on se vaan niin helppoa

Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 12.8.2011 23:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kiitokset Etelä-Kymenlaaksoon kannustuksesta ja tunnustuksesta. Nämä hommat ovat siitä hankalia että kovin harvoin saa vertaistukea

ja sivustakatsojilta realistisia arvioita kun melkeinpä itsekseen vääntää eikä paljon kohtalotovereita ole pällistelemässä.
Tosin naapurit käyvät ahkeraan, mutta se takapihanaapuri, joka laittaa CV2 ei ole käynyt kertaakaan. Ja muute naapurit vaan käyvät kuluttamassa hetken aikaa ja hakemassa vaihtelua. Tervettulleita tosin ovat hekin. Pitäisi varmaan käydä siellä RättäriTyömaalla joskus keväisin kun siellä viritetään nekin CV2 ajokuntoon, jotka ovat olleet talviteloilla. Ajavat muuten ainakin yhdellä läpi talvenkin.
Maalasin tuon kontinpohja-aihion kahteen kertaan sinkkispreillä ja jätin suojaan. Nyt koluan kaikki Kuusaan maalit mukaan ja ostan lisään Ylämyllyn Hirvosesta. Jotain kunnollista sivellinlevitteistä pohjamaaliahan tuo kontti tarvii. Nyt nuo sinkit ovat siellä vain estämässä pikaruosteita. Minullahan on täällä Kuusaal tuota pintamaalia. Ostin juuri tuota sävyä Keräseltä taannoin.
No, ensi viikolla on haettava Venäjältä tuohon sitä puuttuvaa kamaa. Ja on tuota muutakin tarvetta sinne mennä. Ei tosin ole edelleenkään Tatjanaa odottamassa, rällääminen ja ryyppääminen ei vieläkään onnistu eikä mafiaankaan ole kontakteja. Näyttää vaan että on saatava 2viikon välein viettää päivä ajellen ja pikkupisneksiä hoidellen. Siksiköhän nytkin hykkäsin Kuusaan reissuun kun alkoi viikon jälkeen tulla mahdottomat viekkarit. Eikö kestä viikkoakaan enää ilman autoilupäivää?

Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 20.8.2011 21:05
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jos se on kumma kun kytkintyösylinteri ei suostu olemaan täysin pitävä! Vieläkin tihkuu. Olisiko niin että letkun ja sylinterin välinen tiivisterengas oli sitten liian huono. En vaihtanut sitä. Pitää vielä kiristää. En sitä ole vetänyt kovinkaan tiukalle.
Ja vasen takajarru vuoti myös. Alussa sitä ei havainnut, kun kestää melko kauan että jarrukilven takaosa kaikkine saasteineen imee niin paljon jarrunestettä että sitä alkaa lopulta tiputtaa maahan. No, jarruputki oli jarrukilvessä melko löysällä. Nykyäänhän en enää vetele viimeisilleen tällaisia osia. Eiköhän se tihkutus nyt loppunut.
Takakonttia on pajatettu. Vain oikenpuoleinen sivusauma on vielä irti. Loppuivat työkalut. Mitä siis puuttui? Kunnollisia ruuvipuristimia. Yksi pienenpieni minulla on ja sillä pärjäsin vasemman sauman kanssa. Nyt hain naapurista pari kunnollista. Huomenna syntyy sitten se viimeinen sauma sisäpuolelta. Alapuolta en ole vielä suunnitellut mitenkään. Sinnehän jää ne vanhat liepeet irralleen. Jotain niiden kanssa on keksittävä.
Ja pohja ei tule aivan suoraan. Milläpä sen mittaatkaan. Vatupassi ei käy, kun auto itsessään ei varmaankaan ole vaaterissa. No pieni kallistus oikeaan unohtuu varmasti äkkiä kun homma on valmis. Ja kontin pohja on ylempänä kuin alkuperäinen. Tilavuus siis pienenee varmaan useita tuhansia kuutioita vai liekö sitten muutamia kuutiosenttimetrejä. Ei paljon puristele.
Mutta yksi todella hankala kohta tuolla on. Poikittainen pistehitsaussauma, jossa yhtyvät kontinpohjan takalaita, takahiekkapelti, peräpeili ja näiden päälle tulee peräpeilin koteloreikäpalkki, joka vahvistaa peräpeilin. Tuo palkki oli otettava pois. Muuten ei takakontinpohjaa voi takaa hitsata. Kun halutaan putsata tuo pistehitsaussauma ruosteesta ja irtohitsauskamasta niin tuleekin melko ohuita kohtia juuri niihin pistehitsausten kohtiin. No, suurimman osan sitä kontin takalaitaa sain ihan kunnon peltiin kiinni ja paloi hyvä jälkikin ulkopuolelle osoituksena että hitsaus pitää. Mutta vasemmassa takalaidessa hionta puhkaisi sauman. No, siihen piti laittaa sisäpuolella pala. Mutta helppahan tuo on verrattuna noihin muihin saumoihin.
Täytyy huomenna ottaa muutama kuva jos ja kun kontti on hitsauksiltaan valmis. Se alapuoli on vielä täysi mysteeri. Sinne joutuu vielä rakentamaan jarrupainesäätimentangonkannakkeen osa, joka on kontin pohjassa. Ja sitten siis taas päästään hitsailemaan auton alla. Ai ihanaa! Toivottavasti keksin systeemin, jolla oikaistaan mahdollisimman moni mutka.
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 20.8.2011 22:39
Kirjoittaja Jokari
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Jos se on kumma kun kytkintyösylinteri ei suostu olemaan täysin pitävä! Vieläkin tihkuu. Olisiko niin että letkun ja sylinterin välinen tiivisterengas oli sitten liian huono. En vaihtanut sitä. Pitää vielä kiristää. En sitä ole vetänyt kovinkaan tiukalle.
Se liitoshan ei kiristy sillä kuparirenkaalla vaan siinä letkussa on samanlainen kartioliitos kuin jarruputkissa. Ja näemmä tarvikeletkuissa se kartio on aivan liian lyhyt ylettääkseen työsylinterin kartioon...!
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 21.8.2011 0:53
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuo voisi tosiaan olla syynä. Mutta tässä tapauksessa letkua ei vaihdettu, koska katsoin sen niin hyväkuntoiseksi. Taivuttelin ja kyyläilin sitä eikä siinä näkynyt pykimää. Siis vain sylinteri vaihdettiin. Täytyy nyt vielä tutkia asiaa. Vuoto on todella pieni, mutta harmillinen jos jää sellaiseksi.
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 21.8.2011 22:40
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Se on sitten takakontti sisältä turattu. Ei kai sitä tekemälläkään paremmaksi enää saisi näillä vehkeillä ja käsillä. Kai siihen on oltava tyytyväinen. Eräs kolleega kävi vähän kehaisemassakin tuota työtä ja hyvältähän se aina tuntuu.
Pari kuvaa asettelusta ennen hitsauksia ja niiden jälkeen. Tosin tuo salaman räpsähtäminen komistutti tulosta 80% joten ei se ihan niin upeaa sentää ole. Laitetaan tuohon verroksiksi yksi räpsähtämätön otos. Ihmetyttää vaan tuo kuvien tulo ja meno. En muista tyhjentääneeni korttia kokonaan mutta kaikki muu on hävinnyt. Muttä tässä muutama:
Tässä siis aihio sovitettuna kontin sisään. Ja AH!!! kun näyttää helpolta kun tuo salama vielä kirkastaa tulevaisuuden. Tuosta vain senkun hitsaa kun saumatkin näyttävät aivan kuin olisivat täysin kiinni toisissaan. Vaan arki on karumpi.
Ja samat kohdat sitten räkimisen jälkeen. Kyllä ne tässäkin salamoituna hienoilta näyttävät, mutta totuus on karumpi.
Tuossa sitten vähän ilman salamointia.
Vasen jarruputki ei pitänyt vieläkään. Kun sain taas peräpään nostettua ylemmä niin pääsin se kiristämään. Erittäin löysällä oli vieläkin. Ja T-kappale vuoti. Sen putkiliitokset sitä vasta löysällä olivatkin. No nyt pitänevät. Ei niitä vieläkään mitenkään tiukkaan vedetty.
Otin vielä muutaman kuvan seuraavasta kohteesta eli kontin alapuolelta. Sen suunnittelu on kesken kun en tiedä mitä niille sivuliepeille tekisi. Täytyy ottaa vähän aikaa niiden kanssa. Ja on tuossa sitten yksi kuva siitä, että ollaan saatu edes aavistus kahden ohuen pellin hitsaamisesta toisiinsa. Siis kalpea aavistus miltä se voisi ehkä näyttää. No, noita kuvia myöhemmin.
Mitähän Rekisteröintikatsastus tuumaisi jos irrottaisi jarrupainesäätimen käyttötangontukipidikkeen kokonaan hemmettiin? On niin karmean hankala rakentaa siihen mitään älyllistä. Tulisikohan hylky, jos tuo kannake puuttuisi?
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 23.8.2011 17:19
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jäi nyt sitten peräpaikkailukuvat myöhempään. Piti tyhjentää muistikortti. Kamerassa on vielä 64MG lisämuisti, mutta onko se sitten niin pieni, että sinne ei paljon kuvia mene. Tai en ainakaan saa niitä ulos vai eivätkö ne edes mene sinne. Ei näistä tiedä. Ohjekirjakin on niin minimaalinen etten senkään kanssa päässyt mihinkään.
Raaputtelin akkutelineen korkanneet maalit pois ja hioskelin ruostekohdat puhtaaksi. Siinä on se marjapuuroväri. Sutaisee vähän pohjamaalia ja levittää autonväripurkista vähän peitettä.
Pakoputken etupätkä asenneltiin. Sitä ennen raaputtelin irtokuraöljymössömömmöt joten kuten vaihdelaatikon kyljestä ja putsailin tuota aluetta muutenkin. Dieselliuotukseen en viitsinyt ryhtyä. Liian likaista ja roiskivaa hommaa tuossa pihassa tehtäväksi. Meinasi taas mennä pakosarjan kierretangot vääriättenpäin. Pitkä kierre pitää tulla pakosarjan puolella ja lyhyt pakoputken. Mutta uusilla tapeilla ja muttereilla homma hoituu helposti. Vähän vielä liukastetta väliin.
Mutta kyllä on kaameaa hitsausjälkeä tai mitä ihme sulattelua pakoputken etukappaleen laipassa eli siinä missä laippa on kiinnitetty putkeen. Sisältä vähän vetelin pyöröviilalla pahimpia raateja pois. Vaikka eihän tuo tällaisessa LeluAutossa mitään merkitse vaikka ahdistaisikin.
Nyt tämä etupätkä kiinniteltiin kenties vähän järkevämmin kuin IIZIin. Ensin löysähkölle ja alta panta kiinni löysähkösti vaihdelootan kannakkeeseen. Sitten hiljalleen kireämmälle pakosarjaan ja tasaisesti. Taisi käydä IIZIn kanssa niin, että meni lootassa roikkuva kannatinpanta väärin päin ja liian kireälle. Taitaa tarvita löysyttää josko vaikka sitten putki tulisi vähän alemma ja alkaisi perästä roikkua paremmin. Näin sitä oppii kun tekee kahta kerralla ja vertailee. Ne pakoputken etukappaleen kierretapitkin tarkastin IIZIstä. Muuten olisin kiristänyt surutta ja milläs ne olisi sieltä sitten kaivettu ulos. Melko kapea on kierteetön kohta siinä välissä.
Kytkinsyösylinteri tihkuilee vielä minimaalisesti. Voipa olla että oli vanhoja vuotoja. Takajarrunestevuotoja ei enää ole.
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 23.8.2011 18:39
Kirjoittaja mush
Minullakin oli joskus tuollainen Miggy 125, eikös se ollut niin, ettei siinä saa vaihdettua napaisuutta, jolloin karmeasta ydintäytelankahitsaamisesta tulee vieläkin kamalampaa?
Niitä ydintäytelankojakin on moneksi. Nykyisen migin mukana tuli rulla ja sillä oli jopa ihan ok hitsata. Ostin sitten siitä rohkaistuneena Motonetistä toisen rullan täytelankaa joka kyllä oli hirveää tavaraa hitsata. En kehdannut edes loppuun hitsata sitä vajaan kilon rullaa. No nyt on CO2 pullo ja vaikka pihassa hitsaa tuulellakin on tulos parempaa kuin millään täytelangalla.
Kyllähän tuo kontin pohja näyttää kiinni pysyvän, eikös se ole kuitenkin tärkeintä?
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 23.8.2011 21:01
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ei minulla mitään täytelankoja ole. Normaalilla langalla mennään ilman suojakaasuja.
Tuo Mikki on ihan kiva. Liipasin piti itse korjata ja se on liikaherkkä, muttei sitä muuksi saanut. Polttoholkki on toivoton ja liian lyhyt. Pitäisi ostaa kupariputkea ja tehdä uusi. syöttöletku piti teipata juuresta oli hihan hapertunut. Letku ei tahdo pysyä koneessa kiinni vaan pätkii välillä kontaktia. No, eihän nuo ole kuin selittelyjä. Noiden kanssa mennään ja tehdään kun ei ole varaa ja halua ostaa uutta käytettyä tai ihan uutta.
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 25.8.2011 21:05
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Konehuone on sitten valmis. Akkutelineen maalasin ja nyt siinä eikä sen ympäristössä ole enää marjapuuronpunaista. Tämän jälkeenhän pääsi laittelemaan kaasarikamat kiinni. Pitänee ottaa joku kuva kun taas uskaltaa niitä nappailla ilman raivostumispelkoa.
Takakontin jälkikäsittelyt käynnissä. Lähes kaikki pohjamaalailu on tehty. Vielä vedän yhden kerroksen pohjamaalia. Sitten aletaan varsinaiseen pintamaalaukseen. Alapuolelle tulee halpishammeria tai jotain mitä tuolla sattuu olemaan. Sinne en viitsi mitään kallista kamaa alkaa hankkimaan. Muutema kerros tuota ja sitten massailut ja muut.
Hitsasin jarrupainesäätimentangon alemman kiinnityksen kiinni niin, että ei pitäisi olla valittamista syynissä. Etäisyys pysyi samana melko tarkkaan. Eli kiinnike ja sen sisällä oleva pusla toimii nyt kuten pitääkin eli tanko ei mylkää vaan liikkuu jos on yleensä liikkuakseen oikein.
Alapuolella entiset takakontinreunat jäävät suuremmin muokkailematta. Ei niitä ole mitään järkeä taivuttaa uutta pohjaa vasten ja hitsata räkimällä maaten auton alla. Niissä ei ole mitään vikaa tuollaisenakaan.
On vielä sen verran lämmintä että saa nämä lopputyöt tehtyä ennen kylmiä, kosteita ja kurakelejä. Tietysti nyt pitää muistaa että maalit ja massat ja kotelosuojet kuivahtavat paljon hitaammin kuin kesäkelillä.
H4 -umpioita aloin vaihtelemaan. Ei hemmetti!!! Eihän niistä ymmärrä mitään. Mitä lie ole ostanut kun ovat aivan erilaiset. Pitää laittaa teknisiin kyselyjä näistä. Voisihan ne alkuperäisetkin laittaa. Ostaa vaan alkuperäisiä polttimoja.
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 26.8.2011 14:10
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jääpäs sitten vielä pähkäilyyn tuo umpioasia. Toisaalta miksei mentäisi vanhoilla hyväkuntoisilla umpioilla. Ostetaan vaan niitä hehkulamppuja niihin. Silti vien 2 H4 -umpiota Venäjälle seuraavaksi ja katsotaan saadaanko parilliset eli toinen jää kauppaan Nijet Naada.
On päästy sitten toden teolla pintakäsittelyvaiheeseen. Kontin sisäpuolelle vedin jo pohjamaalien ja 1pintamaalikerroksen päälle Oliivin Vihereää sävysävy pintamaalia. Toinen helma on maalattu 2kertaan ja toinen vasta kerran tällä samalla tökötillä. Ja näkee että on maalattu kun pensselillä vedellään. Helmoissahan oli pohjalla pohjamaali ja pintamaali muttei toki vihreä.
Takakontin alle pohjaan tuli 4x pohjamaalikerros ja 2x pintamaalikerros. Kaikki kilikalilla. Katsoin tämä riittäväksi ja vedin ensimmäisen tartuntakerroksen massaa. Tunkinkorvakekohta on nyt massattu useaan otteeseen.
Tein massasekotteen: 1osa kotelosuojee / 1osa kiveniskumassaa / 2osaa alustamassaa. En tiedä onko tällaisessa sekotteessa mitään järkeä, mutta näin mennään koko tuon massauksen osalta. Massauksia jatketaan vielä useampi kerros.
Eihän tässä sitten olisi enää kuin toiseen helmaan pintamaali, takakontin sisälle toinen kerros vihreää, takahiekkapeltiin pari ohutta kerrosta vihreää, helmakoteloiden ruiskutus kotelosuojalla, kardaani, peräöljyjen tarkastus, lootaan öljyt, takajarrujen säätö, polttimot vanhoihin umpioihin, polttoainetankki kiinni, takavalot, takapuskuri ja toisen etuturvavyön tai molempien asennus Sittenpä pääsee tarkastamaan pelaavatko kaikki sähkölaitteet vielä. Etu- ja takasisälokasuojien asennus, eturoiskeläpät, takaroiskeläpiksi sellaiset vanhat missä lukee isolla LADA, helmalistojen asennus, renkaat alle ja suunnittelemaan rekisteröintikatsastusta.
Vähän kyllä epäilyttää se vaihtamani oikea raidentangonpää. Tulikohan mitattua oikein se pituus. Jokari tuolla laitteli että oli mitannut "käyrällä harjanvarrella" näitä ohjauskulmia vai olivatko ne aurauksia ja harituksia. Pitäisiköhän yrittää niitä edes vähän mitata ennen syyniä. Kuuluukohan molempien raidetankojen olla yhtä pitkät? Siis mitattuna sisemmän pään keskeltä ulomman pään keskelle? Arvatenkin ne eivät ole.
Oikeastaan yllättää tämä tilanne. En olisi millään uskonut saavani KRIINIä tähän pisteeseen tänä kesänä. Pelkäsin projektin olevan loputon. Ja paljonhan tuota on laitettu ja monta paikkaa käyty läpi. Tosin tuosta listasta puuttuu vielä paljonkin pientä, kuten sulakkeiden laittoa, lasinpesurin testaamista, siivoamista, penkkien irtopäälliset ja kaikkea. No, nämä viimeiset pikkujutut eivät vaikuta rekisteröintiin, joten jäävät kyllä rekisteröinnin jälkeiseen aikaa.
Re: 2101 1977 KRIINI
Lähetetty: 26.8.2011 14:22
Kirjoittaja Jokari
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Jokari tuolla laitteli että oli mitannut "käyrällä harjanvarrella" näitä ohjauskulmia vai olivatko ne aurauksia ja harituksia.
Näin tuli joskus tehtyä ja osui asteen kymmenyksen päähän oikeista arvoista (kävin 4-pistesuuntauksessa) Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Mutta aivan riittävän tarkasti saa mitattua aurauksen kun kattoo renkaat suoraan ja mittaa rullamitalla etu- ja takapuolelta samoista renkaan urista tms. ja ala-asteen laskuoppeja käyttäen saa tuloksen milleissä. Kaveri olisi hyvä olla pitämässä rullamitan päätä toisella puolella. Takavetoladaan olen laittanut noin millin-puolentoista-kahden nurkille aurausta, siis yhteisaurausta, ei/per puoli.
Näin olen itse tehnyt eikä mitään valittamista! Korjaamolla saa vaan vinon ratin ja keventyneen lompakon, tässä saa itse väännellä vaikka niin monta kierrosta että ratti on 90 astetta vinossa ja ajettavuus vähintään lähtökohtaa huonompi..
