Sivu 11/22

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 3.5.2010 19:59
Kirjoittaja Jokari
THI-900 kirjoitti:Nyt kun tossa pääsee rahaan pian kiinni niin tarkoitus olisi viedä loppuun toi RedBullin laittelu rojekti. Siihen tulee DGMS 38 kaasarista tehty vaiheittain aukeva kaasari. Sen tiimoilta ainakin tulee vielä juttua tähän jatkoksi. Rahan puute on tässä tarkoittanu = ei varaa ostaa laajakaista lambdaa ja muutamaa muuta projektin vaatimaa osaa kuten jäykempi kytkin ja loput pakoputken osat.
Pakko esittää oma mielipide...

Jos nyt ruvetaan luokittelemaan noita Weberin kaasareita niiden käyttötarkoituksen ja yleisen soveltuvuuden mukaan:

32 DGR = selkeä korvauskaasutin
32/36 DGV = korvauskaasutin, mutta selkeästi virimpään päin isompien kurkkujen takia, mahdollinen tehonlisäys oikein säädettynä.
38/38-johdannaiset = selkeä VIRITYSkaasutin, vaiheittain avautuvan ja aidon tuplakaasuttimen väliltä, vailla tuplien helppoja säätöominaisuuksia (ei nopeaa suuttimienvaihtoa, vaihdettavia sisäkurkkuja yms.)

Mielestäni menetetään aika paljon kun tuollaista rataskaasaria ruvetaan muuttelemaan vaiheittain avautuvaksi. Tuloksena on käytännössä 32/36 DGV:n tasoinen kaasari (38/38 sisäkurkut vain 27/27 m, 32/36 = 26/27)..eli hyöty? Ulkokurkku kun ei taas hirveän ratkaisevassa osassa ole.
Ainakin jos itse olisin tuollaisen ostanut, niin taatusti lähtisin sillä kokeilemaan ensin ratasmallisena...jos ei saa tolkkua niin kokeilee sitten vaiheittain avautuvana.
Tossa nyt punnitaan se todellinen kiinnostus tehdä siitä hyvä...siinä muutamaan kertaan kaasarin kansi irtoaa ennenkuin alkaa olemaan sielläpäin edes.

Jokatapauksessa tuo voi olla miellyttävämpi ratasmallisena koska ainakin itseäni ärsyttää tuo vaiheittain avautuvan kaksijakoisuus. Ykköskurkulla on vähän nihkeää ja kakkoskurkulla tapahtuu räjähdys. Mielelläni näkisin hieman parempaa vetoa vähemmällä kaasulla kuin repivää huipputehoa (jota nyt ei Ladan koneissa muutenkaan ole)

No jokatapauksessa näillä eväillä pääsee siihen 12 sekunnin kintaissa sataseen tonnikuussatasella, että siihen on tyytyminen :lol: On se nyt kuitenkin 3-4 sekuntia nopeammin mitä vakiolle luvataan ja samanverran mitä tuli 1700i:llä joskus rykäistyä.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 4.5.2010 14:40
Kirjoittaja -jokke-
Jokari kirjoitti: Tarkoittaa mitä? Tuotako että pitäisi vähäpäästöiset lukemat saada isopäästöisestä vai mitä? Vai paljonko olen muuten temunnut näiden kanssa?
Tuossapa se vastaus tulikin että pidät äärimmäisen hankalana saada päästöihin, jos se on käytönnössä mahdottomuus niin turhapa yrittää. Ajetaan sitten ilman leimaa jos pomppaa päästöistä. kautta profeetan parran.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 4.5.2010 19:26
Kirjoittaja Jokari
^^ No ennenkuin joku tulee kuola suupielestä valuen kehumaan asteekkiaan tai sitten sitä kuinka helppo on isopäästöinen sellaiseksi säätä, niin ainakin minulle se on tekemätön paikka. Ei viitsi hakata päätään seinään kun helpommallakin pääsee...miksiköhän ostin aikanaan täysin tietoisesti -90 mallisen...?

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 8.5.2010 13:41
Kirjoittaja ^pena^
minkälainen paineensäädin sul on ku kattelin tuolt moposportist mut ei oikeen löytyny "sitä oikeaa"? paras ois ku uus säädin olis sekä yhelle kaasarille että tuplille....

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 8.5.2010 14:39
Kirjoittaja Jokari
http://www.freetechnics.fi/270109%20053p.jpg

http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... 042PKFS008

Malpassin perinteinen Petrol King. Hintaluokka 40-50€. Kaasareiden lukumäärä ei lasketa paineensäätimen yhteydessä...

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 8.5.2010 15:39
Kirjoittaja pvdriver
ite ajattelin junnikkalan juhalta hakea itelle, varmaan samanlaisia sielläkin... noissahan pitää sitten erillisen mittarin kanssa säätää paine kohilleen eikö...? mittarilliset malli hintavampia...

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 8.5.2010 16:54
Kirjoittaja 'aatee'
Näin on

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 8.5.2010 19:51
Kirjoittaja Jokari
Joo mielellään paine kuntoon...tosin huomasin kahdessa Petrol Kingissä ja yhdessä Filter Kingissä että paine on säädetty tehtaalla melko nappiin, siihen 0,2 bar pyörteisiin. Yksi vekotin sähköpumpulla ja kaksi mekaanisilla pumpuilla.

Tekijämieshän tuollaisen kasaa paikallisen teollisuustarvikeliikkeen valikoimasta, 0-1 bar nestevaimennettu mittari ja siihen jonkinlainen liitos bensaletkuille niin että saa mitattua painetta.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 9.5.2010 10:34
Kirjoittaja lada_r
Taitaa olla viimeinen päivä kysellä jokarilta, toki muutkin saa esittää mielipiteitään.
Nyt kun kelit lämpenee niin voisi taas koittaa sita DGAV:tä saada toimimaan Ladassa. Bensapaineen säätimeksi ajattelin sellaista joita on ollut Weber kaasuttimin varustetuissa henkilöautoissa vakiona. Vaativat paluulinjan mutta se ei ole ongelma. Varmaan ihan toimiva ratkaisu? Paineen säätimet on Fordista ja Volkkarista, kaasuttimina olleet DFTH ja DMTL, paineet kaiketi samalla hehtaarilla?

Minulle kulkeentui jokin aika sitten eräänlainen weber kaasutin, olisikohan siitä Ladaan? Joltain pystytuplalta vaikuttaisi. Laipan pulttijako ainakin on väärä, välipalikka tehtävä.
Laipassa ei ole mallimerkintää, mutta kohokammion seinässä ulkopuolella 36 DCNFA 51 150 7j Molemmat kurkut aukeaa samanainaisesti Kurkut 36/36
Vaihdettavat sisäkurkut 30/30
Tyhjäkäyntisuuttimet 47/47
Hajottimet 3,5/3,5
Kiihdytyspumpun suutin 40ew
Ilma ja pääsuuttimista en sitten ottanut edes selvää että kummat on kummat
Viikolla kun saatiin aatee:n moottorinvaihtoprojekti valmiiksi, ja auto käyntiin, käy kyllä uskomattoman hyvin. En ole koskaan nähnyt Ladan käyvän niin tasaista tyhjäkäyntiä, ja kierroksillakaan ei mitään nykimistä.

Kun oma laitos taas ozon mehumaijalla ei toimi alhaalta yhtään, tyhjäkäynti on onneton, kokoajan saa "lypsää" kaasupoljinta. Huono toiminta alakierroksilla johtuu varmaan myös alhaisista puristuspaineista.
Onko minkälaisia kokemuksia moottorikoneistamoista lohkon laskemisesta? Hinta verrattuna kannen laskuun?

Loppukevennyksenä ozon videoita vaikka taitaa olla täällä melkoinen kirosana.
http://www.youtube.com/watch?v=Qrnzc7gXaak
http://www.youtube.com/watch?v=bAdK4Sa33E8
http://www.youtube.com/watch?v=K8kpxz19IPQ

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 9.5.2010 10:55
Kirjoittaja 99
Voi olla talbotista 1.5 koneesta, niitä oli aikoja sitten jossain simcassa tuplaten en muista mikä simca.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 9.5.2010 13:31
Kirjoittaja ralli lada
Samoissa hinnoissa lohkon ja kannen oikaisu/lasku. Nissanin Ca18det lohkon oikasu oli 60e ja kannen oikasu 70e.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 9.5.2010 15:05
Kirjoittaja Jokari
lada_r kirjoitti:Taitaa olla viimeinen päivä kysellä jokarilta, toki muutkin saa esittää mielipiteitään.
Nyt kun kelit lämpenee niin voisi taas koittaa sita DGAV:tä saada toimimaan Ladassa. Bensapaineen säätimeksi ajattelin sellaista joita on ollut Weber kaasuttimin varustetuissa henkilöautoissa vakiona. Vaativat paluulinjan mutta se ei ole ongelma. Varmaan ihan toimiva ratkaisu? Paineen säätimet on Fordista ja Volkkarista, kaasuttimina olleet DFTH ja DMTL, paineet kaiketi samalla hehtaarilla?
Toimiihan se noinkin, joskin paluulinja on täysin tarpeeton kaasarikoneessa. Jos intoa riittää näpräillä niin mikä ettei. Paine pitäisi olla noissa se sama 0,2 bar kuin muissakin Webereissä.
lada_r kirjoitti:Minulle kulkeentui jokin aika sitten eräänlainen weber kaasutin, olisikohan siitä Ladaan? Joltain pystytuplalta vaikuttaisi. Laipan pulttijako ainakin on väärä, välipalikka tehtävä.
Laipassa ei ole mallimerkintää, mutta kohokammion seinässä ulkopuolella 36 DCNFA 51 150 7j Molemmat kurkut aukeaa samanainaisesti Kurkut 36/36
Vaihdettavat sisäkurkut 30/30
Tyhjäkäyntisuuttimet 47/47
Hajottimet 3,5/3,5
Kiihdytyspumpun suutin 40ew
Ilma ja pääsuuttimista en sitten ottanut edes selvää että kummat on kummat
Tuo on ihan hyvä kaasari, tuplakaasarin ja tavallisen kaksikurkkuisen väliltä. Tuohon saa vielä muistaakseni huolto-osiakin. Tehon kannalta hyvä ratkaisu. Tosin vakiokoneeseen tai hieman viritettyynkin sisäkurkut on mielestäni vähän liian isot.
28 mm sisäkurkuilla yhdellä tuplakaasarilla penkitettiin yhdestä ladan koneesta vajaa 120 heppaa. Mutta kannattaa kokeilla mikäli vielä seosmittausvehkeetkin löytyy.

Tyhjäkäyntisuuttimet on tuossa samat kuin Weberin IDF:ssä, pääsuuttimet ja ilmasuuttimet taas ihan omansa. Freetechnics osaa auttaa tässä(kin) asiassa.
lada_r kirjoitti:Viikolla kun saatiin aatee:n moottorinvaihtoprojekti valmiiksi, ja auto käyntiin, käy kyllä uskomattoman hyvin. En ole koskaan nähnyt Ladan käyvän niin tasaista tyhjäkäyntiä, ja kierroksillakaan ei mitään nykimistä.
Jotain samansuuntaista olen kuullut auton omistajalta...kovin tyytyväisiä on tunnuttu olevan :lol: Taas kun teki niinkuin MINÄ pyysin tekemään, niin hommat toimii ajatuksen lailla. Kiitos vaan aateelle loistavasta yhteisymmärryksestä.
lada_r kirjoitti:Kun oma laitos taas ozon mehumaijalla ei toimi alhaalta yhtään, tyhjäkäynti on onneton, kokoajan saa "lypsää" kaasupoljinta. Huono toiminta alakierroksilla johtuu varmaan myös alhaisista puristuspaineista.
No jos siis koneessa on jotain vikaa puristuspaineiden suhteen, niin sitten, mutta kyllä vakiopuristuksilla pitää toimia erityisesti alhaalla. Tahtoo vaan tuo perkeleen Ozoni pilata alakierrosväännön kokonaan.
Linkitän vielä kerran oman Weberöidyn ruoskani dynopaperit toissatalvelta, huomaa vääntökäyrän muoto ja mille kierroksille se sattuu.

Kuva

lada_r kirjoitti:Onko minkälaisia kokemuksia moottorikoneistamoista lohkon laskemisesta? Hinta verrattuna kannen laskuun?
Hinta muodostuu monesti suht korkeaksi kun ajavat niitä 0,1 mm lastuja kun suuremmallakin syötöllä pitäisi onnistua. Yksi Ladan 1,5 lohko ajettiin näillä nurkilla muistaakseni 2 mm matalammaksi kolmella tai neljällä ajolla. Tosin ei ollut mikään virallinen koneistamo.

Kannen oikaisu on paikallisella koneistamolla 35€ ja lohkon hieman kalliimpi. Jälki on ihan hyvää hintaan nähden.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 9.5.2010 23:26
Kirjoittaja lada_r
Minkähänkokoisista sisäkurkuista kannattaisi lähteä liikkeelle? Kaasareina Dellortto DHLA40 vaakatuplat. Tulossa Ladan 1600 moottoriin, jossa on kantta vähän siistitty ja kairattu, vakioventtiilit muotoiltuna, nokka-akseli vielä teettämättä, vakiosta kuitenkin hiotaan ja nokkapukin lasku, peltisarja4-1, säädettävä nokkapyörä, kevennetty vauhtipyörä ja kärjetön sytytys. Tällähetkellä näkyy olevan kiinni sorvissa 40 milliin kairatut sisäkurkut ja irrallaan löytyy 32mm kokoiset.
Kannattasiko heti alkuun laittaa huoltosarja kaasuttimiin? Taitaa olla jo reilut 3vuotta kun ostin ne Ladaracingporilta, sen jälkeen seisoneet hyllyssä..

Kun puhutaan että synkat on sekaisin niin mitä se tarkoittaa? Että toisen kaasuttimet kaasuläpät aukeaa eri tahdissa kuin toisen?

Minkälaisista tehoista kannattaa haaveilla 1600 moottorissa vakioventtiileillä?

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 9.5.2010 23:39
Kirjoittaja Jokari
28 mm pelaa aika pitkälle, 32 mm voi myös koittaa...40 mm liika iso tuollaiseen koneeseen. Kaasarit kannattaa ainakin putsata, mielellään myös huoltaa kun nuo kalvot tuppaa kopristumaan..
lada_r kirjoitti:Että toisen kaasuttimet kaasuläpät aukeaa eri tahdissa kuin toisen?
Joo. Säädetään alipaineet tasan eri kurkkujen välillä...tarpeeksi kun rukkaa niin karkea säätö onnistuu korvakuulolta, tarkempaan säätöön vähintään yksi alipainemittari ja sopivat letkut kaasareihin.
Ja sen kyllä kuulee kun vehkeet on epäsynkassa. Tärkein asia tuplissa ehdottomasti se että synkat on kunnossa.

Synkkavivut pitää olla kanssa suorat ja ehjät että saa säädettyä ilman ylimääräistä kiroilua. Ja mielellään sellainen kaasuvivusto tai oikeastaan vaijeri ettei kaasua painaessa riuhdo synkkavipuja sivulle = menee herkästi epäsynkkaan.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 10.5.2010 0:12
Kirjoittaja Jokari
Se oli sitten siinä minun Weeperijuttujen osalta. Jatkamme muutamien henkilöiden kanssa muita kanavia pitkin ja muutamille olen myös lupautunut apuani tarjoamaan jatkossa. Muuten jää taas jutut pikku piirien jutuiksi niinkuin joskus aiemminkin.

Olen jakanut täällä tietoutta ehkä liikaakin, mutta kun olen niin perkeleen hyvä jätkä että haluan muidenkin onnistuvan samalla lailla kun olen itsekin onnistunut. Taso on siis pitänyt pitää korkealla, koska vähempään ei kertakaikkiaan viitsi tyytyä kun on muutaman vuoden hakannut päätään seinään originaaliratkaisujen kanssa.
Vajaa kymmenkunta käännytettyä Weberistiä tulee tässä mieleen ja soraääniä en ole juuri kuullut...kai niissä sitten jotain vakioita parempaa täytyy olla vaikka kovasti on joskus koitettukin tyrmätä?

Usein ne asiasta mitään tietämättömät ovat olleet niitä kovimpia räksyttäjiä. Heille voin lyhyesti ja ytimekkäästi todeta; haistakaa paska.

Jos jatkossa tulee kysymyksiä mieleen, niin edessä on netti; sieltä löytää lähes kaiken tarvittavan; tosin ei suomeksi. Tollaisen sata tuntia kun lukaisee perusjuttuja kaikennäköisiltä foorumeilta, niin moni asia vaikuttaa sen jälkeen paljon selvemmältä. Tähän kun hommaa päälle 300€ laajakaistavehkeet ja suhailee vuoden verran useallakin eri Ladalla kaikennäköistä testaillen ja tutkien (kulutettujen bensalitrojen määrää en kehtaa edes arvata) kaasareiden ihmeellisestä maailmasta, niin voikin ruveta tänne sitten ilmaisiksi tietoaan jakamaan. Korostan erityisesti sitä että asiassa on oltava niitä kylmiä FAKTOJA ja kokemukseen perustuvia tietoja, joiden avulla voi auttaa muita. Mikään useasti näkemäni mutuilu tai arvuuttelu on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Myös hyvät mittalaitteet on kaiken A ja O koska tällä kokemuksellakaan en pysty säätämään kenenkään kaasaria/kaasareita pelkällä persdynolla. Kyllä mittalaitteet kertoo lahjomattomasti sen mitä halutaan ja mitä ei haluta; tästä sitten voidaan suodattaa ne halutut ominaisuudet käyttöön.

Siksi olen kehottanut noudattamaan ohjeitani koska tutkituilla asioilla pääsee parhaaseen lopputulokseen.

Siinä siis miettimistä miksi kaikki hyvä loppuu ennemmin tai myöhemmin; tällä foorumilla usein ennemmin.