Sivu 11/15
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 7.2.2010 20:09
Kirjoittaja Jusu

Lataussäädin on tuo kytkinnestesäiliön takaa näkyvä harmaa mokkula missä on punainen tarra.
Sen toiseen napaan pitää tulla virtalukolta virta kun sytytysvirta on kytketty. Toisesta navasta menee johto sitten laturiin.
pekkaolavi kirjoitti:Kuvassa oleva lienee latausrele vai kuinka? Tai paremminkin latausvalon rele vai kuinka?
Latausvalon relehän se.
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 7.2.2010 20:22
Kirjoittaja pekkaolavi
Jep kiitti tiedosta... Tohon latausvalon releeseen 85 navan ja siihen tulevan keltaisen johtimen välillä ei ole jännitettä kun on virta kytkettynä eli onkohan rele paskana? Ja mistä moisen releen saa ostaa? Käykö mikä tahansa rele?
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 7.2.2010 20:38
Kirjoittaja Jusu
Sulkeva rele ei käy, se on paremminkin virtapiirin avaava rele, koska se sammuttaa merkkivalon kun laturi antaa sille jännitteen sitä keltaista karvaa pitkin.
Jos latausvirtapiirissä ei ole riittävästi jännitettä niin latausvalo syttyy.
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 15.2.2010 17:19
Kirjoittaja pekkaolavi
Kokeilin tollaisella uudella latausjännitteensäätimellä (Motonet 16,90). Ei auta, laturin valo palaa edelleen...
Joten...
Tossa latausvalon releessä voi olla sit vikaa! Löytyisikö tollaista nurkista... Heittäkää yv:tä tai tietoo mistä sais...

Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 15.2.2010 20:42
Kirjoittaja lada.h.s
Kyllä CCCP Ladan releitä löytyy, mitkä on ne numero/kirjain yhdistelmät siinä päällä?? Se auttaa huomattavasti tunnistamista!
Minun releeni ovat ainakin jotenkin kiillotettuja eli hyvänäköisiä ja kaiken lisäksi halpoja!
Eli jos kiinnostaa niin ota yhteyttä!
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 16.2.2010 17:38
Kirjoittaja pekkaolavi
Mittasin laturilta releen käämille tulevan jännitteen, oli 1,8V. Pitäis olla jotain 6-7 V välillä, joten vika lienee sitten laturissa. Oliskohan hiilet?
Mikä olis paras tapa ottaa laturi irti ettei tarvi ottaa ensin tieltä pois puolta konehuonetta?
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 16.2.2010 18:20
Kirjoittaja Uitukki
pekkaolavi kirjoitti:Mittasin laturilta releen käämille tulevan jännitteen, oli 1,8V. Pitäis olla jotain 6-7 V välillä, joten vika lienee sitten laturissa. Oliskohan hiilet?
Mikä olis paras tapa ottaa laturi irti ettei tarvi ottaa ensin tieltä pois puolta konehuonetta?
Ihan suosiolla alakautta. Yläpuolelta säätöraudan välistä tulevasta pultista mutteri irti ja sitten "pohjapanssari" pois ja johdot irti laturista. Sitten vain laturin alapuolelta kiinnitys pultti ja mutteri pois ja sitten voitkin pujotella laturin alakautta pois. Ja johtoja irroittaessa tietenkin muistiin johtojen paikat ja akun kaapeli tietenkin aivan ensimmäisenä irti jos ei ole jo muutenkin.
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 16.2.2010 18:40
Kirjoittaja pekkaolavi
Kiitos vinkistä... Jääpi sitten odottelemaan parempia asennusilmoja.. Taidan alkaa sitten kasata muuten konehonetta kokoon ja keskittyä seuraavaksi kytkimeen ja jarruihin...
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 16.2.2010 23:37
Kirjoittaja THI-900
pekkaolavi kirjoitti:Mittasin laturilta releen käämille tulevan jännitteen, oli 1,8V. Pitäis olla jotain 6-7 V välillä, joten vika lienee sitten laturissa. Oliskohan hiilet?
Enpä ole ikinä mitannut mitä sieltä tulee, mutta teoriassa pitäis ladata niin pirusti jos laittaa suoraan jännitteen laturin roottorille jännitesäätimen ohi (tyyliin 17V+++) Eli omalla vastuulla voi koittaa sitä. Pelkkää hiilien vaihtoa varten ei muuten tarvi ottaa koko laturia pois. Alakautta saa hyvin vaihdettua vain sen hiilipaketinkin

Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 17.2.2010 8:08
Kirjoittaja pekkaolavi
Sitten taas yksi kysymys. Nyt ei pala öljynpaineen varoitusvalo ollenkaan eli onkohan lamppu palanut vai jossain anturissa vikaa. Miten alkais selvittää helpoiten?
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 17.2.2010 10:53
Kirjoittaja THI-900
Öp anturin johto suoraa maihin. jos valo syttyy on anturissa vikaa jos ei vika on jossain muualla.
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 18.2.2010 17:22
Kirjoittaja lada.h.s
Oletko ottanut mittaristoa irti? Itse otin kerran ja ihan huomaamatta hipaisin polttimon kantaa ja se lakkasi palamasta. No mittaristo uudestaan
irti ja käänneltiin polttimoa ja johan alkoi toimimaan! Ne polttimoiden hehkulangat on melkein yhtä paksuja kuin rautalanka

! Eli ei
ne välttämättä ihan heti pala poikki. Noista releistä vielä: ne kannattaa kiillottaa jolloin konehuone näyttää heti paljon paremmalta!
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 18.2.2010 20:29
Kirjoittaja pekkaolavi
En ole ottanut irti mittaristoa. ei ole ollut vielä tarvetta. Mitenkähän sekin onnistuisi?
Nojoo kyllä näyttää kiillotettu paremmalta. Saisi ensin kaikki edes toimimaan jollain tavalla. Sen jälkeen voisi keskittyä ulkonäköpuoleen....
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 18.2.2010 21:02
Kirjoittaja Jaakkima
Siellä on kaksi metalliklipsua mittariston molemmilla sivuilla. Käsi täytyy tunkea sinne alakautta, oikean puoleisen saa auki vieressä olevasta aukosta, kun ottaa sen suojalevyn ensin pois. Ja mikään isokätinen ei tätä tee, ja kädet 99 %:n varmuudella ainakin naarmuilla.
Re: Nappis uuteen kotiin
Lähetetty: 19.2.2010 6:54
Kirjoittaja lada.h.s
Juuri näin. Se on teoriassa helppoa mutta käytännössä ei! Käsi kannattaa tunkea sinne siitä radion reiästä.