VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

10.05. käytin Ladani päästömittauksessa ennen katsastusta, koska vaikka Axtec-järjestelmä oli teknisesti kunnossa, epäilin, että päästöt menisivät vähäpäästöisen rajojen yli, kuten kävi viime vuonna:
Abis kirjoitti: 24.5.2022 23:16 Tänään 24.05. käytin Ladani katsastuksessa. Tulos oli hyväksytty. Tällä kertaa ei onneksi ollut hitsattavaa.

Vaikka tulos oli hyväksytty, päästöissä oli huomauttettavaa. Päästöt olivat yli vähäpäästöisen rajojen, mutta katsastaja hyväksyi päästömittauksen silti, koska rekisteröintitodistuksessa ei ole merkintää vähäpäästöisyydestä(!), vaikka siinä on merkinnät kolmitoimikatalysaattorista ja happitunnistimesta.
10.05.2023 mittauksessa asentaja ilmoitti, että Ladastani ei saada otettua hyväksyttyä vähäpäästöisen auton päästötodistusta, koska tyhjäkäyntipäästöt ovat liian suuret. Kierrospäästöt (vähintään 2000 rpm) olisivat tosin olleet hyväksytyt. Koska rekisteröintitodistuksessa ei kerran ole merkintää vähäpäästöisyydestä, pyysin mittaamaan korkeapäästöisen päästötodistuksen.

Tässä tämän vuoden päästöarvot:
Tyhjäkäynnillä
CO 0,720 [% vol] (Sallittu 0,50)
CO2 13,69 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
HC 129 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 1,98 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
Lambda 1,067 (Ei mitata)

EDIT: Olin kirjannut tähän vahingossa viimevuotiset päästöarvot. Yllä korjatut tämän vuoden arvot.

Kierrospäästöjä ei kirjattu todistukseen.

23.05. vein Ladan katsastukseen samaan paikkaan, jossa se viime vuonna oli hyväksytty korkeapäästöisenä. Se hyväksyttiin tälläkin kertaa korkeapäästöisenä tuomani päästölapun perusteella.

On kummallista, että tyhjäkäyntipäästöt ovat noin pielessä, vaikka, kuten todettu, Axtec-järjestelmä on teknisesti kunnossa ja kierroksilla päästöt olivat ainakin suullisesti saadun tiedon mukaan kunnossa. Voisiko katalysaattori olla vaihtokunnossa?

Huomionarvoista on, että Check Engine -valo ei ole syttynyt kertaakaan sen jälkeen, kun degen vaihtoi syyskuussa 2021 virranjakajan kannen ja AFR-boksin. Check Engine -valon polttimo toimii kyllä, koska se syttyy, kun käännän virrat päälle.

Katsastuksessa tuli myös pari suullista huomautusta:
  • Pakoputken päälle tippuu öljyä vaihdelaatikosta tai moottorista
    • Vaihdelaatikon ja moottorin pohjat kosteita öljystä
    • Jompikumpi tai molemmat vuotaa
    • Tätä pitää tutkia
  • Oikeassa etuhelmassa ruostepaikka, joka lienee puhki vuoden päästä
Kuva öljyisistä öljypohjasta ja vaihdelaatikon pohjasta
Kuva
Viimeksi muokannut Abis, 2.7.2023 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Suuri epäilys kaasuttimen neulaventtiiliin, elikkäs vuotaa jonkin verran. Tyhjäkäynnillä polttoaineen kulutus pienempi niin tulvii ja rikastaa seoksen ylirikkaaksi, kierroksilla kulutusta niin paljon ettei ehdi tulvia. Ilmansuodatinkotelon kansi pois ja auto tyhjäkäynnillä katso ettei kohon päällä ole tai käy bensaa.
Huonosta kuvasta ei aivan saa selvää onko öljy mustaa jolloin se olisi moottorista ja suurella todennäköisyydellä venttiilikopan takareunasta. Toki tuo vaihteiston takastefakin on kyllä juuri tuossa kohtaa ja kardaani öljyn siihen heittäisi.
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

pressa kirjoitti: 2.7.2023 9:04 Suuri epäilys kaasuttimen neulaventtiiliin, elikkäs vuotaa jonkin verran. Tyhjäkäynnillä polttoaineen kulutus pienempi niin tulvii ja rikastaa seoksen ylirikkaaksi, kierroksilla kulutusta niin paljon ettei ehdi tulvia. [..]
Huonosta kuvasta ei aivan saa selvää onko öljy mustaa jolloin se olisi moottorista ja suurella todennäköisyydellä venttiilikopan takareunasta. Toki tuo vaihteiston takastefakin on kyllä juuri tuossa kohtaa ja kardaani öljyn siihen heittäisi.
Pahoittelen, olin vahingossa kirjannut tuohon 02.07. 1:56 lähettämääni viestiin päästöarvoiksi viime vuoden arvot. Korjasin siihen oikeat arvot. HC ei siis ollut tänä vuonna 898, vaan 129 jne.

Kiitos arvioista. Venttiilikopan tiiviste on tarkistettu, se ei vuoda. Degen arvioi, että koska moottorin öljypohjankin pinta on öljystä märkä, kampiakselin etustefa saattaa vuotaa? Mainitsemasi vaihteiston takastefan lisäksi voi olla, että kampiakselin takastefakin vuotaa?
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Abis kirjoitti: 24.5.2022 23:16 Lämmityslaitteesta tulee vain joko lämmintä tai todella lämmintä. Vaikka lämpötiläsäätimen asettaa kylmälle, lämmityslaite puhaltaa vähintään lämmintä ilmaa. Tämä alkoi kesällä 2021. Lämmityslaitteen kennon hana vaihdettin kesällä 2017.
Tästä syystä päätin hankkia uuden lämmityslaitteen kennon hanan. 14.07.2023 ostin uuden keraamisen hanan raulilta. Samassa yhteydessä raul käänsi hanan käsin pari kertaa edestakaisin kokeillaakseen toimiiko se ollenkaan. Kojetaulun lämpötilansäädin liikkui mukana hanaa kääntäessä, joten vaijerikin toimi. Jätimme hanan ja säätimen asentoon kiinni eli kylmä, jonka jälkeen ajaessa lämmityslaite alkoi puhaltaa taas kylmää, mikä oli helpotus kesähelteellä.

23.07. sain päähäni kokeilla toimiiko lämmityslaitteen säädin vielä. Asetin lämpötilasäätimen kuumalle ja lämmityslaite alkoi puhaltamaan kuumaa. Sen jälkeen asetin lämpötilasäätimen kylmälle, mutta lämmityslaite puhalsi vieläkin kuumaa. Lämpötilasäädin ei siis taaskaan toiminut. Käänsin lämmityslaitteen kennon hanan käsin kylmälle. Sen yhteydessä hanan säätövaijerin lenkki irtosi hanan koukusta, enkä saanut sitä pysymään paikallaan.

24.07. vein Ladani huoltoon, jossa öljynvaihdon lisäksi tarkistettiin vaihdelaatikon ja perän öljyt sekä voideltiin kardaanin etummaisen nivelakselin laippa. Pyysin korjaamoa myös tutkimaan mistä öljypohjassa ja vaihdelaatikon pohjassa näkyvä öljykerros voisi vuotaa, mutta he eivät saaneet sitä selville, koska öljyä on niin paljon. He kehottivat pesemään öljyt ensin pois, jotta sitä voitaisiin tutkia.

Pyysin korjaamoa myös vaihtamaan lämmityslaitteen alkuperäismallisen hanan tilalle keraamisen, vaikka vanhakin hana taisi olla toimiva, ja kiinnittämään säätövaijerin siihen takaisin. Sain Ladan korjaamolta 25.07. Kotiin ajettuani huomasin, että hanan kohdalta vuotaa jäähdytysnestettä etumatkustajan jalkatilaan. Korjaamon pihasta lähtiessäni uusi hana ja sen lämpötilansäädin olivat toimineet.

26.07. vein Ladan takaisin korjaamolle. Kävi ilmi, että Ladani vanhanmallinen (2101) lämmityslaitteen kenno vuoti, koska hanan pultit irtosivat kennosta hanaa irrottaessa, eikä liitos ollut enää tiivis. Kennon vaippa rikkoutui pulttien irrotessa. Jätin Ladan korjaamolle odottamaan uutta kennoa.

Tämä aiemminkin käyttämäni korjaamo, jossa on yksi Lada-kokemusta omaava asentaja, pyysi toimittamaan uudenmallisen 2105-kennon, koska sen pulttien kannat ovat ulkopuolella, eikä kennon sisällä, kuten vanhanmallisessa. Sain uudenmallisen muovipäätyisen alumiinikennon Mansemotorsilta ja vein sen 28.07. korjaamolle. Tuollaisen: https://www.mansemotors.fi/lammityslaitteen-kenno-2105

31.07. korjaamo ilmoitti, että 2105-kenno on liian iso, se ei mahdu lämmityslaitteen koteloon. Onneksi degeniltä löytyi käytetty 2101-kupari/messinkikenno, jonka vein 02.08. illalla korjaamolle.

Kuva
Kuva tuosta 2101-kennosta

04.08. korjaamo ilmoitti, että tarvitaan uudet lämmityslaitteen kennon hanan ja putken tiivisteet, koska uuden hanan mukana toimittamani tiivisteet olivat jo rispaantuneet rikki useiden asennusyritysten takia. Korjaamo mainitsi puuttuvista "kennon tiivisteistä" jo 31.07., mutta en ollut ymmärtänyt mistä oli kyse, koska en tajunnut, että tuoreet hanan tiivisteet olisivat jo noin pian hajonneet.

Tilasin uudet tiivisteet jälleen Mansemotorsilta ja sain vietyä ne korjaamolle 07.08.

08.08. korjaamo oli lopulta asentanut lämmityslaitteen 2101-kennon paikalleen Ladaani. Kenno ei vuoda ja uusi keraaminen hana ja lämpötilansäädin ovat toimineet hyvin.

Lattiamatto oli läpimärkä kuskin ja etumatkustajan kohdalta valuneen jäähdytysnesteen takia, kuskin puolelta vähemmän. Yritin kuivata sitä sisätilanlämmittimellä useamman tunnin sekä useamman kerran paperilla pyyhkimällä, mutta vietyäni Ladani talveksi talliin 02.11., matto oli edelleen kostea. Onneksi talli on lämmitetty. Ajattelin, että matto kuivuisi nopeammin, kuten aiemman lämmityslaitteen hanan vuodettua 2017, mutta jälkiviisaana minun olisi varmaankin pitänyt tällä kertaa nopeuttaa kuivumista nostamalla maton reunaa ylös.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Tässä vielä kuvia puretusta kojelaudan alaosasta odottamassa lämmityslaitteen 2101-kennoa.
Kuva Kuva Kuva Kuva
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
KSE 1995
Viestit: 979
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Parasta olisi poistaa koko matto (tai ainakin niin, että sen saa kokonaan irti lattiasta). Sitä nestettä kun pakkaa olemaan siellä kokolattiamaton ja pellin välissä sekä siinä matossa.

Siis matto pois, kuivaus rätillä ja sen jälkeen vielä jotakin kosteutta hyvin imevää maton ja pellin väliin. Itse käytin sanomalehteä.

Vaihdoin sanomalehden riittävän usein. Kun paperi ei merkittävästi enää kostunut, niin sitten kunnolla ilma kiertämään. Lämmöstä ei ole haittaa kunhan ilmankierto toimii.

Parempi vaihtoehto on, että saisi tilalle varmasti kuivan maton.
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

Tällä ajokaudella Ladani ei ole toistaiseksi jäänyt tielle tai ollut vielä suuressa remontissa. Takatalvista ja muista kiireistä johtuen sain otettua sen liikenteeseen vasta 21.05. Tallista ulos ajaessa sillä oli ajettu 178 945 km.

Viime heinäkuussa rikkoontuneen lämmityslaitteen kennon takia läpimäräksi kastunut lattiamatto oli syksyllä talvilevolle viedessä vielä märkä, mutta se oli kuivunut lämpimässä tallissa talven aikana. Korvaava kenno ja samassa yhteydessä asennettu uusi keraaminen hana ovat toimineet hyvin.

27.05. vein Ladan katsastukseen samaan paikkaan, jossa se oli toissa ja viime vuonna hyväksytty korkeapäästöisenä.

Vuoden 2022 katsastuksesta kirjoitin:
Abis kirjoitti: 24.5.2022 23:16 Tänään 24.05. käytin Ladani katsastuksessa. Tulos oli hyväksytty. [..]

Vaikka tulos oli hyväksytty, päästöissä oli huomauttettavaa. Päästöt olivat yli vähäpäästöisen rajojen, mutta katsastaja hyväksyi päästömittauksen silti, koska rekisteröintitodistuksessa ei ole merkintää vähäpäästöisyydestä(!), vaikka siinä on merkinnät kolmitoimikatalysaattorista ja happitunnistimesta.
Näin kävi taas tänäkin vuonna ja tällä kertaa päästöjä ja säännöksiä oli tulkitsemassa kaksi katsastajaa.

Tämän vuoden päästöarvot verrattuna vähäpäästöisen raja-arvoihin:
Tyhjäkäynnillä
CO 3,04 [% vol] (Sallittu 0,50)
CO2 12,10 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
HC 405 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 0,82 [% vol] (Ei raja-arvoa?)

Kierrospäästöjä ei kirjattu katsastustodistukseen.

Vuoden 2023 päästöarvot olivat paremmat ja lähellä vähäpäästöisen raja-arvoja:
Tyhjäkäynnillä
CO 0,720 [% vol] (Sallittu 0,50)
CO2 13,69 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
HC 129 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 1,98 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
Lambda 1,067 (Ei mitata)

Epäilin 2023 katsastuksen jälkeen katalysaattorin olevan vaihtokunnossa päästöarvojen perusteella, mutta sitä ei ole vielä vaihdettu. Tämän vuoden katsastuksessa katsastajat ehdottivat myös katalysaattorin vaihtoa.

Pitää hankkia uusi katalysaattori, mutta mistä sellaisen saisi ja mikä on 21074:n pakoputken halkaisija?

Lisäksi, koska päästöarvot olivat noin huonot tuoreimmassa katsastuksessa, Ladassani on varmaan jotain muutakin vikaa, mitä se voisi olla?
Abis kirjoitti: 2.7.2023 1:56 Huomionarvoista on, että Check Engine -valo ei ole syttynyt kertaakaan sen jälkeen, kun degen vaihtoi syyskuussa 2021 virranjakajan kannen ja AFR-boksin. Check Engine -valon polttimo toimii kyllä, koska se syttyy, kun käännän virrat päälle.
Tämä pätee edelleen.

Katsastuksessa tuli myös sama suullinen huomautus kuin viime vuonna:
  • Pakoputken päälle tippuu öljyä vaihdelaatikosta tai moottorista
  • Vaihdelaatikon ja moottorin pohjat kosteita öljystä
  • Jompikumpi tai molemmat vuotaa
Öljyvuotojen tutkimiseksi tai korjaamiseksi en ole ehtinyt tehdä mitään.
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eräässä autossa (ruisku etuveto) oli CO 0,5 ja sallittu niin uudessa 0,3. Katalysaattorin vaihdon jälkeen mitattiin puhdas 0. Eli kyllä sillä katalysaattorilla on suuri vaikutus kun se toimii. Kulmahiomakone ja hitsi niin saat minkä tahansa katalysaattorin laitettua.
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Axtekissa on alkuputken halkaisija 2" ja lähtö 1,75"
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Laabani
Viestit: 784
Liittynyt: 4.11.2008 18:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Laabani »

Mulla on joku takaveto Ladan uusi katalysaattori jos tarviit, Hyvinkäällä. Ehkä jotain pienehköä korvausta vastaan...
Avatar
Abis
Viestit: 132
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Abis »

degen kirjoitti: 31.7.2024 19:24 Axtekissa on alkuputken halkaisija 2" ja lähtö 1,75"
Kiitos, en löytänyt tätä tietoa mistään!
Laabani kirjoitti: 1.8.2024 20:11 Mulla on joku takaveto Ladan uusi katalysaattori jos tarviit, Hyvinkäällä. Ehkä jotain pienehköä korvausta vastaan...
Kiitos tarjouksesta, mutta menin ja ostin Bilteman yleismallisen katalysaattorin tuotenumerolla 79-800. Se on korkeintaan 2,5 l sylinteritilavuudelle, joten ajattelin sen riittävän.

Katalysaattoria ei tietenkään saanut heittämällä paikalleen, koska sen lähtöputken halkaisija on 57,2 mm eli noin 2,25". Siksi vein Ladani 06.09. katalysaattorin vaihtoon legendaariselle Risto Tiittanen Oy:n pakoputkipajalle Helsingin Tattariharjuun. Firma on legendaarinen siksi, että se on toiminut 80-luvulta lähtien ja työt tehdään edullisesti sekä puskaradion mukaan ammattitaidolla.

Tiittasen pajalla on vanhan liiton meininki: ei ajanvarausta, ei odotustiloja, ei korttimaksua. Auton rekisterinumero laitetaan seinällä olevaan ruutupaperilistaan ja jäädään odottamaan omaa vuoroa. Jono ei onneksi ollut pitkä ja jonotuksen aloittamisesta työn valmistumiseen kesti kaksi tuntia. Sen jälkeen minulla meni vielä 45 minuuttia pankkiautomaatilla käymiseen, koska työ maksoi enemmän kuin olin varannut käteistä.

Tiittanen muokkasi katalysaattorin tulo- ja lähtöputkia rälläkällä ja hitsaamalla ja sai leivottua sen paikalleen.

Kuva
Kuvassa uusi katalysaattori paikallaan

Katalysaattorin vaihdon jälkeen huomasin heti muutoksen moottorin toiminnassa. Se käy paremmin tyhjäkäyntiä, vastaa kaasuun paremmin, eikä tunnu tukkoiselta. Alavääntö on parempi, liikkeelle lähtö on helpompaa.

09.09. vein Ladan uuteen päästömittaukseen samalle katsastuskonttorille, jossa katsastin sen keväällä korkeapäästöisenä.

Päästöarvoissa on huima ero keväällä mitattuihin:
Tyhjäkäynnillä
CO 0,28 [% vol] (Sallittu 0,50)
CO2 14,00 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
HC 87 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 0,98 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
Lambda - (Ei mitata)

Kierroksilla
CO 0,63 [% vol] (Sallittu 0,30)
CO2 13,90 [% vol] (Ei raja-arvoa?)
HC 47 [ppm vol] (Sallittu 100)
O2 0,80 [% vol] (Sallittu 5)
Lambda 1,017 (Sallittu 0,97-1,03)

Mittaustulos oli siis hylätty, koska CO% on korotetuilla kierroksilla liian korkea. Lueskelin internetistä, että se voisi viitata siihen, että seos on liian rikas? Kaikki muut arvot ovat vähäpäästöisen rajoissa, joten olen hylätystä tuloksesta huolimatta erittäin tyytyväinen.

09.09. vein 21074:n myös korjaamolle moottorin ja vaihteiston alapuoliseen pesuun, koska kuten aiemmin kerroin, tämän vuoden katsastuksessa huomautettiin taas vaihdelaatikon ja moottorin pohjien olevan kosteita öljystä. Moottori pestiin päältä ja alta sekä vaihteisto alapuolelta. Nyt täytyy seurata kumpi niistä vuotaa ja mistä kohtaa.

Kuva
Kuva ennen pesua

Kuva
Kuva pesun jälkeen
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Vastaa Viestiin