kokemuksia liikenteestä
Re: kokemuksia liikenteestä
Katselinpa Suomen surkein kuski-ohjelmaa.
Kyllä pitäisi monta katsastusinssiä laittaa edesvastuuseen, kun tuollaisia kuskeja on päästetty kuljettajatutkinnosta läpi. On suorastaan hengenvaarallista liikkua tuollaisten kuljettajien seassa.
Kyllä pitäisi monta katsastusinssiä laittaa edesvastuuseen, kun tuollaisia kuskeja on päästetty kuljettajatutkinnosta läpi. On suorastaan hengenvaarallista liikkua tuollaisten kuljettajien seassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: kokemuksia liikenteestä
Ajoin tänään Palokan Bilteman liikennevaloihin. Siinä oikeanpuoleinen kaista Laukaaseen päin on vain kääntyjille ja sitä ei moni huomaa taikka ajatuksissaan muista.
No nyt sille kaistalle oli eteeni pysähtynyt auto, jossa takalasikin oli särkynyt ja korvattu jätesäkillä. No siinä hetken aikaa punaisissa valoissa odotellessa tajusi tämä olevansa väärällä kaistalla ja päätti pistää pakin päälle. Onneksi tuli huomattua pakkivalot niin tööttäilin mutta sieltä se vain peruuttaa hivuutti. Onneksi hiljakseen tuli, niin kerkesin ottaa taakse sen mitä pystyi. No huomasi sitten lopulta pysähtyä. Tässä välin se oli jo laittanut vilkun päälle ja muut viereisellä kaistalla antoivatkin sille tilaa. Ohi kun siitä menin niin noin kaheksänkymppinen papparainen siellä kuskina oli.
No nyt sille kaistalle oli eteeni pysähtynyt auto, jossa takalasikin oli särkynyt ja korvattu jätesäkillä. No siinä hetken aikaa punaisissa valoissa odotellessa tajusi tämä olevansa väärällä kaistalla ja päätti pistää pakin päälle. Onneksi tuli huomattua pakkivalot niin tööttäilin mutta sieltä se vain peruuttaa hivuutti. Onneksi hiljakseen tuli, niin kerkesin ottaa taakse sen mitä pystyi. No huomasi sitten lopulta pysähtyä. Tässä välin se oli jo laittanut vilkun päälle ja muut viereisellä kaistalla antoivatkin sille tilaa. Ohi kun siitä menin niin noin kaheksänkymppinen papparainen siellä kuskina oli.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: kokemuksia liikenteestä
Tänään töistä ajellessa saavutin edellä n.75kmh kulkevan jonkun uudemman mersun ja tiesin että kohta tulee ohituskaista ja menen sitten siinä ohi, kun en tykkää puskurissakaan roikkua. No ohituskaista tuli ja vaihdoin sinne ja pääsin vierelle niin mersun kaasupoljin löytyikin yllättäen. Ohi ei menty, ohituskaistan jälkeen mersun vauhti putosi taas ja siinä vaiheessa ennakoin ja otin kaiken 1200s:stä irti pyyhkäsin ohi. Yllätyin ehkä eniten siitä, että kuljettaja taisi olla joku vanhempi mies. Hetken päästä tiellä oli traktori pysähtyneenä ja jouduin itsekin melkein pysähtymään, mersu takana hidasti sinne johonkin 50metrin päähän eikä tullut lähemmäks, ei ilmeisesti kehdannut enää.
Toinen mitä on tullut myös työmatka-ajossa huomattua on että joka aamu sama volvo ohittaa, oli itsellä vauhtia sitten mitä tahansa. Kerran olin myöhässä töistä ja pientä ylinopeutta tuli ajettua ja silti vaan ohi oli pakko päästä. Siinä mentiin sitten peräkanaa suunnilleen samaa vauhtia, mutta volvo edellä.
Toinen mitä on tullut myös työmatka-ajossa huomattua on että joka aamu sama volvo ohittaa, oli itsellä vauhtia sitten mitä tahansa. Kerran olin myöhässä töistä ja pientä ylinopeutta tuli ajettua ja silti vaan ohi oli pakko päästä. Siinä mentiin sitten peräkanaa suunnilleen samaa vauhtia, mutta volvo edellä.
Re: kokemuksia liikenteestä
Näitä jotka ajavat 120 alueella satasta ja alkavat polkemaan vauhtia Ladan tullessa ohi näkyy riittävän.
Moni kuitenkin lopettaa kun mittarissa alkaa olla 150 ja Lada on yhä rinnalla tai edellä.
Onko se jokin merkkiviha vai mikä? Ego ei kestä kun neuvostotuote menee omasta rakkaasta mersusta ohi?
Moni kuitenkin lopettaa kun mittarissa alkaa olla 150 ja Lada on yhä rinnalla tai edellä.
Onko se jokin merkkiviha vai mikä? Ego ei kestä kun neuvostotuote menee omasta rakkaasta mersusta ohi?
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Re: kokemuksia liikenteestä
Tuossa sunnuntaina kun tulin karstulan reissulta kotio päin niin hieman ennen pulkkilan abc:tä on nelostiellä etelään meneville ohituskaista niin jonkun piti päästä siinä kohden tuplakeltaisilla ohitte. Ja ohitus myöskin hyödytti paljon kun sen parin kilsan päästä kyseinen auto kääntyi tuolle mainitulle aakkosasemalle. Sattui oleen sopivasti pokkari kädessä kun maisemasta kuvaa otin niin sai tuonkin ikuistettua.


http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: kokemuksia liikenteestä
Kotimatka Etelän Lämmöstä 03.10.2015. Tapahtumapaikka Lahti - Hollola jo hämärän saavuttua klo 19. jälkeen. Köröttelin ko. tapahtumasta kohti Pirkanmaata. Vt 12:n ja tie 312 risteyksen jälkeen ajelin vasenta kaistaa. Edessäni oli jokin vanha jenkkiauto, jota ajeli n. 50-vuotias mies. Koska ajelin nopeusrajoitusten mukaisesti, jäin aina välillä ko. autosta tai joku tuli väliin, mutta näköyhteys säilyi. Tietöiden takia liikenne hidastui ja välillä oli käytössä vain yksi kaista. Edelleen näköyhteys ko. autoon.
Siinä Lahden ja Hollolan välillä, ajaessani vasenta kaistaa, ajoi oikealla jokin farkku n. 60 km/h (kuljettajana iäkkäämpi herrasmies). Jenkki oli tämän auton perässä. Rajoitus nousi 70 km/h:ssa. Ajelin oikeakaistaisten ohi ja jenkki jäi taakse oikealle. Hetken kuluttua tietyömaan takia nopeusrajoitus oli 50 km/h. Pudotin nopeuteni ko. nopeuteen. Oikeakaistalaiset pyyhkäisivät ohi 60 km/h.
Hetken kuluttua tulee risteys jossa vasenta kaistaa pääsee 54:lle Riihimäen suuntaan ja Vt 12 jatkuu suoraan. Tätä ennakoiden vaihdoin kaistaa, jääden auton parin päähän farkusta ja jenkki jäi perääni. Jonon nopeus 60 km/h. Risteys lähestyy ja jenkki siirtyi vasemmalle ja rinnalleni. Liikennevalot olivat vihreällä sekä suoraan menijöille että kääntyville. Jenkki pääsi rinnalleni ja inan ohitseni. Mielestäni jenkillä on liikaa vauhtia 90 asteen käännöksen tekemiseen, mutta ei se minun ongelmani ole. Minun ei tarvitse kääntyä.
Kaistan yläpuolinen liikennemerkki osoittaa, että vasemmalta kaistalta pääsee kääntymään vasemmalle, oikean puoliselta ajetaan suoraan. Nuolet on vielä maalattua asvalttiin. Siinä ihmetellessäni jenkin nopeutta, totean, ettei se käännykkään vaan jatkaa suoraan. Pudotan nopeutani, sillä pelkäsin sen spinnaavan. Vasen kaista nimittäin loppuu siihen risteykseen ja edessä on vain keskikorokkeen rotvalli. Jenkin vasemmat renkaat eivät ihan osuneet rotvalliin, mutta pienet kivet ropisivat autoni pelteihin. Jono jatkoi matkaansa 60 km/h farkun vetämänä.
Vt 12 muuttuu hetken kuluttua moottoriliikennetieksi jonka nopeusrajoitus on 100 km/h. Jono jatkaa farkun vetämänä 60 km/h. Farkun perässä pari muuta autoa, jenkki ja minä. Muut takana tulevat ovat kaukana. Vastaantulijoista johtuen farkun perässä olevat autot eivät aivan heti pääse ohittamaan. Tie vapautuu ja tilanne muuttuu. Farkun perässä ajavat vielä jenkki ja minä (60 km/h). Ei vastaantulijoita, joten vilkku päälle ja ohi. Ohittaessani jenkkiä, sain sieltä pitkän ja halveksuvan katseen. Nopeuteni 100 km/h ja sinä aikana mitä vielä farkun valoja näin, ei se jenkki sitä farkkua ohittanut.
Muutoin liikenne sujui kotimatkalla hyvin ellei oteta huomioon Nastolan suunnasta tullessa leväkaistatietä (15 km), jolla farkkumersu ajeli keskellä kaistaa.
Siinä Lahden ja Hollolan välillä, ajaessani vasenta kaistaa, ajoi oikealla jokin farkku n. 60 km/h (kuljettajana iäkkäämpi herrasmies). Jenkki oli tämän auton perässä. Rajoitus nousi 70 km/h:ssa. Ajelin oikeakaistaisten ohi ja jenkki jäi taakse oikealle. Hetken kuluttua tietyömaan takia nopeusrajoitus oli 50 km/h. Pudotin nopeuteni ko. nopeuteen. Oikeakaistalaiset pyyhkäisivät ohi 60 km/h.
Hetken kuluttua tulee risteys jossa vasenta kaistaa pääsee 54:lle Riihimäen suuntaan ja Vt 12 jatkuu suoraan. Tätä ennakoiden vaihdoin kaistaa, jääden auton parin päähän farkusta ja jenkki jäi perääni. Jonon nopeus 60 km/h. Risteys lähestyy ja jenkki siirtyi vasemmalle ja rinnalleni. Liikennevalot olivat vihreällä sekä suoraan menijöille että kääntyville. Jenkki pääsi rinnalleni ja inan ohitseni. Mielestäni jenkillä on liikaa vauhtia 90 asteen käännöksen tekemiseen, mutta ei se minun ongelmani ole. Minun ei tarvitse kääntyä.
Kaistan yläpuolinen liikennemerkki osoittaa, että vasemmalta kaistalta pääsee kääntymään vasemmalle, oikean puoliselta ajetaan suoraan. Nuolet on vielä maalattua asvalttiin. Siinä ihmetellessäni jenkin nopeutta, totean, ettei se käännykkään vaan jatkaa suoraan. Pudotan nopeutani, sillä pelkäsin sen spinnaavan. Vasen kaista nimittäin loppuu siihen risteykseen ja edessä on vain keskikorokkeen rotvalli. Jenkin vasemmat renkaat eivät ihan osuneet rotvalliin, mutta pienet kivet ropisivat autoni pelteihin. Jono jatkoi matkaansa 60 km/h farkun vetämänä.
Vt 12 muuttuu hetken kuluttua moottoriliikennetieksi jonka nopeusrajoitus on 100 km/h. Jono jatkaa farkun vetämänä 60 km/h. Farkun perässä pari muuta autoa, jenkki ja minä. Muut takana tulevat ovat kaukana. Vastaantulijoista johtuen farkun perässä olevat autot eivät aivan heti pääse ohittamaan. Tie vapautuu ja tilanne muuttuu. Farkun perässä ajavat vielä jenkki ja minä (60 km/h). Ei vastaantulijoita, joten vilkku päälle ja ohi. Ohittaessani jenkkiä, sain sieltä pitkän ja halveksuvan katseen. Nopeuteni 100 km/h ja sinä aikana mitä vielä farkun valoja näin, ei se jenkki sitä farkkua ohittanut.
Muutoin liikenne sujui kotimatkalla hyvin ellei oteta huomioon Nastolan suunnasta tullessa leväkaistatietä (15 km), jolla farkkumersu ajeli keskellä kaistaa.
Re: kokemuksia liikenteestä
Vastoin yleistä käsitystä niin leveäkaistatiellä pätee täysin samat säännöt kuin normaalilla tielläkin. Ei siinä ole mitään pakkoa ajaa reunassa. Suositeltavaa se toki on ohituksen helpottamiseksi ja tuohan noilla alkuperänen tarkoitus on ollutkin. Täällä ainakin tuo oulu-ii (leveäkaista) väli on sellainen villi-itä ettei tosikaan. Pahimmillaan ollu tilanteessa missä on neljä autoa rinnakkain ja siinä keskellä välissä vielä moottoripyörä. Alko meneen jo ahtaaksi. Tuo pelkästään 4 autoa rinnakkain on ihan arkipäivää tuolla tiellä kuten myös keltaisilla ohittelu vaikka vastaan tuleviakin on. Tuota tietä kun on taas joutunu kuorma-autolla suhaileen niin näkee vaikka minkälaista ohitusta. Sitä kun olisi se kamera autossa niin saisi hyvää esimerkkikuvaa miten siellä ei pidä ajaa.KSE 1995 kirjoitti: Muutoin liikenne sujui kotimatkalla hyvin ellei oteta huomioon Nastolan suunnasta tullessa leväkaistatietä (15 km), jolla farkkumersu ajeli keskellä kaistaa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: kokemuksia liikenteestä
Koska tieliikennelaki on muuttunut? Kortin toki olen saanut joskus 80-luvulla, mutta muutaman vuoden ikäinen tieliikennelakikirjakin väittää näin.jta kirjoitti:[Vastoin yleistä käsitystä niin leveäkaistatiellä pätee täysin samat säännöt kuin normaalilla tielläkin. Ei siinä ole mitään pakkoa ajaa reunassa...
9 § Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Re: kokemuksia liikenteestä
Lakiteksti voi olla noin vaan aina on opetettu ajaan keskellä kaistaa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: kokemuksia liikenteestä
Missä? Kyllä ainakin itselleni autokoulussa opetettiin tieliikennelain mukaisesti ajamaan kaistan oikeassa reunassa. Kehotettiin jopa nopeammille antamaan tietä tarvittaessa pientareelle hetkellisesti väistämällä, toki kerrottiin ettei pientareella saa ajaa koska se on varattu kevyelle liikenteelle. Uskon toki että opetuksen taso vaihtelee, mutta kyllä se silti lain mukaan pitäisi olla joka paikassa...jta kirjoitti:aina on opetettu ajaan keskellä kaistaa.
Re: kokemuksia liikenteestä
Yksi mitä suomessa ei käytetä niin vilkku päällä koko ohituksen ajan. Pystyy muut ennakoimaan paljon paremmin mihin väliin esim letkaa ohittaessa se änkeää.
Ja mitä itse ajanut niin leveäkaistatiellä neljä rinnakkainkin mahtuu mikäli kaikki ajaa niinkuin kuuluu. Siinäkin jättää vilkun vasemmalle niin vastaantulijat osaa jo kaukaa varautua, että tulee keskemmällä tietä.
Ja mitä itse ajanut niin leveäkaistatiellä neljä rinnakkainkin mahtuu mikäli kaikki ajaa niinkuin kuuluu. Siinäkin jättää vilkun vasemmalle niin vastaantulijat osaa jo kaukaa varautua, että tulee keskemmällä tietä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: kokemuksia liikenteestä
Minä komppaan Pressaa. Juuri noin.
Re: kokemuksia liikenteestä
^Niin komppaan minäkin.
Joo henkilöautoilla onnistuu. Mutta ainakaan tuossa Oulu-Ii välin leveäkaistasella en tohi kyllä rekasta lähteä edelle kaistaviivaa ylittämättä joten jos rekan ohitan niin odotan keltasen viivan ja vastaantulijoiden loppumista.Flaiman kirjoitti:Ja mitä itse ajanut niin leveäkaistatiellä neljä rinnakkainkin mahtuu mikäli kaikki ajaa niinkuin kuuluu.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: kokemuksia liikenteestä
Tuli ebaysta itse tilattua Samaran tuulilasiin kolmisen kuukautta sitten liikenteen valvontakamera.jta kirjoitti: Sitä kun olisi se kamera autossa niin saisi hyvää esimerkkikuvaa miten siellä ei pidä ajaa.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»