Sivu 102/110
Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 3.11.2012 17:29
Kirjoittaja pvdriver
tuo astianpesukone autotallissa on oikeesti helvetin hyvä kapine, itsekin heti laitan semmosen kun saan tarpeeks ison tallin jossa juokseva vesi...
äölkjhgf kirjoitti:Eräässä harrasteautossani on hajonnut vaihdelaatikon sisältä se hammaspyörä joka pyörittää nopeusmittarin vaijeria.
Korjaus: Bilteman 10 euron polkupyörän digitaalimittari liimattu alkuperäisen mittarin päälle. Pyörimistieto otettu vaihteiston vetoakselin laipasta.
tuota oon suunnitellu itsekin, kaikista helpoin paikka ottaa pyörintänopeustieto olis varmasti kardaanin laippa laatikon perässä mutta kysymys kuuluu jaksaako tuommonen mittari pysyä mukana / saako sitä kalibroitua oikein, pyörintänopeushan on parhaimmillaan yli 5000 rpm, neljä kertaa enemmän kuin vetarilla. toinen ja mittaustuloksen kannalta järkevämpikin vaihtoehto on etupyörännapa, pitäisi tutkailla onko mittarin anturi + magneetti mahdoton saada sinne sopimaan ja pysymään...

ja muuten, häävimmissä mittareissa asteikkoa riittää kolmannelle sadalle...
Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 4.11.2012 12:20
Kirjoittaja jaketech racinteam
pvdriver kirjoitti:tuo astianpesukone autotallissa on oikeesti helvetin hyvä kapine, itsekin heti laitan semmosen kun saan tarpeeks ison tallin jossa juokseva vesi...
ei tartte juoksevaa vettä. ei munkaa tallissa ole ja pesukone toimii. vesi+pesuaine seos kannulla altaanpohjalle ja kone käyntiii. 10 litraa riittää. pesun jälkeen tyhjennys esim. ämpäriin. mulla menee 20litran kanisteriin, samaa seosta voi käytää useampaan kertaan.
mun koneesta on poistettu ohjainkortit ja yms. ohjaus katkasijoilla. lämpömittari pitää olla ku muuten voi alkaa kiehuu.
Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 4.11.2012 19:38
Kirjoittaja virtain
Tuo astianpesukone,joka mulla on tallissa (josta olen jo aiemmin täällä kertonutkin)Se on 2007 mallinen,ja käytän siinä tavallista konetiskiainetta....Poistovesi menee 25l muovikanisteriin....Hyvin on osat puhtaaksi lähteneet...Alkuperäiset pesuohjelmat on käytössä,laitan yleensä sellaisen pesun,jonka kesto on reilut 1 1/2 tuntia. Meillä on keittiössä vanhempi kone,kuin mitä tuo autotallissa oleva on

Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 5.11.2012 10:51
Kirjoittaja jaketech racinteam
virtain kirjoitti:Tuo astianpesukone,joka mulla on tallissa (josta olen jo aiemmin täällä kertonutkin)Se on 2007 mallinen,ja käytän siinä tavallista konetiskiainetta....
meneekö alumiiniosat mustaksi pesun jälkeen. mulla meni ni joutuin ettii erilaista pesuainetta. kammiopesuaineella ei mene ja eikä vaahtoo.
Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 5.11.2012 15:26
Kirjoittaja virtain
Ei ainakaan vielä ole mennyt mustaksi ne alumiiniosat,joita olen tähän asti koneessa pessyt (joitain laturin jalkoja/imusarjoja sekä myös takaveto Ladan orkkis alumiinivanteetkin olen pessyt)....Voihan se olla että noi em.osat joita olen pessyt koneessa,niin sattuvat olemaan jotain sellaista alumiiniseosta,joka ei ole mustunut....Liekkö mul ollu sit hyvää tuuria

Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 11.11.2012 20:37
Kirjoittaja Smoppi
Vähemmän kriittisten paikkojen ruostevaurioita on tullut korjattua hitsauskoneen ja rahan puutteessa patenteilla. Jostain syystä sillä saa hitsausintoilijoiden verenpaineen nousemaan ihan kivasti.
Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 11.11.2012 20:49
Kirjoittaja pressa
Auton kori on kokonaisuus, kaikki kohdat pitäisi korjata aina hitsaamalla. Toki tiedän että takavedon kynnyksestä tulee luja kun kirveellä muotoillun kakkosnelosen hakkaa sinne sisään (takapyörän kotelosta saa hakattua), muutamia ruuveja pellin läpi ja hyvin pysyy paikallaan. Hivenen pakkelia ja röpömassaa niin hyvältä näyttää...
Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 11.11.2012 21:50
Kirjoittaja JPM
Olen kuullut noita lahoja kynnyskoteloita jopa betonilla umpeen valetun. Samoin talvella vettä täyteen ja jäähän. Katsastuksen aikana ei ehdi sulaa...

Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 11.11.2012 21:55
Kirjoittaja JohnDoe
Semmoisiakin pohjakorjauksia on kuulemma ollut, että märkää sanomalehteä ja siihen massaa päälle, ja sitten tosiaan talvella jäähän. Ja mennyt jopa läpikin.
Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 11.11.2012 22:08
Kirjoittaja samarai
Smoppi kirjoitti:Vähemmän kriittisten paikkojen ruostevaurioita on tullut korjattua hitsauskoneen ja rahan puutteessa patenteilla. Jostain syystä sillä saa hitsausintoilijoiden verenpaineen nousemaan ihan kivasti.
Hitsausintoilijoiden verenpaineen saa nousemaan parhaiten, jos erehtyy suunnittelevansa halvan ydintäytelankakoneen hankkimista ritsansa alustakorjauksiin. Löytyy nopeasti iso liuta viisaita miehiä neuvomaan, että sehän ei onnistu kuin Kempillä.

Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 11.11.2012 22:37
Kirjoittaja virtain
Tähän asti paras näkemäni mädän autonpohjan korjaus oli seuraavanlainen....Eli kun jalkatila oli kauttaaltaan mätä,ja oli katsastuksessa hylätty....Niin korjaus oli tehty sillai,että iso pellinpala heftattu vähän sieltä täältä kiinni....Ja sitten tähän pellinpalaan oli hitsattu keskelle pelkällä saumalla neliönmuotoinen alue

....Lopuksi reilusti massaa päälle....Ja altapäin katsellessa näytti ihan kuin jalkatilaan olis hitsattu neliönmuotoinen paikka

Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 12.11.2012 0:42
Kirjoittaja Evreka
samarai kirjoitti:Smoppi kirjoitti:Vähemmän kriittisten paikkojen ruostevaurioita on tullut korjattua hitsauskoneen ja rahan puutteessa patenteilla. Jostain syystä sillä saa hitsausintoilijoiden verenpaineen nousemaan ihan kivasti.
Hitsausintoilijoiden verenpaineen saa nousemaan parhaiten, jos erehtyy suunnittelevansa halvan ydintäytelankakoneen hankkimista ritsansa alustakorjauksiin. Löytyy nopeasti iso liuta viisaita miehiä neuvomaan, että sehän ei onnistu kuin Kempillä.

Itsehän ostin sellaisen motonetistä. 169€ eli halvimpia mahdollisia. On tuolla turattu peltiä kiinni, mutta aika kökkö laite oikeisiin koneisiin verrattuna.
Kuva räpeltelyistä. Rälläkällä kun saumat ajoi matalaksi niin oli jopa siistin näköinen.
On tuo ruosteista peltiä lujempaa ja kesti vasarallakin paukuttaa kun tuo 1,25mm pelti ei tahdo totella muuten

Ja mitä köyhiin patentteihin tulee niin alumiiniteippi ja siveltävä alustamassa tuntuu olevan kelpo tavaraa reikien peittoon ja muovipöntöstä leikattu pala jonka päälle massaa. Näitä olen itse huomannut perinteisten pakkelikötöstysten kanssa. Olen kuullut myös uretaanista helmakoteloissa, turvonnut uretaani viistetään muotoon ja massaa pintaan. Näyttää siistiltä eikä katsuri huomaa koputella.
Tästäkin threadista moni alustan paikkailija saa hyviä vinkkejä

Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 12.11.2012 5:57
Kirjoittaja Jaska HKI
Kyllä pellin niittauskin on kova sana.Aikoinaan Sedan Warressa ruostui takalokasuojien nurkat puhki kun siellä ei ollut sisälokareita.Ihan näkyville vedin ja maalia päälle.Katsastusmies ei sanonut mitään kun autossa on kantava runko jota ei tarvi koskaan hitsailla.
Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 12.11.2012 17:26
Kirjoittaja Smoppi
samarai kirjoitti:Smoppi kirjoitti:Vähemmän kriittisten paikkojen ruostevaurioita on tullut korjattua hitsauskoneen ja rahan puutteessa patenteilla. Jostain syystä sillä saa hitsausintoilijoiden verenpaineen nousemaan ihan kivasti.
Hitsausintoilijoiden verenpaineen saa nousemaan parhaiten, jos erehtyy suunnittelevansa halvan ydintäytelankakoneen hankkimista ritsansa alustakorjauksiin. Löytyy nopeasti iso liuta viisaita miehiä neuvomaan, että sehän ei onnistu kuin Kempillä.

Minä itse asiassa juuri ostin halvan ydintäytelankakoneen, Telwin Bimax 152:n. Käytettynä 200 eurolla, kun uutena maksaa 350 euroa. Sillä olisi tarkoitus viimeistellä hitsaamalla nuo sikakitillä liimatut paikat.

Serkku sillä jo jotain Volvoaan hitsaili leimalle, harmi kun se kone on toisella puolella Suomea niin ei ihan heti pääse hitsailemaan.
Re: köyhiä patentteja?
Lähetetty: 12.11.2012 22:00
Kirjoittaja samarai
Tuohon näkyy saavan pullonkin kiinni tarvittaessa, on se sillä kyllä helpompaa hitsata jos enemmän tarvii. No nyt sitten jo odotellaan, koska ensimmäinen tarjoaa Kempin Minarmiggiä omistuspullolla halvalla..
