Missä tosiaan on näin "opetettu"?jta kirjoitti:Lakiteksti voi olla noin vaan aina on opetettu ajaan keskellä kaistaa.
kokemuksia liikenteestä
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: kokemuksia liikenteestä
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: kokemuksia liikenteestä
Tuossa yhdistelmäpuolella kun olin niin siellä enemmänkin niin opetettiin. No luonnollisesti moottoripyörälle noin myöskin opetettiin. Autokoulussa puhuttiin vain että pyrittävä ajaan aina oikeanpuoleista kaistaa mutta ei siellä käsketty ajaan valkosta viivaa hipoen.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: kokemuksia liikenteestä
Kyllä ainakin 25vuotta sitten kun ajelin tuollaista sora autoa niin meille neuvottiin ja suorastaan käskettiin ajamaan tien oikeata laitaa! ja moottoripyörä on aivan eriasia, neuvotaan niitä kuulemma autokoulussa käytään myös pitkiä valojakin päiväsaikaan 

Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: kokemuksia liikenteestä
Tuota en ymmärrä itekkään että miksi pitkiä pitäisi päivällä/vesisateella käyttää. No näkyyhän se paremmin mutta hankaloittaa vaan hahmottamista että kuinka kaukana se oikeasti on ja sateella saattaa häikästä muita.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: kokemuksia liikenteestä
Eipäs sekoiteta kahta asiaa. Ajoneuvoa on kuljetettava ajokaistalla niin oikeassa reunassa kuin se turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Käytännössä tuo tarkoittaa autolla hyvinkin lähellä reunaviivaa. Moottoripyörällä voi puolestaan ajaa keskellä kaistaa, koska se on moottoripyöräilijälle turvallisempaa, lähinnä havaittavuuden takia.
Nelikaistaisella tiellä ei tarvitse ajoneuvoa kuljettaa oikeanpuoleista kaistaa pitkin. Tarkkaan ottaen laissa sanotaan, että kuljetetaan YLEENSÄ oikeanpuoleisinta kaistaa pitkin. Pakko siellä ei siis ole ajaa (kunhan yleensä ajaa
). Nelikaistaisella tiellä ohittaminen ja ohi ajaminen vasemmalta on sallittu. Tämä edellä mainittu ei koske moottori- ja moottoriliikenneteitä.
Nelikaistaisella tiellä ei tarvitse ajoneuvoa kuljettaa oikeanpuoleista kaistaa pitkin. Tarkkaan ottaen laissa sanotaan, että kuljetetaan YLEENSÄ oikeanpuoleisinta kaistaa pitkin. Pakko siellä ei siis ole ajaa (kunhan yleensä ajaa

Re: kokemuksia liikenteestä
Jos mä en nyt aivan väärin muista, niin 70-luvun lopulla autokoulussa opetettiin moottoripyörää ajamaan keskellä kaistaa ja näin on tullut myös tehtyä. Autolla ajan puolestaan ehkä jonkun mielestä liiankin laidassa. Siitä osittain ehkä johtuikin, että viime viikolla Pääkaupunkiseudun Lada- kokoontumisesta palatessa meinasin ajaa Samaralla pyöräilijän päälle Vanhalla Lahdentiellä lähellä Talman liittymää. Sillä kohtaa on 80km/t nopeusrajoitus, joten oli ainekset vakavampaankin onnettomuuteen.
Pyöräilijä ajoi reunaviivan tuntumassa ajokaistan puolella (se suoja reuna-alue on siinä kohtaa aika kapea) ja ilman heijastimia pimeässä pölähtäen yllättäen Samaran eteen ja sain juuri reagoitua ajoissa ja väistettyä. Huomautin asiasta myös pyöräilijää tästä välittömästi suullisella palautteella pysähtymällä varta vasten tienposkeen, tuntui kuitenkin, että kyseinen pyöräilijä ei edes ymmärtänyt tilanteen vakavuutta ja ehkä vaan jatkaa pyöräilyharrastustaan ilman heijastimia ja valoja. Kypärä oli kuitenkin päässä ja vaikutti muutenkin olevan pyöräilytamineet päällä, joista kuitenkin puuttui heijastimet ja pyörä ilman valoja. Se tuntuikin oudolta että näytti niinkuin olisi kokeneempikin pyöräilijä äkkivilkaisulla ollut kyseessä.
Kumpaahan tuollaisessa tilanteessa olisi syytetty jos olisin ajanut sen pyöräilijän päälle ja käynyt pahasti? Minut siinä olisi varmaankin tuomittu kuolemantuottamuksesta "lieventävien asianhaarojen vallitessa"?
e. nyt vasta huomasin, että KSE 1995 juuri tuossa edellä kertoikin jo moottoripyörästä.
Muistan kun aikoinaan yksi rekkakuski kirosi skoottereita, että ne ajelee puoliksi tiellä ja puoliksi laidassa.
Pyöräilijä ajoi reunaviivan tuntumassa ajokaistan puolella (se suoja reuna-alue on siinä kohtaa aika kapea) ja ilman heijastimia pimeässä pölähtäen yllättäen Samaran eteen ja sain juuri reagoitua ajoissa ja väistettyä. Huomautin asiasta myös pyöräilijää tästä välittömästi suullisella palautteella pysähtymällä varta vasten tienposkeen, tuntui kuitenkin, että kyseinen pyöräilijä ei edes ymmärtänyt tilanteen vakavuutta ja ehkä vaan jatkaa pyöräilyharrastustaan ilman heijastimia ja valoja. Kypärä oli kuitenkin päässä ja vaikutti muutenkin olevan pyöräilytamineet päällä, joista kuitenkin puuttui heijastimet ja pyörä ilman valoja. Se tuntuikin oudolta että näytti niinkuin olisi kokeneempikin pyöräilijä äkkivilkaisulla ollut kyseessä.
Kumpaahan tuollaisessa tilanteessa olisi syytetty jos olisin ajanut sen pyöräilijän päälle ja käynyt pahasti? Minut siinä olisi varmaankin tuomittu kuolemantuottamuksesta "lieventävien asianhaarojen vallitessa"?
e. nyt vasta huomasin, että KSE 1995 juuri tuossa edellä kertoikin jo moottoripyörästä.
Muistan kun aikoinaan yksi rekkakuski kirosi skoottereita, että ne ajelee puoliksi tiellä ja puoliksi laidassa.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: kokemuksia liikenteestä
Nyt saattaa oola että yksi liikenne opettaja tai autokoulu opettaa väärin ja jta on sen koulun käynyt. Törmäsin samaan ilmiöön ajellessani Jalasjärvellä siten että oli paikallisia kyydissä, käskivät aina keskustassa pääväylää ajaessa vilkuttaa? Kohdassa tie kaartaa ja siihen liittyy risteävä tie eli kyseessä t-risteys loivassa kaarteessa, paikallinen autokoulu opetti että suoraan ajava vilkuttaa kaarteen suuntan?? Kyselinkin aina heiltä että opetettiinko tuolla isollakin tiellä aina mutkissa vilkuttamaan, mutta niin ei kuulemma opetettu joten sitten kysyin onko siihen joku eri syy kun kylätien mutkassa pitäisi vilkuttaa? Nämä on näitä eri paikkakuntien eri opettajien/autokoulujen opetuksia, ja pienillä paikkakunnilla on yksi koulu jonka kaikki käyvät.
Re: kokemuksia liikenteestä
Jos kyseessä on T-risteys jossa tapahtuu suunnanmuutos, käytetään villkkua. Kaarre on suunnanmuutos, johon ei liity toista tietä. Silloin ei vilkuteta.
Re: kokemuksia liikenteestä
http://akaanseutu.fi/wp-content/uploads ... lolla5.jpg
Eli pitääkö mielestäsi tässä eteenpäin (ei suoraan koska tie kaartaa) ajaessa vilkuttaa vasemmalle? Kun kaarteessa on risteys? Opetetaanko hämeessäkin niin? Sen tiedän että kun tuolta toiselta tiltä kääntyy tälle tielle pitää aina vilkuttaa, kääntyy kumpaan suuntan tahansa.
Eli pitääkö mielestäsi tässä eteenpäin (ei suoraan koska tie kaartaa) ajaessa vilkuttaa vasemmalle? Kun kaarteessa on risteys? Opetetaanko hämeessäkin niin? Sen tiedän että kun tuolta toiselta tiltä kääntyy tälle tielle pitää aina vilkuttaa, kääntyy kumpaan suuntan tahansa.
Re: kokemuksia liikenteestä
Tästä kun kääntyy tuonne bensa-asemalle päin niin tartteeko vilkuttaa. Tiehän vain kaartaa? Muilla kolmiot. https://goo.gl/maps/A9LjtRCeVJK2
Itse useimmiten tulee vilkutettua, tuossa kun siitä haittaakaan ole.
Vilkunkäytössä jos jatketaan niin liian aikaisin vilkuttaminen sitten voikin aiheuttaa läheltäpititilanteita.
Pari kertaa olen meinannut ajaa jonkun eteen, kun toinen on pistänyt vilkun niin aikaisin että ei ole kääntynytkään siitä missä minä olen ollut eli huoltoaseman liittymä tai joku hieman pienempi tie vaan jatkanut seuraavaan risteykseen. Sopivasti vielä hidastaneet vauhtia niin näyttänyt siltä niinkuin olisivat kääntymässä.
Kaiken lisäksi jostain luin niin korkein oikeus on antanut kaksi eri tuomiota tästä liian aikaisesta vilkun käytöstä. Että sitäkään ei sitten tiedä kumman syyksi se pannaan.
Sanoisin kuitenkin, että eteenajaja enemmän syyllinen.
Motoristien tai työkoneiden vilkkuun ei tule luotettua senkään vertaa mikäli en näe sen päälle laittamista. Niillä kun usein unohtuu vilkut päälle. Liekkö vieläkään jonkinlaista aikakytkintä niissä vakiona.
Itse useimmiten tulee vilkutettua, tuossa kun siitä haittaakaan ole.
Vilkunkäytössä jos jatketaan niin liian aikaisin vilkuttaminen sitten voikin aiheuttaa läheltäpititilanteita.
Pari kertaa olen meinannut ajaa jonkun eteen, kun toinen on pistänyt vilkun niin aikaisin että ei ole kääntynytkään siitä missä minä olen ollut eli huoltoaseman liittymä tai joku hieman pienempi tie vaan jatkanut seuraavaan risteykseen. Sopivasti vielä hidastaneet vauhtia niin näyttänyt siltä niinkuin olisivat kääntymässä.
Kaiken lisäksi jostain luin niin korkein oikeus on antanut kaksi eri tuomiota tästä liian aikaisesta vilkun käytöstä. Että sitäkään ei sitten tiedä kumman syyksi se pannaan.
Sanoisin kuitenkin, että eteenajaja enemmän syyllinen.
Motoristien tai työkoneiden vilkkuun ei tule luotettua senkään vertaa mikäli en näe sen päälle laittamista. Niillä kun usein unohtuu vilkut päälle. Liekkö vieläkään jonkinlaista aikakytkintä niissä vakiona.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: kokemuksia liikenteestä
Tuohan on selvä risteys jossa tie jatkuu suoraan ja sinä käännyt vasemmalle, tottakai siinä pitää vilkuttaa, vai onko mielestäsi samanlainen paikka mitä linkkaamassani kuvassa?Flaiman kirjoitti:Tästä kun kääntyy tuonne bensa-asemalle päin niin tartteeko vilkuttaa. Tiehän vain kaartaa?
Re: kokemuksia liikenteestä
Ei samanlainen, mutta tuo sinulla nyt oli sellainen missä ei tartte vilkutella. Ainakaan meilläpäin.
Noinhan se järjellä ajatellen on mutta miten määritellään risteys? Miksi tuo ei voi olla vain tiukka mutka ja siinä kolmion takaa tulevia teitä.
Noinhan se järjellä ajatellen on mutta miten määritellään risteys? Miksi tuo ei voi olla vain tiukka mutka ja siinä kolmion takaa tulevia teitä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: kokemuksia liikenteestä
Varmaan voit opetella vaikkapa tuolta vikipediasta, ellei autokoulussa ole sinulle opetettu??? https://fi.wikipedia.org/wiki/Risteys
Re: kokemuksia liikenteestä
Meillä oli Autoulu aikaan kaksi melkein Y risteystä, mutta kuitenkin loiva kurvi josta haarautuu tie sivulle.. Niin Autokoulun opettaja neuvvoi käyttämään vilkkua... mutta koskaan en ole kenenkään nähnyt niissä käyttävän vilkkua... mielestäni vilkun käyttämättömyys suurempi haitta kuin vilkun käyttäminen.... molemmat tiet ovat olemassa vielä, joskus käytän niissä toisessa vilkkua ja joskus en. jotenkin tuntuu tyhmältä käyttää vilkkua niissä paikoissa... Ladoissa kuitenkin vilkut vakiovarusteena. joskus tuntuu että toisista autoista ne puuttuu vakiovarustuksesta.. Että käytetään vilkkua jos on tarvetta....
Re: kokemuksia liikenteestä
Tässä on ihmetelty jta:n käymää autokoulua mutta sitäkin enemmän ihmettelen KSE 1995:n käymää autokouluaKSE 1995 kirjoitti:Nelikaistaisella tiellä ohittaminen ja ohi ajaminen vasemmalta on sallittu. Tämä edellä mainittu ei koske moottori- ja moottoriliikenneteitä.

Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97