Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lada 110:n (vm.2006) OBD testattu ja toimivaksi havaittu. Tosin eri ohjelmissa näyttäisi olevan suuria eroja, joten tietojen hyödynnettävyys tai ymmärrettävyys on paljolti myös käytettävästä softasta kiinni. Tämä (siis tulkitseminen) vaatii aika reilusti aikaa, joten pakko kokeilla joskus uusiksi. Mielenkiintoista olisi tehdä ainakin muutama vika ja katsoa miten vehkeet pelittää sitten!!
Tuosta Ladan käyttämästä softasta en ole ihan varma, mutta ihan kuin omalla testerillä olisi lukenut jotain tuosta kwp protokollasta.....mene ja tiedä, kun oli taas vähäsen kiire sohiessa.
Näin suoralta kädeltä voisin todeta, että kotimaisella kielellä varustettu ElmScan vaikuttaisi paremmalta kuin mOByDic, mutta tiedä sitten, kun vikoja aletaan tutkimaan ja analysoimaan. Myös tiedonsiirtoa ajonaikana täytyisi vielä testata.
Muilla kokemuksia??
Tuosta Ladan käyttämästä softasta en ole ihan varma, mutta ihan kuin omalla testerillä olisi lukenut jotain tuosta kwp protokollasta.....mene ja tiedä, kun oli taas vähäsen kiire sohiessa.
Näin suoralta kädeltä voisin todeta, että kotimaisella kielellä varustettu ElmScan vaikuttaisi paremmalta kuin mOByDic, mutta tiedä sitten, kun vikoja aletaan tutkimaan ja analysoimaan. Myös tiedonsiirtoa ajonaikana täytyisi vielä testata.
Muilla kokemuksia??
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tietysti testeristä saadaan todellinen hyöty köhmän mainitsemissa
vikojen paikallistamisessa ja ajonaikaisessa tarkkailussa.
Tietämäni mukaan 110:n moottorin ohjauselektroniikka antaa vain ISO-normien
mukaista tietoa. KWP-protokollan mukaista dataa ei oma testerini kyllä pystyisi
lukemaankaan. Oletan ettei kahta lajia tietoa samassa autossa voi olla???
Voi olla että toinen testeri "osaa" yhtä ja toinen toista paremmin, silti molemmat
voivat olla kelvollisia keskeisissä toiminnoissa.
OBD-testien käsiteviidakkoa selventänee: http://www.paivalehdenarkistosaatio.fi/ ... F/EOBD.pdf
vikojen paikallistamisessa ja ajonaikaisessa tarkkailussa.
Tietämäni mukaan 110:n moottorin ohjauselektroniikka antaa vain ISO-normien
mukaista tietoa. KWP-protokollan mukaista dataa ei oma testerini kyllä pystyisi
lukemaankaan. Oletan ettei kahta lajia tietoa samassa autossa voi olla???
Voi olla että toinen testeri "osaa" yhtä ja toinen toista paremmin, silti molemmat
voivat olla kelvollisia keskeisissä toiminnoissa.
OBD-testien käsiteviidakkoa selventänee: http://www.paivalehdenarkistosaatio.fi/ ... F/EOBD.pdf
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
- LADA 112 T.T
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 148
- Liittynyt: 7.11.2005 15:44
- Paikkakunta: Kouvostoliitto
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
tarra on jossa merkit myötäpäivä + ja vastapäivä-??larssi21074 kirjoitti:Se kaikki äly lämmityslaitteessa on siinä lootassa jossa on myös puhaltimen kytkin ja lämmönsäätövipu. Eli kojelaudassa.
Se säätö on muistaakseni säätöyksikön edestä katsottuna vasemmassa sivussa takana ylhäällä ja siinä lukee REG. Edelleen muistaakseni se on tarralla sinetöity, siellä on pienenpieni litteepäisen meisselin sopiva ruuvi josta myötäpäivään kiertämällä mennään kylmempään ja vastapäivään kuumempaan.
Eli tässä pätee viinapullonkorkkisääntö: Positiivista aukipäin ja negatiivista kiinnipäin.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kas. Mulla on kyllä sellanen muistikuva että aukipäin plussalle ja kiinnipäin kylmempään.. Varma en ole.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- LADA 112 T.T
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 148
- Liittynyt: 7.11.2005 15:44
- Paikkakunta: Kouvostoliitto
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
kuka tietää kumpi on oikein.larssi21074 kirjoitti:Kas. Mulla on kyllä sellanen muistikuva että aukipäin plussalle ja kiinnipäin kylmempään.. Varma en ole.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Oikein säikähdin kun kattotermostaatin puhallin rääkäisi 5 sekunnin ajan pysyäkseen hiljaa.Varmaan se voisi olla korjattavissa??
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Pyyhkijät alkoivat pitää ihme läpsytystä.Kun tarkkailin pyyhkijöitä tarkemmin niin havaitsin ne menevän tuulilasin alareunan tiivisteen päälle ääriasennossaan.Josko nostaisi ala-asentoa yhden pykälän ylöspäin niin menisikö A-pilarin ohi moottoritiellä vastatuulessa?Enpä ole vielä tällaista tavannut koko autoiluhistoriani (20v)aikana 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Vikapaneeli ilmoitti takavalon palaneen.Kun aloin irroittaa 5W:n polttimoa,havaitsin että sen lasi oli rajähtänyt kappaleiksi.Samassa takavalossa on ollut kosteutta....liekö se syy.Toinen takajarruvalo ilmoittelee häiriötä.Vaihdoin siihen uuden polttimon,vika ei poistunut.Yleensä vika poistui kun vaihtoi polttimon toisinpäin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kylläpä vähän kaipailisi ajovalonpesimiä pidemmällä matkalla kun suolavesi lentää.Välillä joutuu ihan pysähtymään ja pyyhkimään lamppuja kun muurautuvat ihan umpeen.Olen omistanut auton 1580 päivää ja kilometrejä 49200...eli 31km/pv.Tyypillistä Ladailua siis.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
111:ni alkoi joulun aikoina käynnistyä satunnaisesti, vaikka vehkeessä uusi akku kaapeleineen, lataus kunnossa jne.
Käynnistysyrityksessä solenoidi piti reippaan ja terveen äänen, käynnistinmoottorista eikä solenoidista löytynyt vikaa. Käynnistin ei vain pyörinyt.
Ongelma korjautui rakentamalla solenoidin ohjaukseen relekytkentä 40 A -nimellisvirrankestoisella releellä ja 6 mm2 johtimin.
11X:ssä näyttää olevan vakiona kytkentä, jossa solenoidivirta kierrätetään virtalukon kautta. Olisikohan niin, että virtalukon pohjan resistanssi olisi iän myötä alkanut kasvaa, eikä solenoidi sittenkään jaksanut vetää kytkintä kunnolla kiinni.
Auto on 111, m/2003, 89.000 km ajettu.
SvS
hakusanoja: 111, 110, 11X, käynnistys, solenoidi, virtalukon pohja
111:ni alkoi joulun aikoina käynnistyä satunnaisesti, vaikka vehkeessä uusi akku kaapeleineen, lataus kunnossa jne.
Käynnistysyrityksessä solenoidi piti reippaan ja terveen äänen, käynnistinmoottorista eikä solenoidista löytynyt vikaa. Käynnistin ei vain pyörinyt.
Ongelma korjautui rakentamalla solenoidin ohjaukseen relekytkentä 40 A -nimellisvirrankestoisella releellä ja 6 mm2 johtimin.
11X:ssä näyttää olevan vakiona kytkentä, jossa solenoidivirta kierrätetään virtalukon kautta. Olisikohan niin, että virtalukon pohjan resistanssi olisi iän myötä alkanut kasvaa, eikä solenoidi sittenkään jaksanut vetää kytkintä kunnolla kiinni.
Auto on 111, m/2003, 89.000 km ajettu.
SvS
hakusanoja: 111, 110, 11X, käynnistys, solenoidi, virtalukon pohja
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Joulupyhien aikaan on kyllä 112 ladan maastoajo-ominaisuudet tullut ehkä hieman liiankin tutuksi.
Pukki toi navigaattorin, jonka avulla on pitänyt koluta kaikki syrjäisimmätkin metsätiet. Navigaattori tosiaan luokittelee nekin tieksi, josta vain ladalla pääsee
Nämä tiet ovat olleet lähinnä metsätraktorin reittejä, kivineen, kantoineen ja ojineen. Yllättävän syvien ojienkin yli on tällä hirmulla päästy. Tietenkään en voi väittää etteikö pohjasta olisi välillä ottanut, mutta silti ilman vaurioita on matkaa jatkettu.
Ette voi ymmärtää kuin hienolta tuntuu ajaa kilometri tolkulla traktorin uria ja huomata että tie loppui siihen. Vielä hienompaa on ajaa takaisin ja päästä vihdoinkin sinne asfalttitielle katsomaan tuliko mitään vaurioita.
Mielessä ei tietenkään ole käynyt, että mitäs jos?
Mitään vastaavanlaisia ajokokemuksia ei voi kokea muulla automerkillä kuin ladalla! Toki en kiellä etteikö jollain hirmumaasturilla pääsisi, mutta siinä ei tarvi olla jännäkakat housussa että milloin jäädään kiinni keskelle ei mitään.
Itse luokittelisin 110 ladat mielummin vaikka citymaastureiksi, mitä henkilöautoiksi
Suosittelen maastoajoa ladalla, jos et vielä tiedä mitä on adrenaliini.
Kuvamateriaaliakin on ehkä joskus saatavilla näistä reissuista.
ps. Mitään ei ole hajonnut, vaikkakin tietoisia riskejä on otettu.
Pukki toi navigaattorin, jonka avulla on pitänyt koluta kaikki syrjäisimmätkin metsätiet. Navigaattori tosiaan luokittelee nekin tieksi, josta vain ladalla pääsee

Nämä tiet ovat olleet lähinnä metsätraktorin reittejä, kivineen, kantoineen ja ojineen. Yllättävän syvien ojienkin yli on tällä hirmulla päästy. Tietenkään en voi väittää etteikö pohjasta olisi välillä ottanut, mutta silti ilman vaurioita on matkaa jatkettu.
Ette voi ymmärtää kuin hienolta tuntuu ajaa kilometri tolkulla traktorin uria ja huomata että tie loppui siihen. Vielä hienompaa on ajaa takaisin ja päästä vihdoinkin sinne asfalttitielle katsomaan tuliko mitään vaurioita.
Mielessä ei tietenkään ole käynyt, että mitäs jos?
Mitään vastaavanlaisia ajokokemuksia ei voi kokea muulla automerkillä kuin ladalla! Toki en kiellä etteikö jollain hirmumaasturilla pääsisi, mutta siinä ei tarvi olla jännäkakat housussa että milloin jäädään kiinni keskelle ei mitään.
Itse luokittelisin 110 ladat mielummin vaikka citymaastureiksi, mitä henkilöautoiksi

Suosittelen maastoajoa ladalla, jos et vielä tiedä mitä on adrenaliini.
Kuvamateriaaliakin on ehkä joskus saatavilla näistä reissuista.
ps. Mitään ei ole hajonnut, vaikkakin tietoisia riskejä on otettu.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
112 HB:n peräluukun koristemuovi oli hangannut maalipinnan rikki,mistä on alkanut ruostuminen.Rapsuttelin kupruilevaa maalipintaa niin alta paljastui jo pari neliösenttiä ruostunutta peltiä.Ensi kesänä aion purkaa muovilistat pois ja tehdä asialle jotain.Samoin peräluukun alapokkauksissa on ruostumisen merkkejä.Onneksi muualta ja varsinkin alustasta hyvältä näyttää.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tulipa vaihdettua etujarruletkut uusiin, kun katsastusmies mainitsi pykimisistä. (Samaran letkut muuten sitten käy 110:n, jos se jollekin on vielä epäselvää.) Nytpähän tuli samalla vaihdettua jarrunestekin. Outoa on edelleen tuossa ilmauksessa se, että oikean takarenkaan ilmausruuvia avatessa jarrupoljin ei painu pohjaan asti, vaan pysähtyy ennenaikojaan. Nippa putsattiin ja tarkastettiin sen olevan ok. Mutta eipä siinä sen kummempaa, tuntuvat molemmat takarenkaat silti jarruttavan lähes samanaikaisesti.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Nyt on sitten vaihdettu se lämmityspuhallin, yllättävän helposti se onnistui, vajaat 2 tuntia, tietysti lähes 10 asteen pakkanen ja pimeän tulo vähensi huomattavasti tähtäilytaukoja.
En tiedä mikä oli vanhaan puhaltimeen tullut, hiilet oli vielä ihan OK, kollektori ei ollut urilla, mutta ei vain lähtenyt edes suoralla virralla pyörimään vaikka yritin ruuvarillakin tokkiä alkuvauhtia.
Ja sattui olemaan tuuria, paikalliseen varaosalafkaan oli joskus vuosituhannen alussa tilattu kolme Samaran puhallinta ja vuosien varrella oli vain yksi mennyt kaupaksi, kun Deltassakin olis mennyt tilaustavaraksi (ja hintakin olis ollut kolminkertainen). Vanhasta moottorista piti irroittaa vain se kahdella klipsilla ollut kiinnityskehä ja asentaa se Samaran moottoriin.
Ja tietysti se moottorin maa-johto piti jatkaa ja laittaa hieman helpompaa paikkaan, se alkuperäinen kun on siellä jossakin hammastangon alla ruuvilla tuliseinässä.
En tiedä mikä oli vanhaan puhaltimeen tullut, hiilet oli vielä ihan OK, kollektori ei ollut urilla, mutta ei vain lähtenyt edes suoralla virralla pyörimään vaikka yritin ruuvarillakin tokkiä alkuvauhtia.
Ja sattui olemaan tuuria, paikalliseen varaosalafkaan oli joskus vuosituhannen alussa tilattu kolme Samaran puhallinta ja vuosien varrella oli vain yksi mennyt kaupaksi, kun Deltassakin olis mennyt tilaustavaraksi (ja hintakin olis ollut kolminkertainen). Vanhasta moottorista piti irroittaa vain se kahdella klipsilla ollut kiinnityskehä ja asentaa se Samaran moottoriin.
Ja tietysti se moottorin maa-johto piti jatkaa ja laittaa hieman helpompaa paikkaan, se alkuperäinen kun on siellä jossakin hammastangon alla ruuvilla tuliseinässä.
Olen ajanut eläessäni yli kymmentätuhatta eri autoa, olenko siis automaailman Gene Simmons?

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/

Kaikenlaisia kuvia nelipyöräisistä pörisijöista: http://www.jimin.galleria.fi/kuvat/
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
No tämä on todellinen lisäkokemus. Tuli tänään käytyä Tervakoski-Seinäjoki-Tervakoski reissulla 110:llä.
Samalla tuli putsattua Pressan toimesta auto ulkoa ja pari lamppua vaihdettua.
Varsinainen kokemus on navigaattorin mukaan kun mittarissa on 125 km/h, on todellinen nopeus 110 km/h.
Samalla tuli putsattua Pressan toimesta auto ulkoa ja pari lamppua vaihdettua.
Varsinainen kokemus on navigaattorin mukaan kun mittarissa on 125 km/h, on todellinen nopeus 110 km/h.