Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Unohdin kertoa äsken, että minulla on sulake- ja relerasian ylälaidassa ylimääräinen rele. Minulta jäi muutama vuosi sitten virtalukko jumiin, ja tämä johti käynnistymoottorin rikkoontumiseen. Teltassa vaihdettiin virtalukko ja käynnistysmoottori, ja asennettiin ylimääräinen rele suojaamaan starttia virtalukon oikuilta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Näin se kuuluu ollakkin.Enpä ole neljän ja puolen vuoden aikana yhtään sulaketta tai relettä vaihtanut.Pari kertaa olen avannut sulakerasian ja todennut "siellä ne on".Muistan ne autot joissa sulakerasiat oli konehuoneessa (Taunus,Wartburg,Fiat,Renault ym:) joissa huomattava osa sähköhäiriöistä johtui kontaktihäiriöistä ja kärventyneistä sulakepitimistä.Tupolev kirjoitti:
Relerasian siirtäminen moottoritilasta matkustamon puolelle on ollut viisas teko. Moottoritilassa olevat releet ja sulakkeet ovat erityisen altiita kosteudelle ja sähkökatkoksille. Matkustamon puolella taas releet ja sulakkeet ovat turvassa hapettumisilta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tarkistin Lada 111 (vm 2000) nopeus- ja matkamittarin gps avulla. Matkamittari näyttää 3 % liikaa. Autossani on 13” vanteet, ja nokian hakkapeliitat 175/70 nastarenkaat.
Nopeusmittarin näyttämä nopeus:
40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 km/h
37 46 56 65 75 84 093 102 111 120 km/h
Todellinen nopeus
Nopeusmittarin näyttämä nopeus:
40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 km/h
37 46 56 65 75 84 093 102 111 120 km/h
Todellinen nopeus
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Taas on kelit ollu täällä syrjäseudulla aika persiistä! Pikkuteille (80kmh nop.raj.)tamppaantunu lumi on pehmenny ja lauantaina lumikerros petti asfaltin päältä ja tänään jo hiekkatieltäkin. Eli nyt teillä on sellanen 10cm sohjokerros. Nykyään aika yleinen olotila näillä pikku teillä täälläpäin.
Tuli sitten ajettua jopa kolmella autolla tuota tietä viikonlopun aikaan. Eräällä ihan uudella testeissäkin menestyneellä henkilöautolla ja uudella suurehkolla "maasturilla". Kolmas auto oli oma 110 lada. Vaikka ladassa ei ole vetoluiston estoa tai muitakaan luiston estoja niin silti selviää noista sohjokeleistä TOSI hyvin!
Nuo luiston estot on ihan ihmeessään tuossa sohjossa möyriessä ja koko ajan vilkkuu joku valo kojetaulussa!
Nuo järjestelmät tuntuu menevän ihan solmuun tuollasissa olosuhteissa!
Tuo "maastoautokin" oli sohjossa ihan ihmeissään vaikka isoista pyöristä onkin hyötyä. Silti se ei edenny niin hyvin kuin lada! Sitäkin vaivasi ajonvakautuksien rutina ja liiallinen puuttuminen peliin.
Tuo toinen potilas oli sohjossa ihan sekaisin. koko ajan luistonestot hakkas ja eteneminen oli nykivää ja ihan vaarallisen tuntuista! Vielä kun ohjauksen tunto on mikä on.. Kovin taloudellista ei varmaan tuo ajaminen ollu kun koko ajan rajoitti moottoritehoa ja jarrutteli pyöriä turhan takia. Tämä uusi ja hieno länsiauto ei oikeastaan edes selvittänyt koko 60km matkaa ehjänä. Jarrulevyt alko ravistamaan ihan perskeleesti! Varmaan johtui siitä että jo menomatkalla jarrut kuumeni älyttämästi, kai jossai lens sohjoa kuumaan levyyn ja vääräks meni!
Taas tämä todisti että LADA on suunniteltu huonoihin olosuhteisiin eikä tarvitse mitään ajonrajoittimia!
Ladalla sai laskea sohjotietä paljon kovempaa ja turvallisemman tuntusesti ilman näitä "oleellisia turvavälineitä"! Ainut ominaisuus mikä ladassakin keljuttaa sohjossa myllätessä on ohjauksen vetely. Ei sekään toisaalta niin hirveetä ole kun antaa sen vedellä eikä jäkitä vastaan!

Tuli sitten ajettua jopa kolmella autolla tuota tietä viikonlopun aikaan. Eräällä ihan uudella testeissäkin menestyneellä henkilöautolla ja uudella suurehkolla "maasturilla". Kolmas auto oli oma 110 lada. Vaikka ladassa ei ole vetoluiston estoa tai muitakaan luiston estoja niin silti selviää noista sohjokeleistä TOSI hyvin!

Nuo luiston estot on ihan ihmeessään tuossa sohjossa möyriessä ja koko ajan vilkkuu joku valo kojetaulussa!


Tuo toinen potilas oli sohjossa ihan sekaisin. koko ajan luistonestot hakkas ja eteneminen oli nykivää ja ihan vaarallisen tuntuista! Vielä kun ohjauksen tunto on mikä on.. Kovin taloudellista ei varmaan tuo ajaminen ollu kun koko ajan rajoitti moottoritehoa ja jarrutteli pyöriä turhan takia. Tämä uusi ja hieno länsiauto ei oikeastaan edes selvittänyt koko 60km matkaa ehjänä. Jarrulevyt alko ravistamaan ihan perskeleesti! Varmaan johtui siitä että jo menomatkalla jarrut kuumeni älyttämästi, kai jossai lens sohjoa kuumaan levyyn ja vääräks meni!

Taas tämä todisti että LADA on suunniteltu huonoihin olosuhteisiin eikä tarvitse mitään ajonrajoittimia!

Ladalla sai laskea sohjotietä paljon kovempaa ja turvallisemman tuntusesti ilman näitä "oleellisia turvavälineitä"! Ainut ominaisuus mikä ladassakin keljuttaa sohjossa myllätessä on ohjauksen vetely. Ei sekään toisaalta niin hirveetä ole kun antaa sen vedellä eikä jäkitä vastaan!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
ajatko sina larssi ns. löysillä suitsilla, eli annat auton itse valita hieman ajouraa. Itse sohjossa ja paksussa lumessa pidän ratista löysin rantein ja valitsen ssuuret linjat ja auto saa valita loput. En koe tärkeäksi puristaa/vääntää rattia rystyset valkoisena että mennään millilleen sitä kohtaa tietä kun haluan.larssi21074 kirjoitti: Ainut ominaisuus mikä ladassakin keljuttaa sohjossa myllätessä on ohjauksen vetely. Ei sekään toisaalta niin hirveetä ole kun antaa sen vedellä eikä jäkitä vastaan!
Lada on kuin kit, se ohjaa lähes itsestään.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ensiksi nyt on hitusen yli 50000 mittarissa ja pikkasen vajaa 3v (mulla 2,5) ja ruiskujärjestelmän valo syttyi palamaan liikennevaloissa. Vein Delta-autoon saa nähdä mitä sanovat. Mitää oireita ei ilmennyt, kuin tuo varoitusvalo. Onko muilla kokemuksia, nimittäin pikkuveljen HB:llä se teki saman aikalailla samoilla kilometreillä (vuosia enemmän) sen jälkeen se syttyykin aina välillä uudestaan, joskus sammuu joskus ei ilman että käyttää huollossa tsekattavana. Onko muilla kokemuksia, en mä voi sitä kovin tiuhaan voi ruveta käyttään kuitattavana.
Muuten mennyt ihan ok, eli tuossa syksyllä 45000 km huollon tuntumassa vaihdettiin pissapojan pumppu (ei motonetin vehkeet kauaa kestäneet. Ajattelin kokeilla josko nyt kalliimpi "merkki" varaosa toimisi pidempään. Halki oli kuulemma mennyt, samoin jäähdytysnesteen säiliö vaihdettiin, kun oli haljennut pohjasta. Ja ajovalojen relekin meni vaihtoon, kun auto ei suostunut laittamaan kuin parkit ennen kuin oli ajanut n.5 km riippuen ilman lämpötilasta. Sitten valot tulikin itsestään.
Muuten mennyt ihan ok, eli tuossa syksyllä 45000 km huollon tuntumassa vaihdettiin pissapojan pumppu (ei motonetin vehkeet kauaa kestäneet. Ajattelin kokeilla josko nyt kalliimpi "merkki" varaosa toimisi pidempään. Halki oli kuulemma mennyt, samoin jäähdytysnesteen säiliö vaihdettiin, kun oli haljennut pohjasta. Ja ajovalojen relekin meni vaihtoon, kun auto ei suostunut laittamaan kuin parkit ennen kuin oli ajanut n.5 km riippuen ilman lämpötilasta. Sitten valot tulikin itsestään.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Just sitä hain että antaa auton vedellä ja hakea uraa!pressa kirjoitti:ajatko sina larssi ns. löysillä suitsilla, eli annat auton itse valita hieman ajouraa. Itse sohjossa ja paksussa lumessa pidän ratista löysin rantein ja valitsen ssuuret linjat ja auto saa valita loput. En koe tärkeäksi puristaa/vääntää rattia rystyset valkoisena että mennään millilleen sitä kohtaa tietä kun haluan.larssi21074 kirjoitti: Ainut ominaisuus mikä ladassakin keljuttaa sohjossa myllätessä on ohjauksen vetely. Ei sekään toisaalta niin hirveetä ole kun antaa sen vedellä eikä jäkitä vastaan!
Lada on kuin kit, se ohjaa lähes itsestään.

Se on totta että auto ohjaantuu kuin itestään. Sama juttu muuten jäisellä polanteella. Kannattaa antaa itse hakea suuntaansa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Olen huomioinut huonoja korisovituksia.Oikean etuvilkun,minkä sisällä on huurretta suojalasi osuu oikeaan lokasuojaan ja on jyrsinyt maalin puhki ja aloittanut ruostumisen.Samoin on HB:n peräpleksi jonka nurkka on jyrsinyt peräluukun maalin rikki edellämainituin seurauksin.
- LADA 112 T.T
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 148
- Liittynyt: 7.11.2005 15:44
- Paikkakunta: Kouvostoliitto
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
aktiivihiilisuodattimen anturi alkoi nakuttaa ja herjaamaan vikakoodia.autolla ajettu 124000km 112hb 16v.vaihdoin samaran pöntön missä anturi kiinni pöntössä gm?.avot rupes toimimaan.
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tälläinen kokemus: Raskas isokokoinen pakettiauto oli moottorivian johdosta sammunut pahaan paikkaan. Kolme miestä ei saanut raskasta hyötyajoneuvoa liikahtamaankaan, jalat lipesi jäisellä asfaltilla. Lada (110) veturiksi ja paku köydenpäähän. No broblems, paku tuli kuin höyhen perässä ja hinattiin turvalliseen paikkaan.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tuntuu olevan useamman satakympin ongelma että tuulilasin tuuletuskanavasta kuuluu räminää. Onko kukaan tutkinut mistä tuo ääni lähtee? Kuulostaa ihan kuin joku ruuvi pyöris siellä kanavassa. Omassa luulin että kennon päällä rämisee tavaraa ja olihan siellä purettu mustekynä ja kolikoita mutta poistaminen ei hävittänyt ääntä. Ääni muuten häviää kun tunkee jotain sinne kanavaan, esim kätensä.
Pitää tutkia tuota samalla kun puran kojelaudan yläosan irti.
Pitää tutkia tuota samalla kun puran kojelaudan yläosan irti.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Onkohan tuo kilisevä vaihekepin seutu myös yleinen vika? En ole vielä hoksannut, mikä siellä mahtaa helistä. Korvat tuntuu alkavan kyllä pikkuhiljaa tottumaan noihin auton sivuääniin.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
mulla rupes toi 110 hb aaltoileen noita kierroksia
kun käynnistät auton kylmänä,se käy tasasesti ja nätisti. kun se ollut käynnissä noin 1-3min rupee kierrokset hakee tyhjäkäynnillä,kierrosluku mittari käy 10 molemmin puolin?
lada ottaa kierroksia kuitenkin hyvin ja ajaessa menee kuin juna/tasaisesti,ei minkään näköistä nykimistä eikä ongelmaa kiihdytyksessä. mutta kun pysähdyt johonkin,tyhjäkäynti vaeltaa
mitään ylimääräisiä merkkivaloja ei pala myöskään,katoin ihan mielen kiinnosta tuota ilmamäärä mittaria.mun mielestä se oli siisti ja puhdas,annoin kyllä varulta crc hoitoa.joskaan se ei vaivaan auttanut
onkohan toi ilmamäärä mittari ihan puhas sakemanni osa? bosc siinä kyllä lukee?osan nro:0280218037 mutta sitten alapuolella oli merkintä/russia

kun käynnistät auton kylmänä,se käy tasasesti ja nätisti. kun se ollut käynnissä noin 1-3min rupee kierrokset hakee tyhjäkäynnillä,kierrosluku mittari käy 10 molemmin puolin?
lada ottaa kierroksia kuitenkin hyvin ja ajaessa menee kuin juna/tasaisesti,ei minkään näköistä nykimistä eikä ongelmaa kiihdytyksessä. mutta kun pysähdyt johonkin,tyhjäkäynti vaeltaa

mitään ylimääräisiä merkkivaloja ei pala myöskään,katoin ihan mielen kiinnosta tuota ilmamäärä mittaria.mun mielestä se oli siisti ja puhdas,annoin kyllä varulta crc hoitoa.joskaan se ei vaivaan auttanut

onkohan toi ilmamäärä mittari ihan puhas sakemanni osa? bosc siinä kyllä lukee?osan nro:0280218037 mutta sitten alapuolella oli merkintä/russia
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
On melko tyypillinen ääni.Sepi kirjoitti:Onkohan tuo kilisevä vaihekepin seutu myös yleinen vika? En ole vielä hoksannut, mikä siellä mahtaa helistä. Korvat tuntuu alkavan kyllä pikkuhiljaa tottumaan noihin auton sivuääniin.

Johtuu ilmeisesti osittain huonosti suunnitellusta moottorin tuennasta, alkaa jossain vaiheessa eli n. 3000rpm kohalla resonoimaan koriin. yleensä kuuluu rämisevänä äänenä vaihekepin seudulta. Kyllähän sekin paljon vaikuttaa että vaihekeppi on jäykällä vivulla eikä vaijereilla. Vaijerit vaimentaa noita ääniä ja jurinoita tehokkaasti.
Jäykkä keppi on luotettava, ei vaadi säätöä, ei kulu, ei jäädy, on edullinen valmistaa mutta ei ole ihan niin hienostunut toiminnaltaa kuin vaijerivälitteinen.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Hank-motors kirjoitti:mulla rupes toi 110 hb aaltoileen noita kierroksia![]()
kun käynnistät auton kylmänä,se käy tasasesti ja nätisti. kun se ollut käynnissä noin 1-3min rupee kierrokset hakee tyhjäkäynnillä,kierrosluku mittari käy 10 molemmin puolin?
lada ottaa kierroksia kuitenkin hyvin ja ajaessa menee kuin juna/tasaisesti,ei minkään näköistä nykimistä eikä ongelmaa kiihdytyksessä. mutta kun pysähdyt johonkin,tyhjäkäynti vaeltaa![]()
mitään ylimääräisiä merkkivaloja ei pala myöskään,katoin ihan mielen kiinnosta tuota ilmamäärä mittaria.mun mielestä se oli siisti ja puhdas,annoin kyllä varulta crc hoitoa.joskaan se ei vaivaan auttanut![]()
onkohan toi ilmamäärä mittari ihan puhas sakemanni osa? bosc siinä kyllä lukee?osan nro:0280218037 mutta sitten alapuolella oli merkintä/russia

