Sivu 109/218

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.3.2008 17:48
Kirjoittaja Jaska HKI
Tuulilasinpyyhkijä alkoi pitää aivan eläimellistä narsketta pyyhkijöiden tullessa alareunaan.Syyksi paljastui tuuliohjaimen osuminen palautusasennossa välikaukalon muoviin.Väänsin vähän pyyhkijän vartta.....taas toimii.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 31.3.2008 12:48
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
110 käytti uskollisesti viime viikolla Oulussa mutkan. Menomatkalla ilmeni käytönpuutteesta johtuva vika, lasinpesimen moottori oli mennyt muutamassa viikossa jumiin. Oulussa avasin sen ja pyöräytin pihdeillä irti sekä laitoin voiteluainetta. Sanoisin, että helppo homma. Toimi sitten moitteettomasti. Ainut mainittava asia ilmeni paluumatkan loppupuolella, vasen lasinpyyhkijä rupesi melko voimakkaasti napsahtelemaan tuulilasin vasemmassa reunassa lähtiessään takaisin päin.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 31.3.2008 20:52
Kirjoittaja Tupolev
Olen vaihtanut kahdeksan vuoden aikana kolme lasinpyyhkimen moottoria – viimeisen tänä vuonna. Keskimäärin joka neljäs vuosi lasinpyyhkimen moottori alkaa oikutella. Tämä johtuu siitä, että sähkömoottorin akselin tiiviste päästää vettä läpi. Joka kerta on jumiintunut moottori ruvennut toimimaan, kun siihen on suihkauttanut crc:tä. Ikinä en ole kuitenkaan laittanut vanhaa lasinpyyhkimen moottoria takaisin, koska se maksaa vain 12 euroa varaosakaupassa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 3.4.2008 19:16
Kirjoittaja larssi21074
Eilen alkoi 110 nykimään ja tänään täytyi todeta että kaasuläpän asentotunnistin antautui matkamittarin näyttäessä n. 264000km. Johan tuon joutaa vaihtaakin.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 3.4.2008 19:44
Kirjoittaja Jaska HKI
Pesin ja vahasin auton kun en ole sitä koko talvena tehnyt.Pientä ruostekukkaa ja kiveniskemiä.Varsinkin konepellin etureunassa ja kuljettajan puolella.Helppo hoitaa ajoissa.Ovien alareunat ja sisäpinnat ruosteettomat.HB 2003 53tkm.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 11.4.2008 19:54
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Satayhdentoista (m/2003) takaiskunvaimentimet menivät vaihtoon 100.000 km kohdalla.

Vasen vaimennin oli kadottanut nesteensä, vaimennusteho nolla, ja oikeanpuoleinenkin vuosi jo reippaasti.

Vaihdoin alle Gabriel-merkkisinä myydyt kaasuvaimentimet.

Vaihtotyöstä on pieni juttu Usein kysytyt kysymykset -osiossa, otsikko Samaran takaiskunvaimentimien vaihto.

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 13.4.2008 19:16
Kirjoittaja Jaska HKI
Auto toiminut moitteetta kaksi ja puoli kuukautta,ainut mikä harmittaa on BK-40:n näytön taustavalon pimeneminen.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 14.4.2008 21:58
Kirjoittaja larssi21074
Viikonloppuna tuli ajettua hitsit vähän rallia. :(
Sillä seuraamuksella että hiekkatiellä autoin kääntymistä käsijarrulla kun perkle alkoi puskemaan niin takajarrukenkää jarrukilpeen vetävä jousi irtosi ja meni rummun ja kengänväliin ja pyörä meni jumiin ja auto ojaa myöten ja jarrukengästä irtos pinta osittain ja nyt takajarrut puoltaa. Harmi kun takajarrukengissä oli vielä yli milli kulutuspintaa, parhaimmillaan kolme milliä. :(

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 14.4.2008 22:33
Kirjoittaja BME316
larssi21074 kirjoitti:Viikonloppuna tuli ajettua peputäissään vähän rallia. :(
Sillä seuraamuksella että hiekkatiellä autoin kääntymistä käsijarrulla kun perkle alkoi puskemaan niin takajarrukenkää jarrukilpeen vetävä jousi irtosi ja meni rummun ja kengänväliin ja pyörä meni jumiin ja auto ojaa myöten ja jarrukengästä irtos pinta osittain ja nyt takajarrut puoltaa. Harmi kun takajarrukengissä oli vielä yli milli kulutuspintaa, parhaimmillaan kolme milliä. :(
Takavetosella olis oiennu kaasulla 8)

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 19.4.2008 14:34
Kirjoittaja Jaska HKI
Nyt minulla on venäjänkielinen korjauskäsikirja BA3 2110i-11i-12i..kiitos Lada Scandinavian.Vaikka kieltä en ymmärrä niin hyvät kuvat autaa asiassa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 26.4.2008 5:17
Kirjoittaja ff8728
Tätä on pohdittu aiemminkin. Ainakin minun satakymppi startti pyöritti laiskanoloisesti konetta, aina sentään käynnistyi. Olikohan tuulilasilehti kun testasi käytettyä vaihtoautoa 110, mainittiin että latausvirta alhainen, en nyt äkkiä muista sitä lukua.
Mulla ainakin latausjännite oli ajotietokoneen mukaan vieläkin alhaisempi kaiken aikaa, jotakin alle 13.0. Olikohan niin että lataussäädin oli säätämisem tarpeessa itsekin? Akkuun ei siis vaan tullut riittävästi vonkua.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 26.4.2008 12:03
Kirjoittaja Jaska HKI
ff8728 kirjoitti:Tätä on pohdittu aiemminkin. Ainakin minun satakymppi startti pyöritti laiskanoloisesti konetta, aina sentään käynnistyi. Olikohan tuulilasilehti kun testasi käytettyä vaihtoautoa 110, mainittiin että latausvirta alhainen, en nyt äkkiä muista sitä lukua.
Mulla ainakin latausjännite oli ajotietokoneen mukaan vieläkin alhaisempi kaiken aikaa, jotakin alle 13.0. Olikohan niin että lataussäädin oli säätämisem tarpeessa itsekin? Akkuun ei siis vaan tullut riittävästi vonkua.
Kyllähän tuon latausjännitteen pitäisi ainakin 14V olla.Nykyisiä säätimiä ei voi säätää,ne vaihdetaan vain toimivaan.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 26.4.2008 13:22
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Nyky-Ladojen nimellissäätöjännite on 14,0 volttia, kun säätimen lämpötila on 20...25 astetta. Säätöjännite on tehty lämpötilariippuvaiseksi, muutos on noin -0,007 V/K.

Siten säätöjännite on -25 C lämpötilassa noin 14,4 V ja +100 C lämpötilassa noin 13,4 V.

VAZ ilmoittaa, että latausjänniteen on nykyisillä 80 A:n generaattoreilla oltava 13,2...14,7 V, kun moottori on käynyt keskikierroksilla 15 min valonheittimet kytkettynä.

***

Nykyautojen suuret generaattoritehot ja kehittyneet lataussäätimet ovat tehneet mahdolliseksi, että takavuosien akunkeittojännitteistä (n. 15 V) on voitu luopua. Hyötynä on polttimoiden ja akkujen kasvanut käyttöikä sekä akkujen huollontarpeen merkittävä väheneminen.

***

Tuulilasin heinäkuu/2004 Autotohtori-testissä olleen Ladan jännite oli täysin normaali 13,4 V. Mittauspäivä oli 24.6.04, jolloin lienee ollut kesäinen lämpö. Kun mittaus vielä tehdään paikallaan, ei ajoviima jäähdytä moottoritilaa => latausjännite laskee.

Autotohtorin tekemä arviointi ei ole herättänyt minussa erityistä luottamusta.

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.4.2008 23:53
Kirjoittaja larssi21074
ff8728 kirjoitti:Tätä on pohdittu aiemminkin. Ainakin minun satakymppi startti pyöritti laiskanoloisesti konetta, aina sentään käynnistyi. Olikohan tuulilasilehti kun testasi käytettyä vaihtoautoa 110, mainittiin että latausvirta alhainen, en nyt äkkiä muista sitä lukua.
Mulla ainakin latausjännite oli ajotietokoneen mukaan vieläkin alhaisempi kaiken aikaa, jotakin alle 13.0. Olikohan niin että lataussäädin oli säätämisem tarpeessa itsekin? Akkuun ei siis vaan tullut riittävästi vonkua.
Tähän auttaa monesti eräs pieni ja helppo keino:
Vaihda maakaapeli. :lol:

Monessa on startin pyöritys parantunu kun koneeseen on vedetty kunnon maadoituskaapeli vakion lisäksi.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.4.2008 18:49
Kirjoittaja Jaska HKI
larssi21074 kirjoitti:
ff8728 kirjoitti:Tätä on pohdittu aiemminkin. Ainakin minun satakymppi startti pyöritti laiskanoloisesti konetta, aina sentään käynnistyi. Olikohan tuulilasilehti kun testasi käytettyä vaihtoautoa 110, mainittiin että latausvirta alhainen, en nyt äkkiä muista sitä lukua.
Mulla ainakin latausjännite oli ajotietokoneen mukaan vieläkin alhaisempi kaiken aikaa, jotakin alle 13.0. Olikohan niin että lataussäädin oli säätämisem tarpeessa itsekin? Akkuun ei siis vaan tullut riittävästi vonkua.
Tähän auttaa monesti eräs pieni ja helppo keino:
Vaihda maakaapeli. :lol:

Monessa on startin pyöritys parantunu kun koneeseen on vedetty kunnon maadoituskaapeli vakion lisäksi.
Volttimittarilla voi mitata toisen startatessa akun - navalta maakaapelin molempiin päihin (lohkoon ja runkoon) pitäisi olla kutakuinkin nolla volttia.