Sivu 110/218

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.4.2008 23:50
Kirjoittaja samarai
110:stä meni mittaritaulussa miltei kaikki mykäksi, ei pelaa kuin öljynpaine- ja moottorivalo. Sen verran tutkin, että virtaa tulee liittimiin ja maadoitukset niissä kunnossa, joten ilmeisesti jokin piiri tms. paukahti taulusta, näyttäisi sisältävän kovasti elektroniikkaa :shock: . Kyseessä on VDO:n "2-näyttöruutu" mittaritaulu - olisko kellään hajua käykö muut 110:n mittaritaulut keskenään, kun pitäisi sellaista alkaa jostain ilmeisesti metsästämään?

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.5.2008 8:09
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Minulla itselläni teki saman homman. Tupakansytytin on saman sukakeen takana ja sytkä meni oikoseen polttaen sulakkeen samalla mitaristo mykistyi. Sulakkeen vaihdolla siitä selvisi ja sytyttimen korjauksella.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.5.2008 20:46
Kirjoittaja larssi21074
samarai kirjoitti:110:stä meni mittaritaulussa miltei kaikki mykäksi, ei pelaa kuin öljynpaine- ja moottorivalo. Sen verran tutkin, että virtaa tulee liittimiin ja maadoitukset niissä kunnossa, joten ilmeisesti jokin piiri tms. paukahti taulusta, näyttäisi sisältävän kovasti elektroniikkaa :shock: . Kyseessä on VDO:n "2-näyttöruutu" mittaritaulu - olisko kellään hajua käykö muut 110:n mittaritaulut keskenään, kun pitäisi sellaista alkaa jostain ilmeisesti metsästämään?
Tuota kahdella dikitaali näytöllä olevaa mittaria ei suomesta saa. Onkohan se jälkeen päin laitettu kun noita ei pitäisi suomeen tuoduissa olla..? :shock:

Kokeile samarai ensin sulake (muistaakseni) numero 15 ja jos se on ehjä niin kokeile tehdä mittaristoon itsetestaus ohjelma. Se saattaa kertoa missä vika ja voi alkaa nollauksen jälkeen jopa toimimaan. VDO:n mittareissa on joskus ollu noita tilttejä mitkä on nollauksella alkanu toimimaan. Venäläisessä mittaristossa itsediagnoosi on paljon surkeempi.

Onkos sulla ohjeet siihen testiin vai tarviitko?

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.5.2008 20:50
Kirjoittaja larssi21074
Tänään tuli minun ladaan pitkästä aikaa vika. Vilkku herkesi vilkkumasta. Otin releen irti ja kuoren auki, oli kärkien välissä hirvee piikki. Hioin pois piikin ja taas räpsyy. Oli vaan kasvanu se piikki jo niin isoksi että kosketin jäi siihen jumiin. :lol:
No pitää ostaa uusi rele kunhan kerkiää.

Samalla tuli toinenkin vika. Kun sain vilkun vilkkumaan niin oikealle vilkutti kiimaisesti. Eikä palanu mikään polttimo takavalossa. Oli irronnu takavalon liitin kun pesin tänään takakontin ja olin painellu verhoiluita hangatessa.

Kyllä on kiva lähteä viroon lauantaina kun auto tuoksuu taas uudelle! Muualtakin siivosin kuin takakontin.. en ajatellu siellä matkustaa. :lol:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.5.2008 22:31
Kirjoittaja samarai
Kiitos vaan Ukille ja Larssille vinkeistä. Sulakkeet testasin kaikki ja ehjiä olivat (myös ne 3 keskusyksikön sulakkeet) ja sulakerasian liittimet. Testausohjelmasta en tiedä yhtään mitään, joten kaikki ohjeet ovat kyllä tervetulleita.

En yhtään osaa sanoa, miksi tuossa on tuo 2-näyttö mittaritaulu. :roll: Ilmeisesti kuitenkin se 1-näyttö VDO on samoilla kytkennöillä?

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.5.2008 23:04
Kirjoittaja larssi21074
samarai kirjoitti:Kiitos vaan Ukille ja Larssille vinkeistä. Sulakkeet testasin kaikki ja ehjiä olivat (myös ne 3 keskusyksikön sulakkeet) ja sulakerasian liittimet. Testausohjelmasta en tiedä yhtään mitään, joten kaikki ohjeet ovat kyllä tervetulleita.

En yhtään osaa sanoa, miksi tuossa on tuo 2-näyttö mittaritaulu. :roll: Ilmeisesti kuitenkin se 1-näyttö VDO on samoilla kytkennöillä?
Etin huomenna ne testausohjeet. Nyt pitää käyä paupau. :lol:

Noita 2:lla näytöllä olevia mittareita en o nähny kuin venäjällä. Eikös siinä toisessa näytössä ole alunperin pelkkä lämpömittari? Venäjällä on siihen toiseen ruutuun olevia ajotietokoneita ilmeisesti jossain prameimmissa versioissa..
Uusi mittari on onneksi suht halpa, muistaakseni jotai 400€ deltassa. Tietysti kun suhaat eestissä niin tuo mittari sieltä, varmaan halvempi siellä tai venäjällä? Ja kaikki versioit tuntuu kelpaavan samojen piuhojen päähän. Ei tietoa vaan kokemusta. Ilmeisesti vaan päästötasolla on merkitystä että onko euro2 vai euro3 vai euro4..

Harmi vaan että kun laittaa uuden mittarin niin kilometrit tippuu nollaan.. :(

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 2.5.2008 3:02
Kirjoittaja samarai
Kyllä mulla olikin ne 110: mittarin testausohjeet kun älysin selata sitä Ladaromppua -kiitti vaan vinkistä, että tuollainenkin on olemassa - kyllä täytyy samalla sanoa, että aika on auttamattomasti ajanut meikäläisen ohi tässä "avaruustekniikassa", vanhempi tekniikka on kyllä enemmän mieleistä :) Täytyy päivällä katsoa tuleeko siihen mittaristoon mitään eloa, kun ne näyttöruudutkin on pimeänä. :roll: Siinä vasemman puolen ruudussa on ulkolämpötilan lisäksi kello.

Eiköhän se Virosta tule hommattua jos tarvii uuden tilalle, ja ennen kyllä tehdään reissu Venäjällekin kun ostetaan Delta-Autosta. 8) Sellaiseen mielihäiriöön ei ole varaa ja eikä luontokaan anna millään periksi tukea merkkiliikkeiden ryöstökapitalismia :lol: :wink:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 3.5.2008 16:31
Kirjoittaja Jaska HKI
Lada 110 HB:ssä takaluukussa takavalot yhdistää muovinen koristepaneli.Paneli on kiinnitetty luukun pellin läpi koristepanelissa olevilla pulteilla jotka läpäisevät luukun pellin.Vastamutterit,4kpl saa irti 8mm:n hylsyllä.Koko takaverhoilua ei tarvitse irroittaa vaan riittää että irroittaa verhoilun reunassa olevat kaksi ristipääruuvia ja hylsyllä kangottamalla saa mutterit irti.Takaverhoilu on alaosastaan kiinni peräluukun reunassa kahdella L:n muotoisella kiinnikkeellä.Minun tapauksessa molempien kiinnikkeiden kiinnitysruuvit peräpeiliin olivat täysin löysällä (luukun sulkemisen aiheuttamien tärähdysten takia)joten kiristin ne.Samalla voi voidella jollakin spräyllä takaluukun avausmoottorin vetotangon suojakumin välistä.Luukun koristemuovin muoto ei täysin seuraa peräluukun prässäystä ja tiukkaan kiristettynä muovin reunat puhkaisevat ennenpitkää maalipinnan ja ruostuminen alkaa.Ruosteherkkiä paikkoja ovat myös takavalojen reunat jotka vaatii myös perehtymistä.Valot saa irti 8mm:n hylsyllä.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 5.5.2008 9:02
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Latausjännitteestä vielä:

Oman 111:ni jännitteitä eilen:

Aamukäynnistyksen (+12 astetta) jälkeen 14,3 V.

Päivällä (ilma +21, jäähdytinneste noin +88) yli 30 km ajomatkan jälkeen Helsingin keskustan nopeuksissa 13,5 V ja Länsiväylällä 100 km/h nopeudessa 13,8 V.

Sähkökuormana moottorin käynnin vaatimat vekotukset, puhallin ykkösnopeudella ja huomiovalot. Akku uudenveroinen ja käytännössä täyteen varattu. Jännitesäädin Ladan oma. Ja jännitteenmittaus virtalukon ohjaamalta "sytytysvirtareleeltä" (rele K6, liitin 87).

Joitakin tämänkaltaista kunnossa olevan 11X:n jännitteiden pitäisi olla. Pätee myös muihin Ladoihin, joissa 80 A:n generaattori.

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 6.5.2008 21:22
Kirjoittaja samarai
Ei saanut enää herätettyä testilläkään sitä 110:n mittaristoa ja mittariston vaihto on edessä. :( Vika kyllä taitaa olla selvitetty -piirilevyssä oleva "ic-piiri" (vai mikälie prosessori?) ilmeisesti on kärähtänyt :roll: -näkyy kuvassa punaisella nuolella osoitettuna. Kyseinen osa kuumenee ja akku purkautuu seistessä aivan tyhjäksi jos mittariston liittimet on kiinni. Sähkö kun tulee mittariin vaikka virta ei ole päällä.

Kuva

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 6.5.2008 21:26
Kirjoittaja pressa
tuo saattaa olla regulaattori eli otappa jäähdytyslevyn kiinikettä poisedestä ja tarkista tyyppi. Googleta tyyppinumerolla niin selviuää mikä komponentti on, ei ole välttämättä kovin kallis ja kokeile vaihtaa....

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 6.5.2008 23:35
Kirjoittaja samarai
Kiitos vaan vinkistä. Ei valitettavasti näkynyt mitään numeroa mutta aloin googlettamaan mittarien varaosanumeroilla niin se osa on varmasti tällainen vastaava "mikropiiri". Toi on tosin eri valmistajan 110 mittarista ja sen mittarin varaosanumero alkaa "2110".

Tämän 2 ruutusen VDO-mittarin varaosanumero on 2115 -alkuinen (21150-3801010) ja näköjään sedanSamaran lisäksi asennettu 110:iin ja Chevy Nivaan. http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=7871

En vaan löytänyt googlettamalla tohon VDO mittariin vastaavaa osaa. Ei varmaan tarvitsisi kuin se vaihtaa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 7.5.2008 7:53
Kirjoittaja pressa
ei tuo komponentti ole yhtään samnalainen mikä sinun mittarissasi on. Eikö kun jäähdytyslevyn kiinitysjousta raotti niin mitään numeroita/kirjaimia piirissä ollut??

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 7.5.2008 8:09
Kirjoittaja ,_,/ukka
Joo, regulaattorilta tuo tosiaan näyttää ja kuuluukin vähän lämmetä kun on jäähdytyslevy laitettu. Ennemminkin jos ei lämpene yhtään voisi epäillä rikkinäiseksi :) Mutta vaikka tuo olisi rikki, niin ei kai sen pitäisi akkua purkaa virtojen ollessa pois? Liekö vika mittaristossa ensinnäkään?

,_,/ukka

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 7.5.2008 18:20
Kirjoittaja samarai
Joo kyllä sieltä kirjain/numeroyhdistelmä löytyi, kun tarpeeksi sitä jousta uskalsi taivuttaa : K1156EH1 - googlettamalla löytyi vain venäläiseltä elektroniikkasivustolta tämä:
http://www.anion.ru/search_results.php?search=1156ЕН

Voi tietysti hyvinkin olla muussakin vikaa, akku ei kuitenkaan purkaudu jos mittariston liittimet ei ole kiinni? Kyseinen osa myös kuumenee niin paljon ettei siihen voi sormella koskea kun liittimet on kiinni. Luulisi jostain polttavan sulakkeen jos on joku laite oikosulussa. :roll: