Sivu 12/18
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 9.4.2012 14:26
Kirjoittaja Flaiman
1. Pääsiäispäivän ajeluissa sunnuntaina Karstulaan mennessä Audi ilmestyi roikkumaan perään, jonkun matkaa kaasupohjassa ajon jälkeen vauhtia oli ihan riittävästi, ei kuitenkaan tehtaan ilmoittamaa 145kmh. Sitten tulikin jo risteysalue ja edellä-ajava näkyviin. Siinä sitten risteyksestä kääntyessä huomattiin, että Audi pysyi takana vaikka meillä oli yksi pytty jäänyt lähtökiihdytykseen

.
Tänään sitten päästiin mittaamaan puristukset ja lottonumeroina oli 10 bar, 10 bar, 0 bar, 10 bar.
Tästä homma jatkuu sitten kannen irrottamisella, pakoventtiilien ja kaikkien stefojen uusimisella.
Nyt on konehuone pesty ja luultavasti kaikki kannen irrotusta haittaavat osat irrotettu ympäriltä paitsi jakohihna ja venttiilikoppa vielä paikallaan kun ei auto ole saanut lopullista sijaa katoksessa.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 10.4.2012 22:19
Kirjoittaja Flaiman
Kansi saatu irrotettua ja kolmospytyn pakoventtiili palanut.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 14.5.2012 13:07
Kirjoittaja Flaiman
Motonetistä ostettu etuputki oli niin huonosti tehty, että renkaatkaan eivät mahtuneet kääntymään. Tuli sitten hitsattua vanhaan putkeen paikka. Sitä kiinnittäessä huomasin vesipumpulta lämmityslaitteelle menevän liitoksen vuotavan, muttereiden tiukentaminenkaan ei lopettanut tihkuttamista. On muuten ahdas paikka kun pakosarja on niin lähellä, onneksi ei tiivisteen jämät olleet niin kovassa kuin muissa nyt avaamissani.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 14.5.2012 13:39
Kirjoittaja Jokari
Olikohan Walkerin valmistama?
Yksi tuollainen tuli nähtyä ja ei edes korjailtuna sattunut sinne päinkään. Koko jigi missä tuo on tehty, on mitoiltaan täysin päin helvettiä. Jokainen mitta ja kulma väärä.
Fenno Steelin tekemät ja muutaman ruplan venäläiset on istuneet aina virheettömästi.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 14.5.2012 23:22
Kirjoittaja Flaiman
Jokari kirjoitti:Olikohan Walkerin valmistama?
Yksi tuollainen tuli nähtyä ja ei edes korjailtuna sattunut sinne päinkään. Koko jigi missä tuo on tehty, on mitoiltaan täysin päin helvettiä. Jokainen mitta ja kulma väärä.
Fenno Steelin tekemät ja muutaman ruplan venäläiset on istuneet aina virheettömästi.
Eipä tullut katsottua valmistajaa, tarrankin, jossa se ehkä luki tuli nyppästyä putken kyljestä pois.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 17.5.2012 0:04
Kirjoittaja Flaiman
Nyt ollaan vihdoinkin siinä tilanteessa, että huomenna helatorstaina olisi kokeiltava käymään tätä.
Meni jäähdytinnesteiden kanssa pelleilyksi kun tiivisteen vaihtoa varten piti laskea vedet syyläristä, samalla onnistuin pudottamaan flektin lämpötila-anturista tiivisterikan vesiastian pohjalle. Rikan puuttumisenhan minä huomasin vasta sitten kun olin lisänyt nesteet taas syyläriin ja olin kaatamassa vesiä astiasta kanisteriin, jolloin rikka tuli näkyviin.
Siinä ei kuitenkaan paljon ehtinyt vettä tulla pihalle kun rikan lisäsi väliin.
Käsijarrun vaijeri osuu nyt putkiremontin jälkeen äänenvaimentimeen. Vaijerissa on kylläkin paksu kuori mutta tuskin on tarkoitettu kestämään putken kuumuutta ja hankausta. Saattaisi auttaa jos vielä vähän putkea pyöräyttäisi toiseen asentoon.
Ilmanputsarin viimeisiä muttereita kiristäessä huomasin kaasuttimen heiluvan, oli kaikki neljä mutteria käsin pyöritettävissä. Mukava vain siinäkin alkaa heti purkamaan putsaria pois tieltä.
Muuten tuli hyvin laitettua mutterit ja ruuvit omiin pusseihin, että kasaaminen olisi helppoa. Sähköjohdoissa tuli kuitenki hätäiltyä.
Miten päin syylärissä olevan lämpötila-anturin sähköjohdot kytketään, vai onko väliä? Anturissa en ainakaan nähnyt mitään plussaa taikka miinusta.
Sitten vielä kaasuttimelle menevät sähköjohdot on epäselvät. Eli ilmeisesti se on joku mikrorele vai? Kyseessähän on Daaz-Ozon ja 1.3 hihnakone, isopäästöinen.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 17.5.2012 12:55
Kirjoittaja Flaiman
Sytytyksen kun sai kohdilleen niin lähti käymään. Venttiilit kaipaavat säätöä kun hieman nakuttaa. lämmintä tulee hyttiin, joten neste ilmeisesti kiertää.
Lopputarkastuksessa huomasin jarrunesteen olevan vähissä. Täytyy nyt ensimmäiseksi täyttää säiliö ja katsoa tyhjeneekö se.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 18.5.2012 19:30
Kirjoittaja Flaiman
Kohta menee hermot.
Taitaa vuotaa vielä bensapumppu. Varmaksi ei osaa sanoa kun pidin nokkapeltiä auki vesisateessa, että hyvällä tuurilla voisi olla sadevettäkin. Mutta yleensä sadevesi ei haise bensalle eikä jätä betonilattialle bensamaista jälkeä.
Takapyörää ilmaan nostaessa putosi auto tunkilta, ainakaan näkyviä vaurioita ei tullut, tarkemmin en katsonut kun alkoi jo vit**tamaan.
Jarrurumpua yritin irrottaa kumivasaralla saaden lopulta rummusta palan pois.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 20.5.2012 14:07
Kirjoittaja Flaiman
Sain rummut irti enempiä särkemättä. Ei ollutkaan Motonetin sylinteri joka nyt vuotaa. Pari vuotta sitten vaihdettiinkin toiselle puolelle Motonetin sylinteri, joka nyt näytti olevan ihan kunnossa.
Kuinka ohueksi jarruhihnat saa kulua? nyt on n.5 mm paksut vielä.
Ei ollut sadevettä vaan bensapumpulta näytti vuotavan. Vielä kun tarkemmin vaivauduin katsomaan niin ei onneksi ollut kuin letku joka vuotaa kiristimen alta.
Mittariston otin irti niin saa toivottavasti lämpömittarin toimimaan ja mittarivalot kirkkaammiksi. Yksi muttereista olikin useamman kierroksen auki.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 21.5.2012 20:20
Kirjoittaja Flaiman
Mittariston sain takaisin paikoilleen. Jo vain alkoi lämpömittarikin toimimaan.
Mittarivalojen kirkkaus ei ainakaan auto sammuksissa ja valoisassa näytä olevan esitekuvien tasoa eikä sitä millaisiksi lapsena muistan nähneeni.
En sitten tiedä olisiko polttimokuvut täytynyt pestä jotenkin.
Bensaletku tuli uusittua, vanha olikin ainakin päistä pykinyt pahasti.
On hyvä, että saa välillä Ladan betonilattialle niin löytää nestevuodot.
Jarrunestettä vuotaakin paineensäätimeltä, tarkempi paikka vielä hakusessa kun ei alle mahdu. Ihmettelinkin, että mihin neste on hävinnyt vaikka jarrusylinteri on vain vähän kostea suojakumien sisältä.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 21.5.2012 20:34
Kirjoittaja pressa
Flaiman kirjoitti:Jarrunestettä vuotaakin paineensäätimeltä...
Vuoto on melko varmasti siitä lähtevissä tai tulevassa putkessa. Putkissa on todella jyrkät mutkat ja siksi materiaali on ohuempaa niiltä kohdin. Tuleva putkihan on sitten se pisin, tulee jarrupääsylinteriltä asti.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 2.6.2012 23:06
Kirjoittaja Flaiman
Nyt ajettu yli 1000 km siitä kun täytin jarrunestesäiliön eikä ole hävinnyt nestettä ainakaan niin, että huomaisi, eikä taka-akseli ollut märkä niinkuin se aikaisemmin oli.
Herää vain kysymys, että miksi nestettä ei enää katoa, kuitenkin kun vuoto oli niin voimakasta, että taka-akselin päältä oli märkä ja vielä betonilattiallakin oli ihan lätäkkö, eikä vain kostea. Onkohan tuo nyt jotenkin paineensäätimeen liittyvä homma, että se jumii ja jossain asennossa pelkästään vuotaa?
Sitten vuotaa vieläkin jäähdytinnestettä. Vesipumpulta lämppärille menevä liitos vuotaa vaikka sinne sen uuden tiivisteen aiemmin teinkin. Samaten syyläri vuotaa enemmän kuin mitä on aina vuotanut. Kosteaa aluetta kun katsoo niin taitaa vuotaa flektin lämpötila-anturilta.
Vielä oli kolmaskin kostea alue mutta vuotokohta vielä hukassa.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 29.6.2012 23:45
Kirjoittaja Flaiman
Volgaan täytyisi käydä hakemassa uudet etulokasuojat, on vaan kaukana ja kahdessa eri paikassa.
Sain tässä tietooni että Nisulan korjaamossa on venäläisiä asentajia, jotka käy Venäjällä ja jotka tuovat Venäjältä venäläisiin autoihin osia. Kävin siellä kyselemässä, että korjaisivatko ne sähköt tähän mutta eivät osanneet sanoa hintaa näkemättä autoa.
Kytkinkin tässä väliaikaisesti paikoilleen edestä irrottamani ajovalot ja vilkut takaisin, että tietäisi onko sähköt pahastikin solmussa. Johdot oli helppo laittaa kun vastasivat sähkökaaviota, takavaloissa sitten johtoja oli tuplasti ja vain yksi väri kävi kaavion kanssa yhteen. Ajovalot ja pitkät valot pelaavat ihan hyvin, mutta vilkuille ei tullut sähköä, takavilkuille tuli, muttei vilku.
Takana oli sitten johdot ristissä ja peruutusvalot paloivat takavaloina. Niiden paikkaa yritin vaihtaa oikeaksi osittain arpomalla, ja sainkin mutta nyt sisävalo syttyy kun ajovalot laittaa päälle. Empä taida enempää sotkea kun menee vain pahemmaksi.
Yhden kolmesta sulakkeestakin sain palamaan. Tässähän on ne Mossesulakkeet, eli kääritään itse sitä sulakelankaa pitimeen. Onkohan jollain sitä, kun luulen ettei enää mistään kaupastakaan saa. 10 A ja 20 A lankaa pitäisi olla. Jotain sähköjohdon säiettä siihen voisi laittaa mutta onkohan sekään järkevää palaa vielä jostain johto poikki, jos osoittautuu vahvemmaksi.
Ohjekirjassa langalle on annettu paksuus 0,26 mm ja 0,37 mm. Eli jos saa tämänpaksuista lankaa niin se on oikeaa??
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 30.6.2012 6:32
Kirjoittaja samarai
0,3 ja 0,4 kuparilankaa saa ainakin metritavarana nettikaupoistakin. En nyt usko että siellä johto kärähtää "parista sadasosasta".
Voi tietysti löytyä jostain ehtaakin.
Re: Itäiset kaverit - Lada 2107 -90 ja Volga 21 -66
Lähetetty: 1.7.2012 9:26
Kirjoittaja Flaiman
Nettikaupoissa näytti olevan. ja hienosti värjättyjä, sinistä ja keltaista
Ensihätään tein kuitenkin sähköjohdon säikeestä ja tuli ihan hyvä.
Ostin alkuperäisen Volgan radion tähän, volume-nuppi puuttuu mutta muuten on kunnossa.
Kyljessä on paikka antennille ja kaiuttimelle. Antennin reikään kävikin pois otetusta radiosta lyhyt johdon pätkä, mutta se ei yllä antennille, eikä olisi käynyt paikalleenkaan.
Kaiuttimen reiästä puuttuukin nyt liitin kun entisessä radiossa johdot meni radion sisään. Onkohan entisaikaan ollut jotain standardia vai onkohan joka valmistajalla oma?
Sen verran vielä kävin katsomassa että antennin saikin kiinnitettyä. Vielä kun löytäisi oikeanlaisen kaiutinliittimen.
Yön yli öljyssä ollut ryyppyvaijeri ei vielä liiku. Vaijeri liikkuu kuoressaan mutta nuppiosa ei. Onneksi on käsikaasu niin sen vaijeri on tällähetkellä kytketty ryyppyyn.