Kokemuksia ranskalaisista autoista

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Eki

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Eki »

Sdelano v SSSR kirjoitti:...voisiko (osa)syynä vaurioon olla poikkeuksellisen kylmä viime talvi?
Ei suoraan, sillä neste (joka on vain jousituksen väliaine) ei jousta lämpimänä sen enempää kuin kylmänäkään, eli ei yhtään. Typen (joka on varsinainen "jousi", vihreä pallo siinä linkin kuvassa) tilavuus tietysti kylmässä pienenee, mutta tilanne vastaa lähinnä vajaatäytteisillä jousipalloilla ajoa, jota voi harrastaa kesälläkin...

Sitä kautta kova pakkanen kyllä voi olla edesauttava osasyyllinen, että meillä on valitettavasti myynnissä myös heikkolaatuisia tarvikejousipalloja, joiden kalvo ei kestä kovia pakkasia. Jos moisen jousipallon kalvo repeää, kyseinen nurkka ei jousta lainkaan. Jos samassa nurkassa on myös jo pitkälle edennyt ruostevaurio tuossa etutolpan ylätuessa, niin tuen pettäminen aiemmin, mitä se muutoin tapahtuisi, on kyllä mahdollista.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Kylminä talvina nimittäin jousitusjärjestelmät muuttuvat puuksi ja niiden tuenta on kovilla.
Kaasunestejousituksen tapauksessa näin ei juurikaan käy. Kuten aiemmin totesin, jousipallossa olevan typen tilavuus kyllä pienenee ja siten paine laskee kylmässä, mutta paineenlasku ei ole niin merkittävä, että jousituksen pehmeys ja sitä kautta mukavuus siitä muuttuisi. Se, mikä aiheuttaa oikein kovilla pakkasilla pientä jousituksen kovuutta ensimmäisten kilometrien aikana, on hydraulinesteen kangistuminen, jolloin se liikkuu sylinterissä nihkeämmin, mutta se ilmiö tosiaan poistuu parin - kolmen kilometrin ajon jälkeen, kun neste notkistuu. Toisin siis kuin rautajousilla, jotka ovat tönköt niin kauan kuin on kylmä. Viime talvena oli mm. Motonetissa myynnissä Keski-Euroopan markkinoille tarkoitettua hydraulinestettä (LHM), jonka jähmepiste on huomattavasti meidän markkinoille tarkoitettua nestettä (LHM+) matalampi. Erä vedettiin kyllä nopeasti pois, mutta ei riittävän nopeasti. Jotkut ehtivät sellaista vaihdon yhteydessä jo autoihinsa laittaa ja siitä seurasi kaikenlaista epämukavaa...
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kahdesta kaasunetejousitetusta Sitikasta ei jousituksesta pahaa sanaa. Yksi jousipallo uusittiin, hinnaltaan ja töiltään vastasi iskunvaimentimen vaihtoa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Eki kirjoitti: ===Se, mikä aiheuttaa oikein kovilla pakkasilla pientä jousituksen kovuutta ensimmäisten kilometrien aikana, on hydraulinesteen kangistuminen, jolloin se liikkuu sylinterissä nihkeämmin, mutta se ilmiö tosiaan poistuu parin - kolmen kilometrin ajon jälkeen, kun neste notkistuu. Toisin siis kuin rautajousilla, jotka ovat tönköt niin kauan kuin on kylmä. ===
Terve!

Kiitos selventävästä vastauksesta!

Pari kommenttia.

Nesteen virtausvastuksen suureneminen pakkasessa onkin juuri ratkaisevaa; useat jousitus-, iskunvaimennus- ja jousituksentuentavauriot syntyvätkin pian ajoonlähdön jälkeen, erityisesti kun moottorin- ja sisätilanlämmitin antavat kuljettajalle väärän käsityksen auton lämpimyydestä.

Rautajousi ei ole kylmässä käytännössä sen jäykempi kuin lämpimässäkään, ero on huomaamaton. Jousituksen jäykkyys johtuu tässäkin tapauksessa iskunvaimenninnesteen jäykistymisestä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Pavlovits kirjoitti:Juuri noin se renkaanvaihto kävi. Jos takapyörän ottaa pois, autolla pystyy ajamaan hitaasti pyörä nätisti ilmassa.
Siis näin:http://www.youtube.com/watch?v=xl0_f2HR ... re=related
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
komsomolka77

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja komsomolka77 »

life88 kirjoitti: vei bensaa enemmä ku lada :)
kokemukseni pohjalta huomasin että pieni ja siro Peugeot 206 tuntuu kuluttavan ENEMMÄN polttoainetta kuin pitkähkö etuvetoinen Lada vm 2000.

Venäjäksi peugeot muuten kutsutaan pyzh, poron vasikka, ja sitikkaa tsitrik, joka viittaa kanssa sitruunaan, mutta renaultille ei oo tietääkseni keksitty yleiskäytettyä lempinimeä, vaikka juuri niitä renaulteja Venäjällä asennetaan useassa tehtaassa!
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mun citikka menehtyi viime viikolla, ei enää käynnisty. 20 tkm kerkesin sillä puolessa vuodessa huolettomasti ja huoltamattomasti ajeleen.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja AI »

Nonnis kirjoitti:Mun citikka menehtyi viime viikolla
Osta toi mun patonki tilalle! Kun lumet sulaa niin se joutaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

En varmana osta, eiks se ollut pensselinpesuvesikoneellakin? 124-korista diesel farkku mesee etin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Jokke Espoosta

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Kerrotaanpa nyt omiakin kokemuksia, kun Ladan siirryttyä seisontaan odottamaan projektimotivaatiota parin vuoden autottoman kauden päätti -99 rekisteröidyn Renault Megane Classic 1.4 16v:n hankinta. Tämä siis tapahtui viime heinäkuussa. Auton ostin naurettavaan hintaan tutulta, jolla se oli ollut yhdeksän vuotta. Kilometrejä oli tällöin noin 230 000.

Nyt on autolla tullut rullattua hiukan yli 10 000 ja toistaiseksi olen ihan tyytyväinen. Auto on minusta yllättävän mukava ajaa, kohtuullisen hiljainen ja suuntavakaa ja kääntyy pienessä tilassa. Kulutus on todella maltillista, kesällä maantiellä alta kuuden ja kun yrittää ja ajelee max yhdeksääkymppiä niin jopa alta viiden. Eihän tuo mikään raketti ole, mutta ehtiihän sillä kun ajoissa lähtee. Suht pieneksi autoksi tuo on ihan tilavakin. Ajotietokone kertoo yllättävän paljon asioita. Ei pahemmin nitise, hiukan toki. Kytkin saattaa lähestyä vaihtokuntoa, automaattisesti tuon pitäisi säätyä mutta ottaa kiinni ihan yläasennon rajamailla niin että pitää oikein keskittyä mäkilähdöissä. Hyvin käynnistyy kaikissa keleissä tuon kampiakselianturin putsaamisen jälkeen, tosin akku oli uusittu juuri kun sen ostin.

Tähän mennessä olen joutunut putsaamaan kampikammion asentoanturin liittimen ja raitisilmapuhaltimen moottorin. Vasemman takaoven keskuslukko joskus hiukan kiukuttelee pakkasilla mutta se ei paljon menoa haittaa. Ruostetta ei näyttäisi juuri olevan, mitä nyt takapöntön päällä ehkä hiukan pientä alkavaa, joten sen voisi ottaa kesän projektiksi.

Saas nähdä, mutta so far so good. En tämän hintaiselta ja ikäiseltä ranskalaisautolta odottanut näinkään hyvää ja varmaa kyytiä :D
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia ranskalaisista autoista

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jokke Espoosta kirjoitti:Kerrotaanpa nyt omiakin kokemuksia, kun Ladan siirryttyä seisontaan odottamaan projektimotivaatiota parin vuoden autottoman kauden päätti -99 rekisteröidyn Renault Megane Classic 1.4 16v:n hankinta. Tämä siis tapahtui viime heinäkuussa. Auton ostin naurettavaan hintaan tutulta, jolla se oli ollut yhdeksän vuotta. Kilometrejä oli tällöin noin 230 000.

Nyt on autolla tullut rullattua hiukan yli 10 000 ja toistaiseksi olen ihan tyytyväinen. Auto on minusta yllättävän mukava ajaa, kohtuullisen hiljainen ja suuntavakaa ja kääntyy pienessä tilassa. Kulutus on todella maltillista, kesällä maantiellä alta kuuden ja kun yrittää ja ajelee max yhdeksääkymppiä niin jopa alta viiden. Eihän tuo mikään raketti ole, mutta ehtiihän sillä kun ajoissa lähtee. Suht pieneksi autoksi tuo on ihan tilavakin. Ajotietokone kertoo yllättävän paljon asioita. Ei pahemmin nitise, hiukan toki. Kytkin saattaa lähestyä vaihtokuntoa, automaattisesti tuon pitäisi säätyä mutta ottaa kiinni ihan yläasennon rajamailla niin että pitää oikein keskittyä mäkilähdöissä. Hyvin käynnistyy kaikissa keleissä tuon kampiakselianturin putsaamisen jälkeen, tosin akku oli uusittu juuri kun sen ostin.

Tähän mennessä olen joutunut putsaamaan kampikammion asentoanturin liittimen ja raitisilmapuhaltimen moottorin. Vasemman takaoven keskuslukko joskus hiukan kiukuttelee pakkasilla mutta se ei paljon menoa haittaa. Ruostetta ei näyttäisi juuri olevan, mitä nyt takapöntön päällä ehkä hiukan pientä alkavaa, joten sen voisi ottaa kesän projektiksi.

Saas nähdä, mutta so far so good. En tämän hintaiselta ja ikäiseltä ranskalaisautolta odottanut näinkään hyvää ja varmaa kyytiä :D
Työkaverilla taitaa olla vastaava,mutta farkku.200tkm.Yllättävän siisti ja näpsäkkä peli.Ei kait tuolla pääse elvisteleen mutta ei kait ole tarkoituskaan.Vuoden se on hyvin pelannut mutta termari pitäisi vaihtaa kun käy vähän kylmänä.
Vastaa Viestiin