E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ryyppyä tarvii siis vain siihen asti, kun kone on kunnolla lämmin. Laittelen kulutuslukemia kyllä. RE85 alan tankkaamaan monestakin syystä, A) kokeilun halu B) ympäristöystävällisempää ja hyvin pitkälti kotimaista C) mahdolliset säästöt.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Taas pääsi käymään tankilla, noin 70% seos tankkiin ja kotimatka sujui normaalisti.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Nyt tässä parin päivän aikana kokeiltu tuota e85 ainetta 2104 1700i Ladassa. Muutaman kilsan ajon jälkeen jo huomattavaa puutumista ja nykimistä. Myöskin heikkoa tyhjäkäyntiä oli havaittavissa eli huojuvaa ja raskasta käyntiä ja välillä sammumisia. Liikkeelle lähdössäkin joutui huomattavan paljon enemmän kaasua käyttään jottei sammunu. Kylmäkäynnistyksessäkin jo muutaman asteen pakkasessa sai selvästi pidempään sahata käyntiin kuin tavallisesti. Tankkiin laitettiin jotain 27,8 litraa tuota e85 ja loput oli e10 bensaa. Kulutus tuona aikana oli jotain 10 litraa sataselle sekalaista ajoa. Jo tällä testillä voi sanoa ettei sovi ainakaan tuohon malliin kyseinen aine mikä nyt ei sinällään yllätyksenä tullut.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Terve!
En ole perehtynyt yksipisteruiskun kykyyn säätää polttoaineseosta, jos innostun, täytyy katsella.
Mutta noin periaatteellisessa mielessä:
Kaasutinversiot ja yksipisteruiskut ovat hankalia seoksenmuodostusmielessä jo bensiinilläkin, saati suuren höyrystymislämmön omaavalla etanolilla.
Imuputkiston seinämäpinta-ala kun on hyvin suuri (epäedullinen), joten hyvää käyntiä on hankala saavuttaa ennen imuputkiston kunnollista lämpiämistä ja hyvää imuilman lämmitystä. Tämähän on jo bensiinikäytönkin ilmiö, joka "korjataan" hyvin suurella kylmäkäyntirikastuksella.
Monipisteruisku on tässä mielessä ongelmaton, itse asiassa monipisteruisku voi hyödyntäää etanolin höyr.lämmön: seos jäähtyy, sen tilavuus pienenee ja täytös paranee. Seurauksena kasvanut rajamomentti ja -teho.
menestystä
SvS
En ole perehtynyt yksipisteruiskun kykyyn säätää polttoaineseosta, jos innostun, täytyy katsella.
Mutta noin periaatteellisessa mielessä:
Kaasutinversiot ja yksipisteruiskut ovat hankalia seoksenmuodostusmielessä jo bensiinilläkin, saati suuren höyrystymislämmön omaavalla etanolilla.
Imuputkiston seinämäpinta-ala kun on hyvin suuri (epäedullinen), joten hyvää käyntiä on hankala saavuttaa ennen imuputkiston kunnollista lämpiämistä ja hyvää imuilman lämmitystä. Tämähän on jo bensiinikäytönkin ilmiö, joka "korjataan" hyvin suurella kylmäkäyntirikastuksella.
Monipisteruisku on tässä mielessä ongelmaton, itse asiassa monipisteruisku voi hyödyntäää etanolin höyr.lämmön: seos jäähtyy, sen tilavuus pienenee ja täytös paranee. Seurauksena kasvanut rajamomentti ja -teho.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=30561 tuossa ketjussa on yleinen etanolikeskustelu (moottoreissa), tässä ketjussa vain ladoihin liittyvä. Eli kaada vain itsellesikin...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Saivartelun voi lopettaa tässä ketjussa nyt, yleinen etanolikeskustelu omassa ketjussa ja vain ladan keskustelu tässä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Moi,Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
GM-monipisteruiskut ja etanoli
Veikkaisin, että myös GM-monipisteruisku-Ladat toimivat runsasetanolisilla etanolibensiineillä kuten Bosch-järjestelmällä varustetutkin.
Polttoainelaitteet (suuttimet, suodatin, pumppu jne.) ovat joko samoja kuin täällä käsitellyissä boschlaisissa tai ainakin vaihtokelpoisia.
Suurin ero on moottorinohjausjärjestelmässä, mutta ymmärtääkseni monipiste-GM:n ISFI-2S:n laskentateho riittää nopeaan ja joustavaan selviämiseen polttoaineenvaihtotilanteista. Laskentateho tullee kyseeseen juuri vaihtotilanteessa, muutoin sillä ei liene suurta merkitystä.
Arvelisin myös, että GM-järjestelmän sopeutumiskyky on riittävä.
Ulkomailla ajetaan monipiste-GM:n kanssa samanlaisella Январь-4.1 -ohjaimella, enkä ole kuullut mistään hankaluuksista runsasetanolibensiinillä.
Silti toivoisin, että joku E85:n saatavuusalueella asuva kokeilisi esimerkiksi E40:ää GM-järjestelmässä ja kirjoittaisi kokemuksistaan tänne.
menestystä
SvS
PS. Январь-4 ja Январь-4.1 olivat Ladan vakio-ohjaimia 2111- ja 2112-moottoreille R-83-pakokaasunormin täyttämiseen. Niiden toiminta ja rakenne vastaavat GM ISFI-2S:ää.
Onko kukaan kokeillut menoviinaa vielä GM-Samaraan?? Alkaa noi normaalin benziinin hinnat olemaan jo melkoisen korkeat.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Oli ilo tankata latuska, st1 pensat maksoi melkein 1,70 euroa. Re85:n hinta oli pikkuisen pudotettu eli siis 99,98 centtiä. Katseli vw-mies ihmeissään kun tankkailin 

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Aloitin tänään RE85:n kokeilun omassa vm:n 2000 Samarassani eli Jouskalle tulossa nyt sitä infoa GM-ruiskun toiminnasta. Ajelen pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti kaupunkiajoa ja jonkun verran lyhyitä maantiepätkiä mökille. Tankkasin 20 litraa 95E10:ä alkuun ja päälle meni 17 litraa 85:ta, pohjalla oli siis n. 5 litraa vanhaa 95E10:ä. Ainakaan ensimmäisellä 10 km:n taipaleella ei tapahtunut mitään erikoista.... Meinaan suurentaa 85:n määrää joka tankkauksella, katsotaan mitä tapahtuu. Raportoin tänne kuulumisia jatkossa. Mutta alku näyttää erittäin hyvältä, varsinkin kun katselee noita bensa-automaatin kuittien loppusummia....
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Hienoa!!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Täälläkin alkoi E85 kokeilu uudessa Nivassa. Vähän vajaa puoli tankkia meni E85:sta 95E10:n päälle ja katsellaan onko havaittavaa vaikutusta kulutukseen, viikon päästä lisää E85:sta ja silloin mennään jo puhtaasti sillä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Kuiteinkin tuolla 95 e10-bensalla ajelet? Ite en ole vielä laittanut kuin tuota kalliimpaa 98 e5 bensaa. Varmaan toimii tuolla halvemmalla ituhippi bensalla. e85 en vois kuvitellakkaan käyttäväni.jta kirjoitti:Tankkiin laitettiin jotain 27,8 litraa tuota e85 ja loput oli e10 bensaa. Kulutus tuona aikana oli jotain 10 litraa sataselle sekalaista ajoa. Jo tällä testillä voi sanoa ettei sovi ainakaan tuohon malliin kyseinen aine mikä nyt ei sinällään yllätyksenä tullut.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Niin täsmennetään että tuolla 1,7i mallilla olevat testit niin kyseessä ei ollut oma auto mutta kuitenkin erään kerholaisen auto. Mutta joka tapauksessa e10 bensalla ajelee eikä mitään toiminnallista eroa eikä eroa mysökään kulutuksessa. Omalla nappiksella ajelen kans tuolla e10 bensalla ja ainakaan toistaiseksi ei mitään ongelmia ole. Nykyisellään kuitenkin on joitain suuttimia vaihdettu isommiksi mutta ei välttämättömiä toimenpiteitä että pystyy tuolla e10 bensalla ajaan mutta parantaa toimintaa.
Kaasarissa ykköspuolella vakio pääsuutin ja kympän isompi tyhjäkäynti suutin ja kakkospuolella nyt kympän isommat tyhjäkäynti ja pääsuutin. Tyhjäkäyntisuuttimien isonnuksella sai sen jo tavan bensallakin ajettaessa olevan niiauksen pois kaasua painettaessa ja kakkosen pääsuuttimen vaihdoin siitä syystä että saa isommille kierroksille hieman paremman vedon kun nykyisellään tulee kärryn kans ajettua normaalia enemmän.
Kaasarissa ykköspuolella vakio pääsuutin ja kympän isompi tyhjäkäynti suutin ja kakkospuolella nyt kympän isommat tyhjäkäynti ja pääsuutin. Tyhjäkäyntisuuttimien isonnuksella sai sen jo tavan bensallakin ajettaessa olevan niiauksen pois kaasua painettaessa ja kakkosen pääsuuttimen vaihdoin siitä syystä että saa isommille kierroksille hieman paremman vedon kun nykyisellään tulee kärryn kans ajettua normaalia enemmän.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Juup, vaihdoin minäkin tuohon halvenpaan laatuun e10, ei mitään muutosta edelliseen bensaan verrattuna. Kulutuskin näyttää olevan 7-8 ltr/100 km. Ooppeli on saanut sitä alusta asti ja nyt vasta larppana...
Mopot menee vielä tuolla e5 bensalla.
Mopot menee vielä tuolla e5 bensalla.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Tällaisen bongasin tänään http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45
Meinasin laittaa tilaukseen ja tyrkätä Nivan konepellin alle, todella yksinkertainen asennus ja plussana tuo kylmäkäynnistyvyys feature. On niin halpakin ettei kannata itse alkaa mitään virityksiä rakentelemaan kun pelkkiin liittimiin, yms. saa uppoamaan melkein saman verran rahaa.
Niin ja uudella Nivalla viikko takana ajelua n. E40 seoksella eikä mitään havaittavaa vaikutusta käynnistymisessä ja kulkupuolessa.
Meinasin laittaa tilaukseen ja tyrkätä Nivan konepellin alle, todella yksinkertainen asennus ja plussana tuo kylmäkäynnistyvyys feature. On niin halpakin ettei kannata itse alkaa mitään virityksiä rakentelemaan kun pelkkiin liittimiin, yms. saa uppoamaan melkein saman verran rahaa.
Niin ja uudella Nivalla viikko takana ajelua n. E40 seoksella eikä mitään havaittavaa vaikutusta käynnistymisessä ja kulkupuolessa.