Sivu 12/12

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 22.1.2019 19:40
Kirjoittaja degen
Huomasin tänään Ladassa erikoisemman vian. Tyhjäkäynti oli liiankin tasainen lämpimällä koneella. Päättelin siitä, että Axtec toimi avoimella kaaviolla, joten vika on täystehotunnistimen suunnalla. Mittasin tunnistimen johtavuuden ilman alipainetta ja sitten alipaineen kanssa, mikä mittaus ilmaisi tunnistimen olevan ehjä ja samalla sininen termostaattiventtiilikin osoittautui ehjäksi. Seuraavaksi tutkin tunnistimen pistokkeen ja maadoituksen. Pistotke oli hyvä, joten putsasin maadoituksen. Se oli jonkin verran ruostunut, joten puhdistin mutterin, korissa olevan pinnapultin ja siihen tulevat liittimet, joista yksi on siis täystehotunnistimen maadoitus. Tämän operaation jälkeen suljetun kaavion toiminta käynnistyi ja vika tuli korjatuksi.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 27.1.2019 21:36
Kirjoittaja degen
Tarkistin tänään sytytystulppien kärkivälit, koska tulppien vaihdosta on kulunut 41 000 km. Yllätyksekseni huomasin, että kaikki kärkivälit olivat tasan 0,9 mm, johon olin ne uutena säätänytkin. Tulppien väritkin olivat oikein mainiot, joten matka jatkuu Ladalla ilman sen kummempia kommervenkkejä.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 12.2.2019 19:54
Kirjoittaja degen
Kuskin etuikkuna irtosi kiskostaan. Pitää ottaa viikonloppuna ovipahvi auki ja kiinnittää ikkuna paikalleen.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 4.3.2019 23:07
Kirjoittaja degen
Tänään aloin riisua tätä sellaisesta tavarasta, joka siirtyy aikanaan tuohon ruiskucombiin. Pois lähti ensiapupakkaus, sammutin, kännykkälaturi ynnä muuta. Tämä tulee myyntiin ihan piakkoin.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 5.3.2019 21:40
Kirjoittaja degen
Nyt on tästä combista irrotettu kaikki mitä tuo ruuttacombi tarvii. Seuraavaksi myyntiin.

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Lähetetty: 9.3.2019 22:37
Kirjoittaja degen
Ja niin lähti tänään Combi Vantaalle kello 13.00. Tunnelma on jokseenkin haikea, koska tämän auton ansiosta selvitin Axtec-järjestelmän salat perinpohjaisesti. Samalla tämä oli ensimmäinen kunnollinen käyttöautoni, joka hoiti hommansa loppujen lopuksi erinomaisesti. Myös Axtec-järjestelmä osoittautui erittäin päteväksi. Ajoin tällä yhteensä noin 120 000 km. Erittelen vähän remontteja:
- Vesipumppu, laturi, ei mitään ongelmia
- vaihteisto, yksi pinnapultti korjattiin
- moottorin takastefa uusittiin, ei muuta
- epäselviä sähkövikoja ei ollut kiitos lattasulakerasian, jonka laitoin jo vuonna 2012 kiinni
- jarruista rempattiin kaikki pois lukien t-haara taka-akselin päällä sekä etujarrulevyt
- kytkin uusittiin
- kytkimen irrotusjärjestelmään vaihdoin vain pääsylinterin kumit, muu jäi koskematta miinus palautusjousi
- takavalot vaihdettiin
- sytytysohjaimia taisi mennä kuusi
- vetoakselit vaihdettiin
Siinä tärkeimmät. Moottori jäi edelleen terhakkaan kuntoon, koska öljynä käytin Castrol Magnatec 5w-40 täyssynteettistä sekä Volvon suodatinta. Venttiilitkin kestivät, kun säädin välyksen heittokellolla. Jokuhan on saanut venttiilin palamaan jo alle sadan tonnin.
Tästä autosta jää lämpimät muistot. Nyt kohotan maljan Axtec-combin muistolle.
THE END