Osuipa mielenkiintoinen uutinen silmään:
Renault elvyttää Moskvitsin automerkin
Renaultin autokonserni esitti viime viikolla Venäjän patenttivirastolle hakemuksen yhteensä kahdeksasta Moskvitsin kauppamerkistä.
Aikaisemmin Moskovan kaupunginhallitukselle kuuluneet konkurssiin menneen autotehtaan kauppamerkkien käyttöoikeus on umpeutunut.
Renault voisi Moskvitsin merkin alla myydä autoja: Duster, Logan ja Sandero, että erottaa ne kalliimmasta hintaluokasta.
Volkswagen hankki kolme vuotta sitten käyttöoikeuden AZLK:n (Автомобильный завод имени Ленинского Комсомола) kauppamerkkiin, mutta ei ole sitä käyttänyt. Kahden kuukauden sisällä Volkswagenin oikeus tähän kauppamerkkiin näin voidaan riitauttaa. Volkswagen on saanut v. 2010 oikeuden myös Moskvitsin vientimerkkiin "Aleko".
http://izvestia.ru/news/592971
Hieman ihmetyttää, miksi Venäjällä tehtyjä "Dacioita" ei voida siellä myydä kyseisellä automerkillä? Olisiko siinä joku psykologinen juttu taustalla, että venäläinen ei osta romanialaista autoa, tuskin siinä juuri muuta voi olla? Lada Largushan on taas jo hieman eri autokin kuin 1.sarjan Dacia MCV Logan ja sitähän ei kai enää edes tehdä muualla.
Onhan se kyllä aika

ostaa paikallinen automerkki ja alkaa sen nimellä myymään tuotantoaan: esim. "Moskvits 400". Toisaalta ehkä parempi olisi tehdä vaikka jotain uutta retrotyyliin tms. Moskvitsin nimellä kuin vain pelkkää keulamerkkiä vaihtaa ja vaihtaa mallinimeksi joku Mosselta. Moskvits Elite 1500M olisi kuitenkin jo ehkä liikaa, jos kyseessä on vaikka Dacia Sandero..
Pidetäänhän kuitenkin mielessä, että legendaarinen Moskvits 400 syntyi Opel Kadettista.
