Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Большое спасибо! Jouska. Asun Lappeenrannassa, mutta mökkinaapuri Espoossa. Mökkinaapuri on tulossa viikonloppuna mökilleen, joten annan hänelle määräyksen käydä Espoon autovahinkokeskuksessa ostamassa minulle Samaran lambda-anturin. Pääsen sitten ensi viikolla kokeilemaan uutta käytettyä lambdaa. Pitää sitten mitata NTK:n lämmityspuolen vastus, jotta selviää, johtuuko vikakoodi P1115 siitä.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kannattaa tarjota sille mökkinaapurille ainakin kahvit vaivannäöstä.

Toivottavasti autosi vikakoodi ja sinun päänsärkysi poistuu uudella anturilla!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Satakympin happianturin tyyppi on vaihtunut lokakuussa 2004. Sitä aiemmin anturi sama kuin uudemmissa (lue ei-GM) Samaroissa. (GM-Samaran anturi ei sovi ymmärtääkseni mihinkään 110:een, vaikka onkin mitoiltaan, näöltään ja liittimiltään yhtenevä.)

Bosch-numerot/Lada-varaosanumerot ovat:

- 0 258 005 133/2112-3850010 (vanha)
- 0 258 006 537/1118-3850010 (uusi)

Niiden perusteella pitäisi löytyä myös jälkiasennus-tarvike-Bosch-anturi.

Tarvike-Boschien mukana tulee kätevä liitoskappale; ei tarvitse tinata eikä teippailla eikä puristella liitinpihdeillä.

Kuluttajahinta Suomessa on noin 100 euroa.

Lämmitysvastusten resistanssit ovat varsinkin uusissa antureissa hyvin voimakkaasti lämpötilariippuvaisia, ja voi olla ettei huoneenlämpöisen anturin resistanssimittaus vielä kerro täydelleen, sopiiko anturi vaiko ei.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pressa »

yksi testihän olisi jonka voisi vielä kokeilla. Irrota lambdan lämmitys johto ja kokeile vaihtuuko koodi. Periaatteesa pitäisi herjata katkosta lämmityspiirissä, tällöin tietäisi ainakin että johdot on kunnossa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

En malta olla lisäämättä Sdelano v SSSR tarkkaan vastaukseen vielä että GM-ruiskun lambda eroaa muistaakseni tuosta Boschin lambdasta maadoitusjohdon osalta. GM-lambdan maadoitusjohto on kiinni siinä lambdan ulkokuorella peltiklipsillä, kun taas Boschin maadoitusjohto menee muiden piuhojen mukana sinne anturin sisään.

Koska Boschin anturi ei toimi ilman muutosta tuossa GM-ruiskussa, ei varmaankaan myöskään toisinpäin. Näin ovat kokeneet Ladamiehet kertoneet. :D
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Pitkästä aikaa piti ottaa työkaluja esille, sillä "Hatturasian" sisäkatossa oleva lämmityslaitteen tuntoelin alkoi surrata. Musta-aski kattovalon vierestä pois, lähti nitkuttelemalla helposti, johdot irti. Piirilevy irti ja puhallinmoottorin irroitus oli vaikein osa operaatiossa, sillä se oli sellaisessa kumirungossa. Ase öljyä heloille. Päinvastaisessa järjestyksessä kasaan, tarkastus kokeilemalla toimiiko. Kyllä toimi ja oli surina hävinnyt.
Samalla apumiehen oviverhouksen oikea yläkulma kiinni peltiruuvilla, eipä enää sirahdellut. Siinä 1/2 vuoden korjaukset. Koputus muutaman kerran otsaluuhun sormenpäillä. "Maalaamatonta puuta" :lol:
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Pitkästä aikaa piti ottaa työkaluja esille, sillä "Hatturasian" sisäkatossa oleva lämmityslaitteen tuntoelin alkoi surrata. Musta-aski kattovalon vierestä pois, lähti nitkuttelemalla helposti, johdot irti. Piirilevy irti ja puhallinmoottorin irroitus oli vaikein osa operaatiossa, sillä se oli sellaisessa kumirungossa. Ase öljyä heloille. Päinvastaisessa järjestyksessä kasaan, tarkastus kokeilemalla toimiiko. Kyllä toimi ja oli surina hävinnyt.
Samalla apumiehen oviverhouksen oikea yläkulma kiinni peltiruuvilla, eipä enää sirahdellut. Siinä 1/2 vuoden korjaukset. Koputus muutaman kerran otsaluuhun sormenpäillä. "Maalaamatonta puuta" :lol:
Noin minäkin tein pari kertaa kunnes koko puhallin lakkasi toimimasta.Ratkaisuksi porasin termostaatin nurkkiin 10mm:n reiät niin ilma pääsee kiertämään.Ovien paneelit tuppaavat ikäännyttyään natisemaan kun toppauksia joutuu irroitteleen sähköikkunoiden ja keskuslukitusten korjaamisten takia.Ruuvinkannat kannattaa maalata verhouksen värisiksi niin on huomaamattomat.Jos kirkkaita ruuveja käyttää kuten B-pilarin päissä kattoverhoilun luona voi kannat värjätä myös mustalla permanent-tussilla.
Seuraava projektkti luultavasti on kuljettajan oven lämmitys lämmityskaapelilla jonka teho on 8W/yard,eli 9W/m.löysin töistä 4m:n pätkän.Olis tarkoitus vetää sitä oven yläkarmin sisään,sieltä ikkunan alareunaan ja lukolle.Tällä projektilla voi heittää hyvästit jäätyneelle kuljettajan ovelle ja lukolle.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Mökkinaapuri toi Espoon autovahinkokeskuksesta minulle Lada Samara Hatchback 1.5 vm. 2000 happitunnistimen. Lambda-anturilla oli ajettu 66’895 km, ja sen hinta oli 30 euroa. Mökkinaapuri ei ollut harmikseni tinkinyt hinnasta yhtään, mutta antoi sen minulle ilmaiseksi, jos korjaan hänen varresta katkenneen lumilapionsa. ”Uusi” lambda-anturi poltteli taskussani niin kovasti, että vaihdoin sen heti, kun pääsin kotiin. Kävin ajamassa 20 km koeajon, ja yhtään vikakoodia ei tullut. Olen nyt varovaisen optimistinen, että puolen vuoden koettelemukset happitunnistimen kanssa olisivat ohi.

Mittasin ”uuden” lambda-anturin lämmityspuolen vastuksen. Sain vastukseksi 2.6 ohmia. Mittasin myös NTK OZA624-E4 yleislambdan lämmityksen vastuksen – sain arvoksi 6.1 ohmia. Laitoin NTK-lambdan kiinni akkuun, ja se lämpeni heti kuumaksi. Luin aikaisemmista viesteistä, että Ladaan sopiva lambda ei saa ylittää 4.0 ohmin vastusta. Valitettavasti varaosamyyjät eivät tätä tiedä, ja heidän varaosakirjoissa on paljon virheitä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Oma 21113:ni (mallivuosi 2002, 117.000 km, 2112-moottori [16-venttiiilinen], Bosch 7.0 -moottorinohjain) alkoi oirehtia.

Moottori nyki lämpimänä, kun sitä kiihdytti 1000...1500 r/min nopeudesta. Oireet olivat kuin laihalla seoksella käydessä. Näin jälkeenpäin arvioiden oli moottorin vastaus kaasunpainallukseen muutoinkin aavistuksen verran laiska.

MI-valo paloi, ja vikamuistiin kertyi vikakoodeja P0300 (palamiskatkoja), P0303 ja P0304 (palamiskatkoja sylintererissä 3 ja 4). Kerran ilmaantui myös koodi P0302.

Tarkistin silmämääräisesti sytytysjohtimet sekä sytytyspuolan, bensiinisuuttimien, ilmamassamittarin ja kaasuläpän asentotunnistimen liittimet ja johtimet.

Moottori kävi ongelmitta, mikäli kaasuläpän asentotunnistimen johdinliitoksen irrotti kokonaan, mistä saattoi päätellä ilmamassan mittausjärjestelmän olevan todennäköisesti kunnossa.

Päädyin arveluun, että kaasuläpän asentotunnistin olisi viallinen ja vaihdoin sen n. 250.000 km ajettuun GM-Samaran m/1995 osaan.

Oirehtiminen katosi, mistä voisi arvella ko. komponentin tulleen matkansa päähän.

Asentotunnistimen vaihtaminen on noin viiden minuutin työ, työkaluksi tarvitaan joko lyhyt ristipäätaltta (P nro 2) tai torx-avain T25 riippuen siitä kumpi kanta kiinnitysruuveissa sattuu olemaan.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Oma 21113:ni (mallivuosi 2002, 117.000 km, 2112-moottori [16-venttiiilinen], Bosch 7.0 -moottorinohjain) alkoi oirehtia.

Moottori nyki lämpimänä, kun sitä kiihdytti 1000...1500 r/min nopeudesta. Oireet olivat kuin laihalla seoksella käydessä. Näin jälkeenpäin arvioiden oli moottorin vastaus kaasunpainallukseen muutoinkin aavistuksen verran laiska.

MI-valo paloi, ja vikamuistiin kertyi vikakoodeja P0300 (palamiskatkoja), P0303 ja P0304 (palamiskatkoja sylintererissä 3 ja 4). Kerran ilmaantui myös koodi P0302.

Tarkistin silmämääräisesti sytytysjohtimet sekä sytytyspuolan, bensiinisuuttimien, ilmamassamittarin ja kaasuläpän asentotunnistimen liittimet ja johtimet.

Moottori kävi ongelmitta, mikäli kaasuläpän asentotunnistimen johdinliitoksen irrotti kokonaan, mistä saattoi päätellä ilmamassan mittausjärjestelmän olevan todennäköisesti kunnossa.

Päädyin arveluun, että kaasuläpän asentotunnistin olisi viallinen ja vaihdoin sen n. 250.000 km ajettuun GM-Samaran m/1995 osaan.

Oirehtiminen katosi, mistä voisi arvella ko. komponentin tulleen matkansa päähän.

Asentotunnistimen vaihtaminen on noin viiden minuutin työ, työkaluksi tarvitaan joko lyhyt ristipäätaltta (P nro 2) tai torx-avain T25 riippuen siitä kumpi kanta kiinnitysruuveissa sattuu olemaan.

SvS
....kyllä tuon pyhäpuku päällä voi tehdä.5 minuuttia on minunkin arvio.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tuli laitettua yhdystanko akun päälle kun katsatusmies 2 vuotta sitten siitä huomautteli.Jotain osia olin hukannut kun jouduin käyttämään koneen puolella patettivannetta apuna.
Alkoi taas oikea vilkku nakutteleen nopeasti.Kaikki häiriöt on aina olleet takana.Vian haarukoimiseksi otin lampunpidikkeen kotiin jossa tutkin sen toimintaa akkulaturilla jännitettä syöttämällä.Yleensäkkin 21W:n polttimot tuntuvat hieman löysiltä pidikkeistään.Mittasin kannan halkaisijaksi työntömitalla 15,0 mm.Narva lampulle sain arvon 15,1mm ja se tuntui jämäkämmältä.Lamppujen kannat painavat alusfolioon kuopat,mutta kun jännitteisenä kaikki tuntui toimivan niin päättelin että vika olisi liittimessä.0,5mm:n rakotulkin kärjellä rapsuttelemalla herkistelin lattaliitintä....ja kas vilkku alkoi toimia.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kävin katsastuksessa,leima tuli.Ainut huomautettava oli ajovalojen korkeuden säätö,valot näyttää liian alas.Valot on helppo säätää.Myös OBD:n datan vähyydestä mainitsi,mutta kerroin vasta laittaneeni akun kiinityksen kuntoon jolloin jouduin irroittamaan akun kengän.Katsastusmies vaikutti suomensuomalaiselta eikä ryssäfobiaa ollut havaittavissa kuten eka kerralla kun katsatusmiehenä oli virolaistaustainen katsastusmies.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Toverini 110 oireili seuraavasti (vikavalo pysyi sammuksissa):

- moottorin veto hieman kuminauhamainen, terävä vastaus kaasunpainallukseen puuttui

- tyhjäkäyntinopeus oli liian suuri, lämpimällä moottorilla n. 1000 r/min (ohjearvo on 800 r/min)

- kun moottori oli kuuma, ja ajonopeus pieni (lue: imuilman lämpötila suuri), moottori saattoi nykiä kovastikin

- kun lämpimällä moottorilla kiihdytti reippaasti käyntinopeuden ollessa noin 2500...4500 r/min, oli moottorin veto aaltomainen, ikäänkuin kaasupoljinta olisi kevyesti pumpattu noin kerran sekunnissa

Viimeksi mainittu oire viittasi voimakkaasti siihen, että seos säätyi happitunnistimen signaalijännitteen perusteella voimakkaammin kuin pitäisi, toisin sanoen ilmamassa-anturin osuus seoksen säätöön oli olematon tai pieni.

Kun ilmamassa-anturi vaihdettiin varmasti toimivaan yksilöön, katosivat oireet heti.

Muukin käynti muuttui virheettömäksi koeajon aikana; luonnollisesti moottorinohjainyksikön oppiminen uuteen tilanteeseen kesti muutaman kymmenen kilometrin verran.

Auto on

21102, versio 00, varusteluvariantti 138 (GM-ruiskuinen 8-venttiilinen), ml. 117.000 km. Mahdollisesti RTJN65:lle kovin tuttu georgialaisen punaviinin värinen kiitäjä.

terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olen aikonut ottaa selkäotteen takalaisin huurtumisesta kun nuo peräkontin peräpeiliin tehtyihin reikiin aion asentaa tietokonetuulettimet.Toinen tuuletin on 12 voltin NMB Model 3610Nl-04W-B20 0,17amppeeria roottorin halkaisija 90mm.Toinen taas on F.T.C:n kuulalaakeroitu,roottorin halkaisija 74mm 0,13 amppeeria.Koska auton käyttöjännite on 14 volttia niin alensin sen 10W:n hehkupoltimolla jonka tinasin + navan kanssa sarjaan.Sarjassa olevan hehkulangan hyvä puoli on myös se että kylmänä hehkulanka antaa täyden jännitteen ja puhaltimet varmasti käynnistyvät.Jotta homma olisi mahdollisimman simppeli niin aion kytkeä piuhan rekisterikilpien valoihin niin poistopuhallin on aina päällä kun valotkin eli silloin kun yleensä ajetaan.Kokeilin vielä toiminnan akkulaturilla niin että varmasti puhaltimet tulee asennettua oikeinpäin ja suojaritilät myös.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ostin tuuliohjaimet satakymppiin.Aivan kätevät tuuletettaessa sateella autoa ajaessa tai parkkipaikalla.Melkein heti asennuksen jälkeen kuljettajan sivulasi alkoi pitää suhinaa.Varmaankin lasi on irronnut asennuskiskosta ja jättää pienen raon B-pilarin puolimmaiseen pystysaumaan.
Vastaa Viestiin